Mám dvě děti

a s kamarádkou jsme začali pořádat rodinné výlety pro známé a známé známých s kočárky a s dětmi. Samozřejmě část cesty vlakem.
A zjistili jsme, že cestovat s kočárky vlakem, který není nízkopodlažní a nemá široké dvoukřídlé dveře, není vůbec snadné.

Druhé překvapení bylo, když jsme na našich výletech zjistili, že i pro “obyčejné” lidi, kteří necestují každý den vlakem, je problém vyznat se v jízdních řádech. Orientovat se na nádraží a využívat možných slev a cenových zvýhodnění.
Většinu z nich, nebýt výletu, by ani nenapadlo odložit auto a jet vlakem. Bojí se, že se ztratí.

Mnozí účastníci našich rodinných výletů pak byli překvapeni, když zjistili, že dveře vlaku se otevírají na tlačítko, okna už otevírat nejdou a ve vozech jsou elektronické informační panely a hlášení stanic. “Naposledy jsem jel vlakem na školním výletě,” říkali nám.
A byli rádi, že poznali i něco jiného než auto a letadlo.
Protože ani na českém, ani na slovenském, webu nebylo nic o cestování s dětmi a s kočárkem vlakem, založili jsme webové stránky, kde jsme popsali skoro všechny vozy, které se u nás pohybují. Jestli jsou nízkopodlažní, jaká je skutečná dostupná šířka dveří, jestli je ve voze místo pro kočárek, kde že je ten dětský oddíl a jak vůbec najít vůz pro cestování s dětmi.

Mysleli jsem, že hotovo, ale zanechali jsem ze slušnosti na webu kontaktní formulář, kdyby byl nějaký ten dotaz. A maminky se nás začaly ptát: „A co nádraží? Jak na nástupiště?
Je tam výtah nebo jen schody z podchodu?”.
Tak jsme se vrhli na popis nádraží. Ale při počtu 2.800 nádraží v naší vlasti to nějaký čas zabere.

Pro koho to děláme

Podobný problém jako maminky s kočárkem, tedy strmé schody do vlaku a nízká nástupiště, řeší nejen staří lidé, ale prakticky všichni. Stačí když máte těžký kufr na kolečkách nebo kolo. Nejedná se však jen o pohodlí, ale i bezpečnost při cestování.

Víme, že dochází i k úrazům při vystupování z vlaku.
Viděl jsem na vlastní oči, takřka hororové, propadnutí malého dítěte mezi hranou nástupiště a schůdky do vlaku. Dítě chtělo jít samo a mamina jej již nestihla zachytit. Naštěstí se v tomto případě nikomu nic nestalo.

Naším mottem je „Máme rádi zážitky, na které jsme připraveni.“ Věříme, že před první cestou se lidé chtějí podívat, jak vypadá nádraží, kam jedou, kde přestupují.
Ať je na cestě nic nepřekvapí.
Ať nezmeškají přípoj.
Vidíme, jak lidem ujíždějí přípoje jen proto, že na nádraží při přestupu zazmatkovali a nevěděli na které nástupiště se vydat.

Co na webu nabízíme

  • Popis a fotky osobních vozů na české železnici. Jestli jsou vozy nízkopodlažní, vhodné pro cestování s dětmi, jaká je šířka vstupních dveří, jestli mají místo pro kočárek či vozík.
  • Popis a hodnocení nádraží v naši vlasti a vybraných nádraží v blízkém zahraničí. Jaké je nástupiště, vede na něj výtah nebo jen schody, nebo dokonce musíte překračovat koleje a přístup na nástupiště je až po zastavení vlaku? Zaměřujeme se hlavně na bezpečnost.
  • Tipy na výlet vlakem a cyklo / turistické cíle v okolí popsaných nádraží a zastávek.
  • Máme diskuse a výměnu zkušeností zejména se zaměřením na cestování s kočárkem a s dětmi vlakem.

Kdo to platí

Celý projekt Vlakem jednoduše.cz platíme ze svého.
Neobdrželi jsme ani korunu z veřejného, státního či unijního rozpočtu.
Nemáme žádný finanční dar z Českých dráh, Správy železniční dopravní cesty, ani od žádného jiného dopravce či poskytovatele služeb na dráze.
Nemáme (zatím) ani příjem z inzerce.

V roce 2018 jsme požádali o podporu Nadaci Vodafon, která poskytuje podporu projektům se sociálním posláním. Získali jsme školení a podporu mentora. V létě 2019 nám poskytli 50 hodin práce programátora, který nám pomohl s vylepšením webu tam, kde naše síly již nestačily.
Logo Vlakem jednoduše.cz a úvodní obrázek nám vytvořil kamarád grafik z Vyškova.

Webové stránky a technickou podporu má na starosti vedoucí našeho projektu Vlakem jednoduše.cz Pavel Boucník.
Napsat mu můžete na pavel.boucnik@centrum.cz

Pomozt nám zlepšit cestování vlakem

Našim cílem je pomoci lidem při cestování vlakem.
Protože je v naši vlasti skoro na tři tisíce nádraží, uvítáme i Vaši pomoc. Pokud navštívíte nádraží, rozhlídněte se kolem. Malé nebo velké nádraží, třeba jen zastávka na jednokolejné trati. Pošlete nám fotky a popis nádraží.

  • Zaměřte se zejména na nástupiště. Je vysoké, rovné, dlouhé a dostatečně široké, má pevný povrch? jaký je na něj přístup? Schody, přechod přes koleje, nebo výtah či pojízdné schody?
  • Jak vypadá čekárna? Jaké jsou služby na nádraží, zejména s ohledem na děti – čekárna, občerstvení, záchody?

Pokud cestujete s dětmi vlakem, pomozte nám zlepšit stav vlaků a nástupišť vyplněním dotazníku čeho se obáváte při cestě s dětmi vlakem. Anonymizované výsledky budeme zveřejňovat a poskytneme je i Správě železniční dopravní cesty. Tedy těm, kteří se starají o česká nádraží.

Přidej se k nám!

Pro dlouhodobou spolupráci hledáme fanoušky železnice z jednotlivých krajů, kteří by nám fotili a popsali nádraží ve svém okolí.
Zaškolíme.
Více v příspěvku Jak nám můžete pomoci.