Další úsek na Moravě pro dvoustovku
8. září 2025
Budování moderní železnice mezi jižní a střední Moravou pokračuje. Dnes, v pondělí 8. září 2025, začala další etapa budování moderní železnice na Moravě. V Chropyni proběhlo slavnostní zahájení stavby 5. úseku. Trať získá druhou kolej a dvojnásobnou traťovou rychlost. Stavba celé trati z Brna do Přerova je totiž rozdělena na pět úseků. Na 4. úseku z Nezamyslic do Kojetína se již pracuje. Následuje tento 5. úsek.
Přestože se stavba trati z Brna do Přerova někde uvádí jako rychlodráha, jedná se o stavbu klasické trati na 200 km/h. Jejím cílem je podstatné navýšení kapacity a rychlosti. Stávající jednokolejná trať již mnoho let nedostačuje. Cílem je postavit pořádnou trať pro regionální, dálkovou i nákladní dopravu. Výstavba souběžné vysokorychlostní trati by měla následovat s odstupem dvaceti až třiceti let, podle zájmu cestujících.
- „Jsem si jistý, že spolu s dalšími úseky připravované vysokorychlostní sítě to změní způsob, jak v Česku cestujeme,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
- Ministr dopravy, pan Martin Kupka, a ředitel Správy železnic, pan Jiří Svoboda
Na provoz vlaků bude dohlížet zabezpečovač ETCS, v Kojetíně a Chropyni se postaví nové nádražní budovy, nástupiště i podchody. Práce potrvají do konce roku 2028. Trať se stane součástí sítě českých vysokorychlostních železnic. Celkovou modernizací projde 17 km trati. Po dokončení prací vlaky zrychlí ze 100 km/h na dvojnásobek. K vyšší bezpečnosti přispěje vedle instalace jednotného evropského zabezpečovače ETCS také zrušení všech 14 přejezdů.
„Tady a teď potvrzujeme, že naše železnice prochází dynamickým rozvojem. Před několika dny se cestující svezli poprvé dvoustovkou v běžném provozu, po dokončení modernizace ji budeme moct zavést i na důležité trati mezi Brnem a Přerovem. Jsem si jistý, že spolu s dalšími úseky připravované vysokorychlostní sítě to změní způsob, jak v Česku cestujeme,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Celkovou přestavbou projdou nejen mezistaniční úseky, ale i všechna nádraží. „V Kojetíně a Chropyni vybudujeme moderní nástupiště, ze kterých bude pohodlný nástup do vlaků. Na ně se cestující dostanou podchody s bezbariérovým přístupem,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Zlepší se i podmínky pro obyvatele obou měst, a to díky prodloužení podchodů za nádraží. V těchto místech navíc vzniknou nová parkovací místa,“ dodává.
- Ze slavnostního zahájení stavby dvoukolejné trati z Kojetína do Přerova.
- Symbolické poklepání kolejnice. Ať se dílo daří! Foto Správa železnic
Nový 120 metrů dlouhý most
Moderní parametry získá i zastávka ve Věžkách, případné přejíždění mezi kolejemi bude možné díky nové odbočce, která vznikne u obce Bochoř. Obnovou projdou i všechny mosty a propustky, v Kojetíně vznikne 120 metrů dlouhé přemostění řeky Moravy.
Celkové náklady stavby dosahují 13 364 830 549 korun. Práce provedou společnosti Subterra, OHLA ŽS, Swietelsky Rail, Elektrizace železnic Praha a FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby. Stavba bude probíhat souběžně s už probíhajícími pracemi na sousedním úseku do Nezamyslic. V závěru srpna proto začala nepřetržitá výluka, autobusy pojedou namísto vlaků do poloviny prosince.
- Prapory zhotovitelů stavby
- Upomínkové kolejnice na slavnostní zahájení stavby Kojetín – Přerov.
Instalace jednotného evropského zabezpečovače ETCS a zabezpečovacího zařízení v tomto úseku jsou spolufinancovány Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Výše přidělené dotace činí 5 261 400 eur, tedy cca 131 535 000 korun. Národní financování celé stavby zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.
„Modernizovaná trať mezi Brnem a Přerovem přinese nejen rychlejší a častější spojení – díky evropským investicím do instalace systému ETCS a zabezpečovacího zařízení bude tato část české železniční sítě také výrazně bezpečnější. Věřím, že i tato investice bude odrážet výhody našeho členství v Unii,“ říká Václav Lebeda, mluvčí Zastoupení Evropské komise v České republice.
Vizualizace nové trati
- Kojetín – silniční podjezd pod tratí. Vizualizace Správy železnic
- Chropyně – vizualizace nové podoby nádraží. Zdroj: Správa železnic
- Vizualizace stanice Chropyně. Zdroj Správa železnic, 2025
Navazující články
- Modernizace k Kojetína do Přerova je o půl miliardy levnější. Přestavba důležité železniční trati Brna a Přerova na 200 km/h může začít. Modernizace a zdvoukolejnění úseku mezi stanicemi Kojetín a Přerov provede pětice firem, které společně podaly nejlepší nabídku ve výši 10,5 mld Kč. Oproti maximální přípustné ceně v tendru se tak podařilo ušetřit více než půl miliardy. Práce začnou už tento měsíc, celá stavba bude hotová v závěru roku 2028.
- Z Brna do Přerova 200 km/h – v květnu 2025 začala po mnoha letech příprava a odkladů dlouho očekávaná modernizace trati z Brna do Přerova a to 10km úsekem z Nezamyslic do Kojetína. Tato čtvrtá stavba navazuje na třetí úsek z Vyškova do Nezamyslic a na pátou stavbu z Kojetína do Přerova. Celá modernizace končí na jihu před Brnem, který řeší vlastní projekt Modernizace železničního uzlu Brno.
- Modernizace trati Brno – Přerov – Správa železnic uspěla ve výzvě z Nástroje pro propojení Evropy v celkové výši téměř 7,5 mld korun. Evropské prostředky se využijí na modernizaci trati Brno – Přerov v úseku z Nezamyslic do Kojetína včetně výstavby trakční napájecí stanice v Nezamyslicích, ETCS pro úsek Kojetín – Přerov a na grant pro informační systémy pro jízdní řády.
- V květnu začíná stavba nové trati do Přerova – po mnoha letech příprav začíná na jaře 2025 modernizace prvního úseku trati z Brna do Přerova. Správa železnic vybrala zhotovitele prací mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Důležitá spojnice jižní a střední Moravy díky ní získá druhou kolej a vlaky zrychlí na 200 km/h. Dokončení se plánuje v závěru roku 2028