V předvánočním čase více sedadel ve vlacích ČD

Předvánoční čas spojený s větší poptávkou po cestování je opět tady. Jako každý rok posílí České dráhy své dálkové spoje na nejvytíženějších trasách před vánočními svátky. Dopravce doporučuje cestujícím zbytečně neotálet s nákupem jízdenky, pořídit si rezervaci místa k sezení i při cestách na kratší vzdálenosti  sledovat předpokládanou obsazenost vlaku na e-shopu ČD nebo v mobilní aplikaci Můj vlak.

Nejvíce posilových vozů bude směřovat v pátek 19. prosince už tradičně z Prahy na východ republiky, ve vlacích do Ostravy, na Valašsko a na střední Moravu, kde očekáváme největší poptávku po cestování vlakem. Více vozů se v předvánočním čase objeví ale také na dalších linkách, třeba z Prahy do Českých Budějovic nebo do Plzně a Chebu. Kromě plánovaných posilových vozů mají České dráhy připraveny ještě další dispečerské pohotovostní vozy, které mohou doplnit kapacitu vlaků odjíždějících z Prahy o další dodatečná místa k sezení. S posilami dopravce počítá i těsně před svátky, tedy v pondělí 22. a úterý 23. prosince.

Cestujícím, kteří budou cestovat v přepravní špičce před Vánoci na kratší vzdálenosti, hlavně v oblasti velkých aglomerací jako je např. Praha, doporučujeme využívat místo dálkových vlaků vlaky regionální. Jde např. o relace Praha – Kolín, Praha – Benešov u Prahy, Praha – Beroun atp.

České dráhy doporučují pro cesty v dálkových vlacích včas pořídit rezervace míst k sezení. Dopravce díky tomu získá lepší přehled o vytíženosti jednotlivých spojů a cestující mají jistotu, že cestu stráví v pohodlí sedačky. Pořízení místenky při on-line nákupu na webu nebo v mobilní aplikaci Můj vlak je zdarma.

Pozor (!) od nového jízdního řádu jsou všechny dálkové vlaky linky Ex1 na trase Praha – Ostrava nově povinně místenkové. Zde proto doporučujeme cestujícím kupovat jízdenky s maximálním předstihem, aby měli jistotu místa ve vlaku ve vytíženém předvánočním období.

Cestujícím ČD pomůže při výběru spoje grafický indikátor předpokládané obsazenosti vlaku, tedy tzv. semafor, který se zobrazuje ve vyhledávačích spojení na e-shopu www.cd.cz nebo v mobilní aplikaci Můj vlak u dálkových vlaků. Pokud semafor ukazuje červenou barvu, očekává se velké obsazení vlaku. Cestující bez rezervace musejí počítat s tím, že ve vlaku již bude velmi málo volných míst bez rezervací, případně budou všechna místa k sezení obsazena. V takovém případě dopravce doporučuje využít jiný spoj mimo špičku.

Více bezbariérových vlaků a nová spojení

V neděli 14. prosince 2025 začal nový jízdní řád.  V jízdním řádu 2026 vypraví České dráhy celkem 8 723 různých vlaků. Denně to bude v průměru 6 552 spojů. Během jízdního řádu ujedou tyto vlaky skoro 119 milionů kilometrů, což je každý den zhruba 327 000 km. To je, jako by každý den vlaky Českých drah objely naší Zemi osmkrát po rovníku.

„České dráhy i v nadcházejícím roce potvrzují pozici nejvýznamnějšího a nejmodernějšího českého železničního dopravce. Dále omladíme náš vozový park a nabídneme cestujícím, kteří se rozhodnou jet s námi, ještě lepší služby. Osmdesát pět procent námi vypravovaných spojů bude bezbariérových, o stovky se zvýší počty spojů s palubním Wi-Fi internetem, zásuvkami na palubě, vyšší bude také počet dálkových vlaků s jídelními vozy,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a pokračuje: „Počínaje nedělí rozjíždíme i dvě nové linky do zahraničí. Z Prahy nově dojedete přímo bez přestupu až na jih Rakouska do Klagenfurtu a Villachu, novinkou je i přímé noční spojení do polského Přemyšlu na hranicích s Ukrajinou. Více spojů pak vypravíme i na tuzemských trasách, například na stále oblíbenější relaci Praha – České Budějovice přidáváme dva Jižní expresy.“

