Rožnov pod Radhoštěm má krásné nádraží

Středa 13. prosince 2023
Modernizace rožnovského nádraží začala v srpnu 2022 a to kolejištěm a nástupišti.  Proto již od února využívají cestující na nádraží Rožnov pod Radhoštěm dvě bezbariérová nástupiště. Délka nových kolejí je 1200 metrů. Tuto středu se jim po rekonstrukci otevřela i nádražní budova. Byla to velká sláva, přijeli hosté z Prahy, z místní radnice, zhotovitelé a mnoho místních občanů. V blízkosti nádraží vzniklo parkoviště pro auta, K+R, pro vozíčkáře a také krytý přístřešek pro parkování kol. Nový je i přístupový chodník. Celkové investiční náklady jsou 230 mil Kč.

Rožnov novém

V Rožnově pod Radhoštěm končí jednokolejná regionální dráha z Valašského Meziříčí, odkud se také řídí provoz na ní. Přímé vlaky sem jezdí až z Kojetína přes Kroměříž a Hulín. Cílem projektu bylo především zvýšit bezpečnost cestujících a samotného provozu na dráze.
Stanice má nově jedno vnější a jedno ostrovní nástupiště s výškou 550 mm nad kolejí, což umožňuje pohodlný nástup do nových nízkopodlažních vlaků. Těch tu jezdí většina. Jen já jsem sem přijel snad poslední Regionovou. Nové jsou rovněž odjezdové tabule.

První fáze rozsáhlé modernizace, zahájené v srpnu loňského roku, byla zaměřena na kolejiště stanice. Změna konfigurace kolejí umožnila vybudovat dvě bezbariérová nástupiště. Přístup k vlakům je po novém přechodu vpravo od staniční budovy. Většina spojů však bude stavět hned na prvním nástupišti.  Následně se práce přesunuly k nádražní budově, která prošla citlivou modernizací. V jejim sousedství vyrostl i nový technologický objekt.

„Rekonstrukce nádražní budovy nám umožnila poskytnout cestujícím rozšířené a moderní zázemí včetně komerčního prostoru a bezbariérových toalet. Objekt si zachoval původní charakter, navíc je citlivě spojený s novým technologickým zázemím,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Nádražní budova v Rožnově je památkově chráněná. Zdejší součinnost s památkáři v projevu pochválil i generální ředitel Jiří Svoboda. Výsledkem je větší čekárna. Nové jsou i záchody. Ty jsou dostupné i pro vozíčkáře. Rodiče s kočárkem tu mají i přebalovák.
Celý areál nádraží je oplocen, aby se zabránilo nedovolenému stupu do kolejiště.

Zpracování projektové dokumentace a stavební práce včetně výběru použitých materiálů a vzorkování jednotlivých prvků proto probíhaly v součinnosti s Národním památkovým ústavem. Zhotoviteli prací byly společnosti SWIETELSKY Rail CZ a EDIKT. Projektovou dokumentaci v režimu BIM připravoval SUDOP Brno.

Celkové investiční náklady stavby činí 230 391 537 Kč.
Realizace projektu Rekonstrukce žst. Rožnov pod Radhoštěm je spolufinancována Evropskou unií z prostředků Nástroje pro oživení a odolnost (RRF). Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Při odjezdu z Rožnova

  • Na nástupišti při odjezdu se mne ptá jedna stařenka, cože je tu dnes za takovou slávu. „Tolik krásných chlapů a tak pěkně oblečených.“
  • Odpovídám jí, že se tu dnes slavnostně otevíralo opravené nádraží.
  • „To je moc dobře“ říká paní. „Tohle nádraží si tu už zasloužilo. A nevíte jestli budou opravovat i to Vsetínská. Tam je to strašné.“
  • „Už se opravuje.“
  • „Tak to je moc dobře. A co to nádraží ve Valašském Meziříčí? To nebylo snad opravované od války“ ptá se mne.
  • „Pan ředitel ze správy železnic, to jsou ti co mají na starosti nádraží, tu říkal, že i Meziříčí se chystá.“
  • „Tak to je moc dobře.“