Okomentuj nádraží

Rekordní ročník veletrhu TRAKO v Gdaňsku

Gdaňsk se stane evropským centrem železnice

Ve dnech 23.–26. září 2025 se v Gdaňsku uskuteční 16. ročník mezinárodního železničního veletrhu TRAKO, největšího ve střední a východní Evropě a druhého největšího na kontinentu. Organizátoři hlásí rekordní účast – 695 vystavovatelů z 29 zemí.

Hlavním tématem zahajovací debaty bude „Konkurenceschopnost a financování železnice v EU“, s důrazem na roli železnice při dekarbonizaci a zelené transformaci dopravy. Na programu jsou také diskuze o financování infrastrukturních projektů, rozvoji nákladní dopravy a o zkušenostech cestujících.

Vyvrcholením prvního dne veletrhu, v úterý, bude Gala TRAKO, spojená s předáváním cen v nejvýznamnějších oborových soutěžích. Partnerem letošní edice Galy je společnost BUDIMEX. Jak Gala, tak i slavnostní zahájení se uskuteční v nově postavené hale AMBEREXPO

Jak odborní návštěvníci, tak i milovníci železnice mohou navštívit rozsáhlé expozice umístěné na kolejích a venkovních plochách. Právě zde budou k vidění nejmodernější kolejová vozidla, infrastrukturní řešení a technologie, které dnes formují rozvoj železniční dopravy v Evropě. Mezi více než 60 firmami vystavujícími na venkovních plochách budou například: Track Tec, Newag, Alstom, Stadler a Siemens.

Během TRAKO navíc začnou oslavy 100. výročí Polských státních drah a také 200. výročí železnice ve světě. Termín veletrhu předchází symbolickému dni zrodu železnice – 27. září 1825 byla slavnostně otevřena trať Stockton–Darlington. Oslavy 200 let světové železnice i 100 let PKP budou příležitostí nejen k prezentaci technických a organizačních úspěchů, ale také k zamyšlení nad historií a budoucností železnice.

Poslední den veletrhu bude věnován vzdělávání a kariérám v železničním průmyslu – proběhne 5. ročník Dne vzdělávání a kariéry.

České firmy na TRAKO 2025

Český železniční průmysl bude na letošním veletrhu TRAKO prezentovat své hlavní inovace: pravidelný provoz bateriových vlaků, nasazení samořiditelných souprav, výroba vozidel pro rychlosti nad 200 km/h nebo zavedení evropského zabezpečovače ETCS a mnohé další. Řada členských firem Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) zde ukáže své nejnovější produkty a technologické špičky určené nejen pro polský, ale i širší evropský trh.

„TRAKO je pro nás strategickým veletrhem, protože Polsko patří k nejdůležitějším trhům pro český železniční průmysl, který se řadí mezi evropskou špičku. Naši výrobci mají v Polsku dlouholeté reference a prosazují ve všech segmentech – od výroby vozidel až po specializované komponenty, digitální technologie i výzkumné kapacity,“ říká Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI.

Český železniční průmysl se podílí přibližně 2 % na HDP České republiky a jeho celkové tržby dosáhly v roce 2024 částky 133 mld Kč. Podíl exportních aktivit činí 50 %. Část českých firem vystavuje na společném stánku ACRI.  Společná expozice českého železničního průmyslu pod hlavičkou ACRI a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR je v hale B na stánku číslo B07.

AMiT (expozice A28)

Ukáže informační systémy pro cestující složené z TFT a LED displejů, audiosystémů a kamer. Inovací je tzv. „splitové HMI“ – řešení palubního displeje (Human Machine Interfaceú, u něhož je výpočetní jednotka oddělena od zobrazovacího panelu. To umožňuje moderní a prostorově úsporný design kabiny. AMiT dále představí Wi-Fi routery s podporou 5G a Wi-Fi 6, modulární řídicí systém ADiS4 a nové produkty firem Bustec a Top Power.

