Slavnostní Pesa Elf 3.0 v barvách Lodžské vojvodství
Na veletrhu Trako 2025 v polském Gdaňsku proběhla slavnostní prezentace nové soupravy Pesa Elf 3.0 v barvách Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, která už v polovině příštího roku vyjede na koleje v Lodžském vojvodství. Jde o první ze 14 souprav vyráběných na objednávku vojvodství v bydhošťských závodech PESA. Nová tříčlánková vozidla dosahují rychlosti 160 km/h a pojmou až 350 osob, z toho 160 sedících. Jsou vybavena mimo jiné klimatizací, automaty na jízdenky, informačním systémem pro cestující, bezplatnou Wi-Fi, místy pro kola, elektrickými zásuvkami a LCD monitory. Každé vozidlo je také uzpůsobeno potřebám osob se zdravotním postižením a omezenou pohyblivostí.
- Slavnostní uvedení jednotek Pesa Elf 3.0.
- Jednotky Elf 3.0 jsou v barvách Lodžského vojvodství.
14 jednotek pro Łódzka Kolej Aglomeracyjna
Vozidla budou provozována v oblasti Łódź na stávajících linkách za účelem zvýšení četnosti spojů, a také na nových trasách spojujících Łódź s Płockem přes Zgierz a Kutno, dále Łódź – Zgierz – Varšava, Łódź – Głowno – Łowicz, stejně jako mezi Łódźí a Radomem. Jejich nasazení se plánuje i v nově budovaném 7,5 km dlouhém městském tunelu, který má propojit stanice Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska a Łódź Żabieniec. Dokončení stavby je plánováno na konec roku 2026.
„Łódzké vojvodství čelí významné výzvě vyplývající z rostoucích očekávání jeho obyvatel. Naše nabídka se rozšiřuje a počet cestujících roste, ale bez nového, pohodlného vozového parku, který splňuje všechny potřeby cestujících, není růst možný,“ uvedla Aneta Wierzbicka, zástupkyně ředitelky Odboru infrastruktury Łódzkého vojvodství.
Výrobce PESA pro tyto typy vlaků upustila od názvu Regio160 a místo něj začal používat označení ELF3. Čímž chce zdůraznit, že se jedná již o třetí generaci úspěšných elektrických jednotek na polských kolejích.
- Prezentace jednotky PESA Elf 3.0 na veletrhu TRAKO 2025 v Gdaňsku
- Nové vlakové soupravy jsou v barvách a se znakem Lodžského vojvodství.
- Elf 3.0 budila zejména mezi místními návštěvníky zvědavost.
- Elektrické jednotky mají také automatická spřáhla pro jednodušší spojování a rozdělování.
Jak se nám líbí jednotka Elf 3.0
Jednotky Elf 3.0 jsou vyráběny ve tří- nebo čtyřvozovém provedení. Jedná se o ucelené elektrické jednotky se stanovištěm strojvedoucího na obou koncích.
Souprava je určena pro příměstské tratě, kde se počítá s velkým objemem cestujících a častým střídáním nástupů a výstupů na jednotlivých zastávkách.
Vlak je proto po většinu své délky nízkopodlažní, což usnadňuje a urychluje nástup i výstup cestujících a tím zkracuje dobu pobytu ve stanici. Jednotka Elf 3.0 má maximální povolenou rychlost 160 km/h, což je pro příměstské tratě, kde bude vlak často zastavovat, zcela dostačující. Spřáhla, tedy propojení s dalšími jednotkami, jsou standardní automatická.
Současné evropské příměstské jednotky napříč dopravci se pomalu, ale jistě svým vzhledem i technickými parametry sjednocují. Proto má dnes větší smysl hodnotit design interiéru a provedení sedadel, které si objednávají samotní dopravci nebo – jako v tomto případě – vojvodství, obdoba našich českých krajů.
A přestože sedadla tvoří jen malou část ceny celé soupravy a provozních nákladů, někteří státní či regionální objednavatelé dopravy přistupují k požadavkům na kvalitu a komfort velmi úsporně, až „low-costově“. To však rozhodně neplatí pro lodžské jednotky, kde je patrná snaha o vyšší úroveň pohodlí i estetiky interiéru.
