Přeměna nádraží na Centrum paměti a dialogu Bubny
Dnes, v pondělí 14. července 2025 byly zahájeny práce na přeměně historické staniční budovy na Centrum paměti a dialogu Bubny. Z nádraží Praha-Bubny bylo v letech 1941–1945 deportováno téměř padesát tisíc československých Židů a osob, které norimberské zákony označovaly za Židy. Odsud byli odváženi do ghett v Lodži a v Terezíně, která se v mnoha případech stala jen přestupní stanicí na cestě do nacistických vyhlazovacích táborů.
- Centrum Paměti a dialogu Bubny, vizualizace 2025. Zdroj Správa železnic.
- Nádraží Praha Bubny z roku 2020, kdy zde ještě stavěly vlaky
Oživení nádraží i okolí Holešovic a malého Berlína
Původní nádraží v Bubnech přestalo před několika lety sloužit svému účelu. Ještě v červnu 2020 zde zastavovaly vlaky, jak jsme tehdy zdokumentovali v naší fotoreportáži o neutěšeném stavu nádraží Praha-Bubny a jeho okolí. Původní trať už dnes neexistuje. Místo ní vzniká nové, velkolepé nádraží Bubny a nová železniční estakáda směrem na Výstaviště. Po ní budou jezdit vlaky ve směru Praha-Dejvice a Kladno.
- Nádraží Praha Bubny z roku 2020, kdy zde ještě stavěly vlaky
- Na nádraží v roce 2020 už nebyla čekárna, ani pokladna. Před deštěm jste se mohli schovat pod střechou verandy.
- Přístup k nádraží je z ulice Bubenské. Ale žádnou zastávku veřejné dopravy nehledejte. Musíte pěšky až na metro Vltavská.
- Na perón jste se dostávali pěšinou přes křoví
Návrh přestavby bývalého nádraží Praha-Bubny vzešel z architektonické soutěže, jeho autorem je královéhradecké ARN STUDIO vedené Jiřím a Michalem Krejčíkovými. Projekt rozšiřuje původní nádražní budovu, zachovává její charakteristické prvky jako svědectví doby a zároveň vytváří nový prostor pro současné využití. Vizuální kontrast mezi starým a novým podporuje vědomé vnímání minulosti a její vztah k dnešku. Cílem přestavby je nejen uchovat paměť místa, ale také vytvořit moderní zázemí pro kulturně-vzdělávací instituci s výstavním i živým programem. Projekt počítá také s kavárnou a oživením přilehlého veřejného prostranství, které přímo navazuje na rezidenční bloky Holešovic a Malého Berlína.
- Vizualizace interiéru centra Paměti a dialogu Bubny
- Vizualizace interiéru centra Paměti a dialogu Bubny
„Holokaustu předcházely roky nenávisti, polarizace a postupného rozkladu demokratických hodnot. Právě proto je tak důležité mít místo, kde si tyto souvislosti můžeme připomínat a učit se z nich. Centrum paměti a dialogu Bubny vzniká k uchování paměti obětí, ale i jako výzva k občanské odpovědnosti, kritickému myšlení a respektu k lidské důstojnosti i jinakosti. Věřím, že bude důležitým prostorem pro setkávání minulosti se současností – a tím i nadějí, že podobné tragédie už nebudeme muset zažít,“ uvedl ministr kultury Martin Baxa. „Rád bych ocenil spolupráci s Ministerstvem dopravy a Správou železnic, díky níž se podařilo překonat dlouholetý pat a posunout tento projekt do fáze skutečné realizace. Významnou roli v tom sehrálo i nové vedení Centra paměti a dialogu Bubny, které dalo projektu novou energii a směr,“ dodal.
81 roků od největší vraždy Československých občanů
„Ráda bych při této příležitosti připomněla 10. a 12. červenec 1944, kdy došlo k druhé části vyvraždění terezínského rodinného tábora v Osvětimi – největší hromadné vraždě československých občanů během druhé světové války. To, že se nám dnes podařilo zahájit hlavní etapu stavebních prací a že zde brzy vznikne vzdělávací paměťová instituce, která bude uchovávat paměť obětí šoa a předávat jejich odkaz dalším generacím, je pro mě nejen symbolickou připomínkou všech zmařených životů, ale i vyjádřením naděje a kontinuity židovského života,“ řekla Pavlína Šulcová, ředitelka Centra paměti a dialogu Bubny.