AŽD (expozice A29)

Ukáže své řešení zabezpečení a řízení železnice – od konvenčních systémů až po ETCS L1 a L2. Mezi exponáty budou jednotka LEA-2 (určená k řízení a ovládání přepínatelných eurobalíz používaných v evropském zabezpečovacím systému), čelisťový závěr VZ200, systém dálkového ovládání LCS, nadstavba GTN s funkcí automatického stavění cest a nové návěstidlo pro polského správce infrastruktury PKP PLK. Součástí prezentace budou i diagnostické systémy a výsledky testování samořiditelného – autonomního vlaku na vlastní zkušební trati Kopidlno–Dolní Bousov.

BONATRANS (expozice A46)

Na stánku společnosti Bonatrans, výrobce dvojkolí pro drážní vozidla, vystavuje napěťově optimalizované kolo BONA830EM, zkonstruované pro moderní nákladní vozy s nápravovým zatížením 25 tun a náročné provozní podmínky. Hmotnostně optimalizovaný monoblok o průměru 920 mm nabízí prodloužení životnosti až o 30 %, díky vylepšené jakosti oceli BONASTAR ER7 a snížené drážce sjetí o 10 mm. Životnosti pomáhá také nátěrový systém
BONACOAT C3, spolehlivá ochrana před korozí. Tato konstrukce kola navíc již zohledňuje zkušenost provozování kol bržděných kompozitními špalíky a je tedy vhodná pro většinu evropské flotily vagonů. Výrobky pro osobní přepravu zastoupí gumou odpružené kolo GHH V60 s hliníkovým kotoučem, které našlo uplatněné v projektu HFX na vysokopodlažních tramvajích pro Duisburgu a Düsseldorf.

BORCAD (společná expozice ACRI, B07)

BORCAD vystaví na veletrhu TRAKO – sedadla VISIO a FLEXIO. Sedadlo VISIO bude v barvách největšího polského operátora regionálních vlaků – Kolejí Mazowieckich, kterému BORCAD dodal nebo dodá sedadla pro až 130 jednotek Stadler Flirt. Pro stejného dopravce jsou určeny i jednotky PESA, opět se sedadly BORCAD VISIO. Na výstavních kolejích pak bude k vidění tento typ sedadla v jednotce BEMU RegioPanter od výrobce Škoda Group pro Moravskoslezský kraj v ČR. Druhým sedadlem prezentovaným na TRAKO bude BORCAD FLEXIO UNIVERSAL. To bude poprvé použito v sériové výrobě jednotek PESA, určených pro Regiojet na linku R9 mezi Brnem a Prahou.

Na výstavních kolejích pak bude k vidění v rámci prezentace konceptu Siemens Vectrain celé portfolio nabídky sedadel BORCAD pro vlaky dálkové dopravy. K vidění bude úspěšný projekt ComfortJet Českých drah (konsorcium Siemens a Škoda Group), kde BORCAD dodává sedadla do bistrovozu, sedadla první třídy typu Comfort i sedadla druhé třídy typu FLEXIO.

CZ LOKO, a.s. (expozice A15)

Privátní český výrobce kolejových vozidel, který se specializuje na vývoj, výrobu a komplexní servis v segmentu univerzálních, duálních a posunovacích vozidel. Produkty CZ LOKO  produkty jsou navrženy s důrazem na spolehlivost, efektivitu a bezpečnost. Na veletrh TRAKO 2025 v Gdaňsku míří s cílem posílit své postavení v Polsku, které je pro ně jedním ze zajímavých exportních cílů. Zástupci firmy se chtějí osobně setkat s potenciálními zákazníky, partnery a odborníky z oboru, aby jim představili svá technologická řešení a prodiskutovali možnosti budoucí spolupráce.

Na veletrhu představí své klíčové lokomotivy, které demonstrují špičku v oboru. Mezi nimi nebudou chybět EffiShunter 300, spolehlivá a výkonná posunovací lokomotiva ideální pro efektivní práci na nádražích a vlečkách. Dále se jedná o EffiShunter 1000, univerzální lokomotivu, která se osvědčila jak při posunu, tak i v lehké traťové službě. A  představí i inovativní DualShunter 2000, hybridní lokomotivu kombinující dieselový a elektrický pohon, která nabízí maximální flexibilitu a ekologický provoz.

