Modernizace Fantovy budovy
červenec 2025
Na první etapu rekonstrukce nyní, od července 2025, navazuje další etapa přestavby vnitřních prostor Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Citlivou obnovou nyní projdou interiéry prakticky v celém jižním křídle secesního objektu a vyšší patra v jeho severní a střední části. Práce potrvají do léta 2029 a stejně jako v předchozích etapách budou probíhat v úzké spolupráci s památkáři a restaurátory. Celkové náklady dosahují 666 mil Kč.
- Jižní část fantovy budovy pražského hlavního nádraží
- Mnohá výzdoba okenních tabulí však není původní. Jedná se o polep, který tu zůstal po natáčení filmu. Podobně jako uvnitř „autentické“ dřevné pokladny.
Jak bude vypadat jižní křídlo Fantovy budovy
- Vizualizace opravy severní části Fantovy haly na pražském hlavním nádraží
- Vizualizace opravy severní části Fantovy haly na pražském hlavním nádraží
- Vizualizace chodby na pražském hlavním nádraží
- Vizualizace chodby na pražském hlavním nádraží
- Vizualizace kavárny na pražském hlavním nádraží
Rekonstrukci historické budovy navržené architektem Josefem Fantou na začátku minulého století provádí Správa železnic postupně od roku 2019. Nejprve přišla na řadu její střecha a fasáda, v letech 2021 až 2023 navázala obnova kulturních sálů v severní části. Ty se nyní velmi často využívají pro pořádání kulturních a společenských akcí.
„Cennějších příkladů secesní architektury mnoho nenajdeme, a je proto dobře, že Správa železnic věnuje Fantově budově péči, kterou si právem zaslouží. Stavební práce budou probíhat pod dohledem památkářů, ke slovu se stejně jako při předchozí etapě dostanou i restaurátoři. Výsledkem budou interiéry v podobě, jakou měly při otevření budovy před více než sto lety,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
- Slavnostní zahájení rekonstrukce jižní části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží
- Rekonstrukce je oficiálně zahájena
Poslední dílek secesní mozaiky
Obnovou projdou stávající kanceláře, přibudou nové komerční prostory. Nejcitlivější částí právě začínající rekonstrukce budou práce na Vládním salónku, který se nachází v jižní věži u prvního nástupiště.
„Odborníci velmi oceňovali způsob, jakým jsme obnovili první část Fantovy budovy. I díky pečlivé a citlivé rekonstrukci se Fantův a Sloupový sál staly populární lokalitou pro pořádání konferencí a eventů, akce se tu konají téměř každý den,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Péče o kulturní dědictví představuje pro Správu železnic rovnocennou prioritu s modernizačním úsilím. Rekonstrukce Fantovy budovy je toho nejlepším důkazem,“
dodává.
Zásadní změnou projde příjezdová hala v jižní části budovy. Stavbaři zde odstraní nepůvodní strop z poloviny minulého století, a to i s použitím horolezecké techniky. Nad příjezdovou halou tak opět vznikne vysoký prostor se secesně zdobeným stropem. V jižním podchodu projdou rekonstrukcí veřejné toalety a díky novému výtahu vznikne propojení jižního podchodu s Fantovou budovou.
- Střední část Fantovy budovy pražského hlavního nádraží s kavárnou.
- Průchod do jižní části je již uzavřen. Dělníci tam už pracují.
Stavba je rozdělena na tři fáze, během kterých bude docházet ke stěhování jednotlivých pracovišť. Jediným omezením pro cestující bude uzavření původní příjezdové haly během bouracích prací. Zhotoviteli stavby jsou AVERS a GEOSAN GROUP. Celkové náklady dosahují 666 562 662 korun, financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.
Zpřístupněna bude celá centrální část, kde se bude bourat strop, který se otevře, tedy těch 14 metrů, což dnes cestující nemůže vidět. Plus vlastně celá ta chodba, která bude spojovat centrální a severní část. Chodba bude mít kolem 300 metrů čtverečních a ta centrální část kolem 500 metrů čtverečních. Zmizí vrchlík, který nebyl původním záměrem. Chceme lidem ukázat původní podobu. Pokud by zůstal dnešní stav, lidé se tam nedostanou. Projektant myslel i na úspornost a komfort cestujících. Cílem je vytvořit v horní části restauraci s mezaninem, kde bude posezení včetně cukrárny. Je tak možné, že se cestující dočkají i výhledu navíc, říká Terezie Krejbychová ze Správy železnic, která zná každé zákoutí této secesní stavby
Současný stav jižní části Fantovy budovy
- Současný stav jižní části Fantovy budovy: hala nádraží
- Strop se odstraní a hala nádraží bude opět přes dvě patra.
- Jsme ve druhém patře jižní části Fantovy budovy.
- Rozdělení na dvě podlaží bude odstraněno.
- Současný stav chodby v jižní části Fantovy budovy
- Současný stav vládního salónku v jižní části Fantovy budovy
Secesní skvost pražského hl. nádraží čeká další renovace
19. března 2025
Správa železnic zahájí rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Práce provede sdružení firem Avers (vedoucí sdružení) a Geosan GR (společník), jehož nabídka byla ve výši 437 998 774 korun. Obnovou projdou zejména interiéry ve vyšších patrech a Vládní salonek v jižní části historické budovy. Celý objekt bude navíc bezbariérově přístupný. Hotovo bude za čtyři roky.
Cílem stavby je vrátit secesním interiérům Fantovy budovy jejich původní podobu. Práce budou probíhat ve vyšších patrech, například v kancelářích, které dosud využíval Drážní úřad nebo Policie ČR. Obnovou projdou také prostory v jižní části objektu, včetně populárního Vládního salonku. Vzniknou nová propojení budovy s jižním podchodem, díky výtahům budou bezbariérově přístupná všechna patra. Odstraněním nepůvodní podlahy sálu v jižní části budovy vznikne
vysoký prostor, jehož secesně zdobený strop bude opět viditelný přímo z jižního podchodu.
Stavba začne v červnu a potrvá čtyři roky. Větší omezení pro cestující přinesou pouze stavební úpravy toalet a přilehlých prostor v suterénu budovy.
Navazující články
Fantova budova: historie a průběh obnovy severní části
Foyer Café – exkluzivní pohoštění v nádherném prostředí
Praha hlavní nádraží – obchody, služby a restaurace