České drahy v roce 2026 – dál, častěji a s vyšším komfortem
V jízdním řádu 2025/2026 je naplánováno celkem 8 723 osobních vlaků ČD. Protože některé vlaky jezdí jen ve všední dny a jiné jen o víkendech, v průměru za den ČD vypraví 6 552 vlaků. Modré vlaky denně ujedou v průměru 326 744 km – jako by osmkrát denně obkroužily celou Zemi. Celkem ujedou spoje Českých dráh v jízdním řádu 2026 – 118 934 633 vlkm (vlakokilometrů).
Moderní jednotky a vyšší kapacita
Největší změny nastanou v dálkové dopravě v České republice a v mezistátní dopravě a to díky nasazení nových vlaků ComfortJet. Pro rok 2026 mají České dráhy k dispozici:
- 15 jednotek ComforJet
- 7 jednotek RailJet
- 10 jednotek InterJet a
- po instalaci ETCS se do provozu vrací 5 jednotek Pendolino
Trasy s rozšířenou nabídkou
Díky novým jednotkám České dráhy vypraví od nového jízdního řádu:
- Mezi Brnem a Prahou a zpět – 14x ComfortJet a 16× RailJet za den (tj. 30x za den)
- Mezi Prahou – Brnem – Bratislavou a Budapešti a zpět – 8x Railjet a 2x ComfortJet (tj. 10x za den)
- Mezi Prahou a Ústí nad Labem a zpět – 18x ComfortJet a 20x InterJet (tj. 38x za den jako Krušnohor nebo Berliner)
- Mezi Prahou – Olomoucí a Ostravou a zpět – 14x Pendolino a 4x RailJet (tj. 24x za den) Všechny spoje linky Ex1 jsou s povinnou rezervací). Pokud si koupíte místenku přes mobil nebo přes web, neplatíte za rezervaci nic. To je výrazná úspora při cestách Pendolinem, kde byla doposud místenka zpoplatněna.
Typ prémiového vlaku nově cestující snadno rozpoznají už při vyhledávání spojení na webu www.cd.cz nebo v mobilní aplikaci Můj vlak.
- ComfortJet. Ilustrační obrázek ČD
- InterJet. Ilustrační obrázek ČD
- Pendolino – ilustrační obrázek ČD
- RailJet. Ilustrační obrázek ČD
Trasy s rozšířenou nabídkou
Kromě zvýšení kvality se mohou cestující těšit i na častější spojení na vytížených dálkových linkách. Například na trati z Prahy do Českých Budějovic přibudou dva nové spoje InterCity Jižní expres: Praha hl.n. (7:21) – České Budějovice (8:59) a České Budějovice (12:58) – Praha hl.n. (14:39), v pracovní dny a v neděli přibude i nový rychlík Vltava České Budějovice (21:10) – Praha hl.n. (23:10) a poslední spojení z Lince, Českých Budějovic a z Tábora bude nově cca o 1 hodinu později oproti současnosti. Častěji pojedou také vlaky z Prahy do Berlína nebo do Vídně a od května 2026 také do Hamburku.
K vylepšení vlakových souprav dojde i ve vnitrostátní dopravě díky vozům, které se uvolnily z mezistátních linek po dodávce nových ComfortJetů. Už během letošního roku 2025 se na Slováckých expresech do Luhačovic objevily moderní vozy 1. třídy Ampz. Více klimatizovaných vozů bude nově zařazeno i do rychlíků Rožmberk a Labe. K rozšíření počtu spojů dojde i na linkách:
- Praha – České Budějovice a zpět – 26x vlaků EC/IC / den (tj. nově navíc o 2 vlaky za den)
- Wien – Ostrava – Wroclaw a zpět – 4x denně (tj. nově navíc o 2 vlaky za den)
- Praha – Hamburg a zpět – 17x denně (tj. nově navíc o 7 vlaků /den) – platí od května 2026
- Praha – Wien a zpět – 17 x denně (tj. nově navíc o 2 vlaky /den)
- Praha – Berlín a zpět – 17x denně (tj. nově navíc o 1 vlak / den) a rychleji o 15 až 20 minu než dnes.
Motorové jednotky ČD do regionů
Pokračovat bude i modernizace regionálních vlaků. Ještě letos je plánovaná dodávka dalších 21 RegioFoxů pro Středočeský a Královéhradecký kraj, které začnou od poloviny prosince obsluhovat např. spoje na tratích z Hradce Králové do Letohradu nebo z Prahy do Mělníka a Mladé Boleslavi, kde nahradí už letité motoráky. Bude to na linkách:
V roce 2026 se počítá s dodávkou dalších 29 jednotek RegioFox pro Středočeský a Karlovarského kraje.