Dálkové spoje v nejvyšší kvalitě

České dráhy mají pro nový jízdní řád k dispozici 38 ucelených jednotek „Jet“ (ComfortJet, Railjet a InterJet) a „Pendolino“. Díky tomu počet spojů pod mezinárodní značkou prémiových vlaků railjet vzroste na 51, což je o 30 více než bylo doposud. Typ prémiového vlaku nově cestující snadno rozpoznají i přímo při vyhledávání spojení na webu www.cd.cz nebo v mobilní aplikaci Můj vlak.

K vylepšení vlakových souprav dojde i ve vnitrostátní dopravě díky vozům, které se uvolnily z mezistátních linek po dodávce ComfortJetů. Už během letošního roku se na Slováckých expresech do Luhačovic objevily moderní vozy 1. třídy Ampz, více klimatizovaných vozů bude nově zařazeno i do rychlíků Rožmberk a Labe.

Z Prahy do Ostravy už jen s rezervací

Od 14. prosince jsou všechny komerční vlaky na lince Ex 1 mezi Prahou a Ostravou povinně místenkové. Dosud byla povinná rezervace pouze u vlaků SC Pendolino a ve vybraných, rychlých spojích InterCity Ostravan. Nově bude povinná rezervace v úseku Praha – Ostrava také v ostatních vlacích EC / IC na této lince, např. ve spojích Ostravan, které pokračují z Ostravy do Žiliny, nebo ve vlacích Silesia do Polska. Povinná rezervace bude pro všechny cesty v těchto vlacích a mezi všemi zastávkami, tedy např. také mezi Kolínem a Pardubicemi nebo mezi Zábřehem na Moravě a Olomoucí. Zároveň s tím dochází k výraznému zlevnění rezervací pro vlaky SC Pendolino. Tato rezervace bude sjednocena pro všechny spoje, relace a pro obě vozové třídy na 35 Kč. Při nákupu jízdenek v e-shopu nebo v aplikaci Můj vlak je místenka za 0 Kč.

Vyšší odškodnění

České dráhy také od 14. prosince zvyšují odškodnění cestujícím za snížený komfort nebo chybějící službu ve vlaku. Odškodnění za nedodržení standardů kvality při přepravě se zvyšuje z dosavadních 30 Kč nově na 70 Kč, tedy více než na dvojnásobek. Nově se zavádí dvě skupiny odškodnění – odškodnění za diskomfort, které zahrnuje nefunkční Wi-Fi, nedodržení teplotní pohody nebo chybějící zásuvky a je možné ho získat jen v dálkové dopravě, a odškodnění za nezařazení vozu 1. třídy, které se poskytuje v dálkové i regionální dopravě. Odškodění za zpoždění zůstává beze změn.

V polovině vlaků ČD si nabijete mobil nebo notebook

Počet vlaků vybavených zásuvkami pro dobíjení cestovní elektroniky znovu meziročně povyrostl. Nabít si mobil nebo notebook je možné v 4 603 spojích Českých drah. Od roku 2022 se počet takto vybavených vlaků zvedl o více než 3 tisíce.

„Chceme, aby se cestující v našich vlacích cítili jako doma. A každá domácnost potřebuje elektřinu pro napájení notebooků, mobilů nebo tabletů. Proto průběžně navyšujeme počet spojů, kde si pohodlně a kdykoli dobijete ‚šťávu‘ do vašeho počítače nebo mobilu. Díky tomu se náš vlak promění v plnohodnotný train-office, hrací koutek nebo pojízdné kino,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Modernizované vlaky Českých drah jsou vybaveny zásuvkami 230 V 50 Hz AC, modernější typy byly doplněny také o USB porty typu A a současné nejnovější vlaky jsou vybavovány USB porty typu C. Konkrétní vybavení jednotlivých vozidel je závislé na době jeho objednání a výroby, popřípadě modernizace. V 1. třídě nových vlaků pro dálkovou dopravu InterJet a ComfortJet je navíc k dispozici bezdrátové nabíjení mobilního telefonu.

