celkové hodnocení
O nádraží
Olomouc hlavní nádraží má všech pět nástupišť bezbariérově přístupných.
Nástupiště jsou široká a vysoká pro pohodlný nástup do vlaků.
První nástupiště je hned u staniční budovy.
Nástupiště 1A je pak vpravo od staniční budovy. Část kolejí je schovaná „za rohem.“
Na druhé až páté nástupiště vedou dva podchody. Podchod, co začíná v haly nádraží má na nástupiště jen schody a pojízdné schody. Z druhého podchodu, co je vpravo, za staniční budovu vedou na nástupiště schody i výtahy.
Na Olomouckém hlavním nádraží všechny potřebné služby.
Před nádražím uzel městské a regionální veřejné dopravy. Podzemní parkoviště.
Pokud hledáte jiné nádraží jak to Olomoucké, pokračujte na abecední seznam vlakových stanic.
Pro znalce, na odkazu Česká nádraží.cz je filtrovací tabulka s možností vícenásobného třídění železničních stanic.
Přístup na nádraží
- Veřejná doprava (MHD, BUS): MHD u nádraží
- Parkování auta: Ano
- Parkování kol: Ano
Přístup na nádraží
Nádraží, čekárna, pokladna
- Pokladny: Ano
- Čekárna: Ano
- Občerstvení: Ano
- Vizuální a hlasový navigační systém: Ano
- Bezbariérovost nádraží: Ano
- Restaurace: Ano
- Záchody: Ano
- Restaurace: Ano
- Úschovna zavazadel: Ano
- Bezbariérovost WC: Ano
- Odkaz na informaco o nádražím u dopravce: https://www.cd.cz/stanice/olomouc-hl-n-/5434362
- Orientace na nádraží: bez problémů
-
- Hala olomouckého hlavního nádraží. Po obvodu pokladny jednotlivých dopravců. V čele info tabule a pod ní přístup rovno na 1.nástupiště, popřípadě do podchodu k nástupišti 2 až 5.
-
- ČD centrum na olomouckém nádraží je řádně osvětleno a dveře se otevírají samy. Uvnitř i informace o řazení vlaků.
-
- V pravém a levém křídle nádraží je nabídka velkého množství služeb, restaurací a prodejen jídla a pití.
-
- Je tu rovněž nabídka balených potravin. Tady v Olomouci byl můj první automat, kde jsem platil kartou.
-
- V pravém křídle, vedle čekárny, je i vstup do pravého podchodu. Pro bezbariérový přístup musíte vpravo do výtahu.
Přístup na nástupiště
-
- K nástupišti 2 až 5 jedině podchodem. Přitom v Olomouci na nádraží je dvojice podchodů. Z toho prostřední, na snímku, nahoru na nástupiště jedině po obyčejných schodech nebo po jezdících schodech.
-
- Z haly nádraží vede do prostředního podchodu trojice pojízdných schodů. Pod schody je rovněž odbočka do sousedního podchodu s výtahy a na nástupiště 1A.
-
- Na křížení kolmé spojovací chodby a pravého podchodu. Na nástupiště 2 až 5 doleva, na nástupiště 1A hned nahoru.
-
- Druhý podchod pod olomouckým nádražím je vpravo ze staniční budovy. Použijte jej, pokud potřebujete výtah nebo pokud potřebujete projít pod celým nádražím. Současně je to přístup na stanoviště náhradní autobusové dopravy.
-
- Pravý podchod pod olomouckým nádražím slouží i jako přístup ke stanovišti náhradní autobusové dopravy za vlak. Nahoru možno použít i výtah.
1.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
- Čistota: různé pachy a smrady
1A.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, přehledné, plně zastřešeno,
- Čistota: ano
-
- V Olomouci je pravo od nádražní budovy nástupiště 1A. Přístup z haly bez schodů, vpravo po prvním nástupišti. Čas potřebný na přestup aspoň 5 minut.
