Z Brna až do Zastávky pod dráty
Splněno! Správa železnic slavnostně dokončila modernizaci a elektrizaci trati z Brna do Zastávky u Brna. Tento úsek hraje významnou roli v brněnské příměstské dopravě a jeho úloha dále poroste. Díky modernizaci došlo i ke zvýšení traťové rychlosti a vyšší kapacita trati umožní přidání dalších regionálních spojů. Elektrifikace zase dovoluje od nového jízdního řádu jízdu moderních nízkopodlažních elektrických jednotek. Cestující ocení také pohodlný přístup na nová nástupiště ve všech stanicích a zastávkách po trase. Další přidávání spojů ve špičce bude ale až po modernizaci navazujícího brněnského uzlu.
Na nové nádraží v Zastávce u Brna se můžete podívat tady. Zajímavostí je zde společné nástupiště pro normální a úzkorozchodnou trať do muzea hornictví.
Na novou podobu zastávky v Rosicích u Brna se můžete podívat tady.
Jedinou kaňkou na slavnostním zahájení provozu v Zastávce u Brna bylo hulákání skupinky návštěvníků.
„V posledních měsících jsme svědky velkého boomu v dokončování dopravních staveb. Je dobře, že to platí i pro železnici. Díky modernizaci vyjedou do hustě obydleného regionu ekologické elektrické jednotky, které zajistí dopravu v krátkých intervalech,“ říká premiér Petr Fiala.
Petr Fiala
Dobrý den, dámy a pánové.
Já jsem moc rád, že se mohu účastnit tohoto důležitého okamžiku, který přináší lepší komfort a výrazné zlepšení dopravní situace. Pro obyvatele Brněnska je to součást velkého programu modernizace naší dopravní infrastruktury, který naše vláda intenzivně uskutečňuje. Každý rok dáváme rekordní finanční prostředky do dopravních staveb. A je dobře, že se to projevuje i v těch praktických výsledcích.
Často s panem ministrem Martinem Kupkou otevíráme nějaký nový úsek dálnice nebo zahajujeme stavbu dálnice, ale jsem rád, že podobně intenzivně se opravují i železniční tratě. Letos jsme dali do modernizace železnice 63 mld Kč, z toho 40 mld jde přímo na investice a výsledkem je takto krásně spravená zrychlená trať, včetně moderních nádraží. Já mám z toho i osobní radost, já jsem po této trati v dětství jezdil zcela pravidelně a už za mého mládí to byla stařička trať a my nemůžeme si dovolit, abychom zůstali u toho, co postavili naši předkové v devatenáctém století, jinak bychom měli kvalitu života, jako byla tehdy, ale musíme ty tratě modernizovat, musíme dělat všechno pro to, aby lidé měli snadnou dopravu do center a za prací a jejich kvalita života byla vyšší.
Tato modernizace železnice mezi Zastávkou u Brna a Brnem to nepochybně přináší, vlaky tu budou moci jezdit rychlostí 100 v některých úsecích i 1 20 km tratě dvoukolejná. A to je opravdu výrazná změna. Taky všude, kde jsme vystupovali po cestě z Brna, jeli jsme sem vlakem, tak jsme se setkávali s reprezentanty obcí, s občany a všichni se na to těší a mají z toho radost, že se něco tak dobrého povedlo.
Tak já tady v Zastávce u Brna, která se do roku, myslím 1920, jmenovala Boží požehnání, tak využiji toho historického názvu a budu přát všem, aby ta modernizovaná trať byla pro občany Brněnska opravdu požehnáním.
Pěkný den.
Jako první proběhla v letech 2020 až 2022 elektrizace úseku z Brna-Horních Heršpic do Střelic. Na ni navázala druhá etapa. „Práce zahrnovaly zdvoukolejnění a elektrizaci téměř desetikilometrového úseku ze Střelic do Zastávky u Brna, díky tomu jsme mohli zvýšit kapacitu této frekventované tratě. Nyní se sem vejde potřebný počet vlaků, které nabídnou rychlé a kapacitní spojení,“ popisuje ministr dopravy Martin Kupka.
Martin Kupka
Dobrý den, dámy a pánové, všichni vzácní občané.
Zastávky u Brna i všech obcí, které leží na trase té nové dvoukolejné elektrifikované trati. Já věřím, že právě ta modernizace vám sem opravdu přináší novou kvalitu cestování, že pro vás bude pohodlnější, jednodušší se dostávat každý den do Brna a zpátky. To je smysl všech těch investic do dopravní infrastruktury, aby to znamenalo jednodušší cestování, lepší podmínky pro život lidí v celé České republice.