Nové linky do všech světových směrů
Ve spolupráci se zahraničními partnery nabídnou České dráhy lepší železniční propojení s Evropou. Od prosince zamíří soupravy ComfortJet až na jih Rakouska do Villachu, tedy do těsné blízkosti slovinských a italských hranic. Od května příštího roku se pak po více než 10 letech vrátí přímé vlakové spojení z Prahy do Kodaně. Více vlaků bude jezdit od května také do přístavního Hamburku.
„Na vytížených mezistátních linkách nasadíme kapacitnější soupravy a cestujícím nabídneme moderní soupravy Railjet a ComfortJet nejen na trasách do Rakouska a Německa, ale nově také na jižní Slovensko a do Maďarska,“ dodává náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
V novém jízdním řádu pojedou ČD:
- 6x denně Praha – Villach a zpět
- 2x denně Praha – Wien – Linz a zpět. Bude se jednat o podvečerní ComfortJet s odjezdem z Prahy v 18:37 a s příjezdem do Vídně ve 22:47 a do Linze dojede v 0:28. V opačném směru vyjíždí z Linze v 5:32 a přes Vídeň (odjezd v 7:10) dojede do Prahy v 11:23.
- 6x denně v sezóně Praha – Kodaň a zpět od května 2026 (mimo sezónu 4x denně Prha – Kodaň a zpět)
- 2x denně Wien – Ostrava – Poznaň a zpět
- nově noční spoje 2x denně Praha – Przemyšl a zpět
- S novým jízdném řádem více míst a nové soupravy ČD
- Z tiskové konference ČD k novému jízdnímu řádu
Služby ve vlacích ČD
Díky pokračující modernizaci vlaků ČD dojde meziročně i ke zlepšení služeb pro cestující na palubě.
- Celkem 85 % všech vypravovaných spojů Českých dráh bude bezbariérových,
- také se zvýší počet vlaků, kde se bude moci připojit na internet přes Wi-Fi síť. Z celkového počtu 8 723 osobních vlaků ČD v jízdním řádu 2025/2026 bude 5.277 s wifi (60 %). V dálkové dopravě bude 88 % všech spojů s wifi.
- O necelou pětistovku se zvýší počet vlaků, kde si cestující může ze zásuvek a USB portů dobít cestovní elektroniku 4.603 vlaků (53 %) a
- 58 vlaků na 95 se zvýší počet vlaků s jídelním vozem.
- Na 148 spojích bude ve vlaku dětské kino
Ve všech vlacích ČD se přepravují jízdní kola
- Tiskovka ČD k novému jízdnímu řádu 2026
- Generální ředitel Českých drah Michal Krapinec na tiskové konferenci k novinkám v jízdním řádu 2026
„…Největší změny nastanou v dálkové dopravě. Díky nasazení dalších nových vlaků ComfortJet výrazně zvýšíme kvalitu našich služeb na mezinárodních i vnitrostátních linkách. Například mezi Prahou a Brnem a zpět se s námi denně svezete 14× ComfortJetem a 16× moderním Railjetem, nikdo jiný vám takový komfort nenabídne. Další moderní vlaky, tentokrát motorové jednotky RegioFox, dorazí i do regionů, tedy na spoje, kterými každý den jezdí lidé do práce nebo do školy,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a pokračuje:
„Je naším cílem, aby byla cesta vlakem atraktivnější pro ještě více lidí. Proto od poloviny prosince spouštíme předprodej nové on-line slevy pro menší skupiny cestujících do pěti osob, kteří při nákupu přes e-shop nebo naši apku Můj vlak ušetří čtvrtinu ceny. Jedná se o univerzální slevu, kterou lze kombinovat s dalšími výhodnými nabídkami. Slevu tak získáte i v případě, když už jedete třeba za zvýhodněné jízdné. Aktuálně jsme ji vyhlásili pro období od 1. ledna 2026 do konce března.“
I ČD mají své dny
Sleva 25 % se bude přičítat k již všem existujícím slevám. Pokud tedy již máte například zákaznickou kartu IN50, se kterou nakupujete jízdenky s 50 % slevou, nově ve skupině to budete mít levnější o dalších 25 %.
- „Jedná se o ideální nabídku například pro partu přátel, kteří jedou o víkendu na výlet“ říká Michal Krapinec
- Nabídka ČD DNY míří na cestování ve skupinách, třeba v rámci rodiny i v Pendolinu. Ilustrační obrázek ČD
„Jedná se o ideální nabídku například pro partu přátel, kteří jedou o víkendu na výlet, nebo pro kolegy, kteří spolu jedou na služební cestu. Slevu totiž budeme poskytovat jak ve druhé, tak i v první třídě,“ dodává Michal Krapinec.
