ComfortJet slavnostní předvedení

Dnes, v úterý 9.dubna 2024, byla slavnostně představena souprava ComfortJet. Ta konstrukčně navazuje na úspěšnou řadu RailJet a InterJet, které již několik let jezdí po české železniční síti. Z pohledu cestujícího soupravy ComfortJet nabízejí vylepšení a pohodlnější cestování než je tomu s dnešními jednotkami. Soupravu bude tvoři lokomotiva a osm vozů první a druhé třídy + čelní řídící vůz. V soupravě je místo pro vozíčkáře, pro kočárky, pro děti i cyklisty. Celkem České dráhy objednaly 180 těchto vozů pro maximální rychlost až 230 km/hodinu. Dodávky probíhají od roku 2024 do roku 2026.

Složení soupravy ComfortJet

  • Afmpz – čelní řídící a velkoprostorový vůz 1. třídy (44 sedadel)
  • Ampz – velkoprostorový vůz 1. třídy (55 sedadel)
  • BRmpz – kombinovaný velkoprostorový vůz 2. třídy s  restauračním oddílem (26 sedadel + 18 míst)
  • Bbmpz – velkoprostorový vůz 2. třídy, se záchodem pro vozíčkáře, přebalovákem, se služebním oddílem, s místy pro přepravu dětí a malého dětského kina (50 sedadel + 3 místa pro vozíčkáře).
  • Bmpz – velkoprostorový vůz 2. třídy (80 sedadel)
  • Bdmpz – velkoprostorový vůz 2. třídy s prostorem pro přepravu kol (60 sedadel + 12 místa na kola)

Celkem tedy 99 míst ve vozech 1. třídy a 456 sedadel ve 2. třídě. V restauračním oddíle bude 18 míst.

Rychlý přehled vylepšení a co se nezměnilo

Měli jsme možnost první jízdy novým vlakem. A tak si všímáme změn a vylepšení oproti stávajícím jednotkám.

+ polohovatelná sedadla i ve 2. třídě
+ nabíječky na 230 V a na USB i ve 2. třídě
+ má být 2x silnější signál WiFi
+ zřetelné označení vně vozů s místy pro kola, kočárky a vozíčkáře
+ dva vozy v soupravě s místem pro kola
+ 12 míst na kola v každém z obou vozů + napájení 230 V
+ pořádné místo pro vozíčkáře ve voze 2. třídy
+ mezi místem na kočárky a mini „kinem“ pro děti je regál na věci
+ ohřívač vody na kafe = > vozík s občerstvením bude mít více kávy
+ otevírání dveří na WC je na tlačítko
+ záchod s přebalovákem ve stejném voze jak jsou kočárky

– ostatní kabinky WC jsou stále malé

ComfortJet už na léto

Už před létem by se první cestující mohli svézt v nejmodernějším vlaku Českých drah pro dálkové trasy ComfortJet.
České dráhy počítají s jejich prvním nasazením v provozu na vybraných spojích PrahaBohumín a Bohumín – Praha – Františkovy Lázně,  v přechodném osmivozovém řazení bez řídicího a restauračního vozu. Aktuálně probíhají kroky k předání první soupravy vyrobené konsorciem společností Siemens Mobility a Škoda Group do vlastnictví Českých drah. Celkem 180 vozů včetně řídících a restauračních bude tvořit celkem 20 devítivozových souprav s kapacitou 555 míst k sezení a nejvyšší provozní rychlostí 230 km/h, které budou představovat novou „vlajkovou loď“ dálkové flotily Českých drah. Dopravce je v následujících letech využije na mezinárodní linky do Berlína, Hamburku, Vídně nebo Budapešti.

