Dopravní koncept na všech tratích na jižní Moravě zůstává stejný jako v letošním roce. Na většině tratí dochází pouze k drobným změnám pro pohodlnější přestupy. V průběhu platnosti jízdního řádu 2024 ale bude probíhat rozsáhlá stavební činnost Správy železnic, která ovlivní provoz vlaků zejména v úsecích Střelice – Zastávka u Brna a dále trať Vlkov u Tišnova – Křižanov, Brno-Královo Pole – Kuřim a také Brno hl.n. – Brno-Chrlice. Nasazení nových jednotek pak umožnilo zavedení několika nových spojů, které zajistí kratší intervaly zejména ve večerních hodinách. Nový jízdní řád bude platit do 14. prosince 2024.

V období platnosti jízdního řádu 2024 ujedou regionální vlaky Českých drah na území Jihomoravského kraje 9,97 mil. vlakokilometrů (vlkm). Oproti letošnímu jízdnímu řádu se jedná o nárůst o cca 0,15 mil. vlkm. To je ovšem způsobeno zejména o týden delší platností nového jízdního řádu. Ve srovnání s jízdním řádem
2023 je tak rozsah dopravy srovnatelný.

Končí omezení provozu na mostě přes řeku Svratku na jihu od Hlavního nádraží. Kvůli němuž jezdila většina vlaků od Zastávky na brněnské Dolní nádraží. Linka S4 se od 10. prosince vrací na Hlavní nádraží. Dolní nádraží nebude obsluhováno.

Více návazností mezi vlaky S2 a S3 v Brně-Židenicích

Dobré dynamické vlastnosti nových jednotek Moravia umožňují nejen zlepšení přesnosti vlaků, ale i navázání celodenních obousměrných návazností v Brně-Židenicích mezi vlaky S2 a S3 od Blanska směr Tišnov a od Tišnova směr Blansko. Zejména cestující ve směru od Blanska již dnes využívají rychlou možnost dopravy ze Židenic na Lesnou, do Kr. Pole, případně i dále.

Večerní vlaky na Blanensko, Letovicko a Tišnovsko

V nabídce spojení ve večerních a brzkých ranních hodinách byly provedeny následující změny:

  • Je zaveden nový vlak z Brna hl.n. ve 21:29 do Skalice nad Svitavou v pracovní dny. Linky S2 stejně jako S3 tak ve směru z Brna pojedou ve 30minutovém intervalu až do 22 hodin.
  • Poslední večerní vlaky od Skalice nad Svitavou do Brna pojedou nově už z Letovic, a to ve 21:58 (v
    pátky a soboty) a ve 22:58 (v pátky).
  • Víkendový noční vlak z Brna v 00:08 do Skalice nad Svitavou bude nově prodloužen až do Letovic.
  • Poslední večerní vlak od Tišnova ve 23:12 do Brna pojede nově i o sobotách.
  • V nedělních brzkých ranních hodinách, kdy je poptávka po přepravě nejmenší, ale dojde k prodloužení intervalu na 60 minut. O nedělích tak začnou jezdit vlaky ve 30minutovém intervalu až cca od sedmé hodiny ranní.

Spojení na odpolední směny na Hustopečsku

V pracovní dny bude mezi Hustopečemi a Hrušovany u Brna zaveden nový pár vlaků, který usnadní cestování na odpolední směny do Brna i Hustopečí. Bude tak možné využít:

  • nový vlak z Hustopečí ve 12:31 do Hrušovan, kde bude navazovat stávající vlak od Židlochovic s příjezdem do Brna ve 13:18.
  • z Brna ve 12:40 vlak ve směru Židlochovice, na nějž bude v Hrušovanech navazovat nový vlak s příjezdem do Hustopečí ve 13:22.

Změny na Hustopečsku a Břeclavsku v důsledku změn v noční dálkové dopravě

V souvislosti s opětovným vedením nočního vlaku do Berlína přes Brno došlo k úpravám regionálních vlaků mezi Brnem a Břeclaví:

  • dochází ke zrušení nynějších vlaků R13 z Břeclavi po 23. hodině do Brna (jezdily v pátky, soboty a neděle) a pondělního vlaku R13 z Brna po 4. hodině ranní (jezdil v pondělí)
  • nově pojede v pátky a soboty zastávkový vlak Břeclav (22:41) – Brno (23:38), který bude mít přípoje mj. od Kobylí a Hustopečí a v průběhu turistické sezóny i od Mikulova
  • o sobotách a nedělích bude stávající vlak z Hodonína v 5:08 do Břeclavi prodloužen až do Brna, čímž vznikne přímý vlak Hodonín 5:08 – Břeclav 5:42 – Brno hl.n. 6:22.
  • víkendový noční vlak z Brna v 00:05 do Hodonína bude mít nově v Šakvicích přípoj do Hustopečí.