Bezbariérové vlaky

Počet vlaků se symbolem bezbariérovosti se rozroste už na 7 379 vlaků. Celkem tak budou vlaky vybavené pro komfortní cestování osob na vozíku pokrývat 85 % nabídky Českých drah. Nově se vozy pro přepravu osob na vozíku objeví např. v rychlících Hradečan a Krakonoš Praha – Hradec Králové – Trutnov nebo Labe
Praha – Děčín. Nové nízkopodlažní jednotky zlepší cestování osob s handicapem také na tratích z Prahy do Mělníka a Mladé Boleslavi nebo na několika linkách v královéhradeckém kraji.

Dětské kino

Díky moderním jednotkám Jet se rozšiřuje také nabídka dětského kina pro rodiny s nejmenšími cestujícími. Vlaků s touto službou bude celkem 148. Služba se rozšíří především na lince Metropolitan z Prahy přes Brno a Bratislavu do Budapešti a díky návratu Pendolin na spoje Košičan se vrací také na spojení Česka se severním a východním Slovenskem. U souprav ComfortJet je vůz s dětským kinem a místem pro kočárky řazen uprostřed vlaku. U RailJetů zůstává na konci, resp. na začátku vlaku pokud jede z Prahy do Brna a dál.

Bistro vůz

Do většího poštu vlaků je plánované zařazení vozů s restauračním oddílem nebo s palubním bistrem. Celkem bude takových vlaků 187. České dráhy a jejich partneři jsou jediný dopravce v Česku, který nabízí kvalitní gastronomii ve vlacích a posezení ve vlakové restauraci nebo v bistru. Ve vlacích je však nabízené také občerstvení přímo na místa cestujících. Úplnou novinkou bude zavedení bistrovozů na vlacích Baltic Express z Prahy přes Letohrad až do Gdyně. Na spojích EC/IC mezi Prahou, Ostravou, Polskem a Slovenskem se objeví velké restaurační vozy známé ze svého předchozího provozu jako „Knödelexpress“ a více restauračních vozů především polské společnosti PKP Intercity bude jezdit mezi Polskem a Rakouskem po naší trati z Bohumína přes Ostravu a Přerov do Břeclavi.

„V našich vlacích chceme nabízet ty nejlepší služby pro všechny skupiny našich zákazníků, proto pokračujeme v zpřístupňování železnice spoluobčanům s handicapem a v novém jízdním řádu nasadíme o 248 bezbariérových spojů více. Myslíme také na rodiny s dětmi, kterým nabídneme na dalších 18 dálkových vlacích vozy vybavené dětským kinem a o 22 spojů více bude nabízet posezení v restauračním voze nebo v bistrovoze. Nejmodernější soupravy typu JET nabídneme cestujícím na lince Metropolitan do Bratislavy a Budapešti a častěji budou jezdit také mezi našimi největšími městy Prahou a Brnem,“ vyjmenovává přehled rozšíření služeb Českých drah v novém jízdním řádu 2026 Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Skupinové slevy u ČD

Začíná předprodej nové výhodné skupinové slevy. Se začátkem nového jízdního řádu spustily České dráhy také předprodej nové nabídky pro skupiny ČD DNY 25. Od nového roku menší skupiny cestujících od dvou do pěti osob díky ní ušetří 25 % z ceny každé konkrétní jízdenky pro všechny cestující ve skupině. Už nyní můžete slevu využít při nákupu jízdenek na cesty od 1. ledna 2026 prostřednictvím e-shopu nebo v mobilní aplikaci Můj vlak.

„Chceme, aby cestování vlakem bylo atraktivní pro co nejvíce lidí. Proto spouštíme novou slevovou akci ČD DNY 25. Je to úplně nová nabídka, kterou chceme oslovit také zákazníky, kteří nyní využívají osobní automobilovou dopravu. Představuje ideální nabídku například pro partu přátel, kteří jedou o víkendu na výlet, páry, které jedou do kina nebo divadla, nebo pro rodiny,“ říká k nové akční nabídce Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Sleva bude platit pro vnitrostátní cestování při nákupu jízdenek ČD on-line. V první etapě bude sleva platná pro cesty od ledna do konce března 2026. Je dostupná při současném nákupu jízdenek do 1. nebo 2. třídy pro všechny cestující, navíc ji lze kombinovat s dalšími dostupnými slevami a zvýhodněným jízdným, tedy např. s In Kartami nebo slevami pro děti, studenty a seniory. Cestující tak mohou maximálně ušetřit.

