Posázavská cyklotrasa i pro pěší

Popsaný výlet vede ze stanice Přibyslav do stanice Nížkov. Výlet si však můžete prodloužit třeba až do Žďáru nad Sázavou. Trasa vede krásnou přírodou Vysočiny kolem řeky Sázavy. Po cestě můžete obdivovat jak přírodu kolem řeky Sázavy, tak železniční stavby a zářezy v krajině.

Posázavská cyklostezka je jednou z nejdelších cyklotras v České republice. Začíná v obci Lísek u Bystřice nad Pernštejnem a po cca 220 km končí v Davli u soutoku řek Sázavy a Vltavy. Posázavská cyklotrasa v části 19 vede právě od přibyslavského nádraží údolím řeky Sázavy až na okraj obce Sázava. Široká je 3 m, nachází se na ní 9 lávek, z nichž nejdelší měří 58 m, a dvě odpočívadla. Posázavská cyklotrasa slouží nejen cyklistům, ale i bruslařům, vozíčkářům a pěším turistům; při dostatečném zasněžení je udržována stopa pro běžkování.

Základní charakteristika cesty

  • Kraj Vysočina
  • 6,5 km procházka, asi 2 hodiny pohodlnou cestou
  • Cesta vede v trase původní jednokolejné trati přes Vysočinu.
  • Posázavaská cyklotrasa
  • Vhodné pro děti.
  • Pití a jídlo sebou.
  • Vhodné pro kola i kočárky

Nejbližší nádraží

Přibyslav

Ronov nad Sázavou

Nížkov

Dostupnost

Mapa turistické trasy

Přibyslav

Začínáme u nádraží v Přibyslavi, kde v roce 2025 probíhá modernizace. Pozor tedy na stavební techniku. Cyklotrasa začíná u nádraží, já však doporučuji přejít na druhou stranu trati. Samozřejmě nebudeme přecházet koleje. Z parkoviště před nádražím se vydáme vlevo (na západ) neznačenou pěšinou mezi plotem domu a lesním porostem. Úzká pěšina nás přivede pod železniční most. Podobně jako jiné „tunýlky“ pod touto tratí je i pod tímto mostem průtok pro potok a souběžná vybetonovaná cesta. Pokud je vysoký stav vody, máte smůlu.

Na druhé straně se potok rozšiřuje a po pár metrech dojdete k Sázavě. Potok je totiž ve skutečnosti jen vedlejší rameno řeky. Naše cesta povede proti toku. Za pozornost stojí jez Přibyslav–Škrobárna. Kdysi tu asi stála fabrika na výrobu bramborového škrobu, popřípadě lihu, který se rovněž vyráběl z brambor. Po levé ruce máme rybník s výhledem na násep a železniční trať ve stanici Přibyslav.

Pěšina nás přivede k silnici a podjezdu pod tratí. Než podejdeme trať, můžeme se s opatrností dát vpravo na silniční most a podívat se na další jez, který se nazývá Poříčí. Pak už podejdeme železniční trať a jsme na cyklostezce, a také ve stopě původní železniční trati do Žďáru nad Sázavou.

Ke kamennému mostu v Ronově nad Sázavou

Nyní se už napojujeme na značenou cyklotrasu, a to u parkoviště, kde jsou i lavičky, pokud si potřebujete nazout kolečkové brusle. O pár desítek metrů dál poprvé překračujete řeku Sázavu. Na lávce se zastavte, protože si můžete prohlédnout ocelový most na železniční trati z Brna do Havlíčkova Brodu. Asfaltová cesta pokračuje ve stopě původní dráhy, tedy s mírným stoupáním a vytesanými zářezy v krajině.

U obce Ronov doporučuji zajet do obce a podívat se na středověký kamenný most v Ronově nad Sázavou. Je to jeden z deseti nejstarších mostů v Čechách. Pochází z přelomu 15. a 16. století. Přes řeku Sázavu se klene v délce 40 metrů třemi oblouky.

