Elektrické jednotky Flirt v červené italské
Na železničním veletrhu v polském Gdaňsku představila firma Stadler výrazně červenou elektrickou jednotku Flirt pro italského zákazníka. Odběratelem šesti nových čtyřvozových jednotek je region Valle d’Aosta. Termín dodání je stanoven na rok 2026. Jednotka má pouze jednu cestovní třídu. Počet sedadel je 215 (dokumentace na výstavišti uváděla 251) plus 21 sklopných sedaček. Dalších 212 cestujících může stát. Maximální rychlost vlaku je 160 km/h.
Zajímavostí této jednotky je, že má na každé straně pouze čtyři široké nízkopodlažní dveře, tedy jedny dveře na vůz. Takové řešení umožňuje osadit do vlaku větší počet sedadel, ale zároveň snižuje rychlost výstupu a nástupu cestujících. U čistě příměstských souprav s velkým počtem nastupujících by to byla nevýhoda, ale v tomto případě se počítá s menší výměnou cestujících na delší trase do Alp.
- Zájem o soupravu ve výrazné červené barvě byl na veletrhu v Gdaňku značný.
- Slavnostní představení jednotky Stadler Flirt v Gdaňsku 2025
- Motiv italského regionu je vyznačen i na plášti nové jednotky.
- Dominantní červená se žlutou linkou
- Výhled z kabiny strojvedoucího se nikdy neomrzí.
Červená, kam se podíváš
Oba čelní vozy ze čtyřvozové jednotky jsou identické. Většinu jejich plochy zabírají sedadla v nízkopodlažní části, jen malá část je situována za kabinou strojvedoucího, o schody výše. Sedadla jsou uspořádána po dvou – buď za sebou jako v letadle, nebo po dvou a dvou naproti sobě, a toto uspořádání se opakuje i přes uličku. Každé sedadlo má opěrku ruky u okna, mezi sedadly i do uličky, přičemž sklopné jsou pouze prostřední opěrky. Čalounění z červené koženky slibuje snadnou údržbu a atraktivní vzhled. Cestující mohou své věci odložit do žebrované police, která se táhne podél vozu nad okny. Ze spodní části police visí háčky na bundy či kabáty. Průběh jízdy lze sledovat na obrazovkách umístěných u stropu. Obrazovky jsou umístěny po dvou vedle sebe. Při vyzkoušení sedadel mi připadala místa poměrně těsná, ale předpokládám, že Italové, pro které je jednotka určena, mají štíhlejší postavy.
- Sedadla jednotky Flirt – červená s červenou
- Nad okny je žebrovaná police na odložení věcí.
- Pohled z vyvýšeného místa od kabiny strojvedoucího do uličky mezi sedadly.
- Uspořádání sedadel po dvou a dvou naproti sobě.
- Většinové uspořádání sedadel je čtyřka.
- Zásuvky na 230 V a dvojice USB je u každé dvojice sedadel.
Procházíme soupravou
Červená jednotka Flirt nemá žádné vnitřní dveře, a to ani v průchodech mezi vozy. To je dnes běžné u všech podobných příměstských jednotek. Vlak je díky tomu přehledný a volně průchozí uličkou. Při chůzi za jízdy se můžete přidržovat madel na bocích sedadel. Průchod mezi vozy je zúžený a o něco výše než podlaha v nízkopodlažní části, ale bez schodů. Sedadla, která jsou před průchodem, jsou o „stupínek“ výše, takže si musíte dávat pozor, abyste nezakopli. Aby byla dodržena bezpečná výška, jsou i regály nad těmito sedadly umístěny výše nad okny. Líbí se mi, že i průchod mezi vozy je vyveden v červené barvě.
- Ulička mezi sedadly v jednotce Stadler Flirt.
- Při chůze se můžete za jízdy přidržovat madel na stranách sedadel.
- Průchod do dalšího vozu jednotky Flirt je také vyveden v červené barvě.
- Průchod mezi vozy
- Čtyřka sedadla u průchodu je o stupínek výše.
- Jen v čele jednotky jsou sedadla po schodech nahoru.
Cestujeme na vozíku
Ve druhém voze představené jednotky je za dveřmi místo pro vozíčkáře. Jsou tu tři sklopná sedadla a tlačítko nouze pro přivolání asistence. Bohužel zde postrádám bezpečnostní pásy pro upevnění vozíku a také chybí obvykle polstrovaná stěna, o kterou se může invalidní vozík opřít. Plocha navíc není nijak výrazně označena.
Ve stejném voze je samozřejmě i toaleta přizpůsobená pro vozíčkáře. Nachází se v prostorné kabině s otočnými dveřmi, které se otevírají stiskem zeleného tlačítka. Na toaletě je také přebalovací pult pro cestování s malými dětmi. Líbí se mi dlouhé umyvadlo v šedé barvě imitující mramor a velké zrcadlo.
V uličce kolem toalety jsou umístěna sklopná sedadla. Bohužel nad oknem je poměrně nevzhledná černá skříň s displejem, který informuje cestující čekající venku. Za kabinou WC se nacházejí další sedadla – tentokrát po třech – a opět dvojice displejů vedle sebe.
- Místo pro cestování na vozíku
- Záchod, který je vhodný i pro vozíčkáře
- V jednotce Flirt jsou dva záchody. Tento je určen i pro vozíčkáře.
- Ulička a sedadla za záchodem.
