V neděli 14. prosince 2025 začne na železnici platit nový jízdní řád. Rozsah dopravy v Jihomoravském kraji zůstane na podobné úrovni jako v současném jízdním řádu. Na tratích dochází pouze k drobným změnám. Nový jízdní řád bude platit do soboty 12. prosince 2026.

Rychlíky a expresy na Jižní Moravě

Brno bude mít přímé vlakové spojení do 27 destinací včetně pěti hlavních měst. Z Jihomoravského kraje to bude dokonce do padesátky míst a do šesti (!) hlavních měst. Od nového JŘ budou mnohem častěji jihomoravskou metropolí projíždět soupravy ČD Railjet a ComfortJet. O stovky míst se navýší kapacita vlaků a komfort mezi Brnem a Prahou. Nejmodernější soupravy už obslouží 15 spojů každým směrem a nově obslouží i vlaky ve směru Bratislava a Budapešť. Brno bude mít 3× denně nové spojení do Korutan. Z Brna do Prahy s ČD už 15× Railjetem nebo ComfortJetem, Railjety nově zamíří také do Budapešti. Dalších 10 spojů z Brna do Prahy nabízí RegioJet. Do Vídně, Bratislavy a Budapešti pak 4 spoje denně.

ComfortJety a Railjety ovládnou většinu rychlých denních spojů do Prahy s dalšími zastávkami v České Třebové, Pardubicích nebo v Kolíně. Spoje kategorie RailJet pojedou z Brna do Prahy obvykle 2 hod a 37 min. První ranní vlaky této třídy budou odjíždět z Brna ve 4:28 hod a v 5:46 hod. Dřívější z vlaků nabízí také pohodlné cestování z Blanska, Letovic nebo ze Svitav. Komfortní a rychlé vlaky nabídnou také více místa k sezení. ComfortJet má o více než 100 míst k sezení navíc oproti Railjetu.

Pohodlněji z Brna do Bratislavy a Budapešti

Railjety nově obslouží také spojení do Bratislavy a Budapešti. Zhruba polovina vlaků v tomto směru bude zajištěna nejmodernějšími soupravami Českých drah. Na dalších vlacích budou v provozu slovenské soupravy EuroCity. Z Brna do Bratislavy počítá jízdní řád s cestovní dobou 1 hod. 44 minut a do Budapešti 4 hod. 10 min. Nejmodernější ComfortJet nabídne také přímé spojení Brna s Ústím nad Labem, Drážďany, Berlínem a od května 2026 také s Hamburkem a Kielem. Z Brna do Berlína bude trvat cesta zhruba 6 a tři čtvrtě hodiny, tedy zhruba o hodinu méně než nyní.

Nové rychlejší spojení na jih Rakouska

Úplnou novinkou bude přímé spojení jižní Moravy a Korutan. Přímé vlaky vyrazí z Brna a z Břeclavi 3× denně do Vídně, Grazu, Klagenfurtu a Villachu. Cesta z Brna do Villachu bude trvat zhruba 5 hodin, což je zhruba o jeden a čtvrt hodiny méně oproti současné cestovní době, a navíc půjde o spojení bez přestupu. Korutany představují kouzelný prázdninový region pro trávení zimní i letní dovolené. V jízdním řádu 2026 bude jezdit také jeden večerní přímý spoj z Brna přes Vídeň do Lince. Směrem na západ Rakouska (Linz, Salcburk, Innsbruck), do Švýcarska a do jižního Německa lze snadno cestovat s jediným přestupem ve Vídni. Například cesta z Brna do Salcburku bude trvat 4,5 hodiny.

Jihomoravský kraj má díky železničnímu uzlu Břeclav také přímé spojení s Polskem. Spoje EuroCity do Varšavy, Katovic, Krakova, Wrocłavi a Poznaně zastavují na území kraje také v Hodoníně. Směrem do Polska bude z Jihomoravského kraje od poloviny prosince fungovat úplně nové spojení do Poznaně a více vlaků pojede do Wrocłavi a do Krakova.

Zaveden je také nový vlak EuroCity v trase Praha – Olomouc – Otrokovice – Břeclav – Bratislava. Ve směru na Slovensko pojede v neděli večer a do Čech v pondělí ráno.

