Lepší vlaky na Slovensko a do Maďarska

Od prosincové změny jízdního řádu (14. prosince 2025) dojde k výrazné modernizaci dálkové dopravy na lince (Berlín) – Praha – Bratislava – Budapešť. Deset spojů Metropolitan bude nově jezdit v kategorii vlaků Railjet, které cestujícím nabídnou vyšší komfort a moderní vybavení. Z toho dva vlaky budou vedeny zcela novými soupravami ComfortJet. Ačkoli jsou Railjety v provozu už deset let, rozdíl mezi nimi a moderním ComfortJetem je pro běžného cestujícího téměř nerozeznatelný – obě soupravy nabízejí vysoký standard pohodlí a moderní interiér.

Na lince bude i nadále jezdit celkem 18 spojů. Čtyři spoje zůstanou v kategorii EuroCity (EC), jejichž provoz zajistí Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) se soupravami původní konstrukce. Další dva spoje v provozu ZSSK představují Metropolitan Slovenská strela na trase Praha – Bratislava – Nové Zámky. Cestujícím budou nadále k dispozici také dva noční spoje kategorie EuroNight (EN), vybavené lůžkovými a lehátkovými vozy, které nabízejí pohodlné noční cestování do významných destinací v Česku, Polsku a Německu.

Více o změnách v dálkové dopravě najdete v příspěvku Novinky v dálkových vlacích 2026.

ComfortJet na Slovensko

Souprava ComfortJet, vyrobená konsorciem společností Siemens Mobility a Škoda Group, je koncipována jako pevně řazený devítivozový vlak o délce 237 metrů s kapacitou 555 míst k sezení, z toho 99 v první třídě. Dalších 18 míst se nachází v restauračním voze. Dosahuje maximální rychlosti až 230 km/h a vyniká tichou jízdou, bezbariérovostí a propojenými prostory, které umožňují pohodlný pohyb po celém vlaku. Na Slovensku pojede vlak maximální rychlostí 140 km/h. V České republice pak rychlostí 160 km/h.

Cestující na palubě nejmodernějšího českého vlaku najdou všechny služby spojené s moderním cestováním na železnici, jako jsou např. klimatizované interiéry, restaurační vůz, místa pro cestující na vozíku a rodiny s dětmi, místa pro kočárky, jízdní kola a velká zavazadla, palubní Wi-Fi síť, speciální okna umožňující snadný průchod signálu mobilních telefonů, elektrické zásuvky 230 V 50 Hz, USB porty pro dobíjení cestovní elektroniky a mnoho dalších vychytávek. Výhodu představuje i garance řazení nebo směru jízdy při volbě konkrétního místa u pevně spojené soupravy.

Na společných linkách Českých dráh, slovenského a maďarského dopravce jezdí ročně na půl milionů cestujících.

„Podnikáme důležité kroky k zásadnímu zlepšení kvality cestování našimi vlaky na Slovensko a do Maďarska. Jsem rád, že se nám daří v rychlém tempu přebírat ComfortJety a od poloviny prosince s nimi začneme jezdit i do Bratislavy a až do Budapešti. Další spoje pak zajistíme oblíbenými Railjety, což znamená další zvýšení komfortu pro cestující,“ říká člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta a dodává: „Cestující z Prahy přes Pardubice a Brno do Bratislavy a Budapešti si zaslouží moderní vlaky a my je jim doručujeme.“

„Souprava ComfortJet je důkazem toho, jak může vypadat moderní a pohodlné cestování vlakem. Těší mě, že na území Slovenska bude tento vlak jezdit pod hlavičkou Železničnej spoločnosti Slovensko a že i naši cestující si budou moci tento zážitek užít. ZSSK zároveň plánuje v budoucnu nasadit obdobné moderní soupravy také na vnitrostátní lince z Košic do Bratislavy, aby stejný komfort přinesla i cestujícím v rámci Slovenska,“ uvedl místopředseda představenstva a ředitel Odboru strategie a eurofondů ZSSK Rastislav Glasa.

EC Metropolitan se mění na RailJet Metropolitan

Od prosincové změny jízdních řádů nabídne většina spojů Metropolitan cestování ve vyšší kategorii vlaků RailJet. Kterým vlakem cestující pojedou zjistí přímo v jízdním řádu. Denně pojede 5 spojů kategorie railjet z Česka do Maďarska a stejný počet railjetů pojede i v opačném směru z Maďarska do ČR.

Zůstanou pouze dva vlaky složené z klasických vozů v každém směru v úrovni EuroCity. Tyto vlaky bude zajišťovat slovenský dopravce ZSSK původními vozy. Maďarské vlaky na této lince končí.  Slovenská souprava obslouží také podvečerní spoj Metropolitan Slovenská strela z Prahy do Bratislavy a Nových Zámků a ranní spoj v opačném směru z Nových Zámků.

„Lepší a pohodlnější soupravy ComfortJet a Railjet na spojení Praha – Brno – Bratislava – Budapešť znamená také rozšíření nových služeb na této lince, např. dětské kino nebo informačně-zábavní internetový portál. „Cílíme na to, aby se vlak stal první volbou pro cesty z Česka do slovenské i maďarské metropole,“ dodává Jiří Ješeta.

Navazující články

Na trať vyrazily první devítivozové ComfortJety – soupravy ComfortJet už pár měsíců jezdí po českých kolejích. Zatím ale ve zkrácené verzi a v kombinaci se staršími vozy klasické stavby. V pondělí 14. dubna 2025 byly do zkušebního provozu s cestujícími nasazeny první dvě kompletní devíti-vozové jednotky ComfortJet a to lince z Prahy do Bohumína.

