Stadler slaví výrobu 1000. vozidla v Siedlcích

Během veletrhu TRAKO 2025 oslavila společnost Stadler Polska významný milník – výrobu tisícího vozidla ve svém závodě v Siedlcích (město Siedlce leží na východ od Varšavy). Jubilejním vlakem je pěti-vozová elektrická jednotka FLIRT, která posílí flotilu dopravce Koleje Mazowieckie (obdoba českého krajského dopravce). Toto jednotka je první jednotkou z objednávek, které regionální dopravce Mazowieckie zadal v roce 2024. Společnost Stadler Polska dodá až 75 nových vlaků, které budou jezdit na tratích po celém Mazovském vojvodství.

Radosław Banach, generální ředitel Stadler Polska, uvedl: „Výroba 1000. vozidla v našem závodě v Siedlcích je skvělým úspěchem, na který jsme nesmírně hrdí. Díky zaměření na inovace, kvalitu a zapojení do místního prostředí jsme si získali důvěru zákazníků po celé Evropě.“

Stadler Flirt

FLIRT je nejprodávanějším modelem společnosti Stadler, s více než 2 750 prodanými jednotkami po celém světě. Vlaky FLIRT pro dopravce Koleje Mazowieckie se vyznačují lehkou hliníkovou konstrukcí. Velké dveře umožňují rychlé nastupování a vystupování cestujících. Nízkopodlažní části zajišťují snadný přístup pro osoby na invalidních vozících, cyklisty či cestující s kočárky nebo s kufry. Každý vlak je vybaven klimatizací, vnějším i vnitřním kamerovým systémem, audiovizuálním informačním systémem pro cestující, bezdrátovým připojením k internetu a moderními toaletami. Pro zvýšení bezpečnosti jsou vlaky vybaveny defibrilátory a interkomy, které umožňují přímé spojení se strojvedoucím v případě nouze.

Představená pěti-vozová jednotka má 261 sedadel + 10 sklopných sedadel (tip-up seats) a dále místo pro 321 stojících cestujících. To znamená, že jednotka Flirt pojme až 600 cestujících. Každý vůz je nízkopodlažní s dvojici dvoukřídlých dveří. Souprava má tedy deset dveří na každé straně. Takže typická příměstská jednotka pro velký počet cestujících s velkým obratem lidí na zastávkách. Flirt dosahuje maximální rychlosti 160 km/h a je vybaven systémem ETCS úrovně 2, který splňuje normy TSI a požadavky na bezpečnost při srážkách (EN 15227). Nové vlaky budou jezdit na všech tratích obsluhovaných dopravcem Koleje Mazowieckie – tedy do Siedlec, Łowicze, Skierniewic, Radomi a Działdowa.

Decentní interiér a pohodlná sedadla

Jednotka v zeleno-bílé barevné kombinaci dopravce Koleje Mazowieckie má pět vozů – dva čelní a tři vložené. Oba čelní vozy jsou identické. Většinu jejich prostoru zaujímají sedadla v nízkopodlažní části, jen menší část je situována za kabinou strojvedoucího, o několik schodů výše.

Sedadla v jednotce jsou uspořádána po dvou – buď za sebou jako v letadle, nebo po dvou a dvou naproti sobě; toto uspořádání se opakuje i přes uličku. Každé sedadlo má opěrku ruky u okna, mezi sebou i směrem do uličky. Interiér je laděn do decentní šedé barvy, která se objevuje i na sedadlech v kombinaci se zelenou. Díky tomu vyniknou podstatné prvky, jako jsou žluté dveře či žluté označovače jízdenek. Na to, že se jedná o příměstské vlaky, jsou sedadla pohodlná a příjemná na dotek. Cestující si mohou své věci odložit do průhledné police táhnoucí se podél vozu nad okny. Ze spodní části police visí háčky na bundy či kabáty. Průběh jízdy lze sledovat na obrazovkách umístěných u stropu.

Defibrilátor u dveří

Jednotka Stadler FLIRT má dvoukřídlé zasouvací dveře, které se celé otevírají stiskem jednoho tlačítka. Praktické je, že mezidveřní prostor je alespoň částečně oddělen průhlednou stěnou od prostoru se sedadly, což cestující ocení zejména v zimním období. U dveří se nacházejí také plechové kastlíky na odpadky a žluté označovače jízdenek. Uvnitř u dveří, které mají z vnější strany symbol defibrilátoru, je umístěna skříňka s defibrilátorem. U všech dveří jsou rovněž mikrofony, které umožňují přímé spojení se strojvedoucím v případě nouze. U dveří určených pro nástup cestujících na vozíku je na stěně složená nájezdová rampa.