„Centrum paměti a dialogu Bubny je příkladem moderního přístupu ke kulturní paměti v aktivním dopravním prostoru. Nádraží Praha-Bubny se stane významných dopravním terminálem, kde denně projíždějí vlaky, lidé spěchají do práce, studenti do škol. A právě uprostřed tohoto každodenního ruchu vyrůstá prostor pro zamyšlení. Není to muzeum na okraji města, ale živý památník uprostřed života, který propojí každodenní pohyb lidí s historickou reflexí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Historie nádraží Praha-Bubny
Nádraží Praha-Bubny začalo být budováno v roce 1866 z důvodu potřeby propojit mezi sebou nádraží Praha-Dejvice přes Negrelliho viadukt na dnešní Masarykovo nádraží. Dnešní nádražní budova vznikla přestavbou v letech 1928–1933 a jako nádraží sloužila až do roku 2022. Následně byla zahájena rozsáhlá modernizace trati Praha-Bubny – Praha-Výstaviště včetně stavby moderního nádraží, které je přesunuto blíže ke stanici metra Vltavská.
V březnu 2015 byla díky iniciativě obecně prospěšné společnosti Památník šoa Praha vedle budovy nádraží odhalena umělecká instalace Brána nenávratna od sochaře Aleše Veselého, která se stala monumentálním symbolem připomínajícím temnou historii tohoto místa a dala podnět vzniku paměťové instituce. Tu zřídilo Ministerstvo kultury v roce 2021 s názvem Památník ticha. Na podzim 2024 došlo k výměně vedení a přejmenování organizace na Centrum paměti a dialogu Bubny. Obecně prospěšná společnost Památník šoa Praha se následně přejmenovala na Památník ticha.
Loni v září došlo v okolí budovy k otevření stezky pro pěší a cyklisty, která spojila Veletržní a Dělnickou ulici a nese jméno sira Nicholase Wintona. Jemu je věnován mural s motivy zachráněných dětí, jehož autorkou je výtvarnice Toy Box.
Přeměna celé čtvrti v nové město
Na základě smlouvy o vertikální spolupráci zajišťuje Centrum paměti a dialogu Bubny přípravu a uhrazení nákladů na rekonstrukci, Správa železnic bude přestavbu projektově a stavebně řídit.
„Okolní území má velký potenciál a vznikne zde moderní čtvrť pro 25 tisíc obyvatel. Její předzvěstí je nové bubenské nádraží, které otevřeme už v 1. srpna. Součástí celkové proměny je i dnes zahajovaná přestavba bývalé nádražní budovy, která bude plnit zcela nové poslání. Stane se důstojným památníkem věnovaným židovským obětem nacistického režimu,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Zhotovitelem prací v hodnotě 186 860 697 korun je společnost Metrostav DIZ. Hotovo bude v roce 2027.
„Vznik Centra paměti a dialogu Bubny vnímáme jako mimořádně významný projekt a velmi si vážíme příležitosti podílet se na jeho realizaci. Z celospolečenského hlediska jde o jednu z nejdůležitějších staveb, na které budeme pracovat. Po technické stránce se jedná o rekonstrukci výpravní budovy vyžadující maximální citlivost k původní architektuře, ale zároveň integraci moderních prvků a technologií. S tímto typem staveb máme bohaté a dlouholeté zkušenosti. Věříme, že výsledné dílo bude důstojně reprezentovat význam tohoto místa a jeho poselství, “ uvedl Karel Volf, ředitel společnosti Metrostav DIZ.
Navazující příspěvky o nádraží v Bubnech
Fotoreportáž a hodnocení nádraží Praha-Bubny z roku 2020. Tehdy to bylo nejhroznější nádraží u nás.
Nádraží v Bubnech i zastávka na Výstavišti jdou do finále. Do zahájení provozu další části tratě z centra Prahy na letiště zbývají necelé tři měsíce. Na úseku mezi pražskými Bubny a Výstavištěm jsou téměř hotové všechny estakády, probíhá také instalace eskalátorů a poslední práce v interiérech nového nádraží v Bubnech. Byli jsme se podívat.
Nádraží Praha-Bubny a tra’t na Výstaviště. Fotky a popis výstavby železniční trati od Negrelliho přes nové nádraží Praha-Bubny až po zastávku Výstaviště. Na nádraží Bubny se budou sjíždět vlaky od Kladna a od Kralup nad Vltavou. Budou zde čtyři koleje a tři nástupiště: jedno ostrovní a dvě vnější. Stávající dočasná zastávka Holešovice zanikne.
- Estakáda kolem ulice Strojnická. Foto Správa železnic
- Stávající stanice Praha-Bubny. Majetek Ministerstva kultury.