Novinky v dálkových vlacích ČD pro rok 2026 – České dráhy připravily pro nový jízdní řád 2026 nová přímá spojení, modernější vlaky na vnitrostátních i mezinárodních linkách a zajímavé slevy pro cestující. Nový jízdní řád začne platit už za měsíc – v neděli 14. prosince. Vlaky Českých drah nově zamíří až na jih Rakouska i na sever do Kodaně. Na české tratě vyjede více moderních souprav, rozšíří se nabídka bezbariérových spojů a cestování bude ještě lákavější díky nové skupinové slevě ČD DNY.

Bratislava hlavná stanica – mnoho lidí, nepřehledné, všude schody, nástupiště v oblouku. Současná podoba z konce 80.let minulého století. Přesto zakroucená nástupiště a odbavovací hala, která již dávno nestačí velkému počtu cestujících. Hodnocení nádraží a na co si dávat pozor.

Parametry jednotky ComfortJet

  • velkoprostorový klimatizovaný interiér,
  • tlakotěsnost celé soupravy je důležitá především při jízdách vyššími rychlostmi. Chrání cestující před tlakovými rázy a tím i zaléháním v uších při průjezdu tunely nebo míjení vlakových souprav, a zároveň pomáhá vytvořit tichý a dlouhodobě čistý interiér,
  • na jednom konci soupravy je vůz vybavena tradičním UIC rozhraním, které umožňuje připojení a průchod do dalších vozů klasické stavby – možností přidání posilových vozů,
  • vnitřní bezbariérovost včetně širokých trvale otevřených mezivozových přechodů, mezi oddíly a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou,
  • nástupní dveře jsou ovládané tlačítky a systém selektivního odblokování nástupních dveří, který umožňuje centrální uzavření a zablokování dveří proti otevření ještě před rozjezdem vlaku a jejich odblokování po zastavení vlaku pouze na straně k nástupišti,
  • polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2 + 1 s koženým potahem a ve 2. třídě v uspořádání 2 + 2 s textilním potahem, místa jsou za sebou (letecké uspořádání) i proti sobě (vis-á-vis)
  • sklopné stolky u míst za sebou a pevné stoly mezi sedadly v uspořádání sedel proti sobě,
  • nadokenní police pro běžná zavazadla a stojany pro rozměrná zavazadla,
  • lampičky na čtení jsou zespodu odkládací police na zavazadla v 1. i ve 2. třídě,
  • bezdrátové nabíječky mobilních telefonů v 1. třídě,

„Pro nás, Čechy, Slováky a Maďary, je i dnes přirozené cestovat mezi našimi zeměmi vlakem místo letadlem či autem. Železniční osobní doprava mezi našimi třemi zeměmi je stále velmi intenzivní – na společných linkách ČD, ZSSK a MÁV cestuje ročně téměř půl milionu cestujících. Železnice je pro Středoevropany zároveň tradiční i pokrokovou formou dopravy. Je tradiční, protože železniční spojení mezi našimi zeměmi funguje prakticky nepřetržitě už od dob bývalé Rakousko-uherské monarchie, a zároveň je vizionářská – protože způsob, jakým lidé v tomto regionu využívají mobilitu, může být vzorem i na celoevropské úrovni,“ dodává náměstek generálního ředitele holdingu maďarského dopravce MÁV pro strategii László Reich.

  • zásuvky 230 V a USB konektory typu A a C pro napájení přenosné elektroniky cestujících,
  • nová technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy při zachování tepelně-izolačních vlastností ske
  • na oknech jsou vysouvací rolety proti slunci,
  • bezdrátová datová síť Wi-Fi pro internetové připojení,
  • zábavní a informační palubní portál,
  • audiovizuální informační systém s LCD monitory a elektronický rezervační systém,
  • bezbariérové řešení pro cestování osob na vozíku zahrnující 3 místa pro vozíky, bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny pro nástup / výstup osob na vozíku, cestující na vozíku mají k dispozici sklopné stoly,
  • pro nevidomé a slabozraké osoby je vlak vybaven tlačítky v haptickém provedení a nápisy v Braillově písmu a navíc dálkovým ovládáním nástupních dveří přes slepeckou vysílačku,
  • dětské kino, dětská stolní hra na vyhrazených místech pro cestující s dětmi, sklopný pult pro přebalování kojenců, místa vyhrazená pro uložení kočárků,
  • místa pro uložení 12 jízdních kol a objemných zavazadel.
  • ComfortJet je schválení pro provoz v České republice i v okolních evropských státech (Německo, Polsko, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Dánsko),
  • protipožární systém a systém překlenutí účinku záchranné brzdy umožňující provoz ve velmi dlouhých tunelech, např. Koralmský (32,9 km), Semmeringský úpatní (27,3 km) nebo podmořský Fehmarnský (17,6 km),
  • možnost provozu na vysokorychlostních tratích.
  • Uspořádání: čelní řídicí vůz 1. třídy, vložený vůz 1. třídy, vložený vůz s restauračním oddílem a oddílem 2. třídy, vložený víceúčelový vůz 2. třídy (dětské kino, místa pro osoby na vozíku apod.), 4 vložené vozy 2. třídy, koncový vůz 2. třídy (oddíl pro přepravu jízdních kol),
  • 99 sedadel v 1. vozové třídě, 456 sedadel ve 2. vozové třídě,
  • restaurační oddíl s 18 místy k sezení a možností zakoupení teplých nebo studených pokrmů i dalšího občerstvení během cesty, s moderní kuchyní s technologií zchlazené stravy a konvektomatem pro její ohřev, kávovarem, výčepem piva a myčkou pro ekologické opakovatelné používání nádobí.

Diskuzní fórum