Rozhledna U Lidušky

V listopadu 2021 byla otevřena nová rozhledna U Lidušky nad Bílovicemi nad Svitavou. Rozhledna je kovová, horní ochoz je ve výšce 26 metrů a nahoru vede 135 schod. K rozhledně zatím nevede žádná turistická cesta. Přesto se hned stala oblíbeným výletní místem protože přístup je nenáročný, a rozhledna nabízí krásné výhledy do okolních lesů CHKO Moravský kras.

Naše cesta začíná na zastávce Bílovice nad Svitavou. Vlak zastavuje v ostrém oblouku. Pokud jedete od Brna dávejte při vystupování, a to i z nízkopodlažních jednotek, pozor na mezeru mezi hranou nástupiště a schody do vlaku. Od vlaku vede červená cesta na rozcestí za mostem přes řeku Svitavu. Zde je oblíbená výletní hospoda Sokolovna. Cesta pokračuje za mírného stoupání po zelené značce po lesní silnici až k rozcestníku u vodní nádrže. Zde odbočíme vpravo přes most. V lese (na zelené) je odbočka k Liduščinu památníku. Dál do kopce vede již „jen“ široká neoznačená lesní cesta. Občas z ní odbočují pěšiny, ale my se držíme hlavní lesní cesty, která nás po 2 km přivede k rozhledně U Lidušky.

Rozhledna je na velkém place. Jsou tu dva dřevěné přístřešky, stojan na kola. Ale chybí tu odpadkový koš a na začátku výstupu rošt na očištění bot. Ten důvod je ten, že točité kovové schodiště je tvořeno žebrovanými schody. A ti, co jdou nám vámi postupně krok za krokem otřepávají bláto dolů, na hlavy těch, co jdou za nimi.

Zábradlí je vysoké a zdá se, že bylo dodatečně nastavované. Za výstup jste odměněni vskutku nádherným výhledem.

Od rozhledny můžete pokračovat můžete do několik směrů. My jsme se vydali nejkratší cestou do údolí řeky Svitavy. Ale ani tato pěšina není příliš strmá. Vycházíme u řeky, na žluté značce u přístřešku Těsnohlídkovo údolí. Zde se můžete rozhodnout, zda překročit po mostě řeku na červenou cestu přes chatové osady, nebo se dáte kolem řeky jako my po lesní silnici určené pro cyklisty do Obřan, resp. do Židenic a dál do Brna.

Nejbližší nádraží

Obtížnost

• Lehčí turistické boty, kecky
  • Cesta není určena pro kočárky