Cestujeme s kolem nebo na vozíku

Ve druhém voze představené jednotky je vyhrazené místo pro vozíčkáře, vybavené také tlačítkem nouze pro přivolání asistence. Plocha je jasně označena a navazuje na sedadla pro ostatní cestující. Toaleta se nachází na opačné straně přes mezidveřní prostor. Toto řešení se mi líbí, protože dveře od záchodu se otevírají do nástupního prostoru, nikoli směrem k sedadlům cestujících. Kabina WC má otočné dveře, které se otevírají stiskem zeleného tlačítka. Na toaletě je rovněž přebalovací pult pro cestující s malými dětmi. Zaujalo mě také dlouhé umyvadlo v šedé barvě imitující mramor a velké zrcadlo.

V této jednotce Stadler FLIRT je vyhrazené místo i pro přepravu jízdních kol, která se upevňují ve svislé poloze. Tento způsob se však dnes už postupně opouští – a to jak z důvodu bezpečnosti při manipulaci, tak především kvůli rostoucí hmotnosti kol, zejména elektrokol.

S kočárkem na stojáka

Kabina pro průvodčí

Zajímavostí, kterou u příměstských vlaků příliš často nevídáme, je kabina pro průvodčího. U jednotky FLIRT je pouze jedna, a to na konci vlaku, za kabinou strojvedoucího. Průvodčí si zde může odložit své věci a také nastavovat či ovládat hlášení a informační tabule.

Souhrn

Jednotka Stadler FLIRT patří mezi moderní vlaky pro příměstskou a regionální dopravu, kdese počítá s vyšším obratem cestujících. Pětivozová elektrická jednotka dosahuje rychlosti až 160 km/h a je vybavena bezpečnostními systémy, včetně ETCS Level 2, defibrilátoru a reproduktory pro spojení se strojvedoucícm. Vlaky pro dopravce Koleje Mazowieckie mají pohodlná sedadla, mají nízkopodlažní části s místem pro vozíčkáře, cyklisty či cestující s kočárky. Součástí interiéru jsou také informační panely, Wi-Fi a kamerový dohled. Za mně se tato jednotka z pohledu uživatelů povedla.

Ze Siedlc do 18 evropských zemí

Historie závodu Stadler Polska v Siedlcích začala v roce 2006 kontraktem na 14 jednotek FLIRT, z nichž 10 bylo dodáno dopravci Koleje Mazowieckie. Tato zakázka se stala impulsem pro založení výrobního závodu v Polsku. Od té doby bylo v Siedlcích vyrobeno všech 237 vozidel určených pro domácí trh a ještě více pro export.

Během uplynulých 18 let se závod neustále rozvíjel – modernizoval a rozšiřoval výrobní haly i kanceláře, investoval do nových technologií, budoval síť místních polských dodavatelů a vytvářel nová pracovní místa ve výrobě i v technických profesích. Dnes se závod může pochlubit působivými výsledky: ve spolupráci s místními dodavateli a partnery vyrobil 1000 kolejových vozidel, která přepravují cestující v 18 evropských zemích, včetně Nizozemska, Německa, Itálie, Norska, Spojeného království, Estonska, České republiky, Rakouska, Maďarska a Španělska.

„Tento úspěch by nebyl možný bez nasazení našich zaměstnanců na všech úrovních. Tým Stadler Polska dnes čítá 1500 pracovníků. Srdečně děkuji všem za jejich odhodlání. Děkuji také našim zákazníkům a partnerům za jejich důvěru a spolupráci. Zvláštní poděkování patří dopravci Koleje Mazowieckie, se kterým naše cesta v Polsku začala a s nímž dnes slavíme výrobu 1000. vozidla,“ uvedl Radosław Banach, generální ředitel Stadler Polska.

