Na Slovensku chtějí modernizovat staré 810
Železniční společnost Slovensko (ZSSK) vyhlásila veřejnou zakázku na modernizaci 33 motorových jednotek řady 813.0/913.0, které jsou slovenské veřejnosti známé pod přezdívkou „bageta“. Modernizace se bude týkat především vlaků jezdících v Banskobystrickém, Nitranském a Žilinském kraji. Modernizované jednotky budou nasazeny například na trasách:
- Prievidza – Topoľčany
- Trenčín – Chynorany
- Nové Zámky – Zlaté Moravce
- Štúrovo – Levice – Nové Zámky
- Kraľovany – Trstená
- Vrútky – Prievidza
- Zvolen – Horná Štubňa
- Zvolen – Banská Štiavnica
Proč bagety?
Toto lidové pojmenování vzniklo kvůli vzhledu, kdy jednotka má dlouhý, úzký a zaoblený tvar, který skutečně připomíná bagetu. Čelní části jsou oblého designu a karoserie je protáhlá – to všechno evokuje právě tvar pečiva. Přezdívka „bageta“ se vžila natolik, že je běžně používána mezi fanoušky železnice, zaměstnanci železnic i cestujícími. Podobně jako v Česku se motoráku řady 810 říká „orchestrion“, na Slovensku má „bageta“ svou pevnou pozici mezi slangovými názvy.
Co je řada 813?
Jde o rekonstrukci starších vozů řady 810, doplněných o řídicí vůz (913). Využívají se především na regionálních tratích s nižším provozem Po dokončení modernizace a nasazení všech 33 vozů zpět na tratě se očekává, že ve vyšším standardu bude cestovat přes 2 miliony cestujících ročně. Každá modernizovaná „bageta“ bude vybavena klimatizací, uzavřeným WC systémem, pohodlnými sedadly, policemi na zavazadla, prostorem pro kola a modernizovaným interiérem. Kapacita je přibližně 115 míst k sezení.
Odhadovaná cena modernizace jedné jednotky je 900 až 950 tisíc EUR. Celková investice tak dosáhne přibližně 30 milionů EUR. ZSSK si přeje, že nákldy na modernizaci těchto starých vozů pokryje z fondů Evropské unie. Pokud to nevyjde, využije vlastní zdroje.
Rychlé zlepšení za pár EUR
Díky modernizaci se zlepší komfort cestování již v krátkodobém horizontu, zatímco zcela nové jednotky, které ZSSK aktuálně pořizuje, budou dodány později a nasazeny na jiné tratě. Modernizované „bagety“ tak budou jezdit současně s novými ekologickými jednotkami a společně přispějí k lepší dostupnosti veřejné dopravy v regionech. Ve srovnání s nákupem nových vlaků, jejichž cena je mnohonásobně vyšší a dodání může trvat roky, jde o úsporné a praktické řešení, které přinese výsledky již v roce 2026. Modernizované vlaky budou nasazeny tam, kde zatím není infrastruktura připravena na systém ETCS.
Porovnání před a po modernizaci
Slovenská modernizace 33 ks regionálních vlaků: porovnání současného stavu a vizualizace budoucí podoby
Co jsou vozy 810
Motorové vozy řady 810 byly vyráběny v letech 1975 až 1982 v celkovém počtu přibližně 680 kusů. Mezi jejich největší nevýhody patří absence nízkopodlažního přístupu a nízký komfort z hlediska tepelné pohody. Kvůli úspoře nákladů byly původní vozy vybaveny pouze jednoduchými skly, přestože konstrukce karoserie umožňovala instalaci dvojitých oken. Klimatizace v těchto vozech zcela chybí.
Všechny vozy provozované na Slovensku již prošly modernizací.
Detailní popis vozů 810.