Čistota vozů a zdraví cestujících především
V polovině dubna 2020 byla v Moravskoslezském kraji dokončena první fáze projektu, na kterém spolupracují České dráhy, Moravskoslezský kraj, společnost NanoZone a Zdravotní ústav Ostrava.
Cíl je jediný, snížit díky speciálnímu nanonástřiku na minimum výskyt virů a bakterií v interiéru vlaku.
Za pozornost stojí, že projekt byl plánován již před pandemií koronaviru, s jejím příchodem se ale jeho realizace urychlila.
S aplikací nanonástřiku začala firma 20. března a poslední vlaková souprava byla ošetřena 16. dubna.
V průběhu necelého měsíce byla ochranná vrstva aplikována do celkem 11 vlakových souprav:
- devíti jednotek CityElefant 471 a
- dvou jednotek RegioPanter 650.
Cestující se těmito vlaky svezou na tratích 321 Český Těšín – Opava, 271 a 320 od Suchdola nad Odrou až po Mosty u Jablukova.
Dohromady nyní jednotky ošetřené nanonástřikem zajišťují v Moravskoslezském kraji cca 100 spojů denně.
Ochrana na tři roky
Vlaky Českých drah procházejí standardně důkladným úklidem, dezinfekcí a ozonizací.
Nanonástřik je unikátní v tom, že se jedná o trvalou ochranu. Ve vlacích by měla po dobu minimálně tří let chránit cestující před mikroorganismy.
V interiéru vozidla je nástřik neviditelný. Jednotky jsou ošetřeny vždy v době jejich čištění. Napřed je proveden jejich pravidelný úklid, následuje nanesení nanonástřiku. Ošetření jedné soupravy zabralo zhruba 4 hodiny. Prakticky okamžitě pak mohl vlak vyjet znovu do provozu.
Nyní bude firma NanoZone provádět monitoring čistoty ošetřených povrchů.
Pravidelně bude ve vlacích odebírat a vyhodnocovat vzorky také Zdravotní ústav Ostrava.
Garantem projektu je Moravskoslezský kraj, který také uhradil náklady ve výši zhruba dvou milionů korun, t. něco málo přes dvěstě tisíc na jendu vlakovou soupravu.
Napsat komentář