Regionální vlaky na Jižní Moravě

Trať 262: Změny jízdného řádu na lince S2 z Brna do Letovic

  • Největší změny jsou na lince regionálních vlaků S2 z Brna do Blanska a Letovic a zpět. Počet vlaků se sice nemění, mění se však časy, kdy pojedou. Důvodem jsou expresy z Brna do Prahy, které budou na brněnském hlavním nádraží stát o nějakou tu minutu déle než dnes. Je tedy nutné upravit časy odjezdů regionálních vlaků linky S2, která jezdí po stejné trase. Vlaky linky S2 tak už kvůli expresům nebudou jezdit v přesném taktu, jak jsme doposud zvyklí. Celková doba jízdy z Brna do Letovic se nemění, ale předjíždění osobních vlaků rychlíky bude nově v jiných stanicích než doposud.
  • Ze stejného důvodu se změna časů odjezdů dotkne i části osobních vlaků linky S3 jedoucích na jih do Břeclavi.
  • Zlepšení a zrychlení regionálních vlaků se dá očekávat, podotýkám, až po dostavbě vysokorychlostní tratě a převedení expresů na nové koleje.

Trať 244: do Krumlova a Ivančic každou hodinu i během víkendu

  • Na lince S41 byl upraven jízdní řád tak, aby vlaky mezi Brnem a Moravským Krumlovem, resp. Ivančicemi, jezdily v 60minutovém intervalu i během nedělního dopoledne.
  • V sobotu během turistické sezony (od 28. března do 24. října a také 3. dubna, 1. května a 8. května) pojede z Hrušovan n. J. – Šanova do Moravského Krumlova (6:47) a Brna Sp vlak s příjezdem do Brna v 7.27. Tedy jak ve všední dny.
  • Na trati tak bude celodenně zaveden hodinový takt osobních vlaků. V nedělní dopoledne navíc pojedou vlaky s odjezdy v 7:31, 9:31 a 11:31 z Moravských Bránic do Ivančic, v 8:16, 10:16 a 12:16 z Ivančic do Moravských Bránic, v 8:29 a 10:29 z Moravských Bránic do Bohutic, a v 9:07 a 11:07 z Bohutic do Moravských Bránic. Všechny nově zavedené vlaky mají v Moravských Bránicích přípoj z / do Brna hl.n. v příslušném směru jízdy.

Trať 256: nový vlak na lince S31 o víkendu

  • S ohledem na množství cestujících bude vlak S31 Nedvědice 15.01 – Tišnov 15.25 veden celoročně i o nedělích.

Trať 250, 251, 252: nedělní posílení linky R13 krajskou jednotkou Moravia

  • Odpolední víkendový vlak R13 Břeclav 17.44 – Brno hl.n. 18.24 bude jezdit celoročně, přičemž o nedělích pojede již z Hodonína (odjezd 17.20). Vlak bude veden krajskou jednotkou Moravia. Odlehčí tak přetíženým vlakům InterPanter linky R13.
  • Naopak s ohledem na poměrně nízké využití nepojede víkendový ranní vlak R13 Břeclav 5.42 – Brno hl.n. 6.22. Spojení přibližně v tomto čase však bude zachováno, a to vlakem S51 (Břeclav 5.45 – Šakvice 6.06), na který v Šakvicích naváže vlak S3 do Brna (příjezd 6.48). Takže do Brna s přestupem.
  • V noci z pátku na sobotu nepojede osobní vlak Hustopeče 22:40 – Šakvice 22:46 (přípoj k vlaku do Brna bude nahrazen autobusem IDS JMK). Vlakové spojení bude zajištěno až k nočnímu spoji Brno hl.n. – Hodonín (Os 4669), v čase Hustopeče u Brna 0:28 – Šakvice 0:34 (Os 4668).
  • Na nádraží v Králově Poli se od nového JŘ vrací rychlíky linky R8 z Králova Pole přes Vyškov do Bohumína.
  • I nadále nepojedou osobní vlaky v úseku Lanžhot – Kúty – pokračuje výluka na slovenské straně.

Trať 240 Brno – Zastávka u Brna: rozšíření zastavování na lince S4

  • Bez podstatných změn nebo k minutovým posunům vlaků v souvislosti s možnosti brněnského uzlu.
  • Mezi Brnem a Zastávkou jezdí již rok elektrické vlaky po modernizované dvoukolejné trati. Navržený jízdní řád linky S4 se osvědčil, proto v novém jízdním řádu byl na základě požadavku obce Troubsko zvýšen počet vlaků S4, která tu budou zastavovat. V odpolední špičce pracovních dnů zastaví vlaky S4 s odjezdem z Brna hl.n. v 13:15, 14:15, 15:15, 16:15, 17:15, 18.15 také v Troubsku.

