celkové hodnocení
O nádraží
Přístup na nádraží / parkování
Nádraží, čekárna, pokladna
Kudy na nástupiště
1.nástupiště
2.nástupiště
3.nástupiště
4.nástupiště
5.nástupiště
6.nástupiště
7.nástupiště
8.nástupiště
9.nástupiště
10.nástupiště
11.nástupiště
12.nástupiště
Nádražní restaurace
Autobusové nádraží - terminál
Klady a zápory
Vlakem na výlety
O nádraží
Plzeňské hlavní nádraží prošlo kompletní modernizací.
Díky ní se jedná o přehledné, uživatelsky přívětivé nádraží, které je plně bezbariérové.
Nádražní hala je uprostřed, obklopena z obou stran dlouhými nástupišti.
Další nástupiště jsou čelní (neprůjezdné) z čela nádraží.
Je tu celkem 12 nástupišť.
Všechno je řádně označeno, všude jsou info tabule a směrovky.
Číslování nástupišť je logické za sebou.
Spolu s čísly nástupišť tu jsou i písmena sektorů. V budoucnu se totiž dozvíte, ve kterém sektoru (písmenu) je přistaven váš vůz.
Pod nádražím vede dvojice podchodů.
První je průchozí z okolních ulic, resp. od zastávky MHD Plzeň. Podchod vede jak na nástupiště, tak přes halu nádraží.
Druhý podchod vede jen na nástupišť a na autobusový terminál Plzeň, který je souběžný s nádražím.
Všude je čisto a řádně osvětleno.
Na některých nádražích se rozlišuje číslo nástupiště a hrany (koleje).
V Plzni je to zjednodušeno. Číslo určuje jak nástupiště, tak i (nástupní hranu) resp. kolej.
Přístup na nádraží
- Veřejná doprava (MHD, BUS): MHD u nádraží
- Parkování auta: Ano
- Parkování kol: Ano
-
- Plzeň hlavní nádraží -hlavní vstup do haly nádraží. Dnes z obou stran obklopený nástupišti o úroveň výše.
-
- Zastávka veřejné dopravy na ulici Šumavská.Hned za rohem je podchod na nádraží, nahoře pak autobusový terminál Plzeň hlavní nádraží.
-
- Na plzeňském nádraží jsou dva podchody. První z nich, v modro-bílém, provedení začíná u ulice Šumavská, resp. u autobusového terminálu, vede pod celým nádražím, prochází přes halu nádraží a ústí na druhé straně nádraží v ulici Železniční
Přístup na nádraží
Nádraží, čekárna, pokladna
- Pokladny: Ano
- Čekárna: Ano
- Občerstvení: Ano
- Vizuální a hlasový navigační systém: Ano
- Bezbariérovost nádraží: Ano
- Restaurace: Ano
- Záchody: Ano
- Restaurace: Ano
- Úschovna zavazadel: Ano
- Bezbariérovost WC: Ano
- Odkaz na informaco o nádražím u dopravce: https://www.cd.cz/stanice/plzen-hl-n-/5473275
- Orientace na nádraží: Přestože je to rozsáhlé nádraží, značení je všude přítomné a v pohodě
Horní hala (5 až 10.nástupiště)
-
- Odbavovací hala plzeňského nádraží je na dvou úrovních. Horní (na snímku) využijete pro přístup k vlaků na nástupištích 5 až 10. V hale jsou místa na sednutí, restaurace, kavárna, prodejny balených potravin. Jsou tu rovněž čisté záchody a to zdarma. Což je nezvyklé.
Dolní hala
Přístup na nástupiště
Průchozí podchod co vede středem pod celým nádražím
-
- Na plzeňském nádraží jsou dva podchody. První z nich, v modro-bílém, provedení začíná u ulice Šumavská, resp. u autobusového terminálu, vede pod celým nádražím, prochází přes halu nádraží a ústí na druhé straně nádraží v ulici Železniční
-
- … nebo bezbariérově výtahem. Protože podchod slouží i jako cesta do města, jsou tu cedule ukazující směr výstupu do ulic.
