Památkově chráněná budova plzeňského hlavního nádraží se po náročné rekonstrukci se dnes, v pátek 5.ledna, otevírá pro veřejnost. Stavba zahrnovala
celkovou obnovu střechy, fasády a interiérů. Došlo k vybudování bezbariérového přístupu. Dolní, vstupní, hala je hotova. V horní hale jsou ale stále dělníci. A budou tu až do jara, kdy by rekonstrukce už měla opravdu skončit. Skluz je na stavbě asi tři měsíce. Je ale lepší otevřít na zimu aspoň část, která je hotova, než čekat na úplné dokončení. Celkové náklady za postupnou desetiletou rekonstrukcí dosahují mld Kč. Do konce ledna budou ještě probíhat dokončovací práce ve veřejných prostorách, celá stavba pak skončí v závěru března.

Plzeň v novém

Nejprve deset let příprav a pak deset let práce.  To je celková modernizace nádraží. V uplynulých letech prošlo modernizací rozsáhlé kolejiště plzeňského hlavního nádraží. Na jaře roku 2021 na ni navázala celková rekonstrukce budovy. Ta pochází z roku 1907. Ve čtvrtek 4.ledna 2024 proběhlo slavnostním znovu otevření této krásné secesní části plzeňského nádraží. A jak řekl ministr dopravy Martin Kupka: „Nádraží má být jedním z nejživějších míst ve městě.“

„Tuto nepřehlédnutelnou stavbu můžeme označit jako srdce celé stanice, a to nejen s ohledem na její polohu prakticky uprostřed kolejiště. Cestujícím slouží už více než jedno století, proto si celkovou obnovu zasloužila. Západočeská metropole nyní díky Správě železnic získala další dominantu, na kterou mohou být Plzeňané právem hrdí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Celý objekt dostal novou střechu a fasádu, vše s důrazem na jeho památkovou ochranu. „Cílem prací bylo nejen vrátit lesk této stavbě, ale také zlepšit její vnitřní uspořádání, což ocení nejen cestující, ale i dopravní zaměstnanci. Díky rekonstrukci můžeme obsadit prostory, pro které dosud nebylo využití,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Sraz u hutníka a posunovače

Středem vstupní (dolní) haly vede nahoru k nástupištím schodiště, doplněné o pojízdné schody. Nad hlavou je odjezdová tabule. Dvojice výtahů je pak napravo za rohem. Pokladny všech dopravců jsou za schodištěm. K ním můžete jít kolem schodiště vlevo nebo vpravo.
Dvojice soch Hutník a Posunovač je z 50.let minulého století. Včera jsem se dozvěděl, že Plzeňáci si dávají schůzky na nádraží právě pod těmito sochami. Hutník má „naběračku“ na očkování tvárné litiny. Posunovač má v ruce praporek a a za sebou výhybku.

Tatra Kyklop

Součástí dolní haly je nově expozice s historickou drezínou Tatra Kyklop.

Nové záchody, výtahy i první KFC

Ke snížení energetické náročnosti budovy přispěla výměna oken a dveří. Provizorně zpřístupněná bude i horní hala, která se nachází v úrovni nástupišť. Dokončovat se zde budou zejména komerční prostory. Pro cestující se už otevřela provozovna KFC, vůbec první na českých nádražích. K dispozici jsou také veřejné toalety, včetně přebalováku.

Nový informační systém přispěje k lepšímu přehledu cestujících o odjezdech vlaků. Vše potřebné se dozví jak ve vstupní, tak i v horní hale. Nevidomí ocení hlasové majáčky, sluchově postižení pak zesilovací indukční smyčky. Ke zlepšenému pocitu bezpečí dopomůže komplexní osvětlení vstupní haly. V celém objektu bude instalován kamerový systém s přímým dohledem.

„Rekonstrukce památkově chráněné budovy probíhá úspěšně díky výborné spolupráci všech účastníků stavby. Projekt realizujeme za plného provozu, denně tudy projde téměř dvacet tisíc cestujících. V rámci projektu jsme rovněž zajistili provizorní zázemí pro zhruba 200 provozních zaměstnanců Správy železnic a jejich postupné stěhování do nově dokončených prostor. Náročnou součástí realizace byla i přeprava stavební suti na dočasná úložiště a návoz
stavebních materiálů,“ uvedl Karel Volf, generální ředitel společnosti Metrostav DIZ. Dalšími zhotoviteli stavby byly firmy OHLA ŽS a AVERS.

Aktuální celkové náklady stavby dosahují 1 030 000 000 korun. Projekt Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n. je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF) v rámci Národního plánu obnovy.

Pokladny v Plzni na hlavním nádraží

Pokladny všech dopravců jsou dole, ve vstupní hale, za schodištěm.
Na stěně u pokladen je příjezdová i odjezdová tabule a pod nimi také interaktivní panely. Například pro zjištění řazení vlaku, kterým pojedete.

Nové záchody

Součásti modernizace jsou i nové záchody. Ty jsou nahoře v úrovni nástupišť. Záchody jsou otevřeny každý den od 6 do 23 hodin. Vstup je za 20 Kč a je možné platit kartou, ale i hotově mincemi. Vše je nové, vonící čistotou. Záchod pro vozíčkáře a s přebalovákem pro mimina je hned u turniketu.

První KFC na nádraží

Plzeň hlavní nádraží má celorepublikové prvenství. Je tu totiž první nádražní KFC v České republice. Jídelna je nahoře u nástupišť. Před provozovnou jsou stolky na sednutí. Dnes v dešti tu ale nikoho nebylo. Uvnitř je provozovna KFC menší, než jsme zvyklý. Dnes tu měli plno. Z důvodu rekonstrukčních prací na plzeňském nádraží je to totiž jediná jídelna a snad i prodejna potravin na celém nádraží.

Poseděl jsem, vajíčka v jakési placce pojedl. A vedle sedícímu staršímu páru jsem zachránil den, když jsem jim zajistil, že zpožděný vlak jim jede o deset minut dříve, než ještě před chvíli bylo napsáno venku na tabuli. Což je důležité zmínit. V KFC není slyšet hlášení staničního rozhlasu a není tu ani odjezdová tabule.

Úschova zavazadel Plzeň hlavní nádraží

Úschova zavazadel je dole ve vstupní hale, jak jsou pokladny. Při příchodu vlevo. Vyberete si velikost skříňky a dobu jakou si přejet uložit batožinu.