Pardubické hlavní nádraží v novém

Co je symbolem Pardubic? Možná krásný zámek, pro někoho sladký perník. Ale pro mě to je od dneška červená lávka na pardubickém hlavním nádraží.

Dnes, v pátek 31. května 2024, byla dokončena velkolepá modernizace pardubického železničního uzlu. Pardubice získaly nádraží, kde mohou vlaky jezdit rychleji, cestující mají nová krásná nástupiště a od června přibude i nová zastávka v centru.

Cestující v Pardubicích mohou od pátku využívat moderní nástupiště, která jsou pohodlně dostupná dvěma podchody a nově i lávkou vedenou nad nádražím. Na nástupiště vedou schody, výtahy a eskalátory. Některé vlaky navíc začnou od 9. června 2024 zajíždět na novou zastávku Pardubice-centrum, která je blíže centru krajské metropole. Tady je podrobný popis hlavního nádraží Pardubice.

Jde o výsledek dvou staveb, které dnes slavnostně ukončila Správa železnic na pardubickém hlavním nádraží. Modernizace začala v září 2020, celkové náklady dosahují téměř 6,36 mld Kč. Na dalších 74 mil Kč vyšla výstavba zastávky Pardubice centrum. Zároveň začínají práce na modernizaci odbavovací haly pardubického hlavního nádraží.

Více vlaků, rychleji a pohodlněji

Pardubické hlavní nádraží leží na frekventovaném koridoru z Prahy na Moravu. Denně zde zastaví stovky dálkových a regionálních vlaků. Denně tu staví přes třista vlaků a nádraží se řadí po pražském a brněnském hlavním na třetí místo v naši zemi. „Chceme, aby cesty vlakem byly rychlejší a spolehlivější, proto do železnice investujeme. Rekonstrukce pardubického uzlu je významná nejen v kontextu Česka, ale i celé Evropy, protože tudy projíždí mezinárodní vlaky. Díky stavbě se navíc podařilo také propojit dvě doposud oddělené části města. Stavba zlepší život cestujícím, kteří Pardubicemi jen projíždí, ale i místním,“ říká předseda vlády Petr Fiala, který přijel vlakem z Brna.

Nové nástupiště

Zrekonstruovaná jsou všechna stávající nástupiště, navíc k nim přibylo jedno nové. To nejvzdálenější. Došlo i ke zjednodušení číslování nástupišť podle čísla kolejí (dříve to bylo číslo nástupiště lomeno ještě číslo koleje). Nyní jsou nástupiště u kolejí 1 a 2 vpravo vedle staniční budovy. Kolej 3 je hned podél staniční budovy, rovno dostupné z haly nádraží. Na nástupiště u koleje 4 až 11 už musíte podchodem nebo nově lávkou. Délka nástupišť je od 124 metrů po 436 metrů.

Správa železnic současně zrenovovala zastřešení nástupišť, podpěry trakčního vedení, osvětlení, orientační, informační a kamerový systém, nové jsou majáky a značení pro zrakově postižené. Cestující mají k dispozici designové lavičky a koše. Zachovány zůstaly ale i typické pardubické „cihlové“ lavičky a kruhové lavice na nástupištích. Musím zmínit pořádné odjezdové tabule a to jak v hale, v podchodu, tak na nástupištích. Zde jsou tabule u jednotlivých kolejích, tak obrazovky s odjezdy vlaků i z dalších nástupišť. To se zvlášť hodí při přestupování.

Pardubická lávka nad nádražím

Celkovou obnovou prošly oba podchody, pro přístup k vlakům lze nově využít kromě schodů také výtahy nebo eskalátory. Stejně tak propojují i nástupiště se zastřešenou lávkou, která měří celkem 290 metrů a vede přes celé kolejiště až do sídliště Dukla. Lávku nad nádražím jsem si samozřejmě také prošel. Je krásná. začíná u pardubického autobusového nádraží (terminál B) a vede nad kolejištěm až za nádraží k sídlišti Dukla. Proto ty cedulky „Dukla“ na nástupištích. Správa železnic chtěla původně prodloužit stávající podchod až za nádraží, ale město Pardubice bylo proti. Chtěli novou lávku. Ta je sice levnější, ale bude bude představovat vyšší náklady na údržbu. Majitelem lávky se po jejim dokončení stalo město Pardubice. Uvidíme tedy, jak se o lávku bude starat. Dnes nabízí krásný pohled a bude určitě vyhledáváním místem pro všechny železniční nadšence.

Pardubické hlavní nádraží tvoří pomyslnou bránu do celých východních Čech, denně jím projde na dvacet tisíc cestujících. Dlouhodobě rostoucí obliba vlakových linek z Pardubic nejen do Prahy ukazuje, že lidé oceňují rychlost a spolehlivost, kterou železnice nabízí. Modernizace celého uzlu pomůže dále zvýšit její atraktivitu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Pardubický železniční uzel je významný i z hlediska evropské železniční dopravní sítě. Jak té osobní, tak nákladní. Lepší spojení na trase Praha – Brno – Břeclav je důležité pro cesty z Berlína, Bratislavy či Vídně. Celkovou modernizaci pardubického nádraží podpořila evropská dotace v objemu více než tří mld Kč. Evropský příspěvek zajistí cestujícím vyšší bezpečnost, lepší dostupnost a kvalitu při cestování vlakem.

