Dvoustovkou z Brna do Přerova

Česká železnice začala v pondělí 26. května 2025 psát novou kapitolu své historie. V Nezamyslicích začala modernizace spojení z Brna do Přerova, které se stane součástí české vysokorychlostní sítě. Dosud jednokolejná trať s maximální rychlostí 100 km/h získá druhou kolej a zabezpečovač ETCS. Vlaky zrychlí na dvojnásobek. Přestavba desetikilometrového úseku z Nezamyslic do Kojetína skončí v závěru roku 2028.

Na další fotky nádraží v Nezamyslicích se můžete podívat v tomto příspěvku.

Jak bude probíhat stavba trati

Úsek z Nezamyslic do Kojetína je čtvrtou z pěti etap kompletní modernizace trati z Brna do Přerova. Stavba navazuje na třetí úsek z Vyškova do Nezamyslic a na pátou stavbu z Kojetína do Přerova. Celá modernizace končí na jihu před Brnem, kde se řeší vlastní projekt modernizace železničního uzlu Brno. Za Brnem a v Přerově na tuto trať naváže budovaná vysokorychlostní trať. Další navazující stavbou je modernizace trati z Nezamyslic do Olomouce a elektrifikace z Kojetína do Hulína.

Současná jednokolejná trať má malou kapacitu a vine se ostrými oblouky, což umožňuje jen omezenou rychlost 90 km/h, která je na některých místech ještě snížena. Dalším problémem jsou časté železniční přejezdy. Hlavním cílem modernizace je proto podstatné zvýšení kapacity tratí a rychlosti. Díky tomu budou moci po trati jezdit jak rychlíky, tak nákladní a regionální vlaky.

Součástí stavby bude 750 metrů dlouhý tunel, který bude hlouben shora. To si během výstavby vyžádá velký zásah do krajiny, kdy bude odtěženo až 600 tisíc tun zeminy. Výsledkem však bude mnohem menší zábor půdy. Tunel je navržen jako jedno-tubusový pro obě koleje. Zastávka Němčice nad Hanou bude v nové poloze a bude mít dvě nástupiště na vnější straně kolejiště. U vlakové zastávky vznikne parkoviště, chodník a zastávka autobusu. O původní nádražní budovu projevilo zájem město. Další zastávkou budou Měrovice nad Hanou, kde také vznikne dvojice nástupišť na vnější straně.

Aby se omezily výluky, budou nejprve postaveny nové úseky mimo současnou trať. Následně se rychle zmodernizují úseky, kde nová trať povede v místech té stávající. Poté se železnice propojí a vlaky začnou znovu jezdit.

Dvě koleje a rychlost 200 km/hodinu

Zvýšení rychlosti na 200 km/h umožní výstavba několika přeložek trati. Na jedné z nich, pod kopcem Kozlov, stavbaři vybudují 744 metrů dlouhý Němčický tunel. Vznikne také osm nových mostů, z nichž nejdelší překoná údolí potoka Žlebůvky a bude měřit 122 metrů.

Přejíždění vlaků z jedné koleje na druhou bude možné díky nové odbočce v polovině modernizovaného úseku. Stanici v Němčicích nad Hanou nahradí stejnojmenná zastávka, která se bude nacházet blíž k městu. Stejně jako v Měrovicích nad Hanou i zde cestující získají pohodlný nástup do vlaků i bezbariérový přístup na nástupiště. Součástí obou zastávek budou také stání pro auta a cyklostojany.

„Jsme svědky historické chvíle, kdy prakticky začínáme stavět první část vysokorychlostních spojení. Zmodernizovaná trať mezi Brnem a Přerovem se totiž na obou koncích napojí na plánované VRT, které přinesou bezkonkurenční dobu cestování napříč celou republikou,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

„Díky zdvoukolejnění už nebudou vlaky muset čekat ve stanicích na protijedoucí spoje. Z hlediska bezpečnosti bude důležitá instalace evropského zabezpečovače ETCS a zrušení obou přejezdů v tomto úseku. To vše nám umožní zavést rychlost 200 km/h, která se bude na české železnici objevovat stále častěji,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

U obcí podél trati se postaví protihlukové stěny v délce téměř 2 300 metrů. V rámci stavby dále dojde k posunu styku střídavé a stejnosměrné napájecí soustavy od Nezamyslic před Přerov.

Archeologové se už hrabou v zemi

Zhotoviteli prací jsou společnosti STRABAG Rail, EUROVIA CZ a PORR. Celkové investiční náklady dosahují výše 7 755 033 796 korun. Stavbaři už zahájili přípravné práce. Probíhá archeologický průzkum, v místě plánovaných přeložek se pak provádí kácení dřevin.

Realizace projektu Modernizace trati Brno – Přerov, 4. stavba Nezamyslice – Kojetín je navržena na spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Instalace systému ETCS je spolufinancována Evropskou unií z projektu ERTMS – Modernizace trati Brno – Přerov, 4. stavba Nezamyslice – Kojetín rovněž z nástroje CEF. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.

Letos ještě jeden úsek z Kojetína

Modernizace důležité spojnice jižní a střední Moravy je rozdělena na pět samostatných částí. Ještě letos chce Správa železnic zahájit stavbu úseku z Kojetína do Přerova. Ta by měla být hotová v závěru roku 2028. V tu dobu už snad budou probíhat i další tři stavby mezi Brnem a Nezamyslicemi. K jejich financování se v rámci projektu PPP využije soukromý kapitál.

Slavnostní zahájení stavby úseku nové trati z Nezamyslic do Kojetína.

Už desítky let jezdím po této trati, ať už do Jeseníku, Olomouce nebo na Ostravsko. Po celou tu dobu si říkám, kdy už ta modernizace konečně začne. Dnes, když jsem se vracel rychlíkem z Nezamyslic do Brna, zažil jsem opět jednu z těch nekonečných cest vlakem, kdy se pomalá jízda střídá se stáním ve stanicích, abychom se vykřižovali s protijedoucím vlakem.

Související článek

V květnu začíná stavba nové trati Brno-Přerov

Správa železnic má stavitele první části rychlotrati z Přerova do Brna. Nejlepší nabídku ve výši 6 689 398 976 korun podaly společnosti STRABAG Rail, EUROVIA CZ a PORR. Modernizovaný úsek mezi stanicemi Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo) měří necelých deset kilometrů, díky přeložkám se mírně zkrátí. Současná traťová rychlost 100 km/h se zvýší na dvojnásobek. Pod kopcem Kozlov vznikne 744 metrů dlouhý Němčický tunel. Stavbaři vybudují osm nových železničních mostů, nejdelší z nich přes údolí potoka Žlebůvky bude měřit 122 m. Pokračování

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy