Hala pro nový soustruh

Čtvrtek 26. června 2025
Ve Středisku údržby Českých drah v Brně-Maloměřicích byla zahájena rekonstrukce jedné ze servisních hal. Součástí stavby je i výměna podúrovňového soustruhu za nový soustruh, které umožní bez demontáže obnovit tvar kol i brzdových kotoučů nejnovějších železničních vozidel ve flotile Českých drah. Stávající hala ze začátku 70. let minulého století bude kompletně zrekonstruována. Stavba byla zahájena slavnostním poklepáním základního kamene.

Správná geometrie kola pro tichou jízdu

Soustružení ocelových kol vlaků je klíčový proces údržby, který zajišťuje bezpečný a efektivní provoz železničních vozidel. Intenzivní brzdění může způsobit vznik plochých míst („plošek“) na povrchu kol. Tyto nerovnosti následně při jízdě způsobují vibrace, hluk a zvyšují opotřebení jak tratí, tak samotných vozidel. Soustružením se plošky odstraní a kolo získá hladký a pravidelný profil.

Proces soustružení také obnovuje požadovaný tvar kola, navržený pro zajištění stability jízdy, snížení tření a bezpečné vedení po kolejích. I běžné opotřebení během provozu mění profil kol, což může vést ke zhoršení jízdních vlastností. Soustružením se rovněž zajistí, že obě kola v dvojkolí mají stejný průměr. To je klíčové pro rovnoměrné rozložení zatížení a prevenci nadměrného namáhání. Počet servisních cyklů soustružení je však omezen, protože každým zásahem se průměr kola zmenšuje. Po dosažení minimálního povoleného průměru musí být kolo vyměněno.

480 vozidel za rok

V Maloměřicích zajišťují České dráhy údržbu elektrických jednotek RegioPanter, elektrických a motorových lokomotiv i samostatných vozů a podílejí se také na údržbě krajských jednotek Moravia. Podúrovňový soustruh bude zajišťovat primárně soustružení kolejových vozidel z brněnských středisek údržby a dále také z Havlíčkova Brodu, Olomouce, Znojma a Veselí nad Moravou. V plánu je ročně zajistit soustružení cca 480 vozidel.

„Podúrovňový soustruh slouží k údržbě jízdních ploch kol a brzdových kotoučů železničních vozidel, a to bez nutnosti demontáže dvojkolí z podvozku vozidla. Díky novému zařízení ušetříme náklady při přepravě vozidel na jiná pracoviště, prodlouží se životnost dvojkolí a sníží náklady na jejich opravy. To vše bude mít vliv také na zvýšení dostupnosti vozidel pro provoz,“ říká místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus. Nové zařízení nahradí stávající, zhruba 50 let starý podúrovňový soustruh, který neumožňuje úpravu dvojkolí u současných moderních vlaků.

Preventivní obrábění

České dráhy investují do obnovy a rozšiřování servisního zázemí v depech po celé republice. Rozsáhlá modernizace vozidlového parku si žádá nové prostory a technologie, které zrychlují a zefektivňují údržbu, a zároveň poskytují kvalitnější zázemí pro zaměstnance. V Praze je od roku 2018 v provozu již nový soustruh, tzv. tandemový, který umožňuje současné obrábění dvou dvojkolí.

V Brně bude použit jednodušší konstrukční typ soustruhu, tzv. single soustruh, který zpracovává dvojkolí jednotlivě. I tento typ však výrazně zrychlí údržbu, protože dosud musela být „jihomoravská“ vozidla přepravována na soustružení do Prahy, což prodlužovalo servis o několik dní. Díky novému soustruhu se vozidla budou rychleji vracet do provozu, což ocení nejen zaměstnanci, ale i cestující – ubude mimořádných řazení, která často znamenala nasazení starších vozů. Současně bude možné provádět preventivní obrábění, což prodlouží životnost dvojkolí, i když frekvence soustružení vzroste. Soustruh zvládne i obrábění kol nákladních vozů, ale s touto možností se v Brně nepočítá.

ETCS vyžaduje přesnou geometrii kol

Rovněž nasazení evropského zabezpečovače vyžaduje mnohem přesnější geometrii kol vlaků. Pro správnou funkci ETCS totiž musíme znát přesnou polohu vozidla a ta se určuje tzv. odometrií, kdy senzory sledující otáčení kol a při znalosti jejich geometrie dokážeme velmi přesně určit změny polohy vozidla v průběhu času.

Delší hala a pracoviště defektoskopie

Součástí rekonstrukce haly je také její prodloužení ze současných 63 na 81 metrů. Ve druhé části haly zůstane stávající kolejová váha, dílna pro opravy sběračů a nově sem bude přesunuta také defektoskopická dílna. Defektoskopie nedestruktivními metodami kontroluje zda kola neobsahují trhliny a vnitřní vady. Výška haly zůstává stejný, sběrače se z jednotek a lokomotiv napřed sejmou. Zhotovitelem stavby je společnost TSS GRADE, která má již zkušenosti s tímto typem projektů.

„Velmi nás těší, že máme příležitost být součástí této významné stavby, která přispěje k rozvoji a modernizaci opravárenského centra v Brně. Díky této investici dojde ke zvýšení kapacit a zkvalitnění poskytovaných služeb, což umožní posunout Oblastní centrum údržby Východ na ještě vyšší úroveň,“ uvádí Petr Heiland, vedoucí obchodního oddělení TSS GRADE.

Do února 2027, možná dříve

Investiční akce pořízení podúrovňového soustruhu s úpravou haly bude dokončena na začátku roku 2027.
Další významná investice byla v Maloměřicích realizována před několika lety. V roce 2021 byla dokončena stavba nové opravárenské haly za čtvrt miliardy korun. Hala disponuje 2 kolejemi o délce 150 metrů a slouží především pro údržbu elektrických jednotek.

Mezi aktuální projekty ČD patří např. stavby nových hal v Havlíčkově Brodě a Chebu nebo rekonstrukce hal v Olomouci a České Třebové. Další investice ČD připravují např. v Českých Budějovicích nebo Hradci Králové.

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy