Jak se vedlo a jak vypadá česká železnice v roce 2023. Napřed pohled do minulosti. Mnohé trendy započaly již před desetiletími. Železnice v 80.letech nebyla připravena na konkurenci v podobě autobusové a automobilové dopravě. Pokles počtu cestujících, první bloky jaderných elektráren a pokles objemu nákladů, podfinancování...
Na Jižní Moravě dochází zatím pouze k drobným změnám pro pohodlnější přestupy. V průběhu platnosti jízdního řádu 2024 ale bude probíhat rozsáhlá stavební činnost. Ta ovlivní vlaky zejména v úsecích Střelice – Zastávka u Brna, Vlkov u Tišnova – Křižanov, Brno-Královo Pole – Kuřim a také Brno hl.n. – Brno-Chrlice.
Na nádraží chybí odjezdové tabule a není tu ani hlášení staničního rozhlasu. Není tedy jasné ze kterého nástupiště, co jede. Ve stanici Praze-Běchovicích nejsou žádné služby. Obě nástupiště jsou sice vysoká a přehledná, ale nádraží není bezbariérově přístupné. Na nástupištích jsou přístřešky s lavičkou.
RegioPantery budou nově jezdit na trati z Havlíčkova Brodu přes Světlou nad Sázavou, Golčův Jeníkov, Čáslav a Kutnou Horu do Kolína. Správa železnic totiž posunula neutrální pole (úsek bez napájení elektřinou) trakčního vedení v zastávce Sázavka. Dosud totiž bylo v místě, ve kterém by nebyl možný rozjezd jednotky kvůli umístění sběrače proudu uprostřed soupravy.
Nádraží v Kralicích nad Oslavou má dvě nízká nástupiště. Zdá se, že se ale používá jen to první, co je nalevo od staniční budovy. Na nádraží je čekárna, odjezdová tabule a je tu i hlášení staničního rozhlasu. Nejsou tu žádné služby. Klíče od záchodu jsou u personálu stanice. Zastávka autobusu je kousek od nádraží.
Nádraží Praha-Uhříněves má dvě nástupiště. První nástupiště je u staniční budovy. Druhé nástupiště je z obou stran obklopeno kolejemi. Přístup na obě nástupiště je bezbariérový. Můžete využít buď schodů, nebo výtahu. Nástupiště jsou vysoká, přehledná a široká. Na druhém nástupišti je dvojice přístřešků.
Fantova budova na pražském hlavním nádraží je jednou z nejvýznamnějších secesních staveb u nás. Dnes je zpřístupněna jen centrální část s Fantovou kavárnou. Od roku 2019 probíhají rozsáhlé a památkově náročné opravy severního křídla. Hotovo by mělo být v listopadu 2023. My jsme měli možnost podívat do rekonstruovaných prostor již dnes, v polovině srpna.
Ve stanici Praha-Řeporyje jsou obě nástupiště vysoká a bezbariérově přístupná. Jsou na nich přístřešky s lavičkami. Na nástupištích jsou odjezdové tabule a je tu také slyšet hlášení staničního rozhlasu. V hlášení je i varování před průjezdem vlaku podél nástupiště. Příchod je přes chráněný železniční přejezd.
Vlakem na výlety: vzhůru na zámek Hradec nad Moravicí, který je znám díky svému červenému zdivu a romantickému cimbuří a věžičkám. Jedná se však o přední, tzv. Červený zámek. Ten byl postaven až v 19.století a nikdy neměl obranou funkci. Ten hlavní zámek je až přes park a je bílý. Bílý zámek vznikl na místě starého hradu.