Odškodnění na dvojnásobek
Zvýšení cen jízdného pro rok 2026
Od nového jízdního řádu dochází ke zvýšení cen jízdného na spojích ČD. Například u cesty
- 25 km se cena zvyšuje ze 66 Kč na 68 Kč (+ 2 Kč)
- 100 km se cena zvyšuje z 216 Kč na 221 Kč (+ 5 Kč)
- 250 km se cena zvyšuje z 513 Kč na 527 Kč (+ 14 Kč)
Obecně i zde platí, že dřív s jízdenku koupíte, tím by měla být levnější.
Novinky 2026 na lince z Brna do Prahy
Hlavní novinkou na trase z Brna do Prahy je nasazení nových jednotek ComfortJet na část exponovaných spojů, protože nabízejí větší kapacitu než předchozí Railjety. Další změnou k lepšímu je nahrazení maďarských souprav českými RailJety, čímž se řeší opakované a dlouhodobé problémy s kvalitou maďarských vozů. Tím dochází ke sjednocení kvality a typu jednotek na této trase, jen s několika výjimkami. Současně jsou zachovány i stávající rychlíky ČD Vysočina, jezdící přes Křižanov, a ČD Svitavy, jezdící přes Blansko a Českou Třebovou.
-
Na trase z Brna do Prahy zůstává noční NJ 456 NighJet s odjezdem z Brna v 0:31 a příjezdem do Prahy ve 3:09. Vlak pak pokračuje do Berlína.
-
Ve 4:28 jede z Brna do Prahy první ranní RJ 578 Brněnský drak nově jako jednotka ComfortJet. V Praze na hlavním nádraží je v 7:23.
-
Od 5:46 už jedou expresy Českých dráh z Brna do Prahy v hodinovém taktu. Prvním je RJ 546 Metropol, který jede jako jednotka RailJet.
-
V 6:46 jede z Brna do Prahy vlak RJ 258 Vindobona jako jednotka ComfortJet. Souprava má šest vozů 2. třídy, dva vozy 1. třídy a jeden kombinovaný vůz 2. třídy s restauračním oddílem.
-
V 7:46 jede z Brna do Prahy první souprava složená z klasických vozů jako EC 282 Metropolitan Slovenská strela. Poveze slovenský kombinovaný bistro vůz s oddílem 1. a 2. třídy. Oproti dosavadnímu jízdnímu řádu začíná Slovenská strela už ve stanici Nové Zámky. Zatímco dosud začínala v Bratislavě.
-
V 8:46 jede z Brna do Prahy RJ 256 Vindobona jako jednotka ComfortJet. Nahradí tak jednotku Railjet, která má menší kapacitu.
-
V 9:46 jede z Brna do Prahy další souprava složená z klasických vozů jako EC 280 Metropolitan z Budapešti. Vlak je složen ze slovenských vozů, včetně kombinovaného bistro vozu s oddílem 1. a 2. třídy.
-
V 10:46 jede z Brna RJ 254 Vindobona v červeném provedení Railjet rakouských drah. Souprava má čtyři vozy 2. třídy, dva vozy 1. třídy a jeden kombinovaný vůz s 1. třídou a restauračním oddílem.
-
V 11:46 jede z Brna ComfortJet RJ 174 Hungaria. Tento spoj nahrazuje původní „Hungárku“ z Budapešti do Berlína, která byla složena z klasických vozů. Nově má souprava vyšší kapacitu. Pozor při použití tohoto spoje! Vlak nově nezajíždí na pražské hlavní nádraží, ale pokračuje přes pražské Holešovice směrem na Děčín. Pokud zadáte do vyhledávání cílovou stanici Praha hl.n., nabídne vám systém cestu s přestupem. Naštěstí v Holešovicích je dostupné metro linky „C“.
- Ve 12:46 jede z Brna RJ 252 Vindobona v červeném provedení RailJet rakouských drah. Nově jsou v aplikaci ČD Můj vlak i na webu jasně vyznačeny vlaky v modrém provedení ČD a v červeném provedení rakouského dopravce. Z pohledu cestujícího se liší typem čalounění sedadel, mírně odlišným řazením soupravy, ale hlavně nabídkou a cenou v restauračním voze.
- Ve 13:46 jede z Brna do Prahy další souprava složená z klasických vozů slovenského dopravce jako EC 278 Metropolitan. Vlak začíná z Budapešti.
