Nádraží virtuálně

Zažijte nové hlavní nádraží v Brně ještě před jeho vznikem. Chcete si prohlédnout nové hlavní nádraží a jeho okolí? Nečekejte až do roku 2035. Přijďte na virtuální prohlídku nového brněnského nádraží v pavilonu H na brněnském výstavišti. Čeká na vás model v měřítku 1:1 – od plochy před nádražím, přes vstupní halu, nástupiště až po ulici za nádražím a protipovodňový park.

Prohlídky probíhají každou hodinu od 8 do 15 hodin vždy ve středu a čtvrtek v pavilonu H na brněnském výstavišti. Komentovaná prohlídka trvá 40–45 minut a maximální počet účastníků ve skupině je 8. Rezervovat si místo můžete na webu: nadrazi.bkom.cz Vstupné je zdarma.
„Nové hlavní nádraží patří mezi nejdůležitější strategické projekty města. V oblasti dnešního dolního nádraží však nevyroste pouze nádražní budova, bude zde celá nová čtvrť Trnitá. Model v měřítku 1:1, který pro město Brno a Správu železnic zpracovala společnost Virtuplex, byl dosud oporou hlavně odborníkům. Architekti, urbanisté či stavební inženýři díky němu kontrolovali svou práci téměř v realitě,“ vysvětlil radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl a doplnil: „Jsem rád, že nyní můžeme model prezentovat i veřejnosti. Jedná se o nejmodernější technologie virtuální a rozšířené reality, které návštěvníky přenesou přímo na nádraží. Prohlídky budou probíhat vždy ve středu a ve čtvrtek na výstavišti v pavilonu H a vstup je zdarma.“

O virtuálním modelu brněnského nádraží

27. srpna 2025
Podobu nádraží v měřítku 1:1 přiblíží veřejnosti virtuální prohlídky na brněnském výstavišti. Prezentaci zajistí společnost Brněnské komunikace, a to za 3,5 mil Kč.  Model pro město Brno a Správu železnic zpracovala společnost Virtuplex, s pomocí technologií virtuální a rozšířené reality nové generace. Díky tomu je možné procházet vlakovým nádražím a jeho okolím, které mají reálnou velikost. Kromě propagace projektu slouží model také k ověření prostorových vztahů veřejných prostranství, budov i místností.

„Loňská prezentace modelu pro odbornou veřejnost a novináře v Praze sklidila velký ohlas, a proto ji zopakujeme i v Brně. Ale bude dlouhodobější a zveme na ni i širokou veřejnost. Virtuální prohlídky se po dobu jednoho roku, vždy ve dvou dnech v týdnu budou konat na brněnském výstavišti. Pro město je technicky, což zahrnuje prostory, energie, hardware, software či licence, ale i organizačně a personálně zajistí společnost Brněnské komunikace, a to za 3,5 milionu Kč včetně DPH. Finanční prostředky byly vyčleněny z Fondu mobility,“ uvedl radní města Brna pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

Firma Virtuplex zpracovala virtuální modely pro Správu železnic i pro další nádraží, například Masarykovo a Smíchovské nádraží v Praze. Pracuje také pro soukromé investory, mimo jiné i pro projekt Dornych na místě bývalého Tesca v nové čtvrti Trnitá.

Procházka ve virtuální realitě

Na prohlídku se chodí po skupinách ve vymezený čas. Stoupnete si doprostřed pavilonu H a na pokyn si nasadíte brýle pro virtuální realitu. Možná že zpočátku uvidíte mírně rozostřeně, než si oči na „brýle“ zvyknou. Během prohlídky „vidíte“ i pozici ostatních účastníků a průvodce. Budete se pohybovat jen dole v hale a to jen pár kroků. Pokud se přiblížíte k dalšímu členu skupiny, zobrazí se vám červený kruhy ohraničené oblasti. Rovněž tak, když dojdete na konec virtuální projekce a nebo ke stěně, zobrazí se vám červená síť. Nepřekračujte ji.

Během prohlídky navštívíte několik míst. Začínáte před nádražím, pak se přesunete do podchodu, nahoru na autobusové nádraží, na vlakové nástupiště a dokonce i na střechu. Každý obraz začíná – jako v televizi – střihem a najednou jste na jiném místě. Prohlídka je úžasná a rozhodně ji doporučuji.

Někomu se z ní však může udělat nevolno. Vaše oči vidí, že jste na střeše nebo dokonce ve vzduchu nad nádražím, a pro mozek je to těžko „stravitelný“ vjem. Já jsem měl největší „problém“ pokračovat z nástupiště do kolejiště nebo jít ze střechy rovnou do prostoru. Ve skutečnosti jste samozřejmě bezpečně na rovné ploše v přízemí pavilonu H a během celé prohlídky se nevzdálíte od středu haly o víc než pět metrů.

Železniční uzel Brno

Železniční uzel Brno je velmi významnou částí železniční sítě v Česku. Odpověď, jak bude vypadat nové hlavní nádraží, které je jeho nedílnou součástí, vzešla z mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonické projektové soutěže. Vítězný tým holandských architektů Benthem Crouwel a WEST 8 stojí i za projekty nádraží v Rotterdamu, Amsterdamu či Haagu. V loňském roce byla dokončena architektonická studie pro město Brno a Správu železnic, v letošním roce byl schválen záměr projektu přestavby železničního uzlu Brno na Ministerstvu dopravy a v současné době se připravují výběrová řízení na projektovou přípravu železniční části a pokračuje příprava a výstavba související městské infrastruktury.

Mezi prvními zahájenými městskými stavbami je prodloužení ulice Uhelná, následovat bude ulice Kalová a bulvár. Nové nádraží bude mít 7 nástupišť, 16 kolejí. Na železničním mostě bude mimo vlakových nástupišť umístěn i nový autobusový terminál se stáními pro 40 dálkových autobusů, před nádražní halou bude terminál MHD se 7 nástupišti pro tramvaje a autobusy MHD. Projekt počítá s 1122 parkovacími stáními v parkovacím domě pod autobusovým terminálem a s 1000 místy pro jízdní kola v objektu nádraží.

Stavba železničního uzlu a nového nádraží bude zahájena v roce 2028 a první vlak přijede na nové nádraží v roce 2035.

Diskuzní fórum