V roce 2024 přibylo ve vlacích ČD cestujících s handicapem i bezbariérových vlaků. Dopravce loni zajistil asistenci při 9 348 přepravách postižených lidí. Další vozíčkáři už zvládli cestu, díky novým vlakům, sami, bez asistence. Pro porovnání, o rok dříve, 2023, pomáhali zaměstnanci ČD u více jak 8,5 tisíce přeprav.
V roce 2025 uvede ČD další soupravy ComfortJet, již v konečném devítivozovém uspořádání s řídicím a restauračním vozem. Na konci roku pak dorazí první lokomotivy Vectron zvládající rychlost na 230 km/h. Zlepšení se dočká i internet. V průběhu jara začnou ČD testovat i vysokorychlostní internet Starlink.
Čtyři elektrické jednotky RegioPanter doplněné o baterie začaly jezdit v Moravskoslezském kraji v polovině prosince 2024. Každý den vlaky, které kombinují elektrický a bateriový pohon, najedou v regionu téměř dva tisíce kilometrů.
17. 1. 2025 | 0 comments on Bateriové vlaky v Moravskoslezském kraji najely už deset tisíc km | 269 |Správa železnic dokončila modernizaci a elektrizaci trati z Brna do Zastávky u Brna. Přestavba celého přibližně 20 km úseku umožňuje nasazení nových nízkopodlažních vlaků, zrychlení cestování a vyšší počet spojů. Z pohledu uživatelů jsou významné nová nástupiště a kompletní bezbariérovost všech zastávek.
Jízdní řád v Králohradeckém kraji pro rok 2025 znamená nasazení nových vozidel RegoPanter a RegioFox na tratě 020, 021, 027, 028, 031, 032 a 040. Dále zlepšení večerní dopravy okolo Hradce Králové, zlepšení školní dopravy z Broumova do Náchoda a posílení rychlé dopravy z Chocně do Náchoda o jeden pár spěšných vlaků.
Hlavní novinkou ve Zlínském kraji je nasazení pěti nových elektrických jednotek RegioPanter na osobních vlacích spojujících Přerov, Otrokovice, Staré Město u Uherského Hradiště a Břeclav. Ke změně dojde také u spěšných vlaků mezi Olomoucí a Starým Městem, které nově zajistí elektrické vlaky místo aktuálně využívaných jednotek ř. 844 RegioShark.
K největším změnám v Praze a ve Středočeském kraji dochází na tratích z Prahy přes Poříčany do Kolína a Kutné Hory a z Prahy přes Nymburk do Kolína. Nový systém dopravy je založený na nových spěšných vlacích. K rozšíření provozu spěšných vlaků dojde také v úseku mezi Benešovem, Voticemi, Olbramovicemi a Táborem.
V žebříčku evropských železničních dopravců se RegioJet a České dráhy umístily na předních příčkách. RegioJet obsadil spolu se švýcarskými dráhami druhé, resp. třetí místo. České dráhy se umístily na hezké šesté pozici z celkem 27 hodnocených dopravců. Průzkum sestavila Evropská federace pro dopravu a životní prostředí.
v neděli 15. prosince 2024 začne na železnici platit nový jízdní řád. Rozsah regionální dopravy, které zajišťují České dráhy v Libereckém kraji mírně vzroste. Na trati Smržovka – Josefův Důl bude zaveden nový dopravní koncept. ČD posílí vlaky mezi Libercem, Raspenavou a Bílým Potokem pod Smrkem a mezi Libercem, Harrachovem a Szklarskou Porębou.
Nový jízdní řád pro Ústecký kraj znamená jen drobné změny. Celkový počet vlaků, počet ujetých kilometrů i poměr osobáků a rychlíků je skoro na chlup stejný jako v končícím roce. Nedochází ani k přesunu mezi dopravci. Rovněž oblíbené historické vlaky pojedou v podobném rozsahu a termínech jako letos.
Už 80 % všech vlaků Českých drah bude v novém jízdním řádu 2025 bezbariérových. To je o 439 spojů více, jak v roce letošním. Přitom většina spojů bude nízkopodlažních, další budou mít zvedací plošiny. Výška podlahy nízkopodlažních vlaků je v úrovni moderních nástupišť. To pomáhá nám všem, protože nástup a výstup v úrovni nástupiště je mnohem rychlejší, pohodlnější a také bezpečnější.
Pokud je železnice plnohodnotně zapojena do krajské integrované dopravy, kraj má pro všechny objednávané druhy dopravy zavedeno společné jízdné, koordinuje vzájemně trasy, návaznosti spojů a jízdní řády, tratě jsou v dobré kondici a jezdí po nich moderní příměstské soupravy, tam ji také cestující využívají nejvíce.
Firma Stadler představila ve světové premiéře na veletrhu InnoTrans modro-zelenou jednotku na vodík RS ZERO HEMU. Ta je určena na regionální tratě s menším provozem, kde není trolejové vedení nebo pro linky, kde část tratě je bez elektrické trakce. RS ZERO je nabízeno jako jedno nebo jako dvou-vozová jednotka.
Chytré zastávky jsou přístřešky, kde na stěně jsou elektronické informačními panely. Cestující se z nich dozví o času odjezdu vlaku, případně o zpoždění, neplánovaných změnách v jízdním řádu či provozních mimořádnostech. Zatím je takových zastávek 12. A my jsme se na dvě z nich jeli podívat, nafotit a natočit video.
Integrovaná krajská doprava na Jižní Moravě vznikla jako společný projekt města Brna a Jihomoravského kraje. Takové spojení se ukázalo jako klíčové pro její úspěch, protože již od začátku byla krajská doprava řešena jako jeden celek i s městem Brnem. Ještě než vznikla první krajská zóna, brněnská MHD už měla zóny 100 a 101. Stalo se před dvacet lety...
Odstraňování graffiti z vlakových souprav stojí České dráhy každý rok miliony korun. Jen za letošek 2024 je škoda vyčíslena na přibližně 13 mil. Kč. Každý týden odstraní České dráhy ze svých vlaků v Praze graffiti v rozsahu 100 až 350 m2 . Za celý loňský rok zaznamenaly České dráhy celkem 460 sprejerských útoků na své vlaky.
V Královéhradeckém kraji začala největší obnova vlaků v historii. Na zdejší tratě vyjede 40 nových jednotek za 4 miliardy Kč. Jsou to dvou a troj-vozové RegioPantery na elektrifikované tratě z Hradce do Chlumce nad Cidlinou a do Týniště nad Orlicí. A dále jednotky RegioFox řady 847 pro neelektrifikované tratě.