Cestující začnou využívat první část nového nádraží v Králově Poli
29. dubna 2025
Od středy 30. dubna odpoledne budou cestující využívat první novou část stanice v Králově Poli. Půjde o první a druhé nástupiště, včetně části podchodu. Dosud bylo v provozu jen původní třetí nástupiště. Hlavní nevýhodou však byla značná zacházka. Lidé museli kvůli stavbě chodit až dozadu, na konec nástupiště, kde byl přechod přes koleje. Nově se jim cesta výrazně zkrátí. Nová provizorní cesta vede uličkou mezi plechovou ohradou. Sloužit začne první a druhé nástupiště. Na druhé, ostrovní nástupiště se bude chodit podchodem a nahoru buď po schodech, nebo bezbariérově výtahem.
Nová nádražní budova začne sloužit na podzim. Podchod bude prodloužen až na druhou stranu, kde bude rampa pro pěší na cestu a lávka přes potok Ponávka. Úplně hotovo bude v Králově Poli příští rok v březnu. Naplno se pracuje na nové nádražní budově, která bude sloužit jako zázemí pro celý dopravní terminál. Aktuálně se zde montuje střecha, zasklívá fasáda včetně oken a dveří, provádí se i zateplení. Uvnitř se staví sádrokartonové příčky, instalují rozvody vzduchotechniky a dalších technických zařízení.
- Výstup z haly na první nástupiště.
- Hala nového králopolského nádraží by měla začít sloužit veřejnosti v listopadu 2025
- Budoucí vstup do haly nádraží
- V hale nádraží budou i obchodní jednotky.
Stavba v Brně-Králově Poli probíhá od podzimu roku 2023. Hlavní práce v kolejišti se rozběhly loni v květnu, dělníci současně začali pracovat na odvodnění, kabelových trasách a trolejovém vedení. Nejen ve stanici, ale i v navazujícím úseku do Kuřimi vybudovali nové mosty a nadjezdy. Úpravy doznaly i stanice v České a v Řečkovicích. Asi největší změnou je vymístění technologie mimo samotné budovy do nových objektů Správy železnic. To umožní stávající nádražní budovy využít pro nové účely.
Delší kolej a nové značení
V Brně-Králově Poli jsme si všimli nového grafického značení. Poprvé jsme o něm slyšeli na jarní konferenci Správy železnic o nádražích. Uvidíme, jak se bude cestujícím líbit.
- Druhé nástupiště je koncem dubna skoro již dokončené.
- Probíhají dokončovací práce
- Nový podchod pod nádražím v Brně Králově Poli. Podchod zatím vede jen na druhé nástupiště.
- V Králově Poli jsou uplatněny nové vizuální prvky pro navádění cestujících.
- Přístup na první i druhé nástupiště je nyní i bezbariérový.
- První pořádné nástupiště v Brně.
- Staveniště odbavovací haly. Dokončena by mělo být do konce roku 2025.
- Stávající třetí nástupiště koncem dubna končí. Provoz bude prohozen na nová nástupiště a i třetí nástupiště bude modernizováno.
Napojení na šalinu zůstane zachováno
Jen na dvou místech v Brně je napojení vlakových kolejí a kolejí šaliny. První místo je na křižovatce Křížová × Poříčí, kde se koleje napojují do vlečky vedoucí na brněnské výstaviště. Tato vlečka však byla již administrativně zrušena. Druhé napojení je zde, v Králově Poli. Toto napojení bude zachováno.
- Napojení na šalinu v Králově Poli bude zachováno. V těchto dnech pracovníci DPMB vyměňují výhybku.
Pro nákladní dopravu bude sloužit přes 700 metrů dlouhá kolej mezi prvním a druhým nástupištěm. V Králově Poli je rovněž zachována (bramborová) rampa pro nakládku (dříve se tu skládali brambory. Proto ten název). Rampu lze využít i pro boční nájezd aut na vlak. Rampa je nově postavena. Modernizací rovněž prošla vlečka do areálu Králopolské strojírny. Uvedena do provozu by měla být v nejbližších dnech.
„Druhá nejvýznamnější stanice v Brně se od mé poslední návštěvy změnila k nepoznání. Už zítra otevřeme pro veřejnost první zrekonstruovaná nástupiště. Stavba probíhá rychlým tempem, takže už na podzim začnou cestující využívat zbrusu novou nádražní budovu. Většina prací bude hotová letos v prosinci,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
- Ministr dopravy Martin Kupka v Brně Králově Poli
- První nástupiště v Brně Králově Poli: kdy se sem asi vrátí vlaky RgJ linky R8?
Výluka
Z hlediska plynulosti provozu bude důležité zajištění dvoukolejného průjezdu stanicí. Výjimkou bude úplná výluka ve stanici, která je naplánovaná od 23. do 26. května. Během ní dojde k instalaci dálkového řízení provozu.
Video z prohlídky staveniště nádraží v Brně Králově Poli
Video z prohození nástupiště v Brně Králově Poli
Ve středu 30. dubna v 16 hodin došlo k ukončení provozu na stávajícím třetím nástupišti. Nově jezdí vlaky od nového druhého nástupiště. Dělníci, po odjezdu posledního vlaku od třetího nástupiště, odnášejí provizorní lávku přes koleje, aby mohl k druhému nástupišti přijet poprvé vlak.
Návrat linky R8 z Bohumína
V Brně-Králově Poli začínala a končila svoji cestu linka R8 z Brna do Bohumína. Linka se sem vrátí, termín se upřesňuje.
Zhotoviteli stavby jsou společnosti OHLA ŽS; FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby; Subterra a TRAMO RAIL. Její úplné dokončení se plánuje příští rok v březnu, předpokládané celkové náklady dosahují 3,4 mld Kč. Projekt Rekonstrukce ŽST Brno-Královo Pole je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Celková výše způsobilých nákladů projektu dosahuje 3,14 mld Kč. Míra podpory EU je 80,75 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí maximálně 2 535 605 103 Kč. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Co dál
Pokračuje modernizace trati přes Vysočinu a to v úseku kolem Přibyslavi. Zde je jednokolejný provoz, takže dopad na cestující je naštěstí minimální. Následovat však bude výměna železničních mostů za Tišnovem, což si vyžádá několikaměsíční výluku. Proběhne modernizace nádraží Tišnov.
Z brněnských železničních staveb se připravuje modernizace trati u ulice Klíny a Bubeníčková. Tento projekt ale napadli lidé ze spolku Děti země. Pobíhá soudní spor. Správa železnic ale věří, že v roce 2026 by se mohlo začít stavět, byť s ročním zpožděním kvůli sporu. Jedná se o nutnou tzv. předstihovou etapu modernizace brněnského železničního uzlu. Zahájení výstavba samotného nového hlavního nádraží je stále v plánu na rok 2028.
Kam dál
Popis a fotky původního nádraží v Brně Králově Poli si můžete prohlédnout v příspěvku Brno-Králově Pole
Modernizace trati z Brna do Křižanova a dál přes Přibyslav.