České dráhy prodaly společnosi Penta pozemky pro další rozvoj Prahy

Kupní cena pozemků o rozloze přibližně 9 400 m² je 320 mil Kč. Penta v oblasti hlavního nádraží dlouhodobě připravuje rozvoj nové městské čtvrti, která by v budoucnu mohla přestřešit část kolejiště a městským bulvárem propojit Vinohrady, Žižkov a centrum Prahy. První vizualizace nových ulic nad stávajícím kolejištěm byly představeny na únorové konferenci Nádraží 2025, která se konala ve zrekonstruované Fantově budově pražského hlavního nádraží.

Prodej pozemků pro projekt Churchill III navazuje na dříve uzavřenou spolupráci mezi Českými drahami a společnostmi Penta Real Estate a SUDOP Invest. Ta vychází ze smluvního rámce uzavřeného již v roce 1992 mezi tehdejšími Československými státními dráhami a mezinárodním konsorciem, které společnosti Penta a SUDOP převzaly v roce 2017. Prodeji předcházela intenzivní jednání, v rámci kterých se Českým drahám podařilo vylepšit podmínky historické smluvní dokumentace.

Společnost Penta plánuje v území navázat na projekty Churchill I a II, které se staly příkladem kvalitní urbanistické a architektonické přeměny území v těsném sousedství kolejiště hlavního nádraží. Tyto projekty mimo jiné umožnily vznik nového podchodu mezi hlavním nádražím a Žižkovem, který výrazně zlepšil dostupnost železniční stanice z této části Prahy.

„Pozemky v okolí hlavního nádraží už neslouží provozním potřebám Českých drah. Je proto přirozené, že hledáme cesty, jak toto území využít smysluplněji a otevřít ho městu. Dohoda o prodeji pozemků je tak dalším krokem v proměně zanedbaných ploch na moderní městskou čtvrť. Prostředky, které tímto získáme, chceme investovat zpět do nákupu nových vlaků a kvalitnějších služeb pro naše cestující,“ uvedl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

„Kupujeme část pozemků na hlavním nádraží, abychom mohli rozvíjet další fázi širšího záměru transformace tohoto územím v centru Prahy. Chceme kultivovaně a komplexně rozvíjet a zvelebit toto dlouho opomíjené a uzavřené území a vytvořit z něj funkční veřejný prostor s kvalitní architekturou. Společně s městem, Správou železnic a Českými drahami pracujeme na tom, aby se výhledově na hlavním nádražím mohla realizovat výstavba nad kolejištěm obdobně, jako je tomu v jiných evropských metropolích,“ říká David Musil, Managing Director společnosti Penta Real Estate.

Navazující příspěvky

Konference Nádraží 2025 se konala 27. února 2025 ve zrekonstruované Fantově budově pražského hlavního nádraží. Byla symbolická pro debaty o tom, jak se renovují česká nádraží a jak by měly vypadat moderní výpravní budovy. Konference o 2.608 nástupních míst a více jak 3.300 nádražních budov v majetku Správy železnic. Mezi nejčastěji zmiňovanými byly nádraží v Českých Budějovicích a v Plzni. V obou případech šlo o náročné, ale zdařilé rekonstrukce historických budov, které nyní splňují požadavky současného železničního provozu i potřeby cestujících.

Umělá inteligence píše v Praze vzkazy cestujícím – u pražského hlavního nádraží při cestě na Žižkov se na betonové stěně nachází netradiční umělecké dílo. Je to textující řádek, který se průběžně mění – generuje jej umělá inteligence na motivy cestování vlakem. A aby to bylo ještě zajímavější, jednotlivá písmena v instalaci pocházejí z vyřazených starých odjezdových tabulí Pragotron, které si pamatují cestující ze stovek českých nádraží.

Popis, fotky a hodnocení vlakového nádraží Praha hlavní nádraží – hlavní nádraží má devět nástupišť, přitom u většiny z nich mohou stát vlaky vlevo i vpravo. Sledujte pozorně odjezdové tabule na příslušné straně nástupiště. Nástupiště jsou dále označena jako jižní (J) a severní (S). Přístup na nástupiště je třemi podchody. Jen ten severní (S), co je vlevo z haly je bezbariérový.

Diskuzní fórum