Pravý podchod
1.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, přehledné, plně zastřešeno,
- Čistota: ano
-
- V Plzni na hlavním nádraží jsou nástupiště (koleje) číslovány jednoduše jedním číslem. To určuje, u které koleje, bude stát vlak.
-
- 1.nástupiště je přehledné a skoro po celé délce kryté. Po délce místa na sednutí. U stropu hodiny a info tabule.
-
- Na nástupišti v Plzni jsou dokonce tři výtahy. Pokud potřebujete výtah, použijte ty dva krajní. Ten největší je služební. Ty správné výtahy jsou až za schodištěm.
-
- Z levého podchodu, který podchází pod celým nádražím, vedou nahoru i jezdící schody. Za nimi je výtah pro veřejnost.
2.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, rovné, plně zastřešeno,
- Čistota: ano
-
- 2.nástupiště v Plzni na plně bezbariérové. Po většinu délky zastřešené. Za zmínku stojí cedulky čísel a písmen. Písmeno, jako zde „F“ označuje sektor na 2.nástupišti. V blízké budoucnosti budou hlášení doplněna o tom, kde u nástupiště stojí který typ vozu.
-
- Z levého podchodu, který podchází pod celým nádražím, vedou nahoru i jezdící schody. Za nimi je výtah pro veřejnost.
3.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
- Čistota: ano
-
- Z podchodu, který podchází pod celým nádražím a spojuje halu s nástupišti, vede nahoru výtah, schody a jezdící schody. Všude info tabule, čisto a plno světel.
-
- Na 3.nástupišti v Plzni na hlavním nádraží. Nástupiště je široké, přehledné, info tabule a hlášení o příjezdech a odjezdech vlaků.
-
- Na druhém konci nástupiště je vstup do pravého podchodu. Buď po schodech, nebo bezbariérově výtahem.
4.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
- Čistota: ano
5.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
- Čistota: ano
-
- Vpravo na obrázku 5.nástupiště na průjezdní koleji. Vlevo pak 6.nástupiště na kusé (slepé) koleji, který tu končí.
-
- 5.nástupiště v Plzni je opravdu dlouhé. Proto jsou tu cedulky s písmenky sektorů nástupiště. V budoucnu bude i hlášení ve kterém sektoru (písmenku) stojí který vůz.
-
- 5.nástupiště pokračuje kolem staniční budovy až kamsi dozadu. Podstatné je, že 5.nástupiště je přehledné a plně bezbariérově přístupné.
6.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
- Čistota: ano
-
- Vpravo na obrázku 5.nástupiště na průjezdní koleji. Vlevo pak 6.nástupiště na kusé (slepé) koleji, který tu končí.
-
- 6.nástupiště v Plzni na hlavním nádraží: je kratší, protože začíná na boku plzeńského nádraží. Přesto je široké, přehledné a přístup je plně bezbariérový.
-
- Mezi koncem nástupišti na kusích kolejích (co jsou z bohu nádraží), a samotným nádražím je plac na sednutí, ale je tu i nějaké to občerstvení.
7.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, vysoké, bezpečné, rovné, plně zastřešeno,
- Čistota: ano
-
- Přístup na 7. a na 8.nástupiště v Plzni. Na snímku vpravo je 7.nástupiště a vlevo pak 8.nástupiště. V čele je nádražní budova. Vstup do stanice buď vpravo nebo vlevo kolem ní.
-
- Na opačném konci 7. a 8.nástupiště je vstup do pravého podchodu pod plzeňským nádražím. Pro přestup na jiný vlak nebo autobus nemusíte chodit přes nádražní budovu.
8.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
- Čistota: ano
-
- Přístup na 7. a na 8.nástupiště v Plzni. Na snímku vpravo je 7.nástupiště a vlevo pak 8.nástupiště. V čele je nádražní budova. Vstup do stanice buď vpravo nebo vlevo kolem ní.
-
- Na opačném konci 7. a 8.nástupiště je vstup do pravého podchodu pod plzeňským nádražím. Pro přestup na jiný vlak nebo autobus nemusíte chodit přes nádražní budovu.
-
- 8.nástupiště v Plzni na hlavním nádraží je kratší, protože je na tzv. kusé (neprůjezdní) koleji. Nástupiště je široké, bezbariérové a po většinu délky zastřešené.
