Rekordní částka na investice pro další rozvoj české železnice

  • Správa železnic bude mít v příštím roce na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 mld Kč. To je téměř o miliardu víc než letos.
  • Rekordních 39,3 mld Kč půjde na investice. Díky tomu odstartuje například modernizace důležitého uzlu Česká Třebová. V příštím roce začne také výstavba prvních částí dvoukolejné trati na 200 km/h z Brna do Přerova. Pokračovat bude i příprava vysokorychlostních tratí.
  • 19,5 mld Kč půjde do oprav a údržby tratí
  • letos Správa železnic dokončí 73 kilometrů zmodernizovaných tratí. Příští rok k nim přibude dalších 47 kilometrů.

Na české železnici začnou v roce 2025 další desítky důležitých staveb. „Velkým milníkem bude zahájení výstavby prvních traťových úseků pro rychlost 200 km/h v rámci budování rychlého spojení mezi Brnem a PřerovemZ hlediska bezpečnosti je třeba uvést na prvním místě spuštění výhradního provozu moderního vlakového zabezpečovače ETCS, ke kterému dojde v průběhu ledna na 622 kilometrech koridorových tratí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Třicet nádraží se právě opravuje

Správa železnic aktuálně rekonstruuje tři desítky nádražních budov. V příštím roce se rozběhnou práce na dalších více než dvaceti místech. Celkem půjde na jejich údržbu, opravy a rekonstrukce téměř 2,3 miliardy korun. „V současnosti obnovujeme například historicky cenné objekty v Pardubicích, Ostravě-Vítkovicích, Jaroměři nebo Lovosicích, v rámci celkových modernizací vzniknou nová nádraží v Praze-Bubnech a Brně-Králově Poli. V příštím roce pak zahájíme rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, úplně nový objekt začneme budovat v Mladé Boleslavi,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Souhrn dokončených prací v roce 2024

  • byla dokončena rekonstrukce nádražní budovy v Berouně (včetně krásné mozaik
  • ještě letos Správa železnic dokončí rekonstrukci vsetínské stanice včetně okolí
  • byla dokončena rekonstrukce nádražní budovy v Plzni
  • byla dokončena rekonstrukce nádražní budovy ve Světlé nad Sázavou
  • je dokončována rekonstrukce stanice Vlkov u Tišnova
  • dokončena modernizace úseku Křižanov – Vlkov u Tišnova
  • dvě koleje a trolejové vedení získá do konce roku úsek ze Střelic do Zastávky u Brna
  • z hlediska mezinárodní dopravy je důležité dokončení modernizace trati z Lanžhota na státní hranici se Slovenskem (Kúty)
  • byla dokončena modernizace uzlu Pardubice
  • byl zdvojkolejněn úsek Bránický most – Krč v úseku po novou odbočku Spořilov.
  • byl zdvojkolejněn úsek Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová.
  • náhrada přejezdu v Olomouci, v Holické ulici
  • v Teplicích pak skončila první etapa zaměřená na fasádu a střechu tohoto historicky cenného objektu.

Probíhá

  • modernizace trati Praha-Bubny – Výstaviště. Praha-Bubny by měly být hotova v srpnu 2025.
  • modernizace trati Kladno – Kladno-Ostrovec
  • rekonstrukce nádražní budovy Lovosice
  • v listopadu v příštím roce by měly být dokončena Jaroměře
  • a v květnu i Ostrava-Vítkovic. Ve Vítkovicích je samotná budova moc velká, bude v ní sídlit Úřad práce.
  • rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole. Sloužit veřejnosti bude od září 2025 a celá stavba by měla být hotova v prosinci 2025.
  • Na Masarykově nádraží v Praze bude v srpnu dokončena levá skupina nástupišť.

Stavby zahajované v roce 2025

  • I v roce 2025 bude pokračovat realizace projektu železnice na Letiště Václava Havla. K už probíhajícím stavbám tak přibude modernizace úseku z Prahy-Ruzyně do Kladna.
  • Na důležité spojnici Brna a Přerova zahájí Správa železnic modernizaci dvou úseků mezi Nezamyslicemi a Přerovem. Po dokončení vznikne první úsek rychlého spojení, které bude součástí budoucí vysokorychlostní sítě v Česku. Vlaky tu budou jezdit po dvou kolejích rychlostí 200 km/h.
  • Naplno se rozběhne rekonstrukce hlavního nádraží v Hradci Králové a
  • také stanice Česká Třebovákterá projde celkovou přestavbou odpovídající jejímu významu pro osobní i nákladní dopravu.
  • rekonstrukce trakčního vedení Bechyně – Tábor
  • Celková proměna přeshraničního spojení západních Čech a Bavorska odstartuje rekonstrukcí stávající trati mezi Plzní, Nýřany a Chotěšovem.
  • Začnou rovněž práce na elektrizaci a zkapacitnění trati z Týniště nad Orlicí do Solnice.