Těch změn, které jsme přinesli a přinášíme sem do Jihomoravského kraje, je celá řada. Loni to například byla modernizace železniční trati mezi Brnem, Adamovem a Blanskem, teď intenzivně pracujeme také na kompletní rekonstrukci Brna Králova Pole jako druhého vůbec nejvytíženějšího jihomoravského uzlu a zároveň pro příští rok chystáme důležitou investici do modernizace trati mezi Nezamyslicemi, Kojetínem a Přerovem na trase toho nového rychlého spojení mezi Brnem a Přerovem, to jsou důležité investice proto, aby se také česká železnice zrychlovala, aby to zároveň znamenalo, že se dostáváme do jedenadvacátého století po bok států, které dokázaly modernizovat dopravní infrastrukturu.
Já bych přál, aby samozřejmě kromě zlepšení podmínek pro každodenní život, tak aby to zároveň znamenalo, že se v České republice bude i ekonomicky více dařit, že to bude znamenat, že každá ta investice do dálnic, do železnice bude přinášet další příležitosti a rozvoj ekonomiky, to znamená zároveň zvyšování životní úrovně lidí u nás v zemi. Tak to bych vám moc přál.
Přeju zároveň krásný advent, abyste si letošní vánoční svátky užili s tou novinkou, kterou je ta modernizovaná železnice a abyste příštím rokem projeli po všech stránkách bezpečně a pohodlně.
Rekonstrukcí prošly zastávky Omice a Rosice u Brna a stanice Zastávka u Brna. Nádraží v Tetčicích se rozdělilo na stejnojmennou zastávku a stanici bez nástupišť. Příchod k vlakům je zde úrovňově přes přejezd, na ostatních místech zajišťují bezbariérový přístup výtahy nebo šikmé chodníky. „Modernizace umožní zvýšit traťovou rychlost. Po instalaci ETCS, která už probíhá, vlaky zrychlí až na 120 km/h,“ doplňuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Jiří Svoboda
Vážený pane premiére, vážený pane ministře, vzácní hosté, dámy a pánové, místní občané, dobrý den.
Mám obrovskou radost, že se konečně podařil tento téměř desetikilometrový úsek dostat do podoby jedenadvacátého století. Řada z vás ví, jak se to tady postupně připravovalo s různými těžkostmi, nicméně výsledek tady máme. No, a myslím si, že můžeme být pyšní na to, v jaké době se nacházíme. Myslím tím v době jako modernizace rozvoje obslužnosti, bezbariérovosti. Chtěl bych nejprve poděkovat skutečně podpoře vlády České republiky. A neříkám to jako frázi, že prostě pokračujeme tím tempem a nejenom, že tady končíme, ale teď už připravujeme směr na Třebíč a Jihlavu a myslím si, že za chvíli to území tady bude krásně propojené úplně v jiném komfortu, ať už z pohledu souprav nebo z pohledu železniční infrastruktury.
Stavba jako taková bude ještě mít navazující část, která je tady za místními občany. Mám tím na mysli ten objekt v roce příštím, no, a věřím, že železnice zde začne hrát první roli a že raději všichni zvolíme ten prostředek hromadný než individuální. Chtěl bych i poděkovat zhotovitelům. Já jsem tady před 14 dny si nechal všechno nafotit, když jsem to viděl, tak jsem se obával, že se tady nesejdem, nicméně se to povedlo, takže pánové, zhotovitelé, díky za tu práci a věřím, že to dílo bude sloužit dalším generacím. No, a do nového roku vám přeju vše dobré, ať jste zdraví a ať využíváme všichni společně to, co se zde podařilo.
Děkuji.
Bezbariérový přístup
„Zmodernizované zastávky a stanice s bezbariérovým přístupem odpovídají cestování v 21. století. Věřím, že díky tomu přesedne víc lidí z aut do vlaků. Jihomoravský kraj plánuje nasadit na tuto elektrizovanou trať nové hybridní vlakové jednotky, na které už vypsal výběrové řízení. Přineseme tak nejen ekologicky udržitelnou dopravu, ale zvýšíme také komfort pro cestující,“ prozrazuje hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.
Jan Grolich
Vážený pane premiére, pane ministře.
Vzácní hosté, hlavně vy, tady místní občané. Já mám velkou radost a budu se možná trochu opakovat, ale já mám opravdu radost z toho, že se na jižní Moravě konečně pořádně investuje do dopravy, a to nejenom do železniční, ale i do silniční dopravy, protože se tady opravdu zrychlila příprava i výstavba těch stěžejních staveb.