Vrací se expres Pálava – Podyjí

  • Během turistické sezony opětovně vyjede Expres Pálava-Podyjí, tedy vlak spojující o víkendech Brno, Břeclav, Mikulov, Znojmo a Šatov. Z Brna hl.n. pojede v 8:02, nazpět do Brna přijede v 19.53. Na „expresu“ bude nově jezdit nízkopodlažní jednotka Stadler. Díky tomu bude manipulace s koly mnohem uživatelsky přívětivější, než dosud.

Trať 246: Břeclav – Mikulov – Znojmo

  • Vinařská turistika táhne a proto se upravují návaznosti dálkových vlaků s regionálními linkami mířícími do vinařských obcí
  • Úpravami se podařilo lépe provázat vlaky linky S8 Břeclav – Znojmo a mezinárodní expresy od/do Ostravy (Polska / Rakouska). Přípoj od Ostravy budou mít turistické víkendové vlaky S8 s odjezdy z Břeclavi v 8.45, 10.45, 12.45, 14.45 a 18.45.
  • Přípoj na Ostravu budou mít o víkendech v turistické sezoně vlaky s odjezdem ze Znojma v 8:00, 12.00, 14.00, 16.00, 18.00.

Trať 248: Znojmo – st. hr. – Retz – Wien, linka S82

  • Bez podstatných změn.

Trať 255: Hodonín – Kobylí – Zaječí: vinařská turistika

  • Kvůli velkému zájmu turistů z ostravska pojede nově v pátek večer vlak S52 z Hodonína v 18.55 přes Mutěnice a Čejč do Kobylí a Zaječí. V Hodoníně bude osobní vlak čekat na expres z Krakowa a Ostravy (EC 207 Porta Moravica). Nízkopodlažní vlak pojede i 23. prosince a pak na Velikonoce 2. dubna, 30.dubna, 7. května, 27. října a 6. listopadu 2026.
  • V opačném směru bude možné jet o pátcích a před svátky ze Zaječí v 19.06 (po přípoji od vlaku R13 z Brna) do Čejče, Mutěnic a Hodonína.

Nové možnosti spojení pro Hodonínsko a Veselko

Nové jízdní řády přinášejí i nová zajímavá rychlá spojení s Prahou pro obyvatele Hodonínska, Veselska, Velké nad Veličkou a Myjavy zejména pro studenty a pracující v Praze. Jako příklad lze uvést, že v pátek po příjezdu RailJetu od Prahy (14:37) do Břeclavi (17:47) naváže v Břeclavi linka S9 (17:58) bez zastávek do Hodonína a odtud bude pokračovat jako linka S91 dále do Veselí nad Moravou, Velké nad Veličkou a Myjavy. Všechny obce na trase tak získají nejkomfortnější spojení s Prahou s jediným přestupem.

Přesnost + lepší vlaky = > nárůst počtu cestujících

Největší změny v končícím „dopraváckém“ roce na Jižní Moravě byly na lince S4, kde bylo dokončena modernizace trati Brno – Zastávka. Změny se osvědčily a modernizovaná trať s kvalitními vozidly přilákala nové cestující na železnici. Linkou S4 nyní využívá v pracovní dny cca 5 tis. cestujících, což je přibližně o dva tisíce více než v době před elektrifikací. Počet cestujících tedy narostl o 66 %. Také se výrazně zvýšila přesnost odjezdů na lince S4. Zatímco okolo roku 2023 se včasnost pohybovala v rozmezí 55 – 75 %, tedy hluboko pod standardem ostatních linek, v současnosti se pohybuje okolo 94 %.

I na páteřních linkách S2 a S3 zaznamenaly sčítače cestujících pokračující nárůst počtu po nasazení jednotek Moravia. Nejvíce cestujících přibylo na lince S3 ve směru na Kuřim – meziroční nárůst o 25 %. Počet cestujících roste ve vlacích i na jižní větvi linky S3. Ve směru na Modřice došlo k nárůstu počtu cestujících o 9 %.

