RegioPanter v Kolíně

Dnes, v pátek 1. září před půl jedenáctou, poprvé přijela do Kolína jednotka RegioPater z Vysočiny. Moderní jednotky RegioPanter od dnešního dne obsluhují osobní vlaky na trati č. 230 mezi Havlíčkovým Brodem a Kolínem, a to díky posunutí neutrálního pole ve stanici Sázavka. Nové vlaky nabídnou cestujícím komfortní cestování v klimatizovaném a nízkopodlažním interiéru a samozřejmostí v nich bude možnost připojení k internetu pomocí Wi-Fi a nabíjení přenosné elektroniky.

Ode dnešního dne bude pravidelně obsluhovat osobní vlaky na trati č. 230 z Havlíčkova Brodu přes Světlou nad Sázavou, Golčův Jeníkov, Čáslav a Kutnou Horu do Kolína. Správa železnic totiž posunula neutrální pole (úsek bez napájení elektřinou) trakčního vedení v zastávce Sázavka. Dosud totiž bylo v místě, ve kterém by nebyl možný rozjezd jednotky kvůli umístění sběrače proudu uprostřed soupravy.

Posunutí neutrálního pole Sázavka

„RegioPantery dnes poprvé dorazily do Středočeského kraje a cestující, kteří využívají osobní vlaky na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Kolínem, se tak mohou těšit na revoluci v cestování. Nové jednotky jsou nízkopodlažní, což usnadňuje cestování handicapovaným, seniorům nebo rodinám s malými dětmi.
Mají ergonomicky tvarované sedačky s dostatečným místem pro nohy, najdete tu klimatizaci i moderní audiovizuální informační systém. Tyto komfortní vlaky zároveň mohou sloužit jako mobilní kancelář „train office“. Čas na cestě tak lze využít například k práci, studiu nebo třeba sledování filmů, a to díky Wi-Fi připojení, elektrickým zásuvkám, USB portům nebo sklopným a rozkládacím stolkům. Věříme, že nové vlaky přilákají na železnici nové cestující, stejně jako se to stalo v jiných regionech,“ popisuje člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

„Zájem o pohodlné cestování vlakem v Kraji Vysočina roste. V loňském roce dosáhl počet přepravených osob vykázaných v rámci našeho integrovaného dopravního systému čísel shodných s rokem 2019, tedy pro cestování příznivého období před COVIDem. Zájem cestujících si vysvětlujeme nejen vysokou
kvalitou nabízených přepravních služeb, ale také provedenou optimalizací spojů, která v našem případě logicky kombinuje železniční i linkovou autobusovou dopravu. V Kraji Vysočina se nyní těšíme na nasazení nových jednotek řady 847 RegioFox, které spojí Havlíčkův Brod s Pardubicemi,“ říká Martin
Hyský, předseda Výboru pro rozvoj strategických projektů Kraje Vysočina.

Na Vysočině jezdí celkem šest elektrických jednotek RegioPanter. Poprvé v tomto kraji vyjely na začátku letošního května. Cestující se s nimi svezou na trati č. 250 mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou, na trati č. 225 Havlíčkův Brod – Jihlava / Jihlava město a nově na trati 230 spojující Kraj Vysočina s Kolínem a Kutnou Horou, tedy třetím a pátým nejlidnatějším středočeským městem.

„Vnímáme to jako další díl do naší skládačky – postupné celkové modernizace železniční dopravy ve Středočeském kraji. Jestliže chceme, aby cestující jezdili hromadnou dopravou a platili za to přiměřenou cenu, pak jim musíme nabízet vlaky splňující požadavky na komfort pro 21. století. Cílíme tedy na zvýšení kultury a obecně zkvalitnění cestování. Příští rok začneme ve spolupráci s Českými drahami nasazovat na středočeské elektrizované tratě dalších dvaadvacet Panterů. Již nyní jsou ve výrobě. Panteři vyjedou na trasy z Prahy do Ústí nad Labem a do Čáslavi přes Kolín. V modernizaci techniky v elektrické i motorové trakci hodláme pokračovat i v dalších letech,“ dodává radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký.

Výbava jednotek RegioPanter

  • moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami;
  • bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
  • moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním, obsluhovaným slepeckou vysílačkou, a akustickým majáčkem
  • prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;
  • doplňkové služby, jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků;
  • dostatečně velké prostory pro umístění kočárků, jízdních kol a přepravu osob na invalidním vozíku;
  • moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.

Parametry jednotek RegioPanter

  • maximální rychlost 160 km/h;
  • výkon 1320 kW;
  • délka 52,9 m;
  • počet míst k sezení 140;
  • hmotnost obsazené soupravy 122 tun, hmotnost prázdné soupravy 105 tun;
  • bezbariérovost (jednotky jsou nízkopodlažní);
  • napájecí soustava 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC;
  • vlakový zabezpečovací systém ETCS
  • komunikační systém GSM-R.

Zdroj : Tisková zpráva České dráhy