Cyklická (pravidelná) údržba v roce 2025

  • Několik úseků projde cyklickou obnovou, mimo jiné část tzv. pravobřežky mezi Nymburkem a Liběchovem nebo
  • trať z Horní Lidče na státní hranici se Slovenskem.
  • Hlavně pro nákladní dopravu bude významná cyklická obnova trolejového vedení mezi Úpořinami a Ohníčí v Ústeckém kraji a
  • v úseku Nymburk seřaďovací nádraží – odbočka Babín.
  • Prostá rekonstrukce pak proběhne v úsecích Olomouc – Blatec a
  • Police nad Metují – Teplice nad Metují.

Od ledna 2025 by mělo být již 622 km tratí s výhradním provozem pod ETCS.

  • V roce 2025 se měla zahájit modernizace ŽUBrno první stavba a to Židenice – Černovice, včetně nových mostů. Bohužel, podobně jako mezi Pardubicemi a Hradcem Královým, i zde v Brně podalo několik občanů námitku proti kácení stromů kolem trati. Zatím se vše řeší po úřadech a neví se, kdy dojde k zahájení stavby.
  • Co se týká brněnského podsmyku pro nákladní dopravu, který má vzniknout mezi Židenicemi a Maloměřicemi, ten se bude stavět až na závěr modernizace železničního uzlu Brno.
  • Dobrá zpráva přišla z Jeseníků. V prosinci by se mělo opět začít jezdit přes Ramzovou do Jeseníků. Některé další povodněmi poničené tratě potřebují větší opravy, včetně mostů a propustků. Řeší se nejen prostá obnova, ale i jejich zapojení do protipovodňových opatření. Například  tím, že by železniční násep sloužil jako hráz, ale je třeba vyřešit propustky, aby je bylo možné a hlavně včas uzavřít.
  • V souvislosti s povodněmi poděkoval pan ředitel Svoboda všem pracovníkům a drážním hasičům zvlášť.

  • Bohužel vynaložené miliardy korun se výrazněji nepromítnou do zvyšování rychlostí. Objem železniční dopravy je tak velký, a trvale roste, že ke zvyšování tratí dojde až v souvislosti s výstavbou nových a vysokorychlostních tratí. Ty uvolní stávající tratě.
  • Na trati ze Žďáru přes Světlou nad Sázavou bude i v dalších letech probíhat modernizace, které si vyžádají výluky. Opravovat se bude i úsek z Kolína přes Kutnou Horu do Světlé nad Sázavou. Práce by měly skončit do roku 2030. Trať dostala řádně zabrat při výluce přes Blansko.
  • V roce 2027 bude z Kuřimi na Křižanov opět nic-kolejný provoz. Budou se opravovat mosty a dělat tišnovské nádraží.

Příprava vysokorychlostních tratí

Naplno pokračuje příprava vysokorychlostních tratí, z plánovaného počtu 750 km je nyní naprojektována už plná polovina (351 km) budoucí sítě. Správa železnic vybrala i projektanta poslední části vysokorychlostní trati z Prahy do Brna, a to úseku mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší. Současně začal geologicko-inženýrský průzkum v Prosenicích a Přerově-Čekyni na trase budoucí VRT Moravská brána. Ještě letos se plánuje také v místě Krušnohorského tunelu.

Na přelomu roku předpokládáme získání kladného stanoviska k EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí, pro VRT Moravská brána. To nám umožní začít s výkupem pozemků. Pokračujeme i v architektonických soutěžích, v nejbližších dnech ji vyhlásíme pro plánovaný terminál Kořenice-Bečváry VRT. Jeho podobu bychom měli znát na jaře příštího roku,“ přibližuje Jiří Svoboda.

Řeší se i zajištění řízení provozu na VRT z centrálních dispečerských pracovišť v Praze a Přerově. Už v listopadu zahájí projekční práce na nové budově, která vznikne na pražské Balabence.

Opravy a údržba tratí

Na opravy a údržbu tratí půjde v příštím roce 19,25 miliardy korun. Tato částka se ale ještě navýší o prostředky určené na odstranění povodňových škod. Mezi nejvýznamnější akce příštího roku patří celková oprava ozubnicové dráhy z Tanvaldu do Kořenova, dále oprava trati Olbramovice – Sedlčany nebo kolejí a výhybek ve stanicích Příbram a Česká Kamenice. Obnova čeká také most přes řeku Jihlavu mezi stanicemi Jihlava a Jihlava město.