Z nádraží v Hradci nad Moravicí na zámek, co je na kopci

Zámek Hradec nad Moravicí je znám díky svému typickému červenému zdivu a romantickému cimbuří a věžičkám. Jedná se však o přední, tzv. Červený zámek. Červený zámek byl postaven jako poslední až v 19.století a nikdy neměl obranou funkci. Šlo spíše o okrasu. V hlavní bráně je pokladna. Pak můžete vyjít nahoru na cimbuří a do věžiček. Tohle je ale jen příprava. Ten hlavní zámek je až přes park a je bílý. Bílý zámek vznikl na místě starého hradu. Proto je celý zámek na vysokém kopci. Zde jsou návštěvní okruhy z nichž ten hlavní trvá asi 80 minut, což je i na větší děti už opravdu hodně.

  • Moravsko-slezský kraj
  • Délka trasy: 1,5 + 1,5 km
  • Celoročně dostupná
  • Pro pěší, s kočárkem nebo na kolech (cesta do dlouhého kopce)
  • Nenáročné, běžná obuv.
  • Vhodné pro děti

Nejbližší nádraží

Hradec nad Moravicí

Na tomto odkazu si můžete stáhnout mapu cesty z nádraží na zámek Hradec nad Moravicí

Vlakem na zámek v Hradci nad Moravicí

Z Opavy vede do Hradce nad Moravicí železnice. Ta má zde konečnou stanici, takže nehrozí, že přejedete. Když vystoupíte z vlaku a podíváte se před sebe, vidíte na kopci zámek. Hned u staniční budovy jsou záchody a vedle v parku začíná modrá turistická cesta. Na zámek je to cca 1,5 km. Pokud je to moc, u nádraží je zastávka autobusu. Na zastávce je i prodejna občerstvení. Takže doplnit tekutiny, koupit nanuk a jdeme.

Cesta vede víceméně rovno obcí. Jediným kritickým místem je přechod hlavní silnice. Pak následuje stoupání do dlouhého kopce. Na jeho vršku je zámek s červenou vstupní bránou. Vlevo před bránou je prodejna zmrzliny. V bráně je pokladna. Koupíte tu jak vstupenky, tak upomínkové předměty, knihy a do deníčku si můžete dát razítko.

Historie Hradce nad Moravicí

Zdejší osídlení je opravdu staré. Již v 8. století n.l. zde bylo opevnění Slovanů. První písemné prameny se datují do roků 1060 a 1078. Hradec byl tou dobou pohraniční pevností střežící české království od polského. Rozsáhlé hradisko se postupně změnilo v mohutná románsko – gotický hrad Přemyslovců. Svoji obranou funkci si podržel po celá staletí až do období vlády Habsburků.

Původní hrad ale nevydržel. A byl přestavěn do současné romantizující podoby. Hrad roku 1777 přešel do rukou šlechtického rodu Lichnovských, kteří zde setrvali až do roku 1945. Roku 1796 zde vypukl rozsáhlý požár, který téměř vše zničil. Následovala přestavba do tehdy módního empirového stylu. Byly zrušeny hradby a zámek získal současnou podobu. Jednalo se horní, tedy Bílý zámek.

Ke konci 19.století byl areál zámku doplněn o přední, Červený zámek a došlo k přestavbě Bílé věže. Oboje v novo-gotickém stylu. Tzn. červené cihly, samé věžičky, cimbuří…

Železniční trať Opava – Trenčín

Současná regionální trať začíná v Opavě na východním nádraží a po osmi kilometrech končí v Hradci nad Moravicí. Trať byla stavěna v letech 1903 až 1905. Původně však měla trať pokračovat dál na jih do města Fulnek, kde dnes končí lokálka ze Suchdol nad Odrou. Koncová stanice měla být až v Trenčíně.

Řeka Moravice

Neplést, prosím, s řekou Morava. Hradec nad Moravicí je pojmenován podle řeky Moravice, která teče přes město. Řeka pramení v Hrubém Jeseníku v nadmořské výšce 1135 metrů. Když se vydáte z vrcholu Pradědu dolů a u Ovčárny zahnete na modrou stezku do Velké kotliny, dojdete po 6 km k pramenu Moravice. U pramene je i přístřešek. Řeka pak pokračuje Velkou kotlinou, kde nabírá na síle, přes obec Malá Morávka. Na své více jak sto kilometrové cestě napájí vodní nádrž Slezská Harta a Kružberk. Svůj tok končí kousek od opavského Globusu, kde se vlévá do řeky Opava.