Její nasazení na IV. železničním koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi umožní nejen zkrácení jízdní doby pro cesty do / z jihočeské metropole, ale také bude znamenat pokoření dosavadního maximálního rychlostního limitu na tuzemské železnici v rámci pravidelného vlakového provozu. Na modernizovaných traťových úsecích se totiž počítá s tím, že Pendolino pojede rychleji než 160 km/h, což je dosavadní traťové maximum v České republice.
Pendolino bude jezdit na spojích IC 591 Pendolino s odjezdem z Prahy každý den ve 20:27 a příjezdem do Českých Budějovic ve 22:02. První vlak vyjede v neděli 31. srpna. V případě spoje na jih Čech se zároveň jedná o faktické prodloužení vlaku SC 500 z Bohumína. Vzniká tak unikátní přímé spojení Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Tábor – České Budějovice. Opačně bude cestu zajišťovat spoj IC 590 Pendolino, který z jihočeské metropole vyráží minutu před šestou hodinou ranní a do Prahy dojede v 07:29. První cestující se tímto spojem svezou v pondělí 1. září. Díky zvýšení traťové rychlosti v úsecích Votice – Sudoměřice a Doubí – Soběslav a využívání technologie aktivního naklápění vozové skříně, což umožňuje projíždět oblouky vyšší rychlostí, než mohou klasické soupravy, dojde i ke zkrácení jízdní doby směrem na jih Čech. Jednotka Pendolino je v Česku přitom jediným vlakem, který něco takového na této trati zvládne.
„Česká železnice se bude v následujících letech zrychlovat a České dráhy jsou na to připraveny. Jsem rád, že je to právě Pendolino, jeden ze symbolů moderní železnice u nás, které poprvé v běžném provozu s cestujícími bude překonávat rychlost 160 km/h. Díky jeho výkonu a unikátní technologii naklápěcí skříně přineseme cestujícím mezi Prahou a Českými Budějovicemi nejen vyšší rychlost a kratší cestovní dobu, ale i špičkový komfort a služby na palubě,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Efekt modernizace tratě a úspora času při cestě dále
„Trať mezi Prahou a Českými Budějovicemi prochází v posledních letech rozsáhlou modernizací, která má za cíl zvýšit maximální rychlost a zkrátit jízdní dobu mezi Prahou a Budějovicemi. V loňském roce jsme na Táborsku za pomocí rychlovlaku úspěšně testovali rychlost až 200 km/h. Naklápěcí jednotku Pendolino měla za tímto účelem Správa železnic půjčenou od Českých drah. Nyní tedy dochází k zavedení pravidelného provozu: Pendolino začne jezdit denně jako Jižní expres mezi Prahou a Českými Budějovicemi, čímž se jízdní doba zkrátí o 7 minut, respektive o 11 minut směrem do Prahy,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
- Pendolino během testů na čtvrtém koridoru, zdroj České dráhy
I když se může zdát, že jde především o předvolební dárek voličům, lze říct, že i taková novinka přináší pozitivní dopady. Zatímco dnes jede z Českých Budějovic v 5:58 spoj IC 542 Jižní express s příjezdem do Prahy v 7:39, Pendolino přijede do Prahy už v 7:29. To v praxi znamená, že pokud chce cestující cestovat z Českých Budějovic do Brna v těchto časech a nechce cestovat vyhlídkovou trasou přes Jihlavu (a současně i s určitým standardem služeb na palubě), musí z Prahy jet až v 8:01 a do Brna přijet až v 11:02. Díky dřívějšímu příjezdu Pendolina bude ale větší rezerva na přestup na vlak EC 275 Metropolitan, který do Brna přijede už v 10:19. Deset minut kratší jízda Pendolina z Českých Budějovic, respektive Tábora, kde tento vlak zastaví také, tedy znamená úsporu přibližně 40 minut při cestě z jižních Čech do Brna přes Prahu. Směrem na Ústí nad Labem bude možné s větší rezervou nově přestoupit na rychlík 694 Labe a cesta se tak zkrátí o necelou půlhodinu.
Významným přínosem pro cestu z Ostravy či Olomouce je samozřejmě i prodloužení vlaku SC 500 z Bohumína, které ušetří téměř hodinu času na cestě z Ostravy do Českých Budějovic, neboť dnes je nutné počítat s větší rezervou na přestup. Existuje sice možnost příjezdu do Prahy spojem RegioJetu v 20:09, ale přestupní čas je dnes 11 minut, což v případě zpoždění nemusí stačit.
Cestování z Prahy do jižních Čech by se mělo zásadně zlepšit začátkem třicátých let tohoto století, kdy by mělo dojít k dokončení novostavby IV. koridoru Nemanice – Ševětín (tzv. NemaŠe) severně od Českých Budějovic. Náročnou stavbou sedmnáctikilometrového úseku se má završit budování IV. koridoru mezi Prahou a Budějovicemi. Napřímení trati a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům na IV. koridoru ušetřit devět minut, rychlost by měla být až 200 km/h.
Přesto lze konstatovat, že Pendolino z Prahy do jižních Čech je první vlaštovkou toho, že za rychlostí více jak 160 km/h už nebudeme muset cestovat do ciziny (nejblíže od nás do Polska, Rakouska a samozřejmě do Německa). Návrh jízdního řádu od prosince 2025 navíc počítá, že Pendolino bude do Českých Budějovic jezdit tak, jak začne na konci srpna.