Posázavská cyklotrasa i pro pěší
Popsaný výlet vede ze stanice Přibyslav do stanice Nížkov. Výlet si však můžete prodloužit třeba až do Žďáru nad Sázavou. Trasa vede krásnou přírodou Vysočiny kolem řeky Sázavy. Po cestě můžete obdivovat jak přírodu kolem řeky Sázavy, tak železniční stavby a zářezy v krajině.
Posázavská cyklostezka je jednou z nejdelších cyklotras v České republice. Začíná v obci Lísek u Bystřice nad Pernštejnem a po cca 220 km končí v Davli u soutoku řek Sázavy a Vltavy. Posázavská cyklotrasa v části 19 vede právě od přibyslavského nádraží údolím řeky Sázavy až na okraj obce Sázava. Široká je 3 m, nachází se na ní 9 lávek, z nichž nejdelší měří 58 m, a dvě odpočívadla. Posázavská cyklotrasa slouží nejen cyklistům, ale i bruslařům, vozíčkářům a pěším turistům; při dostatečném zasněžení je udržována stopa pro běžkování.
Základní charakteristika cesty
- Kraj Vysočina
- 6,5 km procházka, asi 2 hodiny pohodlnou cestou
- Cesta vede v trase původní jednokolejné trati přes Vysočinu.
- Posázavaská cyklotrasa
- Vhodné pro děti.
- Pití a jídlo sebou.
- Vhodné pro kola i kočárky
Nejbližší nádraží
Nížkov
Dostupnost
- Na cestě je rozhledna nebo místa dalekého výhledu
- Na cestě jsou lesy, louky, přírodní krásy
- Cesta je vhodná i pro výlety s dětmi
- Cesta je vhodná i pro výlety s kočárkem
- Cesta je vhodná i pro cyklisty
- Na cestě je občerstvení
Mapa turistické trasy
Přibyslav
Začínáme u nádraží v Přibyslavi, kde v roce 2025 probíhá modernizace. Pozor tedy na stavební techniku. Cyklotrasa začíná u nádraží, já však doporučuji přejít na druhou stranu trati. Samozřejmě nebudeme přecházet koleje. Z parkoviště před nádražím se vydáme vlevo (na západ) neznačenou pěšinou mezi plotem domu a lesním porostem. Úzká pěšina nás přivede pod železniční most. Podobně jako jiné „tunýlky“ pod touto tratí je i pod tímto mostem průtok pro potok a souběžná vybetonovaná cesta. Pokud je vysoký stav vody, máte smůlu.
- Tunýlek pod železniční tratí v Přibyslavi.
- Pokud by byl vysoký stav vody, máte smůlu. Takových podchodů pod tratí je zde na Vysočině více.
- Na druhé straně tunýlku je už krásná příroda u vedlejšího ramene Sázavy.
Na druhé straně se potok rozšiřuje a po pár metrech dojdete k Sázavě. Potok je totiž ve skutečnosti jen vedlejší rameno řeky. Naše cesta povede proti toku. Za pozornost stojí jez Přibyslav–Škrobárna. Kdysi tu asi stála fabrika na výrobu bramborového škrobu, popřípadě lihu, který se rovněž vyráběl z brambor. Po levé ruce máme rybník s výhledem na násep a železniční trať ve stanici Přibyslav.
Pěšina nás přivede k silnici a podjezdu pod tratí. Než podejdeme trať, můžeme se s opatrností dát vpravo na silniční most a podívat se na další jez, který se nazývá Poříčí. Pak už podejdeme železniční trať a jsme na cyklostezce, a také ve stopě původní železniční trati do Žďáru nad Sázavou.
- Jez Přibyslav škrobárna na řece Sázavě
- Neoznačená pěší cesta mezi řekou Sázavou a rybníkem
- Rybník u nádraží v Přibyslavi. V dálce modrý rychlík ČD linky R9 do Brna.
- Řeka Sázava v Přibyslavi s jez Poříčí
Ke kamennému mostu v Ronově nad Sázavou
Nyní se už napojujeme na značenou cyklotrasu, a to u parkoviště, kde jsou i lavičky, pokud si potřebujete nazout kolečkové brusle. O pár desítek metrů dál poprvé překračujete řeku Sázavu. Na lávce se zastavte, protože si můžete prohlédnout ocelový most na železniční trati z Brna do Havlíčkova Brodu. Asfaltová cesta pokračuje ve stopě původní dráhy, tedy s mírným stoupáním a vytesanými zářezy v krajině.
U obce Ronov doporučuji zajet do obce a podívat se na středověký kamenný most v Ronově nad Sázavou. Je to jeden z deseti nejstarších mostů v Čechách. Pochází z přelomu 15. a 16. století. Přes řeku Sázavu se klene v délce 40 metrů třemi oblouky.
