Umění z nádraží
Úterý 11. listopadu 2025
Správa železnic spolu s Galerii hlavního města Prahy obohatily Prahu o další umělecké dílo. U pražského hlavního nádraží je nově k vidění zajímavá instalace textujícího řádku s názvem Variace / Variety. Dílo kombinuje umění, historické i současné technologie a umělou inteligenci. Jejím autorem je český výtvarník Richard Loskot. Dílo využívá ikonické odjezdové tabule Pragotron, které si ještě pamatují cestující ze stovek českých nádraží a vytváří Pragotronní textující řádek.
- Cesta k novému umění začíná v „S“ severním (levém) podchodu pražského hlavního nádraží.
- Pragotronní textující řádek je u cesty na Žižkov
- Pod dílem českého výtvarníka Richarda Loskota můžete i posedět
- Dílo od prvního dne vzbuzuje zájem u chodů a jejich foto-mobilů.
Díky listování jednotlivých písmen se na Pragotronu vždy na okamžik objeví text, který po chvíli zmizí. Místo cílových stanic a čísel vlaků se objevují věty líčící obrazy a mikropříběhy z prostředí hlavního nádraží. Texty generuje umělá inteligence, avšak podle scénáře – jednotlivým větám je přiřazen konkrétní čas, kdy se zobrazují. Dílo má podněcovat představivost a vyvolávat úsměvy cestujících na peróně i kolemjdoucích.
- Pragotronní textující řádek
- Probíhá načítání písmen pro nový nadpis
Pragotronní textující řádek vidíte i z hlavního nádraží
Umělecké dílo je umístěno na zdi u výstupu ze severního podchodu směrem na Žižkov. Vzniklo díky soutěži iniciované Správou železnic, přičemž tři miliony korun na jeho realizaci poskytl program Umění pro město. Projděte severním podchodem a vydejte se po chodníku podél betonové stěny nahoru směrem na Žižkov – určitě nepůjdete sami. Denně tudy procházejí stovky až tisíce lidí. U umělecké instalace jsou také lavičky k posezení. Text je navíc viditelný i ze severního konce nástupiště.
- Nejlepší výhled je ze 7. nástupiště. Jděte „S“ severním podchodem a pak na nástupiště vlevo.
- Pohled na Pragotron řádek ze severního konce 7. nástupiště
O autorovi Richardovi Loskotovi
Richard Loskot pochází z Mostu. Je český vizuální umělec, architekt, odborný asistent na Fakultě umění a architektury Technické univerzity v Liberci a zastupitel v Ústí nad Labem. V letech 2007–2009 studoval také na akademii v Mnichově. Ve své tvorbě se zaměřuje na zkoumání posunu vnímání reality prostřednictvím nevšedního zážitku. Využívá přitom moderní technologie, jejichž výsledné působení může na diváka působit až jako kouzelnický trik. Často pracuje se světlem a časem.
„Dílo pro nádraží a jeho život je pro mne velkou radostí, protože pohyb, který se tu děje, stejně jako pohled z okna jedoucího vlaku, je mým největším inspiračním momentem,“ říká autor instalace Variace/Variety Richard Loskot.
- Richard Loskot, autor textujícího řádku
- Z průběhu instalace. 4x foto Správa železnic
- Umění má vzbuzovat reakce. Tady se to povedlo od prvního dne. Lidé se zastavují a fotí si to.
- Z průběhu instalace uměleckého díla u hlavního nádraží
Umělecké a technické instalace se v Praze uplatnily při výstavbě pražského metra v 70. letech 20. století, kdy se umění stalo nedílnou součástí dopravní architektury. Tyto realizace dokládají, že i infrastruktura může být nositelem kultury a identity města – že technický prostor může mít svou poezii.
„Mám velkou radost, že se dnes daří na tyto inspirativní tradice navazovat i v prostředí železnice. Loskotova Variace dokazuje, že umění má své místo i tam, kde se setkává pohyb, technologie a každodenní rytmus cestujících i pěších. Umělecké zásahy dokáží proměnit nádraží, podchody i okolí tratí v místa, která nejsou jen tranzitními uzly, ale také prostorem pro setkání, vnímání a sdílený zážitek,“ poznamenává Marie Foltýnová, vedoucí oddělení Umění ve veřejném prostoru GHMP.
„Variace Richarda Loskota přirozeně doplňují jednu z nejrozsáhlejších kolekcí českého umění, která během uplynulých bezmála dvou set let v prostředí železnice vznikla,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Jsem rád, že ikonický Pragotron, který provázel generace cestujících, dostává i díky umělé inteligenci nový život. Dokládá to přístup Správy železnic k péči o historické dědictví – ctíme minulost a zároveň ji tvořivě rozvíjíme.“