I na lince S2 roste počet cestujících, zejména na větvi na Křenovice a Holubice, kde cestuje vlaky linky S2 z Brna o 12 % cestujících více než rok předtím.

„Vezmeme-li to v číslech počtu cestujících, tak v říjnu 2025 v pracovní dny cestuje vlaky linek S2, S3 a S4 o cca 5,5 tis. cestujících více, než tomu bylo v říjnu 2024. Připočteme-li k tomu i cestující, kteří od listopadu začali nově z Bílovic nad Svitavou využívat linku S2, tak proti stejnému období minulého roku reálně přibylo na těchto páteřních linkách více než 6 tis. cestujících“ doplnil Ing. Jiří Horský, ředitel společnosti KORDIS JMK, a.s.

Jde to i bez průvodčích

Údaje počtu cestujících na regionálních linkách vychází ze sčítacích rámů, kterými jsou vlaky linek S2, S3 a S4 osazeny a jedná se počty cestujících v obou směrech. Vyšší počet cestujících se projevil i ve zvýšených tržbách. Za měsíce srpen, září a říjen letošního roku 2025 jsou tržby z jízdného vyšší o 20,5 mil. Kč oproti stejnému období v minulém roce.  Před rokem na Jižní Moravě skončily průvodčí. Obavy, že jejich absence znamená, že lidé budou cestovat bez placení se nenaplnily. Nedošlo tak ke snížení vybraných tržeb.

Připravované výluky na jihomoravské železnici

Jízdní řád 2026 bude v Jihomoravském kraji méně náročný na omezení železniční infrastruktury než ten letošní. Výluky se budou konat, ale nejsou plánována žádná dlouhodobá rozsáhlá omezení jako tomu bylo např. při modernizaci trati do Zastávky. K větším výlukám bude patřit:

  • oprava kolejí od Sokolnic-Telnice přes Křenovice horní nádraží po Holubice v období 13. 8. – 21. 10.
  • Kratší výluky by měly proběhnout
  • 3. – 6. 4. zastavený provoz Hodonín – Rohatec kvůli rekonstrukci nadjezdu silnice II/432
  • 13. – 29. 4. Břeclav – Mikulov kvůli opravě mostu mezi Břeclaví a Bořím lesem a údržbě kolejí
  • 18. 7. – 12. 8. Skalice nad Svitavou – Boskovice kvůli údržbě kolejí a opravě přejezdů

Z Nového Města na Moravě až do Brna s levnější jízdenkou

Často kritizovaným bylo propojení jihomoravského jízdného a jízdného na Vysočině. Od ledna budou na 6 nádražích na Vysočině namontovány nové žluté validátory. Ty budou prodávat krajské jízdenky z Vysočiny na Jižní Moravu. Cestující tak získají skutečné mezi-krajské propojení dvou integrovaných systémů – VDV a IDS JMK. Přiložíte platební kartu a koupíte si jízdenku.

  • Cestující např. v Třebíči si ve validátoru zvolí jako cíl Brno a zaplatí bankovní kartou. Místo papírové jízdenky se k jeho kartě přiřadí dvě elektronické jízdenky – pro úsek cesty v rámci Tarifu VDV a pro úsek cesty v rámci Tarifu IDS JMK. Tato jízdenka bude cestujícímu platit jak v rychlících R11 tak v osobních vlacích S42 a S4 s přestupem v Zastávce. Stačí tedy jedno přiložení, jedna platba a je to.
  • Obdobně to bude fungovat ve směru ze Žďáru nad Sázavou. V Novém Městě na Moravě si jednoduše koupíte „obou-krajskou“ jízdenku až do Brna. Pokud pocestujete ze Žďáru nad Sázavou, bude možné s jízdenkou jet jak přes Křižanov, tak přes Bystřici nad Pernštejnem.
  • V opačném směru, pro cestu z Brna na Vysočinu je už nyní možné koupit kombinované jízdenky IDS JMK + VDV a to na kontaktním centru na Hlavním nádraží, Kuřimi či Tišnově tak v červených automatech na vlacích S3 nebo S4. Nově ale přibyde ve validátorech možnost zakoupení jízdenky do všech zastávek mezi Brnem a Třebíčí a Brnem a Žďárem nad Sázavou.
  • Díky tomu si cestující mohou již z těchto mimokrajských měst koupit jednoduše jízdenky na cestu do Brna, které jim budou v rámci časové platnosti platit i rámci městské dopravy v Brně. Navíc i ušetří. Např. běžná přímá Flexi jízdenka v tarifu ČD z Nového Města na Moravě do Brna vyjde na 176 Kč a není v ní zahrnutá brněnská městská doprava. Při koupi jízdenky ve žlutém validátoru bankovní kartou v Novém Městě na nástupišti zaplatí cestující v součtu jen 119 Kč (70 Kč za úsek Nové Město – Tišnov a 49 za úsek Tišnov – Brno včetně přepravy po Brně městskou dopravou). Jízdné Třebíč – Brno pak vyjde na 99 Kč.

