90

celkové hodnocení

O nádraží

Praha hlavní nádraží je centrem regionální dopravy Středočeského kraje. Jezdí přes něj většina S-linek. Na nádraží začíná i mnoho dálkových a mezinárodních spojů, včetně těch nočních s lehátkovými a lůžkovými vozy.

Nádraží je otevřeno celý den a celou noc. V noci nejen nějaká malá vymezená část, ale většina plochy. I v noci je zde plno světla (spát se tu moc nedá) a také dost lidí. O pořádek se stará ostraha nádraží.

Proudí tudy skutečně hodně lidí, ale nádraží je prostorné a dobře navržené, aby se proudy lidí nastupujících, vystupujících a čekajících vzájemně nekřížily. Široké chodby, široké podchody.

Všude informační tabule. Nádraží je moderní a čisté. Bohužel celkový dojem se prudce zhorší, jen co vyjdete z haly ven do parku – neuklizené, bezdomovci okupující lavičky, smrad.

Nástupiště jsou dlouhá, široká a vysoká tak, že do nízkopodlažních vlaků nastupujete skutečně bez-schodu. Na nástupiště vedou široké, přehledné podchody. Výstup nahoru z podchodu je schody, jezdícími schody, nebo výtahy. Nástupiště jsou plně zastřešena.

Nádraží je plně bezbariérové včetně WC.

Na WC akceptují platební karty. Možnost vysprchování.

Ve dne jsou na nádraží otevřené obchody se vším možným, samoobsluha, restaurace, rychlé občerstvení, … v noci jen automaty na kafe a nějaké drobnosti. Ve vestibulu jsou pokladny několika dopravců. Pokladny ČD jsou rozděleny na ty pro regionální dopravu, pro mezinárodní spoje + cestování 1.třídou.

Bohužel nádraží není průchozí na druhou stranu přes kolejiště. A tak když se chcete třeba dostat na VŠ Ekonomickou, musíte nádraží obcházet nebo použít MHD. Ale výtah na druhou stranu se již připravuje.

Přístup na nádraží

  • Veřejná doprava (MHD, BUS): vstup do metra přímo v hale nádraží. Tramvaje Hlavní nádraží 300 metrů (asi 10 minut chůze přes park – moc nedoporučuji. Bezdomovci, nepořádek).Masarykovo nádraží – 500 metrů. Přestup na BUS směr letiště – nahoře před Fantovou kavárnou.
  • Parkování auta: Ano, vpravo, při čelním pohledu na nádraží, je parkoviště
  • Parkování kol: Ano
  • Přístup na nádraží

    Přístup na nádraží – bezbarierový, stejně tak na záchody, do podchodu či k pokladnám.

     

    Odkud odjíždí autobus na pražské letiště Václava Havla

Nádraží, čekárna, pokladna

  • Pokladny: Ano (i v noci)
  • Čekárna: Ano (lze čekat/sedět v hale i přes noc)
  • Občerstvení: Ano, restaurace, rychlá občerstvení, drobné obchody, samoobsluha (delší fronty). Obchody s novinami, časopisy a drobným občerstvením. Obchody s oblečením, dárky …
  • Vizuální a hlasový navigační systém: Ano
  • Bezbariérovost nádraží: Ano
  • Restaurace: Ano
  • Záchody: Ano, (i v noci) a to zcela vpravo a zcela vlevo nahoře v hale.Včetně sprchy. Placené WC, turniket bere i karty.
  • Restaurace: Ano
  • Úschovna zavazadel: Ano
  • Bezbariérovost WC: Ano
  • Odkaz na informaco o nádražím u dopravce: https://www.cd.cz/stanice/praha-hl-n-/5457076
  • Orientace na nádraží: je to skutečně velké nádraží, ale orientace obecně bezproblémová, informační tabule

Nádraží

Vestibul pražského hlavního nádraží je dvoupatrový. Přední část, kam vstupujete z venku, nebo při výstupu z metra, je jednopatrový s vysokým stropem. Následují schody (šikmá plocha) dolů, kde jsou pokladny jednotlivých dopravců. Uprostřed jsou pokladny ČD. Ty jsou rozděleny na 1.třídu (střed) a pokladny na jízdenky do 2.třídy.

Úplně vpravo je samoobsluha, ale s velmi velmi pomalou obsluhou u pokladen.
Ve druhém patře, kam vedou výtahy a pojízdný chodník, jsou další obchody, odjezdové tabule a vstup do tří podchodů.

PDF plánek pražského hl. nádraží

Praha hlavní nádraží – vstupní hala – přízemí

Praha hlavní nádraží – vstupní hala – 2.patro

Čekárna ČD Lounge

Pražské hlavní nádraží nabízí i čekárnu vyšší kvality, (!) ale to jen pro vybrané skupiny cestujících:
je určena jen a pouze pro zákazníky ČD, kteří cestují 1.třídou, nebo mají místenkou do 2.třídy v rychlíku RailJet, Nighjet, EC, IC, EN, Ex, nebo mají jízdenku do lůžkového či lehátkového vozu. ČD Lounge je dál přístupný se zákaznickou aplikací IN 100. Čekárnu ČD Lounge mohou využít i rodiče s dětmi do 10 let, těhotné ženy a cestující s platným průkazem ZTP nebo ZTP/P.
Všichni však nejdříve 2 hodiny před začátkem platnosti jízdního dokladu.