Cestujeme s lyžemi nebo s kolem
Ve třetím voze čtyřvozové jednotky Stadler Flirt je místo i pro kola a lyže. Přiznám se ale, že bych právě na této lince do Alp očekával mnohem více držáků na kola a také držáků na lyže. Prvním způsobem, jak cestovat s kolem, je jej vyzvednout do výšky a zaháknout. To je způsob, od kterého se dnes ale už opouští, jak kvůli bezpečnosti při manipulaci, tak zejména kvůli zvyšující se hmotnosti jízdních kol, zvláště těch na baterie. Zajímavá je možnost uchycení dolního kola do drážky sklopného sedadla a upevnění černým pásem. V zimním období, kdy pojedete na hory s lyžemi, je v místě pro kola sklopný držák na lyže.
Další místo pro kola je vedle záchodu. Zde přední kolo zaklesnete do držáku a černým pásem zajistíte. Tento způsob jsem ještě v praxi neviděl a nedokáži si jej moc představit. Obával bych se, že to nebude moc stabilní a kola budou bránit lidem procházet kolem a na záchod.
- Místo pro kola, které se zavěsí do držáku na výšku
- V zimě sklopíte držák na uchycení lyží.
- Zadní kolo je možné do dolního držáku ještě upnout
- Další místo pro kola je vedle kabinky záchodu.
Moje zhodnocení
Výrazná červená upoutá každého. Navíc se designeři snažili důsledně zachovat kombinaci červené a odstínu bílé. Ale možná to trochu přehnali. Mám rovněž pocit, že objednatel jednotek – region Valle d’Aosta, se snažil maximalizovat počet sedadel v jednotce Flirt, a to až zbytečně na úkor ostatních potřeb. Zejména jsem překvapen, jak málo je tu místa na kola a lyže. Vlaky přece mají jezdit na lince z Turína do Alp. Místo pro cestování s koly je vlastně možné jen v jednom vozu ze čtyř. Pokud by současně nastoupil jeden či dva kočárky, už místo není. Rozhodně bych už nevolil provedení s uchycením jízdních kol do držáků na výšku. Od toho se opouští.
Chybí mi tu rovněž místo na kufry a velké batohy, které je nutné vyzvednout nahoru do police nad okny. Ta je žebrovaná, což je další věc, která se už moc nevyskytuje. Nemohu se rovněž ubránit dojmu, že sedadla v koženkovém provedení působí zbytečně lacině. Ve většině příměstských jednotek je v mezidveřním prostoru mnohem více místa i pro stojící lidi, kteří se mohou nahrnout v exponovaných úsecích. Tady se stojící lidé musí rozmístit do uličky rovnoměrně po soupravě, což způsobuje problémy při vystupování. Ale třeba mají místní dopravci bohaté zkušenosti a právě takové provedení jednotek Stadler Flirt je pro ně ideální. Těším se, až je budu moci vyzkoušet v reálném provozu s cestujícími.
Hlavní výhody nových jednotek Flirt
- Nízkopodlažní přístup umožňuje pohodlnější nastupování osobám s omezenou pohyblivostí a starším lidem.
- Na každé straně vlaku se nacházejí čtyři široké nízkopodlažní dveře, které umožňují rychlou výměnu cestujících ve stanicích.
- Informační systém pro cestující s vizuálními a akustickými informacemi
- Souprava je vybavena kamerovým dohledem.
- Zajímavostí je, že do kabiny může strojvedoucí nastupovat samostatnými dveřmi, nebo dveřmi z oddílu pro cestující. Což u této kategorie jednotek je neobvyklé.
Související články
Jaké bylo TRAKO 2025 – každé dva roky se v polském Gdaňsku koná železniční veletrh TRAKO. Letos probíhal od úterý 23. září do pátku 28. září 2025. Cestovali jsme ve třech spojem ČD Baltic Express, který od letošního roku zajišťuje přímé spojení z Prahy přes Ústí nad Orlicí a Wroclaw až do Gdaňsku. Jak se nám veletrh líbil – a k tomu mnoho fotek.
TRAKO Gdaňsk 2025 – od úterý 23. do pátku 26. září 2025 se Gdaňsk stane centrem evropského železničního průmyslu díky 16. ročníku Mezinárodního železničního veletrhu TRAKO. Jde o největší veletrh tohoto druhu ve střední a východní Evropě a druhý největší na celém kontinentu. Nadcházející ročník slibuje rekordní účast – svou přítomnost již potvrdilo 695 vystavovatelů z 29 zemí.
Lůžkový oddíl od Škodovky pro finské dráhy – na veletrhu železniční techniky TRAKO 2025 v polském Gdaňsku představila Škoda Group model lůžkového oddílu pro vozy finského státního dopravce. Model je v měřítku 1:1. Můžeme tedy vyzkoušet návrh uspořádání. Zajímavostí je, že tyto lůžkové kabiny jsou určeny pro dvoupodlažní vozy. Model prezentovala Škodovka na volné ploše ve vlastním stánku.
Nová PESA ELF 3.0 – na veletrhu Trako 2025 v polském Gdaňsku se představila nová nízkopodlažní jednotka PESA Elf 3.0 v barvách Lodžského vojvodství. Jde o první ze čtrnácti souprav, které pro toto vojvodství vyrábí bydhošťské závody PESA. Jedná se o příměstskou jednotku s prostorem pro kola i kočárky, s velkým počtem míst k sezení, ale menším prostorem pro stojící cestující.
Trapas polského dopravce PKP – jednou z novinek letošního veletrhu TRAKO 2025 v Gdaňsku měla být prezentace nových rychlíkových vozů polského dopravce PKP Intercity. Počet cestujících na polské železnici trvale roste spolu s tím, jak Poláci masivně investují do dopravní infrastruktury. Stávající vozy však kapacitně nestačí. Proto se PKP rozhodlo objednat 300 nových vozů určených pro rychlost až 200 km/h. Premiéra se ale nekonala.



