Nastupujeme do 3.0
Dveře jsou široké dvoukřídlé, přičemž obě poloviny se otevírají stiskem jediného tlačítka. Jen u některých dveří v soupravě je na svislé tyči umístěn označovač jízdenek. Líbí se mi šedé sloupky u dveří, které zřetelně vymezují vstupní prostor a zároveň částečně chrání sedící cestující před chladem od otevřených dveří během zimního období.
- Mezi-dveřní prostor
- Dvoukřídlé dveře jednotky PESA Elf 3.0
Čelní vůz jednotky je určen také pro cestující na invalidním vozíku. Proto se hned za vstupními dveřmi nacházejí skříně s výsuvnými plošinami pro nástup vozíčkářů. Tyto skříně jsou však nezvykle robustní a výrazně zasahují do prostoru dveří, čímž zmenšují průchozí šířku. To je daň za šedé sloupky u dveří, které zřejmě nelze posunout. Požadavek na lepší umístění plošiny pro vozíčkáře by si asi vyžádal větší zásah do konstrukce vozů.
- Dveře Elf 3.0 s plošinou pro nástup vozíčkáře.
- Jak je vidět, robustní skříň s plošinou výrazně zasahuje do nástupního prostoru.
Pro děti i vozíčkáře
Za dveřmi určenými pro nástup s invalidním vozíkem je vyhrazené místo pro vozík, který lze zajistit bezpečnostním pásem.V případě potřeby jsou u okna tlačítka nouze a přivolání asistence. Doprovod má k dispozici dvě klasická sedadla, a pokud necestuje osoba na vozíku, lze využít také dvě sklopná sedadla. Průběh jízdy mohou cestující sledovat na obrazovce na stěně, kde se zobrazuje trasa vlaku. Nechybí ani zásuvky na 230 V.
V čelním voze se v nízkopodlažní části nachází záchod vhodný i pro vozíčkáře. Dveře se otevírají jednoduše tahem do strany a zajišťují páčkou. Součástí vybavení WC je i sklopný přebalovací pult pro děti. Oceňuji, že motiv Lodžského vojvodství se objevuje i na velké ploše dveří toalety. U přebalovacího pultu by však místo ploché desky mohla být tvarovaná podložka, která by usnadnila přebalování a byla by pro položené dítě během jízdy bezpečnější.
- Místo pro vozíčkáře v jednotce Elf 3.0
- Záchod v čelním voze jednotky Elf 3.0 je vhodný i pro vozičkáře.
- Záchod v jednotce PESA Elf 3.0
- Výklopný přebalovací pult
Kdo si hraje, nezlobí
V tomto voze se nachází také „dětský oddíl“ se stolem s hrou pro děti. Líbí se mi, že místo klasické hrací kostky je přímo ve stole zabudován otočný číselník, takže hru můžete začít i bez kostky. Navíc herní políčka vedou přes zajímavá místa Lodžského vojvodství, takže nejde jen o zábavu, ale i o poučení.
Palec nahoru za nápad!
- Sedadla v nízkopodlažní části s hracím stolem pro děti.
- Sedadla v nízkopodlažní části jednotky PESA Elf 3.0 v části za záchodem.
- Detail hrací desky s otočnou „kostkou“
Sedadla
Většina soupravy je nízkopodlažní. Jen v čele vlaku jsou sedadla přístupná po schodech nahoru a na přechodech mezi vozy se nacházejí sedadla ve zvýšené uličce.
Většina sedadel je uspořádána za sebou, podobně jako v letadle. Jen malá část sedadel je po dvou a dvou proti sobě. Díky tomu se podařilo dosáhnout většího počtu sedadel, ale stejně jako já, i ostatní cestující většinou nejprve obsazují místa po směru jízdy. V jednotce Elf 3.0 v provedení pro Lodžské vojvodství proto může být cesta k sedadlu po směru jízdy delší. V prostředním voze, v nízkopodlažní části, jsou sedadla po směru jízdy a přes uličku proti směru.
Sedadla jsou po dvojicích s uličkou uprostřed. Opěrky na ruce jsou pouze u okna a do uličky, kde jsou navíc sklopné. Mezi sedadly opěrky nejsou.
