Pendolino začalo jezdit v běžném provozu rychlostí 200 km/h

Česká železnice dnes v nedělní večer 31. srpna 2025 prolomila dosavadní rychlostní limit 160 km/h v pravidelné dopravě. Jednotka Pendolino Českých drah na lince z Prahy do Českých Budějovic poprvé dosahuje rychlosti 200 km/h. Cestující se tak dostanou do jihočeské metropole v rekordním čase 95 minut, v opačném směru bude vlak ještě o pět minut rychlejší. Pendolino dosahuje své maximální rychlosti díky technologii naklápění vozů na dvou úsecích jižního koridoru, mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Doubím a Soběslaví.

První Pendolino na pravidelné lince do Českých Budějovic vyrazilo dnes jako vlak IC 591 Pendolino ve 20:27 z pražského hlavního nádraží a do jihočeské metropole dorazí za chvíli ve 22:02. Ranní spoj IC 590 Pendolino vyrazí z Budějovic minutu před šestou, do Prahy přijede v 7:29.

„Modernizace železniční tratě mezi Prahou a Českými Budějovicemi přináší další hmatatelné výsledky. Díky nasazení rychlých jednotek Pendolino a úpravám infrastruktury se podařilo zkrátit jízdní dobu a zvýšit komfort cestování. Jedná se o významný posun na české železnici, kterým položíme základ pro provoz vyššími rychlostmi na budoucích vysokorychlostních tratí, na nichž budou české vlaky jezdit až 320 km/h,“ uvádí ministr dopravy Martin Kupka.

„Zrychlování vlaků a celkové zkracování jízdních dob vnímám jako jeden z klíčových nástrojů v posilování konkurenceschopnosti vlakové dopravy. Jsem hrdý, že je to právě vlak Českých drah, který jako první na pravidelné lince u nás dosahuje cestovní rychlosti až 200 km/h, a věřím, že v trendu zrychlování budeme intenzivně pokračovat. Naše vlaky jsou na to totiž připraveny, nejmodernější ComfortJet spolu s vysokorychlostní lokomotivou Vectron je schopen jezdit až 230 km/h,“ popisuje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec rychlostní možnosti vlaků a dodává: „Kromě rychlejšího cestování ale prodloužení Pendolina do Českých Budějovic přináší také nové možnosti cestování z východu na jih Čech. Večerní spoj totiž navazuje na vlak SC 500, který přijíždí z Bohumína do Prahy a fakticky i funkčně tak dochází k prodloužení tohoto spoje a vzniku unikátního přímého spojení Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Tábor – České Budějovice.“

200 km/h s naklápěcí skříní

Svou maximální provozní rychlost mohou Pendolina využívat v traťových úsecích Votice – Sudoměřice u Tábora a Soběslav – Doubí, které jsou pro vlaky s naklápěcí skříní projektovány na maximální rychlost 200 km/h.

„Prolomení stávajícího rychlostního limitu je pro nás víc než jen provozní změna – je to symbolické otevření nové kapitoly české železnice. Efektivní zkracování jízdních dob představuje jednu z priorit Správy železnic, a nemusíme se bavit jen o projektu vysokorychlostních tratí. Například právě tady, na koridoru z Prahy do Českých Budějovic, před námi stojí stavba tunelů mezi Nemanicemi a Ševětínem, díky kterým se podaří trať napřímit a cestujícím tak ušetřit další cenné minuty. Tunely začneme razit už v příštím roce,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

V průběhu let došlo k výraznému zkrácení jízdních dob mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Zatímco v první polovině 90. let dosahovala běžná cestovní doba délky až 3 hodiny, nyní zvládne ranní Pendolino tu samou trasu za 90 minut.

„Mám opravdu radost, že se na jihočeské železnici konečně odehrávají velké změny k lepšímu. Modernizují se tratě, přibývají nové vlaky a zlepšuje se komfort cestování. Pendolino do Českých Budějovic je dalším důkazem, že se jižní Čechy posouvají dopředu. Představte si, že ráno vyjedete z Budějovic a za hodinu a půl jste v centru Prahy, večer se pohodlně vrátíte zpět v jednom z nejrychlejších vlaků u nás. Ale nejde jen o rychlost, doprava musí být zároveň atraktivní, pohodlná a spolehlivá. To je standard, který si obyvatelé Jihočeského kraje bezesporu zaslouží. A nejen proto, že právě u nás se začala psát historie železnice v českých zemích,“ upozornil hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba.

