European Sleeper v Praze

V úterý 26. března 2024 přijel do Prahy přímý noční vlakový spoj European Sleeper z Bruselu. Je to jeho premiéra. Proto čekáme na šestém nástupišti. Díváme se na sever, odkud by vlak měl přijet. Jeho předposlední zastávka jsou totiž pražské Holešovicích. Konečně v 11:31 vlak přijíždí a svými vozy zaplňuje celou délku nástupiště. Podle počtu vystupujících je znát, že první spoj byl slušně zaplněn.

Jízdní řád a cena Sleeperu

Vlak European Sleeper vyjíždí z Bruselu 3x týdně a to v pondělí, ve středu a v pátek, vždy v 19:22. Následuje 17 zastávek, mezi jinými Antverpy, Rotterdam a Amsterdam. Svoji jízdu pak končí druhý den v Praze na hlavním nádraží v 10:56. Vlak, který by měl jezdit do konce letních prázdnin, je složený především z lehátkových a lůžkových vozů s povinnou rezervací míst. Mezi vozy je i vůz na sedačku a jeden vůz určený pro přepravu kol.
Odjezdy z Prahy do Bruselu jsou v úterý, ve čtvrtek a v neděle v 18:04 hodin. Příjezdy do Bruselu jsou následující den v 10:27 hodin.
European Sleeper tak spojuje čtyři evropská hlavní města.

Nejlacinější jízdenky s povinnou místenkou jsou místa k sezení v kupéčku se šesti sedadly. Dražší jsou lehátka, kdy v oddíle je pět nebo šest lidí. Nejdražší jsou lůžka, kdy v kupéčku jste po třech. Ale v ceně máte snídani. Za přepravu kola se také platí. Dívám se na jízdenky, které by měly začínat na 49 EUR, ale vždy záleží na konkrétním spoji a jak moc dopředu si jízdenku kupujete.

Londýn vlakem na jeden přestup

Díky novému spojení do Bruselu si můžeme zajet vlakem až do Londýna jen s jedním přestupem. Cestující vyjede večer v 18.04 z Prahy a s jedním přestupem v Bruselu dorazí následující den ve 13.57 rychlovlakem Eurostar do Londýna.

Jeden vůz v soupravě European Sleeper je určen pro přepravu kol. Na nástupišti se dáváme do řeči s dvojicí, která této možnosti využila už v prvním spoji. A jak vidno, lze přepravovat i psa. Rocky se tak stal prvním psím cestujícím na přímé lince z Bruselu do Prahy.

Slavnost ve Fantovce

Odpoledne je ve Fantově části hlavního nádraží slavnostní setkání u příležitosti příjezdu prvního přímého vlaku z Bruselu. Ministr dopravy, pan Kupka, zmiňuje ekologicky přátelskou variantu cestování vlakem. A věří ve vzrůstající objem dopravy po železnici k čemuž mají přispět i budované vysokorychlostní tratě. Pan ministr na slavnostní setkání přijel rovnou z Jihlavy, kde byl představena podoba VRT nádraží.
A ředitel CzechTourism, pan František Reismüller, zdůrazňuje možnost přepravy kol na palubě vlaku a to, že na českém území jsou zastávky i v Děčíně a v Ústí nad Labem. Což by mohlo přivést zahraniční návštěvníky i do těchto oblastí, a s kolem projet České Švýcarsko.
Michal Krapinec, za České dráhy, které jsou rovněž partnerem tohoto železničního spojení mluví o cestování napříč Evropou během jednoho dne či noci.

Nové spoje do Bruselu a Amsterdamu jsou přitom noční vlaky, které v posledních několika letech zažívají renesanci. Cestující nastoupí na cestu v podvečer a během noci pohodlně cestují vlakem. Ráno či dopoledne pak dorazí odpočatí do cílové stanice tak, aby stihli případná jednání, volnočasový program nebo přípoje do dalších destinací. Na řadě relací se tak vlaky stávají zajímavou a ekologickou alternativou k letecké dopravě.

Belgicko-Holandský dopravce European Sleeper se snaží navrátit noční železniční spojení na evropské tratě. Problémem je ale nedostatek vozů. Vlak je proto složen ze starších vozů z různých koutů Evropy. Mezi jinými jsme poznali i původní slovenské vozy.