Železnice má spojovat, ne rozdělovat město
Dnes je území Strašnic, Michle a Záběhlice kvůli stávajícím tratím a odstavným kolejím obtížně průchodné. Dopravní obsluha řešeného území je v současnosti zajištěna pouze z východu od ulice V Korytech a ze západu od ulice Nad Vršovskou horou. Celé území od západu na východ a ani od jihu na sever není prostupné pro auta. Podél současného tělesa železniční trati se má postupně budovat nové odstavné nádraží ve Strašnicích – severně pro vysokorychlostní vlaky a jižně pro držbu a odstavení příměstských vlaků (Trnkov).
- Mapa řešeného území Prahy 10: Vršovice – Michle – Záběhlice
- Vedení VRT přes Prahu (zdroj Správa železnic)
Z pohledu veřejné dopravy je území v dnešním stavu částečně obslouženo pouze na okrajích řešeného území, což je zcela nedostačující. Podél severovýchodní hrany území, ulici V Korytech, je autobusová zastávka Korytná. Severně od řešeného území se v ulici Průběžná nachází zastávky tramvajové trati Radošovická a Staré Strašnice (cca 500-700 m vzdušnou čarou od pomyslného středu řešeného území). V severozápadním cípu řešeného území je stávající zastávka železniční dopravy Eden. Jižní část řešeného území je ve stávajícím stavu v podstatě neobsloužená. Území není ani průchozí. Řešené území lze pomyslně rozdělit na čtyři základní oblasti vymezené
- ze severu drážní cyklopromenádou v trase opuštěného koridoru benešovské trati (severně od ulice U trati),
- ze západu železniční tratí u žel. St. Praha – Eden (ul. U Vršovického hřbitova) a výjezdu Odstavného nádraží Jih Českých drah,
- z jihu dopravním mostem (ul. Záběhlická) a trati odb. Spořilov – Praha a
- z východu nádražím Praha – Zahradní město (ul. Průběžná).
Z hlediska veřejné dopravy, automobilové dopravy i vazeb pro cyklodopravu je velmi žádoucí hledat místa pro překonání ploch železniční dopravy v severo-jižním směru.
Drážní promenáda
Výstavba nového odstavného nádraží v Praze-Strašnicích a vysokorychlostní železnice je však také impulsem k proměně celého území. Mnoho kolejí zmizí a uvolní se spousta pozemků. V zanedbaném území vznikne zcela nová městská část, místo bývalé dráhy bude pěší promenáda a park. Počítá se rovněž s lávkou nad kolejištěm pro pěší a cyklisty, novým silničním mostem a také s rezervou pro budoucí zastavění části nádraží, která umožní plnohodnotně využít území i po zahájení provozu vysokorychlostních vlaků.
Takto rozsáhlá přeměna Prahy ale vyžaduje koordinaci mnoha firem a městských částí. Proto dnes, ve středu 26. listopadu 2025, Správa železnic, hlavní město Praha a městská část Praha 10 podepsaly memorandum o spolupráci na přípravě vysokorychlostní trati, která povede přes území zmíněné městské části. Cílem je spojit rozvoj české železnice s proměnou okolí tratí v moderní a příjemné místo pro život.
- Podpis memoranda o spolupráci mezi městskou části Prahy 10, velkou radnici Prahy a Správou železnic
- Vizualizace možné zástavby území Prahy 10 (sever je dole, jih nahoře). Fialově jsou drážní objekty odstavného nádraží. Vidíme vodní plochu na Slatinském potoce a také pěší průchody nad tratí.
„Vysokorychlostní železnice je pro Prahu civilizační skok. Přiblíží nás totiž Brnu, Ostravě i Evropě na hodiny, odlehčí D1 i letišti a přivede nové investice i kvalifikovaná místa. Ve Strašnicích ji spojujeme s městotvornými projekty. Tedy odstavným nádražím s rezervou pro budoucí zástavbu a Drážní promenádou, která promění bývalou trať v zelenou páteř pro pěší a cyklisty. Trváme na tom, aby se stavělo s respektem k lidem. Jde nám o snížení hluku a prašnosti, ochranu stromů, jasnou koordinaci a co nejmenší omezení pro okolí. Memorandum je závazek, že VRT v Praze nevznikne mimo město, ale pro město,“ řekl pražský primátor Bohuslav Svoboda.