-
- Zakončení 8.nástupiště. Rovnou za nosem je již nádražní budova. Cesta je plně zastřešená a bezbariérová.
9.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule:
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
- Čistota: ano
10.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, přehledné,
- Čistota: ano
11.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
- Čistota: ano
12.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
- Čistota: ano
Nádražní restaurace
-
- C.K. kantýna je jídelna. Vezmete si tác, příbor a jdete si vybrat jídlo. Buď hotová jídla a nebo na počkání. Protože nám jede za chvíli vlak, vybíráme z hotových jídel svíčkovou.
-
- Jak už název napovídá, zdejší jídelna je ve stylu C.K. mocnářství. Na stěnách kantýny obrazy královské rodiny, štuková výzdoba. Sedí se na pohodlných lavicích, které jako kdyby byly vyjmuty ze starých vlaků. Prostředí vůbec není špatné, je tu čisto, žádné pachy z kuchyně. Hosté normální lidi, rodiny s dětmi. Nevidím nikoho, komu by „již dávno ujel vlak“. Za mne se mi tu líbí.
-
- Svíčková: maso dobře uvařené, knedlíky opravdu povedené. Omáčka taková jakou asi znáte ze školní či závodní kuchyně. Jediné co mne zklamalo, že šlehačka na terčíku byla z tuby a byla až nepříjemně sladká. Dávám si pivo a přestože jsme v Plzni, mám Staropramen. Proč ne 🙂 Obecně: chutné jídlo, poměr cena – výkon velmi dobrý. Až budu mít zase cestu do Plzně a čas na nádraží, určitě místo bagety do vlaku si zajdu radši na pořádné jídlo. A nebál bych sem vzít na jídlo děti.
Autobusové nádraží / terminál
-
- Hned u plzeňského hlavního nádraží je i autobusové nádraží – terminál. Přístupný je z obou podchodů pod nádražím. U vstupu info panel s časy a stanovišti odjezdů autobusů.
-
- Plzeňské autobusové nádraží září novotou. Přehledné, jasně označená stanoviště. Pod střechou lavičky.
-
- Nad podchodem, vedle parkoviště kol a aut je malá budova. Uvnitř WC. Do podchodu na nádraží vedle budovy schody, za ní pak výtah.
Klady
Dříve, než jsme v srpnu jeli hodnotit plzeňské hlavní nádraží jsme slyšeli, že po jeho úplné modernizaci zde byly "problémy" se značením nástupišť. Proto jsme byli zvědavi, jak se zde vyznáme. My, kteří jsme v Plzni na hlavním nádraží ještě nikdy nebyli. Výsledek je za nás jednoznačné dobrý. Naprosto jasné a logické číslování tak, jak jdou nástupiště za sebou. Plzeň je dalším nádražím, kde se používá pro označení nástupiště už jen jedno jediné číslo. Doplněné o písmena sektorů. Všechna nástupiště jsou plně bezbariérově přístupná. Po většinu délky zastřešená. Všude jsou info tabule a směrovky. Co považujeme za velmi dobré je souběžně nástupiště i pro autobusy na autobusovém terminálu hlavní nádraží, včetně napojení do obou podchodů pod nádražím. Všude na nádraží čisto, včetně podchodů.
Zápory
Jedinou výtku mám ke značení sektorů na nástupištích. Jednou je napřed číslo nástupiště a za ní písmeno sektoru, a hned u dalšího nástupiště je tomu naopak. Napřed písmeno sektoru, a pak číslo nástupiště.
Tipy na výlet
Žádné tipy na výlet
[put_wpgm id=2 zoom=7]
Poznámka k nádraží Plzeň, hlavní nádraží.
Je tam informace, že hned vedle vlakového nádraží je autobusový terminál.
Ano, je to tak, ale jezdí tam jen některé regionální linky.
Plzeň má totiž pro autobusy CAN (centrální autobusové nádraží), které je docela daleko (asi 2km), ze kterého jezdí většina regionálních autobusů a všechny dálkové.
Spojení od hl.nádraží je tramvaj č.2 nebo trolejbus.
Pokud tedy v Plzni přestupujete na dálkový autobus, tak počítejte min. půlhodinu na přesun od vlaku.