 

Restaurace – jídlo na pražském hlavním nádraží

Na pražském hlavním nádraží se nachází mnoho obchodů s baleným jídlem a několik obchodů s pouličním občerstvením do ruky, nebo na sednutí. Jsou tu kavárny, ale také dvě klasické restaurace: Potrefená husa a  Šalanda. Obě jsou na začátku haly směrem do parku a leží naproti sobě přes celou šířku vestibulu. Obě jsme na konci října 2019 navštívili a objednali si polední menu.

 

Druhá restaurace je Šalanda. Ani tato restaurace není moc velká, ale místo tu kolem druhé odpolední bylo. I zde nabízejí přes poledne menu, polévka je zvlášť.
Objednal jsem si jen gnocchi s tím, že jídelní lístek volitelně nabízel kuřecí maso. Když přišla obsluha zeptala se mě na volitelnou přílohu. Já ji potvrdil a zaplatil za polední meníčko bez pití a polévky 229 Kč.
Kvalita jídla slušná, rychlost obsluhy dobrá. Myslím si však, že i zde bych za 229 Kč očekával trochu víc. Berou stravenky.

Přístup na nástupiště

Kvůli rozloze nádraží nutno počítat s delšími časy na přestupy, zvláště, jste-li tu poprvé.

Přístup na nástupiště: schody nebo jezdící schody, výtah. Podchody v úrovni odbavovací haly.

Tři podchody k nástupištím

Na pražském hlavním nádraží jsou tři souběžné podchody na nástupiště:

  • podchod vlevo je Severní,
  • prostřední podchod a
  • podchod vpravo je Jižní.

Na odjezdové tabuli jsou totiž nejen čísla nástupišť a kolejí, ale i to, zda-li je to jižní (J) nebo severní (S) část nástupiště. Tak pozor!

1. nástupiště

  • Příchod na nástupiště: kdykoliv
  • Bezbariérovost nástupiště: Ano
  • Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
  • Místa na sednutí: Ano
  • Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
  • Čistota: ano

Nástupiště

V Praze na hlavním nádraží je celkem devět nástupišť – nástupiště jedna až sedm a nástupiště 1A a 1B.
Všechna nástupiště jsou široká, vysoká (do nízkopodlažních vlaků se nastupuje bez-schodů), osvětlená a přehledná.

Díky tomu, že jsou většinou i dlouhá, někdy staví vlaky jen v jedné polovině délky nástupiště.

Všechna nástupiště jsou plně krytá.

1. nástupiště

Nástupiště 1A

  • Příchod na nástupiště: kdykoliv
  • Bezbariérovost nástupiště: Ano
  • Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
  • Místa na sednutí: Ano
  • Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
  • Čistota: ano

Nástupiště 1B

  • Příchod na nástupiště: kdykoliv
  • Bezbariérovost nástupiště: Ano
  • Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
  • Místa na sednutí: Ano
  • Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
  • Čistota: ano

2. nástupiště

  • Příchod na nástupiště: kdykoliv
  • Bezbariérovost nástupiště: Ano
  • Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
  • Místa na sednutí: Ano
  • Stav nástupiště: široké, dlouhé, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
  • Čistota: ano

3. nástupiště

  • Příchod na nástupiště: kdykoliv
  • Bezbariérovost nástupiště: Ano
  • Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
  • Místa na sednutí: Ano
  • Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
  • Čistota: ano

4. nástupiště

  • Příchod na nástupiště: kdykoliv
  • Bezbariérovost nástupiště: Ano
  • Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
  • Místa na sednutí: Ano
  • Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
  • Čistota: ano

5. nástupiště

  • Příchod na nástupiště: kdykoliv
  • Bezbariérovost nástupiště: Ano
  • Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
  • Místa na sednutí: Ano
  • Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, rovné, plně zastřešeno,
  • Čistota: ano

6. nástupiště

  • Příchod na nástupiště: kdykoliv
  • Bezbariérovost nástupiště: Ano
  • Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
  • Místa na sednutí: Ano
  • Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
  • Čistota: ano

7. nástupiště

  • Příchod na nástupiště: kdykoliv
  • Bezbariérovost nástupiště: Ano
  • Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
  • Místa na sednutí: Ano
  • Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
  • Čistota: ano

Klady

Široká, vysoká a přehledná nástupiště. Přehledné a plně bez-schodovité nádraží. Velké informační panely, všude cedule. Prostě dobré moderní nádraží. I přes množství lidí čisté. Líbí se mi nabídka obchodů, byť jsou trochu dražší. Oceňuji i možnost osprchovat se, což se zejména v letních vedrech hodí. Přes noc je celý vestibul osvětlen jako ve dne, takže i když brzo ráno někam jedete či čekáte na spoj po příletu do Prahy, je to v pohodě.

Zápory

Na můj vkus moc lidí, všechny lavičky bývají obsazené. Když cestujete v noci nebo za brzkého rána, jsou obchody s jídlem zavřené a stejně si není kde sednout. Leda na zem. A pak ta špína a špína před nádražím, To je opravdu hrůza. A hlavně (!), jak je nádraží opravdu velké, trvá cesta od metra, z vestibulu na nástupiště, i několik minut. Proto si nechávejte dostatečnou časovou rezervu.

Tipy na výlet

Žádné tipy na výlet

Nadace Vodafone