Příklad slevy ČD DNY 25 Trasa Pardubice – Praha pro skupinu 5 osob, kde cestující mají nárok na různé adresné jednorázové jízdenky:

  • 1 osoba s Flexi zvýhodněnou jízdenkou, standardní cena 189 Kč, v rámci akce ČD DNY 142 Kč
  • 2 osoby s Flexi zvýhodněnou a s IN25, standardní cena 142 Kč za osobu, v rámci akce ČD DNY 107 Kč za osobu
  • 2 děti s Flexi zvýhodněnou dítě do 18 let, standardní cena 94 Kč, v rámci akce ČD DNY 71 Kč za osobu

Celková cena bez slevy 661 Kč, cena ve skupině se slevou ČD DNY 25 bude 498 Kč. Úspora proti ceně bez slevy ČD DNY 25 je 163 Kč

Nové spojení Praha – Bratislava přes Olomouc

České dráhy ve spolupráci s Železniční společností Slovensko (ZSSK) od nového jízdního řádu 2026 zavedli nový pár dálkových vlaků EuroCity na lince Praha – Olomouc – Bratislava a zpět. Vlak v obou směrech zastaví také v Otrokovicích a vzniknou tak výhodná večerní a ranní spojení Zlínska s Bratislavou a Prahou. Nový vlak bude jezdit 2x týdne a to v neděli a v pondělí.

  • Vlak EC 299 vyjede z Prahy hlavního nádraží každou neděli v 18:31, zastaví v Pardubicích a Olomouci (příjezd 20:43) a dále pokračuje přes Otrokovice, Břeclav a Kúty do Bratislavy hlavní stanice s příjezdem ve 23:06.
  • V opačném směru se vlak EC 298 vydá na svou cestu každé pondělí z Bratislavy hlavní stanice ve 4:42 a přes Břeclav (přij.5:57), Otrokovice (přij. 6:34), Olomouc (příjezd. 7:04) a Pardubice (přij. 8:26) dorazí do Prahy v 09:28.

„Díky novému spojení vzniká přímé vlakové propojení hanácké a slovenské metropole, kde dosud bylo nutné přestupovat. Cestující tak získají jednodušší, komfortnější a rychlejší cestu. Spoje míří například na studenty ze Slovenska, kteří se tak každý týden dostanou pohodlně z domova do svého univerzitního města.,“ říká člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Nové spoje umožní také komfortní spojení Bratislavy s dalším významným univerzitním městem – Zlínem. Vlaky EC 299 a 298 budou v obou směrech zastavovat také v Otrokovicích, kde je možné přestoupit na navazující regionální vlaky do Zlína. V ranních a večerních hodinách bylo doposud nutné přestupovat navíc ještě v Břeclavi a zároveň dojde ke zkrácení jízdní doby.

České dráhy na nové spojení nasadí vozy známé z mezinárodní linky Berliner Praha–Berlín–Hamburk. Cestující se mohou těšit na palubní Wi-Fi, zásuvky pro dobíjení elektroniky, pohodlné sedačky i klimatizaci. Součásti těchto spojů budou navíc legendární restaurační vozy WRmz 815 , které si v německy mluvících zemích vysloužily láskyplnou přezdívku Knödel Express. Spoje budou České dráhy provozovat na komerční riziko. Vlaky budou na území České republiky povinně místenkové.

Ceny jízdenek mezi Prahou a Bratislavou začínají na 432 Kč a ceny jízdenek mezi Bratislavou a Olomoucí začínají na 198 Kč. U všech Včasných jízdenek Evropa a Vázaných jízdenek platí pravidlo, že čím dříve koupíte, tím levněji pojedete.