- Řeka Sázava z lávky
- Ocelový most trati Havlíčkův Brod – Brno
- Cestou původních kolejí
- Kamenný most v Ronově nad Sázavou slouží dodnes pro dopravu
Kudy pod železniční most
Kousek za Ronovem je další lávka nad Sázavou. Z ní je vidět i železobetonový oblouk mostu, i když výhled bohužel částečně zakrývají stromy. Pod samotný most nevede žádná vyšlapaná cesta, což nás však neodradí. Opatrně sestupujeme svahem dolů k řece po jejím pravém břehu. Dole nás čekají keře, větve a bublající voda Sázavy. S opatrnosti postoupím ještě pár metrů dál, abych pořídil lepší záběr. Nerad bych skončil ve studené vodě.
- Lávka pro pěší a cyklisty na místě původní dráhy
- Železniční most dráhy z Přibyslavi do Brna
- Pohled od řeky Sázavy na lávku.
K opuštěnému lomu
V rychlém sledu následuje krátký tunýlek a hranatý most. O kus dál vede pěšina po bývalém náspu k zastávce Ronov nad Sázavou. Tato zastávka je snad ta nejopuštěnější v celé české železniční síti. Nevede k ní žádná informační tabule, jen v trávě téměř neznatelná pěšina a časem ohlodané betonové špalky zábradlí ukryté mezi stromy.
Zvláštností této zastávky je lom na kámen, který se nachází hned u ní. Zřejmě se využíval při stavbě trati — nasvědčuje tomu velká rovná plocha, která tu dodnes zbyla, i pozůstatky dalších kolejí, jež zřejmě vedly přímo do lomu. Kámen z tohoto místa byl tedy nejspíš používán ke stavbě dráhy i její druhé koleje. Dnes je lom opuštěný. Pokud byste chtěli jít až k lomu, na druhou stranu kolejiště, musíte se vrátit zpět, podejít trať a přes vesnici Ronov dojít z druhé strany trati opět na zastávku.
- Tunýlek pod tratí. zastávky Ronov nad Sázavou
- Most pod tratí. zastávky Ronov nad Sázavou
- Kousek od mostu je odpočivadlo
- Zářez v krajině po tělese původní dráhy
Trojmostí
Trojmostí – asi nejkrásnější úsek celého dnešního výletu. Stojíte na lávce v místě původního železničního mostu z 19. století a před sebou máte elegantní oblouk železničního mostu ze 40. let minulého století, na který navazuje podjezd. Doporučuji se ještě před tímto mostem zastavit, otočit se doprava a vydat se po lesní cestě dolů k Sázavě. Odměnou vám bude pohled na kamenné nosné sloupy původního železničního mostu, na kterém dnes stojí lávka, po níž jste přijeli.
- Oblouk železničního mostu nad řekou Sázavou u Přibyslavi
- Řeka Sázava
- Lávka pro pěší a cyklisty na původních základech železničního mostu
- Po lesní cestě se lze dostat až k řece Sázavě
Červený mlýn
V dalším úseku se cesta vzdaluje od Sázavy, která má na okolních loukách místa k rozlivu. V letním období funguje u cesty stánek Občerstvení u Trati, nyní v zimě však byl již zavřený. Díky vykácení stromů můžeme na levé straně pozorovat skály, které se postupně přibližují k trase bývalé dráhy, až je v závěrečném úseku cesty průjezd vytesán přímo ve skalním masivu.
Za tímto místem se nachází přístřešek s lavičkami Červený Mlýn, za kterým odbočuje sjezd doprava dolů na žlutou turistickou značku. Ta vede kolem Červeného mlýna — jednoho z nejstarších mlýnů na řece Sázavě. Dodnes je zde funkční Francisova turbína, využívaná k výrobě elektrické energie. Před mlýnem se ale určitě zastavte na dalším starém kamenném mostě.
Cesta na nádraží Nížkov vede již nezpevněnou cestu do krátkého strmého kopce.
- Po cestě se nezapomínejte rozhlížet nad sebe do skal. Teď v zimě, když svahy ještě nejsou zarostlé vynikne, jak mnoho balvanů a skal tu je.
- Kamenný u Červeného mlýna
- Most nad řekou Sázavou
Líbil se vám článek?
Kupte „mi kávu z nádražního automatu“.
Darujte našemu spolku Česko vlakem 30 Kč za tento tip na výlet.
Podpořte nás jsme Česko vlakem z.s. IČO 21308870
- QR platba na 30 Kč pro spolek Česko vlakem s transparentním účtem u Fio banky
Navazující úseky kolem Sázavy
Sázava u Žďáru železniční viadukt – popis cesty k unikátnímu 200 m dlouhému železničnímu viaduktu, který se klene nad údolím řeky Sázavy. Kousek od Žďáru nad Sázavou, na trati z Brno přes Vysočinu do Prahy. Železo-betonový most je schovaný mezi okolními kopci a lesy.
Cesta ze Žďáru koelm rybníků na rozhlednu Rosička





































