Další slovenské tratě bez průvodčího
Od pátku 1. srpna 2025 se rozšiřuje počet slovenských tratí, kde už ve vlacích nebudou průvodčí. Cestující si musí jízdenku zakoupit předem. Pokud tak neučiníte, ve vlaku si ji nekoupíte a při kontrole zaplatíte pořádnou pokutu. Bez průvodčího už dnes jezdí vlaky na 19 tratích, kde jezdí 537 vlaků, což představuje přibližně 32 % regionální dopravy ZSSK. Patří mezi ně například celé území Vysokých Tater:
- trať Ozubnicová železnica Štrba – Štrbské Pleso,
- trať Tatranská elektrická železnica Poprad-Tatry – Štrbské Pleso
- trať Tatranská elektrická železnica Starý Smokovec – Tatranská Lomnica a
- trať Poprad-Tatry – Studený Potok – Tatranská Lomnica
dále trať Kúty – Skalica na Slovensku, Levice – Štúrovo, Prešov – Bardejov a další. Důvodem, proč ZSSK vypravují vlaky bez průvodčích je i nárůst počtu moderních jednotek, které technicky umožňují bezpečný provoz vlaků bez přítomnosti průvodčího, a úspory v nákladech.
- Samoobslužný systém odbavování cestujících platí i na tatranských železnicích
- Foto ZSSK
Do vlaku jen s planou jízdenkou
Do vlaku se nastupuje s jízdenkou, ne bez ní. Nástup do osobního vlaku bude možný pouze s platnou jízdenkou zakoupenou předem. Výjimku mají jen cestující s nárokem na bezplatnou přepravu, kterým stačí platný průkaz ZSSK na 100% slevu z jízdného – už nepotřebují jízdenku s nulovou hodnotou. Tato výjimka se zároveň od srpna rozšiřuje i na všechny regionální vlaky kategorie Os, REX a Zr a bude platit pro cestující seniory od 62 let (OBČAN 62+ a OBČAN 70+), žáky a studenty, děti do 16 let a příjemce důchodů mladší 62 let. Naopak v dálkových vlacích (Ex, R) zůstává povinnost mít jízdenku, i když s nulovou hodnotou.
„Nejde o jednorázové opatření, ale o systematickou změnu. Zavádíme ji proto, abychom nastavili jasná pravidla, která budou platit pro všechny stejně. Tak, jak to funguje v moderních dopravních systémech. I na Slovensku musí být cestování veřejnou dopravou založeno na důvěře, datech a pořádku,“ uvedl Peter Helexa, generální ředitel ZSSK.
Po nástupu do vlaku už není možné zakoupit jízdenky a jejich kontrola probíhá namátkově. Dopravce chce odsranit průvodčí ze všech regionálních vlaků (Os, REX a Zr), kde to bude možné. Nutnou podmínkou je:
-
vlak má potřebné technické vybavení (např. GSM-R, spojení s řízením dopravy, případně i kamerový systém),
-
je nasazen vhodný typ vozidla – ucelená nebo motorová jednotka (např. 812, 813, 660, 861),
-
infrastruktura umožňuje bezpečný dohled bez průvodčího (např. zastávky mimo oblouky).
Průvodčí zůstane všude tam, kde je to potřeba – zejména v složitějších úsecích, u specifických vozidel nebo při složitějších přestupech.
Od 1. srpna 2025 budou nově bez průvodčího tratě
- trať č. 120: Žilina – Púchov – Trenčín-Zlatovce pro vlaky kategorií Os 33XX a 34XX,
-
trať č. 129/127/180: Skalité – Čadca – Žilina – Liptovský Hrádok pro vlaky Os 34XX, 39XX a 75XX,
-
trať č. 145/170 (171): Prievidza – Horná Štubňa – Vrútky pro vlaky Os 75XX,
-
trať č. 170/172: Zvolen os. st. – Banská Bystrica – Brezno mesto pro všechny vlaky kategorie Os a Zr.
Na těchto tratích bude zrušen prodej jízdenek ve vlaku. Jízdenku bude nutné si obstarat předem – prostřednictvím aplikace IDeme vlakom, SMS jízdenky nebo v pokladně. Kontroly budou provádět specializovaní přepravní kontroloři.
Pravidelné kontroly a sankce za jízdu na černo
Na Slovensku stále není samozřejmostí nastupovat do vlaku s platným cestovním dokladem, zejména u kratších cest. Zavedení nového režimu má proto pomoci nastavit jasná a jednotná pravidla, která budou platit pro všechny stejně. Změna probíhá ve spolupráci s Ministerstvem dopravy SR, které jako objednatel dopravy ve veřejném zájmu podporuje snahu o zjednodušení. Místo průvodčích nastoupí revizoři. Kontroly budou probíhat i nadále nepředvídatelně a na více úsecích současně. Černí pasažéři musí počítat s tím, že riskují nejen pokutu, ale i vyloučení z přepravy. Cestující, kteří nastoupí do vlaku bez platné jízdenky, zaplatí:
-
40 €, pokud pokutu uhradí přímo ve vlaku,
-
50 €, pokud zaplatí do 24 hodin,
-
70 €, pokud zaplatí do 14 dní nebo později.
Ve všech případech se k pokutě připočítává i cena běžné jízdenky.