Soupravu ComfortJet si dnes při jízdě vyzkoušeli i ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

ComfortJet v bodech

  • soupravy ComfortJet bude tvořit devíti-vozová jednotka s řídícím vozem. K tomu lokomotiva.
  • čelní řídicí vůz 1. třídy, vložený vůz 1. třídy, vložený vůz s restauračním oddílem a oddílem 2. třídy, vložený víceúčelový vůz 2. třídy (dětské kino, místa pro osoby na vozíku apod.), 4 vložené vozy 2. třídy, koncový vůz 2. třídy (oddíl pro přepravu jízdních kol),
  • 99 sedadel v 1. vozové třídě, 456 sedadel ve 2. vozové třídě,
  • restaurační oddíl s 18 místy k sezení a možností zakoupení teplých nebo studených pokrmů i dalšího občerstvení během cesty, s moderní kuchyní s technologií zchlazené stravy a vícemodálním konvektomatem pro její ohřev, kávovarem, výčepem piva a myčkou pro ekologické opakovatelné používání nádobí,
  • velkoprostorový klimatizovaný interiér,
  • tlakotěsnost celé soupravy (důležitá především při jízdách vyššími rychlostmi) chránící cestující před tlakovými rázy a tím i zaléháním v uších při průjezdu tunely nebo míjení vlakových souprav, a zároveň napomáhající vytvořit tichý a dlouhodobě čistý interiér,
  • koncový vůz s možností čelního průchodu do posilových vozů,
  • vnitřní bezbariérovost včetně širokých trvale otevřených mezivozových přechodů, mezi oddíly a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou,
  • nástupní dveře ovládané tlačítky a systém selektivního odblokování nástupních dveří, který umožňuje centrální uzavření a zablokování dveří proti otevření ještě před rozjezdem vlaku a jejich odblokování po zastavení vlaku pouze na straně k nástupišti,

Polohovatelná sedadla i ve dvojce

  • ergonomická polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem a ve 2. třídě v uspořádání 2+2 s textilním potahem, místa jsou za sebou (letecké uspořádání) i proti sobě (vis-á-vis),
  • sklopné stolky u míst za sebou a pevné stoly mezi sedadly v uspořádání sedadel proti sobě,
  • nadokenní police pro běžná zavazadla a stojany pro rozměrná zavazadla,
  • individuální lampičky na čtení integrované do odkládací police na zavazadla v 1. i ve 2. třídě,
  • bezdrátové nabíječky mobilních telefonů v 1. třídě,
  • zásuvky 230 V a USB konektory typu A a C pro napájení přenosné elektroniky cestujících,
  • inovativní technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy při zachování tepelně-izolačních vlastností skel, v oknech vysouvací rolety proti slunci,
  • bezdrátová datová síť Wi-Fi pro internetové připojení,
  • zábavní a informační palubní portál,
  • elektronický audiovizuální informační systém s LCD monitory a elektronický rezervační systém,

Záchod s přebalovákem

  • bezbariérové řešení pro cestování osob na vozíku zahrnující 3 místa pro vozíky, bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny pro nástup/výstup osob na vozíku a zásuvky pro dobíjení akumulátorových baterií elektrických vozíků, cestující na vozíku mají k dispozici sklopné stoly,
  • pro nevidomé a slabozraké osoby je vlak vybaven tlačítky v haptickém provedení a nápisy v Braillově písmu,
  • dětské kino, dětská stolní hra na vyhrazených místech, sklopný pult pro přebalování kojenců, místa pro uložení kočárků,
  • místa pro uložení 12 jízdních kol (včetně zásuvek po nabíjení elektrických kol) a objemných zavazadel,

Technické parametry

  • na jednom konci je jednotka vybavena tradičním UIC rozhraním, které umožňuje připojení a průchod do dalších vozů klasické stavby,
  • schválení pro provoz v České republice i okolních evropských státech (Německo, Polsko, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Dánsko),
  • protipožární systém a systém překlenutí účinku záchranné brzdy umožňující provoz ve velmi dlouhých tunelech, např. Koralmský (32,9 km), Semmeringský úpatní (27,3 km) nebo podmořský Fehmarnský (17,6 km),
  • možnost provozu na vysokorychlostních tratích,
  • jednotky ComfortJet budou standardně provozovány s lokomotivami Siemens Vectron s maximální rychlostí 230 km/h.

Nové vlaky pro ČD

Dodání prvních moderních souprav ComfortJet je součástí rekordní obnovy vozového parku kolejových vozidel Českých drah, jež bude probíhat v průběhu letošního roku. Letos dráhy obdrží skoro 140 nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv. Když budeme počítat každý vůz a článek jednotek samostatně, je to zhruba 440 jednotlivých vozidel. Přepočteno na sedačky uvedeme do provozu víc jak 22 tisíc pohodlných míst v klimatizovaných a bezbariérových vlacích s palubní Wi-Fi a dalšími vychytávkami, které patří k cestování v 21. století.