Druhou důležitou součástí memoranda je Drážní promenáda – zelený pás a stezka pro pěší a cyklisty, která propojí Vršovice se Strašnicemi. Vznikne na místě bývalé železniční trati a vytvoří příjemnou a bezpečnou trasu pro každodenní pohyb i rekreaci. Tam, kde se bude trasa promenády křížit s novou vysokorychlostní tratí, bude promenáda upraveno tak, aby mohla fungovat i po výstavbě železnice.
- Vizualizace drážní promenády
- Na místě bývalé dráhy bude místo pro pěší i bruslaře či cyklisty. Jen kus koleje zůstane jako památka. Vlaky budou jezdit v nové stopě.
- Mapa drážní promenády
„Podepsané memorandum je příkladem, že moderní vysokorychlostní železnice a kvalitní veřejný prostor mohou v Praze vznikat společně. Projekty odstavného nádraží ve Strašnicích a Drážní promenády navrhujeme tak, aby přirozeně podpořily rozvoj okolní čtvrti a pohodlný pohyb lidí pěšky i na kole. Těší mě, že jsme s našimi klíčovými lokálními partnery našli shodu,“ uvedl náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.
Nezapomíná se ani a vodu. Jižní částí území protéká Slatinský potok, pravý přítok Botiče. Objevuje se v místě zvaném Triangl východně od řešeného území, kde na něm byl rekultivován mokřad s tůní Jezírko. V rámci řešeného území potok není zatrubněn a v jeho okolí je potenciál navázat na mokřad Triangl parkem.
„Pro Prahu 10 je tato dohoda zásadní. Otevírá cestu k realizaci Drážní promenády v celé její délce a zároveň umožní proměnu jedné z největších rozvojových lokalit v širším centru metropole ve funkční součást města, doplněnou o potřebnou železniční infrastrukturu. Architekty a projektanty prověřená možnost budoucí výstavby nad nádražím navíc posouvá Prahu k efektivnějšímu využívání městského prostoru, jak je to běžné v západní Evropě či na druhé straně Atlantiku,“ dodal starosta Prahy 10 Martin Valovič.
„Součástí memoranda je studie stanovující principy, jak uspořádat železniční zázemí tak, abychom ho v budoucnu mohli začlenit jako součást nové čtvrti. Jak přesně bude tato nová čtvrť vypadat, vydefinuje navazující územní studie, na které se v tuto chvíli začíná pracovat. Rád bych proto pozval občany Prahy 10, aby se zapojili do participačních aktivit, které proběhnou v prvních měsících příštího roku,“ doplnil náměstek primátora pro územní a strategický rozvoj Petr Hlaváček.
Video s popisem umístění odstavných ploch
Náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb
Železniční uzel Praha
Schválení studie předpokládá přivedení tratí Rychlých spojení do centra města díky čemuž bude Praha napojena nejen na Brno a ostatní regionální centra České republiky, ale i Evropy. Zlepší také dostupnost metropolitní oblasti Prahy a podpoří převedení části individuální osobní dopravy na železnici. Koncepční studie uzlu dospěly k ideji centrálního nádraží s novým podzemním kolejištěm, které bude plně průjezdného typu. Bude do něj svedena většina regionální dopravy, což si vyžádá segregaci provozu na přívodních tratích. Tento koncept je označován jako Nové spojení 2.
Dále vytvořit prostor pro rozvoj nákladní železniční dopravy a zároveň využít stávajících nákladních tratí pro nové městské železniční linky sloužící potřebám obsluhy území města a řešení tangenciálních vztahů mimo centrum.
Odstavné plochy Slatiny – Trnkov
S ohledem požadavky týkající se navýšení kapacit odstavných kolejí a zajištění provozního ošetření pro vlakové soupravy pro dálkovou a regionální dopravu v Železniční uzlu Praha byla vybrána lokalita Slatiny Trnkov. Tato oblast se ukázala jako nezastupitelná zejména z důvodu blízkosti od Hlavního nádraží a nekolizní jízdy soupravy na odstav (6 minut). Správy železnic chce rovněž vybudovat nové kolejiště, napojeného do stanice Praha-Vršovice. Kolejiště je určeno pro odstavení souprav osobní dopravy s umožněním provozního ošetření těchto souprav dle potřeby v přepravních špičkách, v přepravních sedlech i v nočním období.