-
- U nástupiště 1A jsou koleje 7 a 9. A zatímco nástupiště vpravo u 9.koleje již začíná, na nástupiště u 7.koleje musíte jít ještě kousek dál. V žádném případě nescházejte vlevo dolů, to nikam nevede. Běžte furt rovno kolem zábradlí.
-
- Nástupiště 1A u koleje 9 je dlouhé, rovné a přehledné. Jsou tu lavice na sednutí. Přístup však jen z jedné strany.
-
- Nástupiště 1A u koleje 7 je dlouhé, rovné a přehledné. Jsou tu lavice na sednutí. Přístup však jen z jedné strany, od nádražní budovy.
2.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
- Čistota: ano
3.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
- Čistota: ano
-
- Na 3.nástupiště vedou dva podchody. Z toho prostředního nahoru buď po pevných nebo po pojízdných schodech.
-
- Nahoru pak po normálních schodech nebo po pojízdných schodech. Pokud potřebujete výtah, tak musíte použít krajní podchod – vpravo od nádražní budovy.
-
- Rovněž 3.nástupiště olomouckého hlavního nádraží je bezpečné a přehledné. Na jeho pravém konci je výtah pro bezbariérový přístup.
4.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, dlouhé, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
- Čistota: ano
5.nástupiště
- Příchod na nástupiště: kdykoliv
- Bezbariérovost nástupiště: Ano
- Hlášení / odjezdové informační tabule: Ano
- Místa na sednutí: Ano
- Stav nástupiště: široké, vysoké, bezpečné, rovné, přehledné, plně zastřešeno,
- Čistota: ano
-
- Na rozdíl od prvních čtyř nástupišť, vedou na páté nástupiště jen obyčejné schody. Žádné pojízdné. Jen z pravého podchodu se dostanete nahoru i výtahem. takže bezbariérový přístup je zajištěn.
-
- 4.nástupiště je trochu kratší než předchozí nástupiště. Přesto je dostatečně dlouhé a přehledné. Zde nástupní hrana u koleje 10.
Plánek hlavního nádraží v Olomouci
Kliknutím na obrázek se zobrazí celý plánek Olomouckého hlavního nádraží (PDF) v novém okně
Plánek hlavního nádraží v Olomouci je převzat ze stránky České dráhy > Plánky stanic
Kudy na náhradní autobusovou dopravu
-
- Druhý podchod pod olomouckým nádražím je vpravo ze staniční budovy. Použijte jej, pokud potřebujete výtah nebo pokud potřebujete projít pod celým nádražím. Současně je to přístup na stanoviště náhradní autobusové dopravy.
-
- Pravý podchod pod olomouckým nádražím slouží i jako přístup ke stanovišti náhradní autobusové dopravy za vlak. Nahoru možno použít i výtah.
-
- Vstup do Pravého podchodu pod olomouckým nádražím. Třeba při příjezdu náhradní autobusovou dopravou. Výhodou je, že hned u vstupu vidíte časy odjezdů vlaků.
Klady
Rovná, dlouhá a široká nástupiště. Pod střechou. Přístup podchody, schody nebo výtahem. Na nádraží pestrá nabídka služeb. Orientace na hlavním nádraží v Olomouci je v pohodě. Přístup plně bezbariérový. Za pochvalu stojí navazující uzel veřejné dopravy.
Zápory
Nahoru na nástupiště sice vedou pojízdné schody, ale jsou hodně úzké. Vstup na ně s kočárkem je dokonce zakázán! Použijte proto pravý podchod, kde jsou výtahy. Druhý výtka: ve vestibulu na odjezdové tabuli je napsaný vlak včetně čísla nástupiště. Ale přitom u nástupiště stojí ještě předchozí vlak (!). Tohle je opravdu hodně zmatečné. Zvláště, když mezi vlaky je rozdíl na odjezdu jen několik minut. Pokud se nepodíváte na tabuli přímo na nástupišti, může se vám stát, že pojedete jiným vlakem. Viděl jsem, jak právě jedna paní nastoupila do vlaku, který se hned rozjel. A až potom zjistila, že nastoupila omylem na jiný (předchozí) spoj. Třetí výtka, na co si je dobré dávat pozor, je nástupiště 1A vpravo od nádražní budovy. Je daleko, potřebujete více času na přestup.