Kudy pod železniční most

Kousek za Ronovem je další lávka nad Sázavou. Z ní je vidět i železobetonový oblouk mostu, i když výhled bohužel částečně zakrývají stromy. Pod samotný most nevede žádná vyšlapaná cesta, což nás však neodradí. Opatrně sestupujeme svahem dolů k řece po jejím pravém břehu. Dole nás čekají keře, větve a bublající voda Sázavy. S opatrnosti postoupím ještě pár metrů dál, abych pořídil lepší záběr. Nerad bych skončil ve studené vodě.

K opuštěnému lomu

V rychlém sledu následuje krátký tunýlek a hranatý most. O kus dál vede pěšina po bývalém náspu k zastávce Ronov nad Sázavou. Tato zastávka je snad ta nejopuštěnější v celé české železniční síti. Nevede k ní žádná informační tabule, jen v trávě téměř neznatelná pěšina a časem ohlodané betonové špalky zábradlí ukryté mezi stromy.

Zvláštností této zastávky je lom na kámen, který se nachází hned u ní. Zřejmě se využíval při stavbě trati — nasvědčuje tomu velká rovná plocha, která tu dodnes zbyla, i pozůstatky dalších kolejí, jež zřejmě vedly přímo do lomu. Kámen z tohoto místa byl tedy nejspíš používán ke stavbě dráhy i její druhé koleje. Dnes je lom opuštěný. Pokud byste chtěli jít až k lomu, na druhou stranu kolejiště, musíte se vrátit zpět, podejít trať a přes vesnici Ronov dojít z druhé strany trati opět na zastávku.

Trojmostí

Trojmostí – asi nejkrásnější úsek celého dnešního výletu. Stojíte na lávce v místě původního železničního mostu z 19. století a před sebou máte elegantní oblouk železničního mostu ze 40. let minulého století, na který navazuje podjezd. Doporučuji se ještě před tímto mostem zastavit, otočit se doprava a vydat se po lesní cestě dolů k Sázavě. Odměnou vám bude pohled na kamenné nosné sloupy původního železničního mostu, na kterém dnes stojí lávka, po níž jste přijeli.

Červený mlýn

V dalším úseku se cesta vzdaluje od Sázavy, která má na okolních loukách místa k rozlivu. V letním období funguje u cesty stánek Občerstvení u Trati, nyní v zimě však byl již zavřený. Díky vykácení stromů můžeme na levé straně pozorovat skály, které se postupně přibližují k trase bývalé dráhy, až je v závěrečném úseku cesty průjezd vytesán přímo ve skalním masivu.

Za tímto místem se nachází přístřešek s lavičkami Červený Mlýn, za kterým odbočuje sjezd doprava dolů na žlutou turistickou značku. Ta vede kolem Červeného mlýna — jednoho z nejstarších mlýnů na řece Sázavě. Dodnes je zde funkční Francisova turbína, využívaná k výrobě elektrické energie. Před mlýnem se ale určitě zastavte na dalším starém kamenném mostě.

Cesta na nádraží Nížkov vede již nezpevněnou cestu do krátkého strmého kopce.

Líbil se vám článek?

Kupte „mi kávu z nádražního automatu“.
Darujte našemu spolku Česko vlakem 30 Kč za tento tip na výlet.
Podpořte nás jsme Česko vlakem z.s. IČO 21308870

Navazující úseky kolem Sázavy

Sázava u Žďáru železniční viadukt – popis cesty k unikátnímu 200 m dlouhému železničnímu viaduktu, který se klene nad údolím řeky Sázavy. Kousek od Žďáru nad Sázavou, na trati z Brno přes Vysočinu do Prahy. Železo-betonový most je schovaný mezi okolními kopci a lesy.

Železniční viadukt Sazomín

Cesta ze Žďáru koelm rybníků na rozhlednu Rosička

Hamry nad Sázavou a Šlakhamr

Cestou Karla Havlíčka Borovského

Ze Světlé nad Sázavou do Havlíčkova Brodu

Diskuzní fórum