Na Slovensko vlakem v nejvyšší kvalitě

Od prosincové změny jízdních řádů České dráhy výrazně zlepší komfort vlaků směřujících na Slovensko a dále do Maďarska. Většina spojů Metropolitan linky Praha – Brno – Bratislava – Budapešť nabídne cestování ve vyšší kategorii vlaků railjet. Cestující tak snadno přímo v jízdním řádu zjistí, které spoje operují
nejmodernější vlaky střední Evropy provozované Českými drahami. Denně pojede 5 spojů kategorie railjet z Česka přes Slovensko do Maďarska a stejný počet railjetů pojede i v opačném směru do ČR. České dráhy na vlaky nasadí nejmodernější soupravu pro dálkovou dopravu ComfortJet a také moderní Railjety,
které od roku 2014 zajišťují rychlé a pohodlné vlakové spojení České republiky a Rakouska a cestující je také znají ze dvou vlaků denně na trase mezi Prahou a Bratislavou. Lepší a pohodlnější soupravy ComfortJet a Railjet na spojení Praha – Brno – Bratislava – Budapešť znamená také rozšíření nových služeb na této lince, např. dětské kino nebo informačně-zábavní internetový portál.

Baltic express vstoupí do 2 roku s řadou novinek

Mezistátní vlaky Baltic express v polovině prosince oslaví první narozeniny. Rychlé spojení Česka s polským pobřežím Baltského moře si za rok provozu vyzkoušely statisíce cestujících. České dráhy a polský dopravce PKP Intercity od nového jízdního řádu pro Baltic expressy chystají několik vylepšení. Nově bude cestujícím po celou trasu k dispozici restaurační vůz ČD, na noční spojení se pak v upravené trase celoročně vrací lůžkový vůz.

„Zájem o Baltic expressy během prvního roku předčil naše očekávání. Jasně se ukazuje, že o komfortní a přímé vlakové spojení směrem do Polska je mezi lidmi velký zájem, a my proto ve spolupráci s partnery z PKP Intercity plánujeme toto spojení dále rozvíjet – přidáme nový restaurační vůz, rozšíříme kapacitu soupravy na českém území a zatraktivníme noční spoj z Prahy do Gdaňsku,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Od 14. prosince 2025 do Baltic expressů zařazují restaurační vůz typu ARmpee 829 , který pojede po celé trase až do Gdyně a cestující si tak budou moci během cesty objednat třeba svíčkovou nebo smažené řízky. Nový vůz rozšíří kapacitu soupravy o 40 míst k sezení ve velkoprostorových oddílech s komfortními koženými sedačkami.

Stejně jako doposud budou v rámci nového jízdního řádu denně na cestu vyrážet 4 páry vlaků nazývaných Baltic express, které nabízejí cestování moderními vozy s klimatizací, zásuvkami a komfortními sedačkami. Na území České republiky bude vlaky tvořit celkem 5 vozů, respektive u nočních vlaků 6 vozů, včetně jednoho vozu první třídy dopravce PKP Intercity. Další vozy jsou pak do soupravy přidávány ve Wrocławi a jsou z vozby dopravce PKP Intercity.

Lepší ranní příjezd do Trojměstí

Zlepšení se také dočkají noční vlaky EC 460 a EC 461. Noční vlaky z Prahy bude nově do Gdaňsku, Sopot a Gdyně jezdit v úseku Bydgoszcz – Tczew po nové trase přes Toruń, Ilawu a Malbork. Vlak EC 460 bude do Gdaňsku přijíždět v 5:19, tedy přibližně o půl hodiny později než doposud. Stejně tak poslední večerní spoj z Polska EC 461 nově bude odjíždět z Gdaňsku již ve 22:30, tedy přibližně o hodinu a čtvrt dříve než doposud. To je moc dobře, protože ještě teď si pamatují čekání na nádraží v Gdaňsku.

Stejně jako u dalších dálkových vlaků národního dopravce i zde platí, že kdo chce cestovat co nejvýhodněji, pořizuje si jízdenky v co největším předstihu. Při včasném nákupu jízdního dokladu můžete dojet k moři z Prahy již za 722 Kč, ceny jízdenek do Wrocławi pak začínají na ceně 374 Kč. Cena lůžkového příplatku v třílůžkovém oddíle je pak 747 Kč bez ohledu na ujetou vzdálenost. V ceně jízdenky každý cestující v lůžkovém voze obdrží hygienickou sadu a uvítací balíček s drobným občerstvením. Ráno je pro cestující připravena snídaně ve slané či sladké variantě. Při on-line nákupu jízdenek na Baltic express do Polska na e-shopu Českých drah www.cd.cz nebo v mobilní aplikaci Můj vlak získáte také bezplatnou rezervaci místa k sezení, která je na polském území pro cestu nezbytná.

