Mezi Karlštejnem a Berounem
Modernizace vytíženého úseku trati, který vede podél řeky Berounky, probíhala od října 2023. Jezdilo se pomalu po jedné koleji a mnohé vlaky byly odřeknuty a další měly zpoždění. Dnes, ve středu 17. prosince, byla stavba slavnostně ukončena a předána do užívání. Součástí prací byla také rekonstrukce zastávky Srbsko, která získala nová nástupiště a přístřešky. Její historickou podobu připomíná replika původního secesního domku. Obnovou prošly mosty a propustky, pro přejíždění z jedné koleje na druhou v případě mimořádností nebo výluk slouží nová odbočka, která vznikla přibližně v polovině úseku.
„Cestování vlakem z Prahy na západ Čech v posledních letech podstatně zrychlilo. Napomohla tomu modernizace téměř celého koridoru až do Chebu. Další výraznou úsporu času pak cestujícím přinese jízda budoucím Berounským tunelem, kde budou dálkové vlaky jezdit rychlostí až 200 km/h,“ říká ministr dopravy Ivan Bednárik.
- Zastávka Srbsko na trati z Berouna do Prahy. Foto Správa železnic
- Zastávka Srbsko na trati z Berouna do Prahy. Foto Správa železnic
- Zastávka Srbsko na trati z Berouna do Prahy. Foto Správa železnic
- Zastávka Srbsko na trati z Berouna do Prahy. Foto Správa železnic
- Zastávka Srbsko na trati z Berouna do Prahy. Foto Správa železnic
Součástí prací bylo také zajištění skal podél trati. To se v těžko dostupném terénu provádělo s využitím horolezecké techniky a s ohledem na výskyt chráněných rostlin a živočichů. Některé druhy zvířat, například užovka podplamatá, navíc migrují mezi skalami a řekou přímo přes trať; jejich pohyb usnadňují propustky pod kolejištěm.
„Zbývá nám ještě provést terénní úpravy a spustit vlakový zabezpečovač ETCS. Po jeho aktivaci se v příštím roce zvýší traťová rychlost na 145 km/h,“ uvádí Mojmír Nejezchleb, pověřený řízením Správy železnic. Jak dodává, obslužná silnice podél trati, která sloužila pro stavební techniku, se využije jako cyklostezka.
Nádraží v Berouně je již krásně opravené – podívejte se. Nádraží Karlštejn je bohužel stále zanedbané a spolu s dalšími úseky tratí an svoji modernizaci teprve čeká.
Zhotoviteli stavby jsou společnosti Elektrizace železnic Praha a SWIETELSKY Rail CZ, celkové náklady činí 2 728 456 175 Kč. Problémem při stavbě bylo i to, že na některé úseky stavby byl přístup jen po železničním tělese. Projekt Optimalizace trati Karlštejn – Beroun je spolufinancován Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a je finančně podpořen z úvěru Evropské investiční banky v rámci projektu Czech Rail TEN-T and Safety. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
- Úsek opravené trati mezi Berounem a Karlštejnem. Foto Správa železnic
- Zastávka Srbsko. Foto Správa železnic
Užovka podplamatá: tichý strážce českých řek
Na první pohled může vzbudit respekt, někdy dokonce strach. Had plazící se po kamenech u řeky si mnozí lidé automaticky spojí s nebezpečím. Ve skutečnosti je však užovka podplamatá jedním z nejzajímavějších a zároveň nejneškodnějších obyvatel české přírody. Tento had, odborně nazývaný Natrix tessellata, patří mezi vodní specialisty. Je silně vázaný na řeky, potoky a nádrže, kde tráví většinu života. Výborně plave i potápí se a potravu – především ryby a obojživelníky – loví přímo ve vodě. Není výjimkou, že pod hladinou vydrží i několik minut. Užovka podplamatá dorůstá obvykle délky kolem jednoho metru, není jedovatá a člověku nijak neškodí. Pokud se s člověkem setká, snaží se co nejrychleji zmizet, nejčastěji skokem do vody. Když únik není možný, volí spíše „herecké“ než útočné řešení: může vypustit zapáchající sekret nebo dokonce předstírat smrt. V České republice se užovka podplamatá vyskytuje především v teplejších oblastech, například právě v údolí Berounky kolem trati, na dolním toku Vltavy nebo na jižní Moravě. Vyhledává slunná místa – kameny, skály a břehy, kde se ráda vyhřívá.
Navazující články
Nádraží v Berouně již prošlo modernizací. Orientace je zde jasná a přehledná díky číslování podle kolejí, odkud vlaky odjíždějí. Všechna nástupiště jsou moderní, vysoká a z velké části zastřešená. V hale najdete služby spojené s cestováním a také dobře viditelné značení nástupišť.
Vlakové nádraží Karlštejn je přibližně 40 minut jízdy osobním vlakem z centra Prahy. Nádraží je výchozím bodem k známému českému hradu Karlštejn, který se nachází asi 2 km od stanice po žluté turistické značce. Na samotném nádraží je bohužel 1. nástupiště nízké, s přístupem až po zastavení vlaku. Druhé nástupiště je přístupné podchodem, avšak bez výtahu – k dispozici jsou pouze schody. Orientační značení je navíc nedostatečné, takže cizinci zde často tápou a nevědí, kudy se vydat směrem k hradu.