Nové provázání spojů na Znojemsku

  • K drobným změnám dochází na Znojemsku, kde se lépe ve směru ze Znojma do Hrušovan nad Jevišovkou provazují více ve večerní době autobusy a vlaky. Doplní se tak chybějící večerní spojení. V pracovní dny je v čase 19:10 zajištěna ve Znojmě návaznost vlaku S8 směr Hrušovany nad Jevišovkou na spěšný vlak od Jihlavy.
  • Stávající vlak ze Znojma ve 22:30 do Hrušovan nad Jevišovkou pojede nově již ve 21:06 a budou od něj nově zajištěny přípoje linkou 104 směr Hevlín (denně) a linkou 822 do centra Hrušovan nad Jevišovkou (v pracovních dnech). Novinkou je i sobotní vlak ze Znojma (23:06) do Hrušovan (23:33).

Prodloužení vlaků do Zlínského kraje

Největší změnou v oblasti Hodonínska a Veselska je prodloužení dvou párů stávajících vlaků R13 o úsek Hodonín – Staré Město, čímž ve výsledku vznikají vlaky:

  • Brno (13:36) – Hodonín (14:34) – Staré Město (14:52)
  • Brno (15:34) – Hodonín (16:34) – Staré Město (16:52)
  • Staré Město (15:04) – Hodonín (15:24) – Brno (16:22)
  • Staré Město (17:04) – Hodonín (17:34) – Brno (18:22)
  • Vyhovuje se tak poptávce cestujících z této oblasti a zájmu Zlínského kraje. K prodlouženým vlakům R13 jsou ve Starém Městě navázány přípoje do/z Uherského Hradiště a Olomouce. Změnám se přizpůsobuje i linka S61 Bzenec – Mor. Písek, což umožní zrychlit spojení ze Bzence do okolních relací.
  • Změny na Hodonínsku završuje zavedení nového vlaku S9 z Hodonína (6:08) do Břeclavi (6:25) o víkendech.
  • Na lince S91 (Hodonín – Myjava) budou v nepracovní upraveny časové polohy vlaků tak, aby v Hodoníně vznikaly přípoje k vlakům S52 do/od Zaječí a R13 do/od Olomouce ve všech případech, kdy je to technologicky možné.

Elektrické výkony v Jihomoravském kraji v 1. pololetí roku 2023 zcela převzaly nové elektrické jednotky řad 530 a 550 „Moravia“ v majetku Jihomoravského kraje. Jejichž údržbu smluvně zajišťuje přímo výrobce, společnost Škoda Transportation v depu ČD Brno-Maloměřice.

V motorové trakci jsou pak všechny spoje vedeny převážně rekonstruovanými staršími vozidly (motorové vozy řad 842, 854, okrajově 810, motorové jednotky 814.0 a 814.2, přívěsné vozy Bdtn756 a Bdtn757), na vybrané nejvytíženější spoje jsou pak nasazovány soupravy klasických vozů (část rovněž po modernizaci) s lokomotivou ř. 754.

V průběhu roku 2024 by měly být ve většině stanic a zastávek instalovány prodejní validátory koordinátora krajského integrovaného systému, které umožní prodej elektronických jízdních dokladů IDS JMK i tam, kde není pokladní přepážka.

Změny v Jihomoravském kraji dle tratí

Železniční mapa Jihomoravského kraje. Výňatek z celostátní mapy. Zdroj Správa železnic

Železniční mapa Jihomoravského kraje. Výňatek z celostátní mapy. Zdroj Správa železnic

Trať 240 Brno – Zastávka u Brna (– Náměšť n. O.), linka S4

  • Zatím beze změn. Ale od května až do prosince bude výluka kvůli rekonstrukci, elektrifikaci a dobudování druhé koleje v úseku Střelice – Zastávka u Brna. Konkrétní výluková opatření se teprve připravují.

Trať 241 Znojmo – Moravské Budějovice (– Okříšky), linka S81

  • Beze změn

Trať 244 Brno hl.n. – Moravské Bránice – Ivančice / Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov, linka S41

  • beze změn

Trať 246 Břeclav – Znojmo, linka S8

  • Osobní vlak ze Znojma v 18:56 do Břeclavi (Os 4529) pojede nově v pracovní dny přibližně o 15 minut později (jako Os 4531) a zajistí přípoj od spěšného vlaku z Jihlavy (Sp 1933, příj. Znojmo 19:05).
  • Sezónní osobní vlaky z Břeclavi do Mikulova v 10:20 a zpět z Mikulova v 10:50 pojedou nově i v neděli.
  • Stávající osobní vlak ve 22:30 ze Znojma do Hrušovan nad Jevišovkou (Os 4563) pojede nově již ve 21:06 (Os 4561 tak nově pojede denně) a doplní tak chybějící večerní spojení tímto směrem.
  • O sobotách pojede nový vlak Znojmo 23:06 – Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov 23:33 (Os 4563).

