Nízkopodlažní vlaky se vyplatí

Pokud nejsou schody, cestující v zastávkách rychleji nastupují a vystupují. Důchodci a cyklisté nezdržují. O komfortu pro cestování s kočárkem ani nemluvě. Výsledkem je širší nabídka služeb, dostupnost cestování i pro kočárky a vozíčkáře. Současně kratší pobyt vlaků ve stanicích a tím kratší doba cestování vlakem. Minuta k minutě. V novém jízdním řádu 2024, který začne platit 10. prosince 2023, se proto rozšiřuje počet nízkopodlažních vlaků. Přibudou i vozy se zvedací plošinou pro vozíčkáře. Cestující budou mít rovněž větší možnost surfovat na internetu, dobíjet své mobilní telefony, tablety nebo notebooky.

České dráhy nabídnou v Jízdním řádu 2024

  • 6 692 bezbariérových vlaků (nízkopodlažních nebo se zvedací plošinou).
  • 495 vlaků se službou úschova během přepravy (například kola nebo kočárky)
  • 7 579 vlaků s rozšířenou přepravou spoluzavazadel, především jízdních kol (kola si nakládáte a vykládáte sami)

Vysvetlivky k JR 2024

Vysvetlivky k JR 2024

Vysvetlivky k JR 2024

Vysvětlivky k Jízdnímu řádu 2024: nutná a doporučená rezervace přepravy pro vozíčkáře

  • 63 dálkových spojů má restaurační vůz.
  • 93 vlaků má bistro
  • 229 vlaků má roznášku občerstvení formou služby ČD Minibar nebo automat (ČD Snack).
  • Pro cestující s dětmi bude připraveno 495 vlaků s vyhrazenými vozy nebo oddíly pro cestující s dětmi do 10 let
  • V 75 spojích budou mít cestující k dispozici dětské kino.
  • Palubní Wi-Fi síť bude k dispozici ve 4 026 spojích (+ 900 vlaků oproti roku 2023), z toho se jedná o 489 dálkových vlaků
  • 2 754 vlaků nabídne možnost napájet cestovní elektroniku během jízdy USB a/nebo 230 V
  • V 75 dálkových vlacích budou mít cestující k dispozici palubní informačně-zábavní portál.

„Největší změny k lepšímu čekají především na cestující se sníženou schopností pohybu a orientace.
Vedle rekordního počtu bezbariérových spojů, České dráhy už budou mít 76 % spojů z úplně všech zavedených vlaků přístupných pro osoby na ortopedickém vozíku, dojde díky stále většímu počtu vlaků a stanic vybavených pro bezbariérové cestování k nové přesnější definici symbolům bezbariérovosti.
Běžný symbol „vozíčkáře“ znamená nově nasazení přímo nízkopodlažního vozidla nebo vozidla se zvedací plošinou, u kterého není objednání přepravy nutné, ale je pouze doporučené. Pro další skupiny cestujících to také znamená, že přijedou nízkopodlažní vozidla, do kterých se bude snadno nastupovat také seniorům nebo cestujícím s kočárky a koly. Inverzní symbol „vozíčkáře“ pak označí bezbariérové spoje, u kterých je třeba asistence dopravce, například při obsluze nástupní plošiny, protože mají podlahu v klasické výšce. Přepravu u takového vlaku je třeba dopředu objednat,“

vysvětluje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

8 738 vlaků ČD

V jízdním řádu 2024 mají České dráhy zavedeno celkem 8 738 různých vlaků.
S přihlédnutím na omezení v jejich jízdě, např. některé spoje jezdí jen v pracovní dny, některé spoje o víkendech nebo v určitém časovém období, je denní průměr nabízených spojů 6 583. Za rok vypraví České dráhy skoro 2,5 milionů vlaků, které během jízdního řádu ujedou zhruba 119 milionů kilometrů. To je denně v průměru přes 320 000 kilometrů. Přibližně dvě třetiny z tohoto výkonu připadá na regionální spoje (osobní a spěšné vlaky) a třetina na dálkové vlaky. I přes změnu dopravce na několika regionálních linkách v Plzeňském kraji tak bude celkový celostátní rozsah výkonů zajištěných Českými drahami podobný jako v končícím Jízdním řádu 2023.