Mrzí mě necitlivá rekonstrukce peronů Hl. nádraží Olomouc kde byly z dotací EU nahrazeny původní ještě historicky postaru nýtované ocelové podpěry stříšek které při tom stačilo pouze otryskat a znovu ponatírat. Vyhozené miliony, na likvidaci technické zajímavosti. Za to by měl někdo sedět za mřížemi.
Ponechány byly pouze nehezké později neesteticky vyrobené svařované podpěry na peronu hned vedle budovy, aby ten dotační podraz na historii vypadal naopak jako žádoucí.
Nová konstrukce není za slunného dne naštěstí nevzhledná a když byla nová, tak byla i čistá, což bylo její jediné plus. Ovšem bílá matná nikdy dlouho čistá nebude už z principu.
Mrzuté je, že se tak dělo i v době kdy byl opovědným vedoucím oddělení dotací na rekonstrukci stanic současný primátor města Olomouce, který ač z Valašska tvrdí, že je patriot.
Pokud by byly původní podpěry alespoň zachovány, byly by šance nádraží jednou vrátit jeho historickou tvář.
Zrtátu historické podoby vnímám jako sprostou facku z titulu papalášské moci.
V záp. Ebvropě se k památkám chovají citlivěji, ba ani pražané by si nenechali zbourat příjezdovou ocelovou halu.
Stejně zoufalý k umění necitlivý je komerční reklamní mobiliář v hale připomínající Disneyland. Zakrývá umělecké dílo na kterém tančí a jásají krojovaní Hanáci. Nejspíše proto, že v nápisu pod grafikou je nápis:
„Rozkvétá kraj, má milovaná zem, když dělníci a ženci prací tvořivou ji věnčí.“ Toto sgrafito z roku 1960 je dílem šternberského umělce Wilhelma Zlamala. Autorem uvedeného citátu byl básník a ředitel olomouckého rozhlasu Alois Rečka.
Řeči o nedostatečné kapacitě haly mě děsí představou, že SŽDC chystá další barbarství. Prosím, když tak vpravo od budovy kde je místo, navázat na původní ponechanou halu.
Pamětníci z Olomouce a nejen ti si zaslouží chránit alespoň to co ještě zbylo.
Bohužel nalézt parkoviště za nádražím spletí uliček také není nejjednodušší. Běda, spěchat na vlak!
Vždyť je tam podzemní parkoviště před budovou.
Dobrý deň,
Dovoľujem si upozorniť na nepríjemnú situáciu s využívaním veľkého nákladného výťahu v podchode smerom Hodolany. Som mamička na materskej, a tento výťah sme využívali pomerne často. No v poslednej dobe ( napr aj dnes 3.8.2020) tento výťah dlhodobo nefunguje. Vzhľadom na to, že sa nestalo prvý raz, čo výťah nešiel, a je to pre mňa veľmi nepríjemné (a myslím, že nie som sama), keď musím stáť a čakať, či mi niekto pomôže vyniesť lebo zniesť kočík po schodoch. Momentálne som druhý krát tehotná a s väčším bruchom je to naozaj náročné. Výťah má slúžiť, aby sme sa mohli normálne dostať cez nádraží kam potrebujeme. Mimochodom, čo takí vozíčkari???? Okrem toho, nikde nevisí žiaden oznam, že je výťah v poruche.
Prosím aby si to niekto všimol a dalo sa s tým niečo urobiť.
Ďakujem.