Rychlíky v Křižanově za rok skončí

Co se týká zastavování rychlíků linky R9 na nádraží v Křižanově, rok 2026 je posledním rokem, kdy tu rychlíky linky R9 budou zastavovat. Od následujícího roku, tj. od neděle 13. prosince 2026 již rychlíky linky R9 z Prahy do Brna budou Křižanovem projíždět. Proto Křižanov nebude již pro rychlíky integrován do jihomoravského systému.

Vyhledávač spojené nové generace

Už od 26. listopadu se mohou návštěvníci webu www.idsjmk.cz při vyhledávání spojení setkat s novým tlačítkem. Jeho prostřednictvím mohou otestovat vyhledávač spojení nové generace. Aktuálně od cestujících zaznamenali již 138 reakcí. Své názory mohou vyjádřit přímo ve vyhledávači po stisku palce nahoru nebo dolů ve vyhledaném spojení a doplnit komentář.

75 % sleva pro studenty a důchodce

Pokud příští vláda rozhodne o slevě 75 % na cestovném pro studenty a staré lidi, bude výměna ročních a čtvrtletních průkazek zdarma. Dokonce si je budou cestující moci sami přes internet iBrno.cz vrátit a hned zakoupit levnější roční či čtvrtletní. Cestující tak nemusí mít obavu o své peníze.

Navazující příspěvky

Přehled novinek v dálkové dopravě ČD pro rok 2026 – V pondělí 1. prosince 2025 proběhlo u prvního nástupiště bratislavského hlavního nádraží slavnostní představení jednotky Českých drah ComfortJet. Od nového jízdního řádu si totiž cestující na Slovensko a do Maďarska budou moci dopřát stejnou kvalitu a úroveň služeb, jakou znají z České republiky a Rakouska. Od prosincové změny jízdních řádů začnou na vybraných spojích na trase Praha – Brno – Bratislava – Budapešť jezdit nejmodernější dálkové vlaky ComfortJet; další spoje pak obslouží jednotky Railjet.

Nový jízdní řád 2026 v Karlovarském kraji – V neděli 14. prosince 2025 začne na železnici platit nový jízdní řád. Rozsah regionální dopravy v Karlovarském kraji se mírně zvýší – bude nasazen jeden pár vlaků na trati Karlovy Vary – Merklín. Bohužel nás čekají rozsáhlé výluky mezi stanicemi Chomutov a Kadaň-Prunéřov. Proto dojde k rozvázání přípojů mezi tratěmi 148 a 140 ze směru z Aše a opačně na rychlíky směr Karlovy Vary. Odstraní se ale dlouhé čekání ve Žluticích. Nový jízdní řád bude platit do 12. prosince 2026.

Podívejte se na novinky v předcházejícím jízdním řádu pro rok 2025 v Jihomoravském kraji. Hlavní změnou bylo obnovení provozu vlaků po zmodernizované trati ze Střelic do Zastávky u Brna a nasazení nových nízkopodlažních vlaků na linkách z Brna do Zastávky, z Břeclavi do Znojma, ze Zaječí do Hodonína a z Hodonína přes Veselí nad Moravou až na Myjavu.

Přehled novinek v cestování v Brně a na Jižní Moravě roce 2026 na webu OneManBrnoBlog – V neděli 14. prosince 2025 dochází k celostátní změně jízdních řádů. Přehled novinek a plánů pro regionální i dálkovou dopravu v Brně a v Jihomoravském kraji. Počet cestujících ve vlacích roste, vinařská turistika podporuje regionální dopravu a je snažší nákup jízdenek na Vysočinu. Z Jižní Moravy přímými vlaky do šesti hlavních měst. Více míst do Prahy.

Diskuzní fórum