DAKO-CZ (expozice C02)

Na letošním ročníku veletrhu TRAKO představí společnost DAKO-CZ novinky a inovace v oblasti komplexního vybavení podvozků osobních železničních vozů. V poslední době realizovala řadu významných projektů, mezi které patří dodávky brzdových systémů a komponentů pro osobní vozy španělské společnosti TALGO, německého Siemensu či Českých drah. Krásnou ukázkou spolupráce pak bude prezentace nové tramvaje Škoda For City Plus 52T pro Prahu, výrobce Škoda

Transportation, která je osazena elektromechanickými brzdovými jednotkami a kolejnicovými brzdami DAKO. Součástí expozice bude také představení inovovaného digitálního rozváděče a nových brzdových komponentů vyvíjených dle normy UIC. Návštěvníci se mohou těšit rovněž na detailní informace o vývoji elektromechanických brzd a dalších technologických řešeních, která posouvají moderní železniční dopravu vpřed.

MSV Elektronika (expozice A31)

MSV Elektronika představí novou generaci LED svítidel BKS25 a řídicí systémy, navazující na dlouhodobý program firmy zaměřený na moderní osvětlovací řešení v kolejových vozidlech.

OLTIS Group (expozice A34)

Skupina OLTIS Group, přední evropský dodavatel softwarových řešení pro dopravu a logistiku, nabídne nejen polským partnerům dlouholeté zkušenosti s digitální integrací informačních systémů vlastního vývoje i třetích stran. Řešení pokrývají všechny klíčové segmenty – železniční nákladní i osobní dopravu, intermodální přepravu a přímé napojení na evropské manažery železniční infrastruktury prostřednictvím standardizovaných rozhraní TAF/TAP TSI. Vše v souladu s požadavky směrnice NIS2. Dodávaná řešení OLTIS Group koordinují tok informací mezi všemi účastníky přepravy a umožňují tak spolehlivou a efektivní realizaci národních i mezinárodních přeprav.

Pars Komponenty (expozice E85)

Představí dveřní a okenní systémy pro mezinárodní zákazníky: dvoukřídlé předsuvné dveře s výsuvnou rampou pro modernizovanou tramvaj M31 provozovanou v Göteborgu či dveře do kabiny strojvedoucího pro švédský vlak Civity Nordic dopravce Krösatågen. Novinkou jsou pevná okna s propustností signálu GSM 5G pro vlak Dart+ provozovaný Irish Rail, která umožňují kvalitní připojení k internetu. Pars Komponenty také vystaví okno pro vlak Push-pull (Škoda 13Ev pro České dráhy) a okno pro polského výrobce Newag (projekt Impuls3, Koleje Śląskie).

Passengera (společná expozice ACRI, B07)

Passengera na veletrhu TRAKO představí novou generaci multifunkčních zařízení Passengera G8 s  kontejnerizační platformou pro edge computing, kterou již využívá i dopravce PKP Intercity. Vedle standardních produktů nabídne ukázky softwarových řešení pro prémiovou konektivitu a infotainment portály. Novinkou bude také představení hardwarově nezávislé platformy pro informační systémy pro cestující (Passenger Information Systems – PIS).

ReDat Recording (společná expozice ACRI, B07)

Představí systémy pro záznam a analýzu hlasu, textu a obrazu, využitelné například při šetření mimořádných událostí. Umožňují synchronizaci záznamů a multikanálové přehrávání z více zdrojů, a to i s mapovým zobrazením.

Retex (společná expozice ACRI, B07)

Vystaví certifikované izolační materiály z recyklátů s vysokými užitnými vlastnostmi a protipožární vrstvy pro železniční sedadla. Produkty firmy spojují udržitelnost s plnou certifikací pro použití v kolejových vozidlech.

SKD Trade (společná expozice ACRI, B07)

Více než 25 let vyvíjí, vyrábí a modernizuje náhradní díly pro tramvaje a dieselové lokomotivy. Je autorizovaným výrobcem originálních dílů pro vozidla ČKD a spolupracuje s AŽD na projektech vybavení železničních vozidel mobilní částí ETCS.