- Ve 14:46 jede z Brna do Prahy RJ 250 Vindobona jako jednotka ComfortJet. Spoj nově nezajíždí na pražské hlavní nádraží, ale jede přes pražské Holešovice na Děčín.
- V 15:46 jede z Brna do Prahy RJ 276 Metropolitan jako RailJet. Tato jednotka nahrazuje dosavadní soupravu z Budapešti, která byla složena z klasických vozů.
- V 16:46 jede z Brna do Prahy RJ 56 Vindobona jako jednotka ComfortJet.
-
V 17:46 jede z Brna do Prahy RJ 274 Metropolitan jako RailJet. Jednotka nahrazuje dosavadní soupravu z Budapešti složenou z klasických vozů.
-
V 18:46 jede z Brna do Prahy RJ 54 Vindobona jako jednotka RailJet
-
V 19:46 jede z Brna do Prahy RJ 272 Metropolitan jako RailJet. Jednotka nahrazuje dosavadní soupravu z Budapešti složenou z klasických vozů.
-
Ve 20:46 jede z Brna do Prahy RJ 52 Vindobona jako jednotka ComfortJet.
-
Poslední vlak z Brna do Prahy jede ve 21:46 jako RJ 270 Metropolitan. Jednotka nahrazuje dosavadní soupravu z Budapešti složenou z klasických vozů.
Novinky 2026 na lince z Ostravy do Prahy
Na relaci Ostrava–Praha jsou nově nasazeny jednotky RailJet, které svou kvalitou srovnávají krok s jednotkami Pendolino. Výsledkem je, že se v průběhu dne střídají vlaky klasické konstrukce a ucelené jednotky.
-
Nočním vlakem z Ostravy hl.n. do Prahy zůstává EN 442 Slovakia s odjezdem ve 3:35. Dosavadní IC 518 Ostravan ve 4:02 nově nepojede.
-
V 5:07 jede z Ostravy první ranní Pendolino SC 516.
-
V 6:16 jede IC 546 jako první Ostravan, vlak složený z vozů klasické konstrukce, včetně restauračního vozu.
-
V 7:07 jede z Ostravy Railjet RJ 512. Jednotka tak nahrazuje klasickou soupravu IC Ostravan.
-
V 8:16 jede EC 144 Ostravan, vlak složený z vozů klasické konstrukce, včetně restauračního vozu.
-
V 9:07 jede z Ostravy Pendolino SC 510.
-
V 10:16 jede EC 116 Silesia, zůstává jako vlak složený z vozů klasické konstrukce, včetně restauračního vozu. Vlak začíná ve Varšavě.
-
Ve 12:16 jede EC 144 Ostravan, vlak složený z vozů klasické konstrukce, včetně restauračního vozu.
-
Ve 13:07 jede z Ostravy Pendolino SC 506.
-
Ve 14:16 jede EC 114 Cracovia, vlak složený z vozů klasické konstrukce, včetně restauračního vozu.
-
V 15:07 jede z Ostravy Pendolino SC 504.
-
V 16:16 jede z Ostravy EC 140 Ostravan jako InterJet RJ. Jednotka InterJet tak nahrazuje klasickou soupravu EC Ostravan.
-
V 17:07 jede z Ostravy Pendolino SC 500.
-
V 18:16 jede EC 112 Silesia, zůstává jako vlak složený z vozů klasické konstrukce, včetně restauračního vozu. Vlak začíná ve Varšavě.
-
V 19:26 jede z Ostravy Pendolino SC 240 Košičan s příjezdem do Prahy ve 22:42. Nedochází tak ke zlepšení večerního spojení z Ostravy do Prahy.
Novinky 2026 na lince z Prahy do Vídně
Z Prahy přes Brno do Vídně pojede přímý vlak každé dvě hodiny. V prokladu pojedou vlaky s přestupem v Břeclavi. Další spoje jezdí z Prahy do Vídně přes Třeboň a České Velenice.
- První vlak z Prahy do Vídně je spoj z Prahy hl. nádraží s odjezdem v 0:36, z Brna ve 3:21. Do Vídně přijíždí v 7:00, přičemž vlak čeká téměř dvě hodiny v Břeclavi. Kdo chce do Vídně přijet dříve, může nově v Břeclavi přestoupit ve 4:20 na EN Carpatia s příjezdem do Vídně v 5:25.
- První ranní přímý vlak jede z Prahy hl. n. ve 4:35, z Brna v 7:18 jako RJ 51 Vindobona ComfortJet. Do Vídně přijíždí v 8:49. Dosavadní souprava Railjet se tak mění na novější a větší ComfortJet.