Já jsem hejtman čtyři roky, za tu dobu jsme otevřeli železnici už z Hustopečích v Adamově, teď tady v zastávce těsně před tím mým nástupem se otevírala železnice v Židlochovicích, takže opravdu ve velmi krátkém čase se tady na jižní Moravě velice investuje do železnice a já věřím tomu, že tato investice, jenom investice do lidí, protože to přispívá k vašemu komfortu, ale zároveň je to i do té regionální ekonomiky, protože to zefektivňuje dostupnost lidí do práce a tím pádem je toto místo významně atraktivnější i pro podnikatele, což je strašně důležité.
A když se bavíme o dopravě vlakem, tak já věřím, že tyto investice jsou zároveň investicí do přírody, protože věřím, že když tady budou jezdit častěji a lepší vlaky, tak o to víc budete cestovat vlaky a ne auty. A to přispěje i přírodě. Takže díky moc za to a věřím, že takových staveb v blízké době tady budou otevírat ještě víc.
Užívejte si tento projekt.
Zhotoviteli stavby byly společnosti Subterra, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Její celkové náklady dosahují 4 285 895 409 korun. Projekt Elektrizace trati vč. PEÚ Brno – Zastávka u Brna, 2. etapa je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF) v rámci Národního plánu obnovy. Předpokládaný příspěvek EU činí 1,318 mld Kč.
Za zhotovitele
Vážený pane premiére, vážený pane ministře, vážený pane hejtmane, vážený pane generální řediteli, vážení hosté, kolegové, přátelé železnice.
Jsem velmi rád, že mohu za sdružení dodavatelů Subterra, OHLA a Elektrizace železnic říci, že se nám podařilo tuto stavbu dokončit, tato stavba nebyla jednoduchá, protože de facto gró prací bylo nutné zrealizovat až v letošním roce, v termínu od května, de facto do konce listopadu, respektive do začátku prosince. Byly zde problémy jak se sanací svahů, tak se sanací železničního spodku, ale přesto všechno se nám to podařilo dokončit. Se ctí, v dané kvalitě a v termínu. Zároveň jsem velmi rád, že náš stát, naše vláda prostřednictvím Správy železnic a evropských fondů investuje do dopravní infrastruktury, i pro nás to má určitý díl na tom, abychom stabilizovali naše pracovní kolektivy a mohli se vybavit moderními stroji, které se kupují na několik desítek let dopředu a abychom potom i pozvedli úroveň českého stavebnictví ve vazbě na rychlost a kvalitu prováděných prací.
Děkuji vám za pozornost a přeji vám krásný advent.
Pan ministr Kupka
Chci doplnit ještě jedno důležité poděkování, protože ta trať by v téhle krásné podobě nestála, kdyby ji nepřipravili projektanti a kdyby se o to nepostarala Správa železnic. Tak chci všem kolegům ze Správy železnic poděkovat, poděkovat i za všechny aktivity a za jejich práci, kterou v letošním roce odvedli a chci poděkovat také za trpělivost všem místním, protože bohužel s tou rekonstrukcí, modernizací byla spojena také výluka.
Tak moc děkuju za vaši trpělivost a přeju vám, aby se vám tady teď jezdilo jenom dobře.
Díky moc.
Starosta Zastávky u Brna Zdeněk Milan
Dobrý den, pane premiére, dobrý den, pane ministře, pane hejtmane, vzácní hosté, milí spoluobčané.
My všichni jsme na tuhle stavbu čekali téměř 20 let, 20 let se projektovalo, připravovalo a konečně to tady dneska máme. Zastávka se touhle stavbou stává vlastně důležitým uzlem nejenom železničním, ale i autobusovou dopravou, která je navázána prostřednictvím přestupního terminálu. A já bych nám všem chtěl popřát především, aby nám dobře sloužila a mohli jsme si užívat tuhle kvalitní dopravu.
Děkuji.
Slavnostního uvedení do provozu se přidali i další hosté, a to starosta Střelic Jiří Vašulín, místostarosta Omic, pan Radek Bukovský, zastupitelka Tetčic Blanka Milionová a starostka Rosic u Brna Andrea Trojanová.
Dále ještě za ostatní zhotovitelské firmy, ředitel OHLA ŽS Roman Kocůrek a ředitel Elektrizace železnic Luděk Walper a za zmiňované projektanty, hlavní projektant stavby za společnost codo Brno Jiří Pelc. Dále se k nám připojí generální ředitel Českých drah Michal Krapinec
Přejeme, ať trať slouží spolehlivě a ať poskytuje obyvatelům jihomoravského regionu kvalitní a rychlé cestování!
Slavnostnímu otevření chyběl už jen pan Josef Dvořák z Tetčic ze spolku Voda z Tetčic, který dlouhá léta blokoval modernizaci této trati. Jeho náhlé úmrtí v roce 2020 nakonec umožnilo dostavbu trati.
Fotky z kontrolního dne v Zastávce, který proběhl v září 2024.
Napsat komentář