Nové Holešovice
Byl jsem se v květnu 2025 podívat, jak se staví nové nádraží v Bubnech a navazující tratě. Stávající hliněné náspy a „tunýlky“ pro pěší a auta jsou pryč, stejně jako železniční most u Výstaviště. Železnice nyní vede po nové betonové estakádě, která se nachází výrazně výše nad okolní uliční sítí. Díky tomu je možné propojit ulice a odstranit bariéry v rozvoji Holešovic. Zanedbané okolí se proměňuje, a už nyní to zde výrazně prokouklo. Pod novým nádražím Bubny budou jezdit tramvaje a vznikne nový výstup z metra. Vedle nádraží vyroste koncertní sál u Vltavy.
Samotné nádraží Praha-Bubny je ohromná stavba. Přesto zde budou jen čtyři koleje a tři nástupiště: jedno oboustranné a dvě jednostranná. Přístup k nim bude zajištěn širokým podchodem, ve kterém budou obchody, restaurace a jídelny. Nové Bubny se spustí po dvou letech výstavby v srpnu 2025. Součástí stavby je i nová zastávka Praha-Výstaviště. Přitom nové nádraží je pouze prvním krokem. Na uvolněných a nově zpřístupněných pozemcích vzniknou nové ulice, vyrostou domy, kanceláře, byty a obchody.
Nové nádraží, nové tratě
V Praze je složitá železniční síť, která vznikla v průběhu mnoha desetiletí. Z pražského Masarykova nádraží jezdí osobní vlaky přes Negrelliho viadukt nad Vltavou na nádraží Bubny. Zde se trať dělí na trať přes Dejvice do Kladna a na trať přes Holešovice do Kralup nad Vltavou. Masarykovo nádraží se dnes modernizuje a zvětšuje, Negrelliho viadukt převádějící vlaky nad Vltavou je už po modernizaci. A před dvěma lety začala rozsáhlá modernizaci trati přes Bubny a Holešovice. Je to jedna z etap nového spojení na letiště a do Kladna. Tento „jen“ 1,5 km dlouhý úsek je ale mimořádně důležitou etapou. Už jen proto, že tuto část metropole mění k nepoznání.
Fotky a popis výstavby železniční trati od Negrelliho přes nové nádraží Praha-Bubny až po zastávku Výstaviště z května 2024. Na nádraží Bubny se budou sjíždět vlaky od Kladna a od Kralup nad Vltavou. Budou zde čtyři koleje a tři nástupiště: jedno ostrovní a dvě vnější. Stávající dočasná zastávka Holešovice zanikne.
Součástí přestavby je rozšíření doposud jednokolejné trati na dvoukolejnou a její elektrifikace. Zřízení nové zastávky Praha-Výstaviště, který výrazně zlepší dopravní obslužnost celé oblasti. V Bubnech se staví úplně nové nádraží v nové poloze, která umožní nejenom pohodlný přestupy na vlaky ve směru do Podbaby, Roztok a dále do Ústí nad Labem, ale především na metro C a tramvaje v zastávce Vltavská.
- Zahájení prohlídky staveniště nového spojení z Prahy na letiště a do Kladna
- Průběh stavby na fotografiích na plotu mateřské školky.
„Celá stavba včetně dvou nových nádraží už dostává definitivní podobu. Vše tedy směřuje k tomu, aby se na trať mohly prvního srpna vrátit vlaky. Cestující díky tomu začnou využívat jak moderní nádraží v Bubnech, tak i nová nástupiště na Výstavišti. Nejen Pražané tím získají další možnost pohodlného cestování veřejnou dopravou po metropoli,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Bubny
Na nádražní budově o úctyhodných rozměrech 250 x 50 metrů probíhají dokončovací práce. Na nástupištích se pokládá dlažba, osazují se přístřešky pro cestující a instalují výtahové šachty, eskalátory a skleněné zábradlí. V budoucích vestibulech pak dělníci montují podhledy. Připravují se také prostory pro obchodní jednotky. V následujících týdnech se zde ještě osadí informační a orientační systém a mobiliář. Pracovat se bude na venkovních schodištích a přístupových chodnících, současně se budou provádět úpravy zeleně.
- Výstavba nového nádraží Bubny, květen 2025
- Na nádraží budou čtyři koleje u jednoho oboustranného a dvou jednostranných nástupišť.
- Dominantou nového nádraží bude bezpochyby strop. Nad ním se v budoucnu bude stavět několik dalších pater.
- Pohled z konce perónu na trať do Kladna.
- Nádraží bude o úroveň výše nad uliční sítí.
- Příchod na nástupiště bude spodem vestibulem, kde budou i obchody a také občerstvení.
Nádraží Bubny se rovněž stane středobodem čtvrti, která v návaznosti na železniční projekt vyroste na rozsáhlém území bývalého bubenského ranžíru. Součástí nové čtvrti bude také památník na deportace židů, které vznikne v budově původního nádraží Bubny.