Martin Kupka

Mministr dopravy Martin Kupka: „ComfortJet se svou maximální rychlostí 230 km/h navíc představuje moderní soupravu, kterou můžou České dráhy v budoucnosti provozovat i na úsecích vysokorychlostní železnice, jejíž příprava u nás postupuje kupředu a do budoucna díky ní ještě zlepšíme železniční spojení našich regionů  a České republiky se všemi kouty Evropy.“

Michal Krapinec

„Soupravy ComfortJet jsou vybavené nejmodernějšími prvky na současném evropském železničním trhu a nabízejí cestujícím nejvyšší komfort pro jejich cesty bez ohledu na to, jestli jedou za prací nebo za zábavou. Do  provozu je nasadíme poprvé na vybrané spoje na lince Praha – Bohumín a následně Bohumín – Praha – Františkovy Lázně. Jednotky budou prozatím v dočasném řazení bez řídicího a restauračního vozu. Bez možnosti občerstvení ale cestující nebudou. Restaurační vůz bude k soupravám připojen a půjde o vůz klasické stavby ze stávajícího parku Českých drah. ComfortJet přitom nepomůže jen tam, kde bude přímo jezdit. V souvislosti s uvedením desítek nových vozů do provozu budeme pokračovat v postupném vyřazování starších vozů a jejich náhradou modernějšími typy s klimatizací, Wi-Fi a dalším vybavením, které budou uvolněny z linek nově provozovaných jednotkami ComfortJet,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Kam budou ComfortJety jezdit

Na konci léta by také mělo dojít k nasazení prvních jednotek ComfortJet v dočasném řazení na vlaky Berliner mířící do německé metropole. Postupně se ComfortJety budou objevovat na vlacích mezi Prahou a Vídní. Svou maximální rychlost 230 km/h budou od počátku provozu využívat například mezi Berlínem a Hamburkem a v budoucnosti ji budou moci využívat i na dalších tratích např. na nové rakouské trati Koralmbahn nebo na prvních úsecích vysokorychlostních tratí v Česku.

Roman Kokšal

„Investice do kvalitního, rychlého a spolehlivého vozového parku je cesta, jak přivést na železnici nové zákazníky a nabídnout udržitelný způsob cestování. Jsem proto rád, že dnes prezentujeme první soupravu ComfortJet, která je určená pro rychlost až 230 km/h a která nabízí řadu komfortních funkcí. Cestující budou moci volně a bezbariérově procházet soupravou, navštívit restaurační oddíl s moderní kuchyní, děti zabavit v prostoru s dětským kinem nebo dobít svá elektrokola v sekci vyhrazené pro 12 jízdních kol. Během jízdy můžou očekávat zlepšení signálu díky inovativní technologii oken, nastavitelná pohodlná sedadla, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů v první třídě, USB zásuvky pro nabíjení elektroniky a další služby, jako je palubní informační a rezervační systém. Věřím, že svezení novými vlaky bude příjemným zážitkem. Plně se soustředíme na výrobu dalších souprav, pro které v současné době máme vyrobenou zhruba třetinu vozových skříní a které budou na koleje přicházet postupně do roku 2026,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Mobility Česká republika Roman Kokšal.

Tomáš Ignačák

„Naše skupina je tradičním dodavatelem vlaků nejen pro českou železnici a jsme hrdí, že můžeme být součástí i dalšího výrazného milníku v historii české železnice. ComfortJety pro nás představují významné spojení dvou firem z oboru, které mohou spolupracovat a společně utvářet mobility budoucnosti a modernizovat železniční dopravu v ČR a v Evropě. Nová vozidla díky tomu můžeme označit za veskrze evropská – vznikají hned na několika místech Evropy, a stejně tak budou brázdit železnice bez ohledu na státní hranice. Co se týká aktuální výroby, tak v našem výrobním závodu v Ostravě je nyní 16 vozů v různé fázi rozpracovanosti a brzy k nám dorazí další,“ říká Tomáš Ignačák, President Regionů CZ&SK a Central East a místopředseda představenstva Škoda Group.

Soupravy voní novotou. My z redakce přejeme soupravám ComfortJet tisíce kilometrů bez nehody a závad a spokojené cestující.