- Další přímý vlak jede z Prahy hl. n. v 6:37, z Brna v 9:18 jako RJ 55 Vindobona ComfortJet. Příjezd do Vídně je v 10:49.
- V 8:37 jede z Prahy hl. n. RJ 53 Vindobona jako RailJet. Z Brna v 11:18. Do Vídně přijíždí ve 12:49.
- V 10:36 jede z Prahy Holešovic (!) RJ 251 Vindobona ComfortJet. Z Brna ve 13:18. Do Vídně přijíždí ve 14:49.
- Ve 12:37 jede z Prahy hl. n. RJ 253 Vindobona ComfortJet. Z Brna ve 15:18. Do Vídně přijíždí v 16:49. Dosavadní souprava Railjet se tak mění na novější a větší ComfortJet.
- Ve 14:37 jede z Prahy hl. n. RJ 255 Vindobona jako červený RailJet rakouského dopravce. Z Brna jede v 17:18 a do Vídně přijíždí v 18:49.
- V 16:37 jede z Prahy hl. n. RJ 257 Vindobona, opět jako červený RailJet rakouského dopravce. Z Brna jede v 19:18 a do Vídně přijíždí v 20:49.
- V 18:37 jede z Prahy hl. n. RJ 259 Vindobona ComfortJet. Z Brna jede v 21:18 a do Vídně přijíždí ve 22:49.
- Nově jede také spoj z Prahy z Holešovic (!) ve 19:36, RJ 177 Berliner ComfortJet. Z Brna jede ve 22:18 a do Vídně přijíždí ve 23:49.
Novinky ČD pro jízdní řád 2026 na trase z Prahy do Berlína
-
Prvním vlakem z Prahy do Berlína je NJ 456 s odjezdem z Prahy hl. n. ve 3:14 a příjezdem do Berlína v 7:41.
-
V 6:31 jede z Prahy hl. n. RJ 384 Berliner ComfortJet. Do Berlína přijíždí v 10:28.
-
V 8:31 jede z Prahy hl. n. RJ 178 Berliner ComfortJet. Do Berlína přijíždí ve 12:31.
-
V 10:31 jede z Prahy hl. n. RJ 382 Berliner ComfortJet. Do Berlína přijíždí ve 14:29.
-
Ve 12:31 jede z Prahy hl. n. RJ 176 Berliner ComfortJet. Do Berlína přijíždí v 16:28.
-
Ve 14:41 jede nově z Prahy z Holešovic (!) RJ 174 Hungaria ComfortJet. Do Berlína přijíždí v 18:29. Dosavadní souprava z klasických vozů je ak nahrazena ucelenou jednotkou ComfortJet.
-
V 16:31 jede z Prahy hl. n. RJ 172 Berliner ComfortJet. Do Berlína přijíždí ve 20:29.
-
Nově jede také spoj z Prahy z Holešovic (!) v 17:38, RJ 250 Vindobona ComfortJet. Do Berlína přijíždí ve 21:33.
Novinky ČD pro rok 2026 na trase z Prahy do Gdaňsku
Rozšíří se také noční spoje do Polska. Z Bohumína pojede nový pár vlaků EuroNight Carpatia do Przemyśla. Tento noční vlak poveze přímé vozy z Mnichova, Vídně, Prahy a Budapešti. Vylepšení se dočká i oblíbený Baltic Express z Prahy do polského Trojměstí, který bude mít český bistro vůz po celé trase. Vlak z Prahy do Gdaňsku tak bude posílen o jeden vůz – kombinovaný bistro vůz a vůz 1. třídy. Díky tomu bude zajištěno občerstvení na celé trase, nejen v úseku ze stanice Wrocław Główny do Gdaňsku.
- V 6:49 jede z Prahy hl. n. první EC 264 Baltic Express. V Gdaňsku je v 15:26. Nově veze kombinovaný vůz 1. třídy a bistro vůz, další vůz 1. třídy a tři vozy 2. třídy.
- V 10:49 jede z Prahy hl. n. EC 262 Baltic Express. V Gdaňsku je v 19:26. Složení je stejné.
- Ve 14:45 jede z Prahy hl. n. EC 260 Baltic Express. V Gdaňsku je v 23:26. Složení je rovněž stejné.
- V 18:49 jede z Prahy hl. n. noční EC 460 Baltic Express. V Gdaňsku je následující den v 05:19. Složení: kombinovaný bistro vůz + 1. třída, vůz 1. třídy, tři vozy 2. třídy a jeden lůžkový vůz.












