Nové brněnské nádraží Černovice
18. srpna 2025
Po dlouhé době, kdy se kolem modernizace železničního uzlu v Brně, zdánlivě nic nedělo, pokročila příprava přestavby brněnského uzlu do další fáze. Správa železnic vypsala první ze souboru důležitých zakázek pro modernizaci železničního uzlu. Vítězný projekční tým připraví podklady k přestavbě trati a nádraží Brno-Černovice.
Přestupní uzel Černovice nad Olomouckou
Hlavní stavbou první etapy je „přesun“ stávající zastávky Brno-Černovice o kus dál na železniční most, který vede nad Olomouckou ulicí. V současnosti je černovická zastávka nejhnusnějším a nejméně využívaným nádražím v Brně – jednak kvůli své zastrčené poloze a zanedbanosti, ale hlavně kvůli malému počtu vlaků, které zde staví. Stávající jednokolejná trať zde nedovoluje zastavovat více vlakům. Většina cestujících tak zná Černovice jako tu počmáranou budovu na příjezdu do Brna od Vyškova či Slavkova.
- Na zastávce Brno Černovice je jen skromný přístřešek, či spíše přesah střechy. Jinak nic.
- Na zastávce Brno-Černovice je jediné nástupiště u jediné koleje.
Podle plánu vznikne na mostě nad ulicí Olomoucká nové nádraží se čtyřmi kolejemi. Na tomto nádraží by měly stavět všechny osobní vlaky linek od Židenic, od Vyškova a Slavkova. Vznikne přestupní terminál mezi vlaky, šalinou, trolejbusy a snad i regionálními autobusy, které dnes staví na zastávce Tržní. V případě tramvají se počítá se spojkou z ulice Olomoucká pod železničním mostem k židovskému hřbitovu a dál do Líšně. Linka č. 8 tak opustí zastávku Geislerova. Nádraží obslouží velké území Brna a výrazně zlepší dopravní dostupnost. Podle předpokladů by se černovické nádraží mělo stát „dvojkou“ v počtu odbavených cestujících a výrazně předběhnout i Královo Pole. Po dokončení nového hlavního nádraží bude možné opustit a zrušit železniční násep oddělující Černovice od „jejich“ řeky Svitavy.
- Most nad ulici Olomoucká v Brně, kde bude nové brněnské nádraží Černovice.
- Plánované vedení tratí při modernizaci železničního uzlu Brno.
Projektant zpracuje dokumentaci pro povolení stavby a projektovou dokumentaci pro provádění stavby; její součástí bude také autorský dozor při samotných pracích. Neprodleně po podpisu smlouvy s vítězem zakázky začnou podrobné geologické průzkumy a výkupy pozemků, cílem je přípravu maximálně urychlit. Stávající zastávka Černovice na jednokolejné trati zanikne.
Osobně si myslím, že nové nádraží v Brně-Černovicích bude podobné novému pražskému nádraží Zahradní město. Bude na mostě nad uliční síti, dole budou zastávky tramvají, trolejbusů a autobusů. Nahoře pak jsou čtyři koleje a dvě jednostranná a jedno ostrovní nástupiště.
Dolní nádraží, Heršpice…
Druhou zakázku Správa železnic vypíše ještě během srpna, týkat se bude příprav přestavby brněnského Dolního nádraží, stanice v Horních Heršpicích a zejména výstavby nového hlavního nádraží. To vznikne v úzké koordinaci s vedením jihomoravské metropole, projekt totiž počítá s rozvojem přilehlých území a vybudováním nové městské čtvrti.
- Vizualizace nového brněnského nádraží
Budova sdělovacího zařízení a datové centrum
Třetí etapa, kterou odstartuje vypsání tendru na projektanta letos na podzim, přinese výstavbu technologické budovy pro páteřní sdělovací zařízení a nového datového centra Správy železnic. Při jeho plánování budou projektanti klást důraz nejen na požární ochranu, ale i na kybernetickou bezpečnost.
Přestavba nádraží v Židenicích
Čtvrtá zakázka, s jejímž vypsáním Správa železnic počítá také během podzimu, se zaměří na přípravu přestavby tratí v oblasti Židenic. Nádraží v této části Brna se přesune nad ulici Bubeníčkova blíž k tramvajovým zastávkám Kuldova. Součástí etapy budou také přeložky inženýrských sítí, úpravy silnic a výstavba protihlukových opatření.
- Vstup do nádraží Brno-Židenice. Osvětlení před nádražím není nic moc. Dávejte si pozor na projíždějící auta.
- Nástupiště na nádraží Brno-Židenice jsou dlouhá, široká, ale jen částečně zastřešená.
Vnitroměstská železnice
Ve městě Brně se často mluví o větším zapojení železnice do veřejné dopravy v rámci města. Právě proto, aby mělo Brno uživatelsky přívětivou vnitroměstskou železnici, probíhá modernizace brněnského železničního uzlu. Nyní se modernizuje nádraží Brno-Královo Pole, což přinese i zlepšení přestupních vazeb na šalinu. Aktuálně se soutěží projekt na přestupní uzel Černovice (šalina, vlak, trolejbusy, regionální autobusy) nad ulicí Olomouckou. Další připravovanou zakázkou je přesun nádraží v Židenicích nad ulici Bubeníčkova, aby byl přestup mezi vlaky a šalinou pohodlnější. Hlavním dílem celé modernizace je nové hlavní nádraží, spojené s autobusovým terminálem, a snad se brzy dočkáme i napojení trolejbusu na vlakovou zastávku Brno-Starý Lískovec. Pro začátek – do roku 2050 – to myslím není špatné.
- Zastávka Brno-Starý Lískovec
- Na nástupiště ve Starém Lískovci je přístřešek. Žádné jiné služby tu nejsou.
Tendry na další etapy pak budou následovat v rychlém sledu koncem léta a na podzim. Moderní a kapacitní železnice v jihomoravské metropoli, včetně nového hlavního nádraží, bude hotová ve 30. letech. Přestavba brněnského uzlu má schválený záměr projektu, samotné stavební práce se předpokládají v letech 2028 až 2035. Po dokončení všech čtyř etap získá Brno moderní železniční infrastrukturu s vyšší kapacitou pro osobní i nákladní dopravu, připravenou pro vysokorychlostní vlaky. Obyvatelům i návštěvníkům jihomoravské metropole přinese přestavba uzlu moderní a spolehlivý dopravní systém a přispěje ke zvýšení kvality života ve městě.
Mám mapu chápat tak, že železnice do Slapanic bzde úplně zrušená ?