„My jsme si letos koncem července slavnostně připomínali prvopočátky naší železnice a 200 let od uvedení do provozu slavné koněspřežné dráhy. Tenkrát trvalo zdolání 128 kilometrů dlouhé trasy z Českých Budějovic do Lince celých čtrnáct hodin. V kontextu se supervlakem Pendolino, který jede z našeho krásného města do Prahy hodinu a půl je to až neuvěřitelné. Navíc místo dřevěných nepohodlných lavic nabízí velký komfort a skvělé zázemí pro celé rodiny. Myslím, že Budějčáci tento počin Českých drah velmi ocení, ranní spoj si oblíbí a budou jezdit pravidelně. Někdy se k nim samozřejmě ráda přidám,“ říká primátorka Českých Budějovic Dagmar Škodová Parmová.

„Zrychlení spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi na 90 minut je ukázkou toho, jak má moderní železnice vypadat. Je to přínos nejen pro Pražany, ale i pro celou republiku. Rychlejší, pohodlnější a atraktivnější cestování pomůže odlehčit silnicím a posílit železniční dopravu jako páteřní způsob přepravy. Praha vítá každý krok, který nás přibližuje modernímu evropskému standardu,“ doplňuje primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.

Postřehy z historické první jízdy

I naše redakce dostala pozvání na historicky první jízdu Pendolinem rychlostí 200 km/h z Prahy do Českých Budějovic. První jízdě předcházela tisková konference v prostorách Foyer Café na hlavním nádraží s projevy řečníků. Na náš dotaz, kde že vlastně budou „účastníci zájezdu“ sedět, je nám odpovězeno, že v prvních dvou vozech vpředu s tím, že část míst je rezervována, jinak si můžeme sednout, kde chceme. Spoj SC 500 z Ostravy dorazil do Prahy včas, je tedy dost času na fotografování a nástup. Odjezd z Prahy je mírně opožděný a po odjezdu sedám do druhého vozu, který je běžně první třídou. Ale nakonec v něm nechám jen zavazadla a přesunuji se dopředu, kde je většina novinářů a především zástupci Českých drah včetně generálního ředitele Michala Krapince, ministra dopravy Martina Kupky a generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody. Po odjezdu nás tiskový mluvčí Filip Medelský a dále náměstek generálního ředitele a člen představenstva odpovědný za osobní dopravu, Jiří Ješeta informují o průběhu jízdy. Přibližně v 21:08 by mělo Pendolino začít zrychlovat ze 160 km/h na rychlost 200 km/h v prvním úseku.

Atmosféra po deváté hodině připomíná magické čekání na půlnoc na konci roku. Žluté panely u východu z vozu ukazují postupně, jak roste rychlost. Aktuální rychlost by se měla ukazovat také na dvou velkých monitorech, na nich je však informace mírně zpožděná. Mezitím prochází soupravou také posádka jídelního vozu, která rozdává především Bohemia sekt, památeční jízdenku a další drobné občerstvení. Ve chvíli, kdy je rychlosti 200 km/h dosaženo, si připíjím s kamarádem z Českých Budějovic, u kterého budu mít nocleh. To, že jedeme o 40 km/h rychleji, než je současný maximální limit na české železnici, je poznat i díky naklápění celé jednotky.

Příjezd do Tábora je o čtyři minuty dříve, do Českých Budějovic naopak o dvě minuty později. Před příjezdem do Českých Budějovic je ve vlaku slyšet kromě hlášení i doprovodná hudba, která však není tak hlasitá, abych poznal, o kterou jde skladbu (na rozdíl od Smetanovy Vltavy před příjezdem do Prahy, která dodnes v Pendolinu zní). Historický milník české železnice je dosažen. Ranním vlakem IC 590, který je dle jízdního řádu ještě o něco rychlejší díky vynechání zastávky ve Veselí nad Lužnicí, necestuji. Mám tedy čas si alespoň krátce prohlédnout před odjezdem vlaku IC 538 Jižní Express opravenou halu nádraží. Cesta do Prahy je svižná, je znát, že jižní železniční koridor je až na úsek Veselí nad Lužnicí – České Budějovice a úsek před před Prahou po zdařilé modernizaci a jízda mi utíká rychleji jak třeba z Brna do Pardubic.