Nové koleje do Rosice nad Labem

Stavbaři provedli kompletní rekonstrukci kolejiště. Provoz vlaků je díky tomu tišší, instalace evropského zabezpečovacího zařízení ETCS navíc umožní zvýšit jejich rychlost na 160 km/h. Dalším přínosem je rovněž zdvoukolejnění úseku ve směru na Rosice nad Labem, který využívají jak vlaky do Hradce Králové, tak i do Chrudimi. Škoda jen, že se nepodařilo postavit spojené pro přímé vedení vlaků do Chrudimi a Havlíčkova Brodu. Proti byli místní občané a radnice.

Pan Krapinec za České dráhy připomněl, že od června budou na zdejší regionální tratě nasazeny nové osobní vlaky PESA s motory Rolls-Royce. Dále RegioPantery a vlaky Stadler. Což výrazně posune kvalitu cestování po zdejším kraji.

Kolik to stálo

Celkové investiční náklady akce s názvem Modernizace železničního uzlu Pardubice činí 6 365 944 040 Kč bez DPH.
Maximální výše podpory EU je ve výši 125 930 297 eur (3 114 634 036 korun) a může dosáhnout až 85 % z celkových způsobilých nákladů. Projekt je spolufinancovaný Evropskou unií z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotoviteli stavby jsou společnosti EUROVIA CS; Chládek a Tintěra, Pardubice; Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.

Vlaky budou zajíždět blíže k centru

Velkou novinkou pro obyvatele a návštěvníky města je nová zastávka Pardubice centrum. „Cestujícím přinese výrazné zkrácení docházkové vzdálenosti do středu města. Provoz na ní zahájíme 9. června, budou sem zajíždět všechny vlaky od Hradce Králové a v dopravní špičce také od Chrudimi,“ popsal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Tu jsme si mohli v rámci slavnostního dne rovněž prohlédnout. Ostrovní nástupiště, bezbariérově přístupné z podchodu co vede pod celou tratí. Novou zastávku tvoří 140 metrů dlouhé oboustranné nástupiště vybavené dvěma přístřešky. Cestující se na zastávku dostanou dvěma bezbariérovými vstupy, a to z podchodu ve Sladkovského ulici a z podjezdu v ulici Jana Palacha.

Výstavba zastávky Pardubice centrum probíhala od loňského září, práce provedly společnosti EUROVIA CS a Chládek a Tintěra, Pardubice. Stavba byla financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Památkově chráněná budova nabídne moderní zázemí

Stavební ruch na pardubickém hlavním nádraží ale zcela neutichne. Začíná totiž druhá část rekonstrukce zdejší rozsáhlé, památkově chráněné staniční budovy. Jedná se o jedinečné dílo poválečného českého funkcionalismu. Pardubické nádraží bylo slavnostně dokončeno 1. května 1958. A po téměř sedmdesáti letech si zaslouží omlazení. Po obnově někdejšího hotelu (to je ta vysoká budova), který dnes slouží jako vzdělávací centrum Správy železnic, přichází na řadu nádražní hala, východní provozní křídlo a západní křídlo s bytovým domem. Výšková budova byla spolu s kulturním sálem a jídelnou předána do provozu v září 2023. Příspěvek o Dominantě Pardubic v novém, si zde můžete přečíst. Stavbaři nyní kompletně zrenovují střechu, fasádu i celý interiér. Tomu se vrátí původní podoba, která však bude odpovídat současným požadavkům cestujících i dopravců. Součástí projektu je také instalace fotovoltaické elektrárny.

Stavba bude znamenat omezení pro cestující

Stavba by měl trvat dva roky do konce roku 2026 a vyžádá si omezení pro nás cestující. V odbavovací hale se po dokončení stavby zlepší služby pro cestující, současně dojde k úpravě veřejných toalet (konečně). Služby s ordinacemi a lékárnou budou v přízemí a v 1. patře západního křídla. Bezbariérový přístup zajistí výtah. Východní křídlo bude sloužit pro zajištění drážního provozu. Stavbaři provedou dispoziční úpravy v zázemí zaměstnanců a rozšíří kancelářské prostory. Počítá se i s kompletní rekonstrukcí bytového domu.

Zhotoviteli stavby jsou společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice a EUROVIA CZ. Práce budou probíhat za provozu, cestujícím zůstane vždy přístupná část odbavovací haly a potřebné zázemí. Hotovo bude na konci roku 2026. Celkové náklady této etapy stavby dosahují 1,014 miliardy korun a budou financovány ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

První rok se bude rekonstruovat východní křídlo a polovina haly, následně se bude pracovat na západním křídle a druhé části haly. Jako poslední přijde na řadu bytový dům.

Co také zaznělo a líbí se mi: Z pohledu celé stavby a za použití hokejové terminologie nastupují stavbaři až v posledních deseti minutách třetí třetiny. Před tím je stavba v rukou projektantů, úředníků, …