Jízdenky s nulovou hodnotou
Na Slovensku část cestujících jezdí vlaky zdarma. Dosud si však museli „zakoupit“ jízdenku s nulovou hodnotou předem. Nově tito cestující již nebudou potřebovat tzv. nulovou jízdenku při nástupu do vlaku. Stačí jim platný průkaz ZSSK, který je opravňuje cestovat vlaky se 100% slevou. Toto zjednodušení se týká jak důchodců, tak studentů, žáků, dětí a dalších skupin s nárokem na bezplatnou dopravu vlakem. Důvodem změny byly dlouhé fronty u pokladen na „zakoupení“ jízdenky zdarma a tím zjednodušuje cestování. Změna se týká všech držitelů platného nároku na 100% slevu v regionálních vlacích kategorií Os, REX a Zr. Změna se netýká dálkových vlaků (Ex, R, EC), kde si cestující nadále musí u pokladny „zakoupit“ bezplatnou jízdenku. Kvůli zájmu o bezplatnou přepravu na trase Košice – Žilina – Bratislava se zvýšil počet míst vyhrazených pro cestující zdarma o 30 %.
- Nabídka jízdenky na léto na Slovensko. Ilustrativní obrázek ZSSK
- Ilustrativní obrázek ZSSK
Co s průvodčími
Část zaměstnanců přejde na jiné tratě, kde je jejich přítomnost nutná z důvodu bezpečnosti provozu a cestujících. Další část převezme roli přepravních kontrolorů se zaměřením na kontrolu, sběr dat a pomoc v mimořádných situacích, případně přejde na jiné potřebné pozice ve firmě. Některá pracovní místa však zaniknou.
ZSSK plánuje zavedení elektronického průkazu, který by měl být dostupný v mobilní aplikaci IDeme vlakom od září 2025. Cestující si tak budou moci nahradit plastový průkaz digitální verzí, která bude rovnocenná a plně akceptovaná při kontrole ve vlaku. Tato novinka zjednoduší cestování především těm, kteří využívají chytrý telefon a preferují digitální řešení. Papírová nebo plastová verze však bude i nadále dostupná pro všechny, kdo ji upřednostňují.
Dopravce chystá v další fázi také systém automatického Check-in / Check-out přes mobilní aplikaci, který cestujícím umožní označit si cestu jedním kliknutím – bez potřeby tradičního nákupu jízdenky. Společnost tak reaguje na měnící se chování zákazníků i potřebu přesnějších dat. Cestující nekupují jízdenku, ale jen potvrdí nástup a výstup v aplikaci a systém automaticky vypočítá nejvýhodnější jízdné.
„I v Bratislavě nikdo nenastupuje do tramvaje bez jízdenky s tím, že ji ukáže až revizorovi. Stejné pravidlo musí začít platit i ve vlaku. Pravidla mají být jasná, férová a stejná pro všechny – jen tak může veřejná doprava fungovat spolehlivě a udržitelně,“ uzavírá Martin Bahurinský, místopředseda představenstva ZSSK.
Ve vlacích ZSSK jsou přítomni nejen průvodčí, přepravní kontroloři a železniční policisté, ale stále častěji i další příslušníci Policajního sboru SR. Díky režijním výhodám využívají vlak jako běžný dopravní prostředek i mimo službu, ale pokud dojde k incidentu, zákon jim ukládá povinnost zasáhnout. Jejich přítomnost tak přirozeně posiluje bezpečnost – jsou ve vlaku, vidí, vnímají a v případě potřeby okamžitě zakročí.
Přehled tratí bez průvodčích
- Trať č. 114 Kúty – Skalica na Slovensku
- Trať č. 116 Kúty – Trnava
- Trať č. 123 Trenčianska Teplá – Horné Srnie – Vlárský Průsmyk
- Trať č. 126 Žilina – Rajec
- Trať č. 128 Čadca – Makov
- Trať č. 132 Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-Petržalka – Rusovce – Rajka
- Trať č. 133 Trnava – Galanta
- Trať č. 151 Úľany nad Žitavou – Zlaté Moravce
- Trať č. 152 Levice – Štúrovo
- Trať č. 153 Zvolen – Šahy – Čata
- Trať č. 160 Košice – Moldava nad Bodvou mesto (vlaky Os)
- Trať č. 162 Lučenec – Utekáč
- Trať č. 191 Humenné – Medzilaborce mesto
- Trať č. 194 Prešov – Bardejov
- Trať č. 196 Humenné – Stakčín
- Trať č. 182 Ozubnicová železnica Štrba – Štrbské Pleso
- Trať č. 183 Tatranská elektrická železnica Poprad-Tatry – Štrbské Pleso
- Trať č. 184 Tatranská elektrická železnica Starý Smokovec – Tatranská Lomnica
- Trať č. 185 Poprad-Tatry – Studený Potok – Tatranská Lomnica
Od 1. srpna se přidávají:
- Trať č. 120 Žilina – Trenčín-Zlatovce (vlaky Os)
- Trať č. 127 Žilina – Čadca (vlaky Os)
- Trať č. 129 Čadca – Skalité
- Trať č. 145 Prievidza – Horná Štubňa
- Trať č. 170 Zvolen os. st. – Banská Bystrica a Horná Štubňa – Vrútky (vlaky Os)
- Trať č. 172 Banská Bystrica – Brezno mesto (vlaky Os a Zr)
- Trať č. 180 Liptovský Hrádok – Žilina (vlaky Os)