I když máte sedadla v uspořádání proti sobě, pod oknem je jen malý stolek. Ti, kteří by chtěli při cestě pracovat na notebooku, si jej musejí dát na klín. Plnohodnotný stůl mají pouze místa určená pro cestování s dětmi, kde je herní stůl.
Pokud sedíte v sedadlech za sebou jako v letadle, máte v opěradle před sebou síťku na drobnosti, ale žádný sklopný plastový stolek. Cestující si většinou potřebují odložit mobil, knihu nebo kávu — a proto tyto síťky už dnes ve vlacích moc nevidíme. Každá dvojice sedadel má jednu společnou zásuvku 230 V a dvě USB zásuvky, umístěné dole mezi sedadly. Nad okny je dlouhá, částečně průhledná police, pod níž jsou háčky na bundy. Po délce vozu jsou obrazovky a LED displeje s informacemi o průběhu jízdy.
Provedení sedadel je velmi povedené — podhlavník v jasně červené barvě ladí s vnějším nátěrem vlaku. Sedadla jsou pohodlná a místa na nohy je dost. Co mi ale chybí, jsou rolety na oknech. Dnes je konec září a opravdu bych ocenil možnost zastínit si okno.
- Sedadla v jednotce PESA Elf 3.0
- Ve vloženém voze jsou sedadla v nízkopodlažní části uspořádána po směru jízdy a přes uličku proti směru.
- V čele jednotky jsou sedala po schodech nahoru a otočená ke kabině strojvedoucího.
- Pohled od kabiny strojvedoucího na sedadla v čelní části.
- Jen malá část sedadel je po dvou a dvou proti sobě.
- Každý dvojice sedadel má mezi sebou zásuvky na 230 V a na USB
Procházíme vozem
-
Mezivozové přechody jsou obvykle o dva až tři schody výše než nízkopodlažní část. Důvodem je nutnost zvýšit podlahu vozu nad koly. V jednotce PESA Elf 3.0 jsou takto zvýšená pouze čela krajních vozů. U mezivozových přechodů je podlaha jen pozvolna zvýšená, což je označeno žlutými pruhy na podlaze.
-
Zde, na veletrhu v polském Gdaňsku, jsem si všiml, že několik vystavovaných souprav mělo skříňky s defibrilátory – a je tomu tak i u této jednotky.
Jen bych osobně zvolil výraznější barevné označení, aby bylo zařízení lépe viditelné. -
V případě nouze jsou u dveří tlačítka SOS a reproduktor pro spojení s obsluhou vlaku.
-
Trochu překvapivě je ve voze pouze 3 místa pro jízdní kola. Kola se staví na výšku a zaháknou se do držáku za přední kolo. Dole, v drážce sklopného sedadla, je možné zadní kolo přivázat. Tento koncept se ale ve světě již opouští kvůli náročné (a občas i nebezpečné) manipulaci s kolem. Na prostor pro kola bezprostředně navazují sedadla, a proto bych zde osobně uvítal nízkou mezistěnu, která by zabránila tomu, aby se kola při jízdě dotýkala sedadel.
- Přechod mezi vozy v jednotce PESA Elf 3.0
- Přechod mezi vozy je zvýšenou uličkou
- V jednotce jsou jen 3 místa pro cyklisty
V jednotce Elf 3.0 je spousta míst k sezení, ale málo volného prostoru například pro další kola, kočárky a hlavně pro stojící cestující. Tyto příměstské jednotky se obvykle v blízkosti center měst a v dopravních špičkách rychle zaplní, a bývá běžné, že lidé část cesty stojí, než vystoupí. Zde mi ale přišlo, že volného místa je méně než obvykle, včetně madel, za která by se cestující mohli během jízdy přidržovat. Je však možné, že Lodžské vojvodství jakožto objednavatel dopravy už má zkušenosti z provozu a přesně ví, jaké počty cestujících může očekávat.
Hlavní přednosti jednotky EMU Elf 3.0
- jsou navrženy s ohledem na moderní pohodlí cestujících na příměstských linkách
- Nízkopodlažní vstup pro snadný přístup
- Prostory pro cestující se sníženou pohyblivostí
- Vyhrazené prostory pro jízdní kola
- Klimatizační a topné systémy
- Připojení Wi-Fi
- Informační a počítací systémy pro cestující
- Palubní kamerový systém