Výkupy pozemků pro první úsek vysokorychlostních tratí začínají
Správa železnic podepsala smlouvu se společností Sdružení GMtech+AFRY+MCO+MPA, která zajistí výkup pozemků u připravovaného projektu vysokorychlostní tratě v úseku Prosenice –Ostrava-Svinov. Vybraný dodavatel zajistí kompletní majetkoprávní přípravu projektu, pracovat začne od srpna. Majetkoprávní příprava zahrnuje mimo jiné vyhotovení geometrických plánů na rozdělení pozemků, zajištění potřebných znaleckých posudků i samotné zpracování a uzavírání kupních a nájemních smluv. Za plnění rámcové smlouvy může vybraný dodavatel obdržet nejvýše 85 milionů korun. Do roku 2028 se předpokládá vykoupení 90 % potřebných pozemků.
„Po získání kladného stanoviska EIA, tedy procesu posouzení vlivu na životní prostředí, se v úseku Prosenice – Ostrava-Svinov posouváme k dalšímu kroku – výkupu nezbytných pozemků. Specializovaná firma zajistí, že majitelé pozemků dostanou veškerou podporu pro hladký průběh procesu a dialog s nimi bude veden korektně, podle nejvyšších profesionálních standardů,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Majitelé pozemků v daném úseku již dříve dostali od Správy železnic seznamovací dopis se všemi úvodními informacemi k procesu výkupu a také dotazníkem, který zjišťoval jejich postoj k prodeji. Po vytyčení hranic nezbytných pozemků a zajištění znaleckých posudků na jejich obvyklou cenu budou konečné výkupní ceny stanoveny násobnými koeficienty v souladu se zákonem o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury.
- Ekodukt u D1. Vizualizace Správy železnic
- Jezernický viadukt. Vizualizace Správy železnic
Prosenice – Ostrava-Svinov: 63 km VRT
63 km dlouhý úsek vysokorychlostní trati Prosenice – Ostrava-Svinov je součástí úseku VRT Moravská brána. Ten zajistí rychlé spojení Olomouce a Ostravy a naváže na páteřní spojení mezi Prahou, Brnem a Ostravou. Po nové trati budou jezdit vlaky rychlostí až 320 km/h. Na novou vysokorychlostní trať se ale také přesunou „pomalejší“ rychlíky a další dálkové vlaky. Ty novou trať využijí jen pro část cesty – například vlaky z Ostravy do Vsetína pojedou po nové VRT ze Svinova po sjezd u Hranic na Moravě. Dále budou pokračovat po stávající trati přes Valašské Meziříčí do Vsetína.
Díky tomu se uvolní dnešní tratě, především tzv. Ferdinandka z Přerova do Ostravy, pro další posílení příměstských spojení v regionu střední a severní Moravy. Budovaná VRT tak odvede dálkovou dopravu ze stávajících kolejí a zrychlí cestování na regionálních tratích.
Na tuto etapu VRT naváže také přeshraniční část, která propojí Českou republiku s Polskem směrem na Katovice a dále k Varšavě. Vybudování a samotný provoz proběhnou v modelu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP).
Vysokorychlostní tratě jsou budoucností české železnice
S rychlostí až 320 km/h pomůžou Česku k vybudování silnější ekonomiky, vyšší kvality života a zdravějšího životního prostředí. Kromě významné úspory času nabídnou zcela nové ekonomické a technologické příležitosti, uvolní kapacitu stávajících tratí a oproti automobilové dopravě dosáhnou až 7krát menší spotřeby energie a emisí CO 2 . Více informací na mapovém portále Správy železnic VRTKY.