RegioPanter jednotky začaly dnes, v úterý 20.prosince, jezdit na trati z Olomouce přes Uničov do Šumperka. Do konce roku České dráhy nasadí v Olomouckým kraji celkem čtyři dvou-vozové jednotky 650 + 651. V lednu je doplní ještě pátá. Tím ale obměna vozidlového parku ve zdejším kraji nekončí. V průběhu příštího roku a na začátku roku 2024 v regionu začne jezdit celkem 27 zcela nových tří-vozových souprav RegioPanterů řady 640.

Slavnostní představení

nových jednotek RegioPanter 650+651 proběhlo dnes na olomouckém hlavním nádraží.

První jízda s RegioPanter

Součástí dnešní akce byla i prezentační jízda do Šternberka a zpět do Olomouce. Tato trať je modernizovaná elektrifikovaná regionální trať, na které budou od nového roku jezdit pouze vlaky s evropským zabezpečovačem ETCS a to rychlostí až 160 km/h. To bude znamenat zkrácení jízdní doby mezi Olomoucí a Uničovem. Co mne potěšilo, že již dnes byla druhá dvou-vozová jednotka RegioPanter nasazena na normální výkon s cestujícími na lince do Šumperku.

Měl jsem možnost jet jak prezentačním vlakem z Olomouce do Šternberku, projet si trať motorákem Btn 753 a na závěr jet ze Šternberku do Uničova novým RegioPanterem s cestujícími. Rozdíl v jízdě mezi starým motorákem a novými jednotkami je nesrovnatelný. Díky kvalitě zrekonstruované trati jsem nechtě ani věřit, že jedeme rychlostí 100 km/h. Tak se už těším na těch 160 km/h a kratší čekání ve stanicích.

Zbytek výkonů zatím pokryjí stávající motorové a elektrické vlaky s klasickou soupravou. Jedná se naštěstí jen o přechodné období do doby dodání nových tří-vozových jednotek RegioPanter z výroby.

RegioPanter 640 a konečně zrychlení

První dodávka souprav RegioPanter řady 640 se očekává v dubnu 2023. Kompletní nasazení těchto jednotek na trati z Olomouce do Šumperka by mělo být v červnu 2023. Zároveň začne platit nový jízdní řád, ve kterém se plně projeví vlastnosti zmodernizované trati s nejmodernějším vlakovým zabezpečením ETCS, tak i lepší vlastnosti nových elektrických jednotek. Takže více vlaků a hlavně zkrácení času jízdy.

Postupné dodávky nových elektrických jednotek zajistí provoz jak na nově zmodernizované trati z Olomouce přes Uničov do Šumperka, zároveň postupně nahradí dosluhující jednotky řady 460 a klasické soupravy s elektrickou lokomotivou na celém území Olomouckého kraje. České dráhy v rámci smlouvy investují do nákupu nových vozidel a zásadního zvýšení komfortu cestování přes 4 mld korun. Další více než jedna mld korun půjde do údržbové základny. Nové elektrické jednotky určené pro Olomoucký kraj vyrábí konsorcium Škoda Transportation a Škoda Vagonka.

RegioPanter základní údaje

RegioPanter jsou klimatizované a bezbariérové elektrické soupravy pro regionální dopravu. Ve vlacích je místo pro vozíčkáře, pro kočárky, jízdní kola nebo pro zvlášť objemná zavazadla. Ve vozech je hlášení a LCD monitory, který bude cestující informovat o průběhu jízdy, cílové stanici, směru jízdy, následující zastávce a také o mimořádnostech na trase. Sedačky jsou příjemné s textilním potahem, cestující mohou využívat wi-fi a elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky. Nástupní dveře jsou dvoukřídlé posuvné. Ovládají se snadno tlačítky.

Pro vyšší bezpečnost budou dveře za jízdy blokovány proti otevření. Uzavření a také jejich blokování proti otevření se bude provádět již před rozjezdem vlaku. Nevidomí pak budou moci použít k ovládání nástupních dveří vlaku speciální vysílačku pro nevidomé.

Záchody jsou s uzavřeným systémem do nádrže. Takže na záchod můžeme i ve stanici. A jsou samozřejmě navrženy i pro vozíčkáře. A je tu i sklopný pult pro přebalování kojenců.

Vlaky mají maximální cestovní rychlost 160 km/h a jsou vybaveny evropským zabezpečovacím zařízením ETCS.

Olomoucký kraj – elektrifikované tratě

  • Zábřeh na Moravě – Přerov,
  • Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín,
  • Hranice na Moravě – Valašské Meziříčí – Vsetín,
  • Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě,
  • Nezamyslice – Olomouc hl.n.,
  • Zábřeh na Moravě – Šumperk – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín,
  • Olomouc – Uničov – Šumperk.