Škoda Group (expozice A43, TB04, TZ30 a TZ42)

Na venkovním kolejišti bude k vidění nová generace bateriových jednotek (BEMU RegioPanter) pro České dráhy a Moravskoslezský kraj, které kombinují elektrický a bateriový pohon umožňují bezemisní řešení mobility i na neelektrizovaných tratích. Představí se také tramvaj nové generace pro Prahu (Škoda ForCity Plus 52 T), expozice zaměřená na vývoj digitálních technologií včetně nového projektu dodávky antikolizního systému pro Polsko a rovněž novinky v oblasti vlastního zabezpečovacího systému ETCS. Současně Škoda Group představí moderní interiérový lůžkový modul pro dvoupodlažní noční vlaky, které budou ve Finsku jezdit z Helsinek až na sever do Rovaniemi. Na výstavních kolejích bude rovněž k vidění jednotka rychlovlaku ComfortJet Českých drah, na jejíž
výrobě se Škoda Group podílí v konsorciu se společností Siemens.

T-CZ (společná expozice ACRI, B07)

Společnost T-CZ se na veletrhu TRAKO 2025 představí s inovativními řešeními zaměřenými na bezpečnost, autonomii a moderní komunikaci na železnici. Klíčovou součástí expozice bude pokročilá analýza videosignálu pro zvýšení bezpečnosti a podporu autonomního provozu, prediktivní  diagnostika jako moderní nástroj pro efektivní údržbu a servis a nová vozidlová radiostanice VS87 integrovaná do racku.

VÚKV (společná expozice ACRI, B07)

VÚKV a.s., česká společnost specializovaná na výzkum, vývoj a zkušebnictví kolejových vozidel, představí na veletrhu TRAKO své služby v oblasti konstrukce, výpočtové podpory a akreditovaného zkušebnictví. Nabízí komplexní řešení od projektování a testování podvozků, vozidel a jejich částí až po konzultace s výrobci, dopravci a správci infrastruktury. Firma je akreditována k provádění typových zkoušek kolejových vozidel a kontejnerů podle TSI, EN a UIC a je dlouhodobým držitelem prestižního certifikátu Top Rating 1 od Dun Bradstreet, potvrzujícího její stabilitu a důvěryhodnost. Na veletrhu TRAKO 2025 se VÚKV zaměří na setkání s polskými obchodními partnery a odbornými návštěvníky s cílem posílit spolupráci a sdílet zkušenosti z oblasti vývoje a testování železniční
techniky.

Výzkumný a zkušební ústav Plzeň (VZÚ Plzeň) (společná expozice ACRI, B07)

Bude prezentovat své činnosti akreditované zkušebny pro typové zkoušky kolejových vozidel a komponent dle TSI, EN a UIC. Zvláštní důraz klade na výzkum pevnosti a vibrační odolnosti a na inovativní povrchové úpravy s využitím technologií žárových nástřiků a cold spray.

Wikov Group (expozice E39)

Vystaví dvě převodovky – GGT440/481 pro polskou elektrickou lokomotivu Griffin a převodovku AWDC6XXH pro nízkopodlažní tramvaje. Firma představí také svou širokou nabídku servisních aktivit, kterou posílila investicí do moderního vybavení ve svém závodě v německém Mosbachu. Wikov má v Polsku dlouholeté reference, například ve městech Gdańsk, Poznań, Wrocław či Warszawa.

ZKL Bearings CZ (expozice E53)

Na mezinárodním veletrhu TRAKO v Gdaňsku představí společnost ZKL, výrobce ložisek, svou kompletní řadu řešení pro železniční aplikace. Nabídka zahrnuje nápravová válečková ložiska typu WJ/WJP pro nákladní vozy, železniční válečkové a kuželíkové jednotky, dvouřadá soudečková ložiska pro nápravy lokomotiv a ložiska pro trakční motory.
Ložiska ZKL se díky vysoké kvalitě, širokému sortimentu a dlouholetým zkušenostem osvědčují jako spolehlivé řešení i v nejnáročnějších provozních podmínkách. Společnost se soustavně zaměřuje na vývoj a výrobu ložisek podporujících efektivní a bezpečný provoz železničních vozidel.

Součástí nabídky je rovněž renovace ložisek, která zákazníkům přináší úsporu nákladů, vyšší efektivitu údržby a zároveň přispívá k udržitelnému rozvoji železniční dopravy.

„V Gdaňsku ukážeme, že české firmy dokáží uspět v náročné mezinárodní konkurenci a že jejich produkty tvoří nedílnou součást evropské železnice,“ uzavírá Marie Vopálenská.

Diskuzní fórum