Estakáda na letiště
Na novou stanici v Bubnech navazují tři dvoukolejné mostní estakády. Všechny jsou již stavebně hotové (květen 2025) včetně zábradlí a protihlukových stěn, teď se na nich instalují koleje. Na budoucí zastávce u Výstaviště dělníci pokládají dlažbu a montují přístřešky, zábradlí a výtahové šachty. Na trati ve směru na Kralupy zbývá ještě napnout troleje.
„Díky novým estakádám bylo loni možné zrušit frekventovaný přejezd v Bubenské ulici, zmizel i železniční násep, který dosud rozděloval okolní zástavbu a mohlo vzniknout nové propojení Letné a Holešovic ulicí Nicholase Wintona,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Na začátku června otevřeme lávku a chodník na novou zastávku Praha-Výstaviště, které zároveň zkrátí přístup do Stromovky,“ dodává.
Pod nově vzniklou estakádou ve Strojnické ulici se dokončuje dlažba chodníků a asfaltový povrch silnice.
- Nová železniční estakáda v Praze Holešovicích
- Odstranění hliněného náspu a zvednutí trati nad uliční síť odstranilo bariéry v rozvoji města.
Nová estakáda zajistí lepší prostupnost městem
Většina tratě mezi Bubny a Výstavištěm povede nově na estakádě nad uliční sítí. Takové zvednutí trati nad okolí odstraní stávající bariéru v přirozeném rozvoji města, umožní rozvoj této části Holešovic a lepší prostupnost území. Po desítkách let se také podaří znovu propojit dosud rozdělené části Prahy 7, a to v ose ulic Veletržní a Dělnická. Součástí výstavby nové zastávky Praha-Výstaviště bude nová lávka přes železniční trať, která zlepší přístupnost parku a propojí ho s okolní zástavbou.
V plánu je, že 1. srpna 2025 dojde k opětovnému propojení Kladna a Kralup s Prahou a to přes nové nádraží v Bubnech.
- Nízký most bude nízkým jen pár měsíců. Pak dojde k odtěžení zeminy o několik metrů níže do úrovně okolní uliční sítě.
- „Procházka“ na železničním mostě směrem k novému nádraží Bubny
- Pohled z nástupiště nádraží Bubny na železniční estakádu
Nová zastávka na výstaviště
Součásti modernizace trati z Prahy do Kladna je i nová zastávka u pražského výstaviště, včetně nové lávky do Královské obory.
- Nová lávka pro pěší nad železniční tratí do Královské obory u výstaviště
- Na lávce s ministrem dopravy Kupkou a ředitelem Správy železnic Svobodou
- Z lávky je přístup podél zahrady mateřské školy na novou zastávku Výstaviště a dál do ulice Dukelských hrdinů
- Schody z lávky do Královské obory a dál na holešovické výstaviště
- Pohled z lávky na budovanou železniční zastávku Praha Výstaviště.
- Pohled z lávky směrem na Dejvice, kde bude modernizace trati pokračovat.
Zastávka Praha-Výstaviště
Právě modernizovaný úsek zahrnuje i zastávku Výstaviště. Její řešení zajistí pohodlný a bezbariérový přístup jak na výstaviště tak na zastávku tramvají a do parku. Zvednutí trati nad okolní ulice zvyšuje i přehlednost křižovatky. Pamatujete ještě na ten starý železniční most?
- Zastávka Praha-Výstaviště v květnu 2025. Do srpna by mělo být hotovo.
- Pěšina kolem zastávky dolů do ulice Strojnická
- Na zastávce Výstaviště budou dvě vnější nástupiště. Zastávka bude bezbariérově přístupná.
- Podjezd pod zastávkou Výstaviště
- Východ ze zastávka na výstaviště, zastávce tramvají a do Královské obory.
Praha – Letiště – Kladno
Zhotoviteli prací jsou společnosti Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Celkové náklady stavby dosahují 5 644 223 231 korun.
Projekt s názvem Modernizace trati Praha-Bubny (včetně) – Praha-Výstaviště (včetně) je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Stavba je součástí projektu Praha – Letiště – Kladno, který tvoří 11 samostatných etap. Hotová je už rekonstrukce Negrelliho viaduktu, v současné době kromě tratě z Bubnů na Výstaviště pokračuje rozsáhlá přestavba Masarykova nádraží a dokončuje se modernizace mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec.
Ještě letos (2025) plánuje Správa železnic zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna. V příštím roce pak začne hledat stavebníka pro úsek od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Z Prahy bychom až na Letiště Václava Havla měli vlakem dorazit okolo roku 2030.
Podrobnější informace o jednotlivých etapách projektu Praha – Letiště – Kladno jsou na nedávno spuštěném webu zeleznicenaletiste.cz