„Tisící vozidlo vyrobené v závodě Stadler v Siedlcích, které bude jezdit po mazovských kolejích v barvách dopravce Koleje Mazowieckie, je dokonalým shrnutím naší dlouholeté a plodné spolupráce. V současnosti provozují Koleje Mazowieckie 71 vozidel Stadler a v následujících letech se flotila dopravce rozroste o dalších 64 jednotek,“ zdůrazňuje Adam Struzik, maršálek Mazovského vojvodství.

Po dokončení aktuálních objednávek budou Koleje Mazowieckie provozovat celkem 135 jednotek FLIRT a plánuje se další smlouva na 11 vozidel. Tato vozidla významně přispívají ke zlepšení komfortu a bezpečnosti cestování na trasách z Varšavy do měst a obcí Mazovského regionu.

„Mám velkou radost, že tisící vozidlo, které opustí továrnu Stadler, bude provozováno dopravcem Koleje Mazowieckie. Stadler je pro nás již mnoho let klíčovým partnerem, který dodává vozidla s vysokou spolehlivostí. V současné době tvoří jednotky FLIRT více než pětinu naší flotily. Po dodání dalších vozidel se tento podíl výrazně zvýší. Důležité také je, že všechna tato vozidla jsou vyráběna v Mazovsku, čímž přispívají k hospodářskému rozvoji celého regionu,“ uvedl Robert Stępień, generální ředitel společnosti Koleje Mazowieckie.

Související články

Jaké bylo TRAKO 2025 – každé dva roky se v polském Gdaňsku koná železniční veletrh TRAKO. Letos probíhal od úterý 23. září do pátku 28. září 2025. Cestovali jsme ve třech spojem ČD Baltic Express, který od letošního roku zajišťuje přímé spojení z Prahy přes Ústí nad Orlicí a Wroclaw až do Gdaňsku. Jak se nám veletrh líbil – a k tomu mnoho fotek.

TRAKO Gdaňsk 2025 – od úterý 23. do pátku 26. září 2025 se Gdaňsk stane centrem evropského železničního průmyslu díky 16. ročníku Mezinárodního železničního veletrhu TRAKO. Jde o největší veletrh tohoto druhu ve střední a východní Evropě a druhý největší na celém kontinentu. Nadcházející ročník slibuje rekordní účast – svou přítomnost již potvrdilo 695 vystavovatelů z 29 zemí.

Lůžkový oddíl od Škodovky pro finské dráhy  – na veletrhu železniční techniky TRAKO 2025 v polském Gdaňsku představila Škoda Group model lůžkového oddílu pro vozy finského státního dopravce. Model je v měřítku 1:1. Můžeme tedy vyzkoušet návrh uspořádání. Zajímavostí je, že tyto lůžkové kabiny jsou určeny pro dvoupodlažní vozy. Model prezentovala Škodovka na volné ploše ve vlastním stánku.

Nová PESA ELF 3.0 – na veletrhu Trako 2025 v polském Gdaňsku se představila nová nízkopodlažní jednotka PESA Elf 3.0 v barvách Lodžského vojvodství. Jde o první ze čtrnácti souprav, které pro toto vojvodství vyrábí bydhošťské závody PESA. Jedná se o příměstskou jednotku s prostorem pro kola i kočárky, s velkým počtem míst k sezení, ale menším prostorem pro stojící cestující.

Trapas polského dopravce PKP – jednou z novinek letošního veletrhu TRAKO 2025 v Gdaňsku měla být prezentace nových rychlíkových vozů polského dopravce PKP Intercity. Počet cestujících na polské železnici trvale roste spolu s tím, jak Poláci masivně investují do dopravní infrastruktury. Stávající vozy však kapacitně nestačí. Proto se PKP rozhodlo objednat 300 nových vozů určených pro rychlost až 200 km/h. Premiéra se ale nekonala.

Červený ital – Italské město Aosta je správním střediskem alpské oblasti na hranicích Švýcarska a Francie. Železniční trať do Aosty vede z Turína a nedávno byla elektrifikována. Protože region Valle d’Aosta má dobré zkušenosti s předcházejícími jednotkami od firmy Stadler, rozhodl se v březnu 2023 objednat šest jednotek FLIRT. Charakteristický vzhled nátěru i interiérového designu byl u nových elektrických vlaků zachován a zdůrazňuje ikonické prvky regionu Valle d’Aosta – živé barvy inspirované logem a erbem regionu.

Diskuzní fórum