Je šance, že by do Českých Budějovic jezdilo více vlaků Pendolino? Záleží samozřejmě na objednávce ministerstva dopravy, podle ministra dopravy Martina Kupky je však nutné respektovat počet provozuschopných Pendolin Českých drah, kterých je nyní šest. Dále platí, že Pendolina jsou na trase z Prahy do Ostravy oblíbená, což by se nelíbilo cestujícím, kteří jsou na tyto vlaky zvyklí. Tak či tak, Michal Krapinec splnil svůj loňský slib, že letos začneme jezdit vlaky rychlostí 200 km/h.

O jednotce Pendolino

Společnost Alstom dodala Českým drahám celkem 7 vysokorychlostních jednotek Pendolino, po nehodě jedné z nich v roce 2022 jich nyní dopravce provozuje 6. Jedna jednotka má 7 vozů, z toho 4 jsou hnací a 3 vložené bez pohonu. Délka vlaku je 185 metrů a kapacita 327 míst k sezení, z toho 52 míst v 1. třídě, 2 místa pro cestující na vozíku a disponuje také 3 místy pro jízdní kola. Celý vlak má 16 hnaných náprav a celkový výkon 4 000 kW. Maximální provozní rychlost vlaku je 200 km/h. Jednotky jsou vybaveny systémem aktivního naklápění vozové skříně, což jim umožňuje projíždět oblouky vyšší rychlostí, než mohou klasické soupravy.

Pendolina nabízejí klimatizované velkoprostorové oddíly, dětské kino, bistro, palubní Wi-Fi síť a možnost napájet cestovní elektroniku během cesty z elektrických zásuvek 230 V. Dále se ve vlaku nachází palubní zábavní a informační portál a audiovizuální informační systém nebo tichý oddíl.

Kromě cest do Jihočeského kraje se cestující s Pendolinem setkají především na páteřní trati z Prahy do Bohumína, s prodloužením do Plzně a Chebu. Stejně jako u jiných vlaků na trati Praha – České Budějovice není Pendolino povinně místenkové. Ani cena jízdenek se neliší od jiných Jižních expresů.

Na jih Čech vlakem ještě komfortněji a rychleji

Na trati Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí – České Budějovice provozují České dráhy dvě přímé dálkové linky – Ex7 Jižní expres a R17 Vltava. Rychlé spojení zajišťují Jižní expresy, které v současnosti ujedou trasu mezi Prahou a jihočeskou metropolí za zhruba 1 hodinu a 40 minut a na cestě staví jen v Táboře. V pracovní dny a o nedělích jezdí až 11 spojů, o sobotách až deset spojů v každém směru. Čtyři páry těchto expresů jezdí až do hornorakouského Lince. Spojení z dalších stanic na trati, např. z Benešova u Prahy, Olbramovic, Soběslavi a Veselí nad Lužnicí, do jihočeské metropole zajišťuje rychlíková linka Vltava. V pracovní dny mohou cestující využít až 13 spojů této linky v jednom směru, o víkendech jezdí až 9 spojů v každém směru.

V jízdním řádu 2026 navíc dojde k dalšímu posílení spojení Prahy a Českých Budějovic. Konkrétně bude zaveden nový pár rychlých vlaků InterCity v trase a s orientačními časy Praha hl.n. (7:21) – České Budějovice (8:59) a České Budějovice (12:58) – Praha hl.n. (14:39) a také nový „zastávkový“ rychlík České Budějovice (21:10) – Praha hl.n. (23:10), který bude jezdit v pracovní dny a v neděli. Zároveň tak vznikne  nové pozdější spojení Lince, Českých Budějovic a Tábora s Prahou, když současný vlak EC 336 Jižní expres pojede ještě o hodinu později, tedy z Lince před 20. hodinou a z Českých Budějovic kolem 22. hodiny s plánovaným příjezdem do Prahy před půlnocí.

Diskuzní fórum

Napište komentář i Vy