Noční spojení z Prahy až na hranici s Ukrajinou

Od nového jízdního řádu se rovněž rozšiřuje nabídka nočních vlaků o nové spojení z Prahy do polského Přemyšlu. Přímý lehátkový vůz a vůz 2. třídy k sezení vyjede denně jako součást vlaku EN 443 Slovakia z Prahy ve 22:16 a do Přemyšlu dorazí následující den v 10:10. Nový noční vlak nabídne vylepšený standard služeb v lehátkovém voze a rozšíří možnosti cestování na polsko-ukrajinské pomezí. Kromě toho dochází od nového jízdního řádu také ke zlepšení jízdní doby na současné noční lince do Varšavy.

  • Lehátkový vůz bude ve směru z Prahy veden pod číslem EN 50443, ve směru do Prahy pak pod číslem EN 50417. Ve směru z Prahy bude vlak odjíždět ve 22:16 a ráno nabídne pohodlný příjezd do Krakova, Řešova a v 10:11 také do přestupního uzlu Přemyšl.
  • V opačném směru odjede z Přemyšlu v 17:51 a do Prahy přijede následující den v 7:46. V obou směrech budou na noční vlaky Českých drah navazovat vlaky Ukrajinských železnic do / ze Lvova, Kyjeva a Charkova. Přestupní časy jsou nastaveny tak, aby zohledňovaly potřebné hraniční procedury.

„Zahájením přímého nočního spojení do jihovýchodního Polska a až na hranici s Ukrajinou reagujeme na rostoucí poptávku po pohodlném nočním cestování do této oblasti. Ve spolupráci s ukrajinským národním dopravcem nabídneme cestujícím cestu do ukrajinského vnitrozemí s jediným přestupem,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a doplňuje: „Noční vlaky zažívají v poslední době v Evropě renesanci a České dráhy tento trend úspěšně zachytily. Máme v plánu dál tyto služby rozvíjet směrem do regionů, kde cítíme velkou poptávku po cestování vlakem, mezi něž Polsko a Ukrajina nepochybně patří.“

Lehátkový vůz s novými službami

Nové přímé spojení zajistí sedačkový oddílový vůz 2. třídy a modernizovaný klimatizovaný lehátkový vůz ČD řady Bcmz 834 s osmi oddíly ve variantách pro 4 nebo 6 osob. Cestující mohou využít také možnost zakoupení celého oddílu – jako Single, Double nebo Triple – nebo si rezervovat čistě dámský oddíl určený výhradně pro ženy.

Lehátkový vůz na nové lince nabídne pilotní podobu rozšířeného servisu v lehátkových vozech ČD: Cestující mají v ceně lehátkového příplatku zahrnutou malou snídani včetně vody a horkého nápoje, na lehátkách je připravena povlečená deka a polštář a po celou dobu jízdy je k dispozici průvodce, který zajišťuje bezpečí a noční klid. Samozřejmostí je také doplňkový prodej občerstvení a nápojů na palubě.

Lepší spojení přes noc z Prahy do Varšavy

Zlepšení se dočká také stávající noční spojení mezi Prahou a polskou metropolí Varšavou. Od nového jízdního řádu bude lůžkový vůz veden kratší trasou a do Varšavy bude přijíždět přesně v 08:00, tedy o více než hodinu dříve než doposud. České dráhy budou se svými partnery v jízdním řádu 2026 provozovat 9 celoročních nočních relací a 2 sezónní. U pěti relací budou zajišťovat služby ve svých lůžkových a lehátkových vozech.  V relacích Praha – Poprad-Tatry / Košice / Humenné nabízejí také tradiční autovlak. V Česku obsluhují noční vlaky více než dvě desítky míst a celoročně nabízejí cestování do více než 60 destinací v Německu, Švýcarsku, Rakousku, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku.

Diskuzní fórum