Trať 248 Znojmo – státní hranice – Retz – Wien, linka S82

  • beze změn

Trať 250 Žďár nad Sázavou – Tišnov, linka S3

Trať 251 Tišnov – Brno – Hustopeče u Brna, Hrušovany u Brna – Židlochovice, linka S3

Trať 252 (Brno –) Šakvice – Břeclav – Kúty / Wien

  • V pracovní dny po poledni bude zaveden nový pár vlaků Hustopeče u Brna 12:31 – Hrušovany u Brna 12:55 (Os 4680) / Hrušovany
    u Brna 13:02 – Hustopeče u Brna 13:22 (Os 4681). V Hrušovanech u Brna bude zajištěn přestup na vlaky z / do Brna hl.n.
  • V neděli v ranních hodinách bude z důvodu nízkého využití omezeno spojení mezi Brnem a Tišnovem. Nepojedou stávající vlaky z Brna hl.n. v 5:23, 6:23 a 7:23, opačným směrem nepojedou vlaky z Tišnova v 5:59 a 6:57.
  • Ve večerních hodinách nepojede vlak z Tišnova do Brna v 19:59.
  • Osobní vlak s odjezdem ve 22:05 z Hustopečí u Brna nově zastaví v Brně-Horních Heršpicích, kde vznikne možnost přestupu na poslední přípoje směrem do Moravských Bránic a Zastávky u Brna.
  • V souvislosti s návratem nočních spojů Berlín – Budapešť na trasu přes Brno hl.n. budou zrušeny spěšné vlaky Břeclav 23:11 (resp. 23:20) – Brno 23:51, které od pátku do neděle zajišťovaly přípoj od nočních spojů do Brna. Opačným směrem nepojede pondělní spěšný vlak Brno 4:10 – Břeclav 4:46. Náhradou bude večerní osobní vlak Břeclav 22:41 – Vranovice 23:12 (Os 14624) v pátky a soboty nově prodloužen až do Brna hl.n. (příj.
    ve 23:38). Opačným směrem bude vlak Vranovice 4:50 – Břeclav 5:20 (Os 14601) veden o sobotách a nedělích již z Brna hl.n. (odj. 4:20).
  • Dále bude o sobotách a nedělích zaveden nový spěšný vlak Břeclav 5:42 – Brno 6:22, doplňující takt rychlíkové linky R13.
  • V období od března do září se předpokládá z důvodu výluky úplné uzavření úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov. Vlaky budou nahrazeny autobusy a vedení vlakových spojů upraveno podle výlukového jízdního řádu.
  • Ve 2. polovině roku pak navíc započnou práce na rekonstrukci železniční stanice Brno-Královo Pole a traťového úseku do Kuřimi.

úsek Břeclav – Kúty

  • výluky, i letos bez regionální dopravy

úsek Břeclav – Wien

  • beze změn

Trať 255 Zaječí – Hodonín, linka S52

  • Víkendové vlaky vedené v celé trase Zaječí – Hodonín budou mít o několik minut upravené časy odjezdů tak, aby bylo možno v Hodoníně navázat vzájemné přípoje s vlaky z / do Veselí nad Moravou.
  • Vv pracovní dny jezdí osobní vlaky pouze v úseku Zaječí – Kobylí na Moravě převážně v hodinovém taktu. O víkendech jsou pak spoje vedeny každé dvě hodiny až do Čejče, resp. do Hodonína (celoročně 3 páry vlaků, v období září – listopad jsou přidány další spoje).

Trať 256 Tišnov – Nedvědice – Žďár nad Sázavou, linka S31

  • beze změny

Trať 260 Letovice – Brno – Křenovice horní nádraží, linka S2

  • Na této trati obecně dochází převážně k minutovým posunům tras v souvislosti s vedením dálkových vlaků a provedenými úpravami infrastruktury. Drobné změny jízdního řádu (nově zaváděné a rušené vlaky) pak vyplývají ze snahy Jihomoravského kraje zefektivnit oběhy elektrických jednotek Moravia v návaznosti na využití konkrétních spojů cestujícími.
  • V neděli v ranních hodinách bude z důvodu nízkého využití omezeno spojení mezi Brnem a Skalicí nad Svitavou. Nepojedou stávající vlaky z Brna v 5:28 a 6:29, opačným směrem nepojedou vlaky ze Skalice u Brna v 5:41 a z Rájce-Jestřebí v 6:50.
  • Víkendový vlak z Rájce-Jestřebí s odjezdem v 7:50 pojede naopak v neděli nově už ze Skalice nad Svitavou (odj. 7:42).
  • Ve večerních hodinách nepojedou osobní vlaky z Rájce-Jestřebí v 19:09 v pracovní dny a v 19:51 o víkendech.
  • Naopak bude zaveden nový spoj Brno hl.n. 21:29 – Skalice nad Svitavou 22:17, který pojede v pracovní dny kromě letních a zimních prázdnin.
  • Večerní spojení do Brna bude doplněno prodloužením stávajícího osobního vlaku Skalice nad Svitavou 22:12 – Brno 22:55 (jede v pracovní dny a soboty) již z Letovic (odj. 21:58, jede v pátky a soboty), páteční vlak Skalice nad Svitavou 23:10 – Brno 23:52 pak bude výchozí rovněž již z Letovic (odj. 22:58) a v úseku Skalice nad Svitavou – Brno pojede nově i v soboty.
  • V pátek pojede nový spěšný vlak Letovice 17:32 – Brno 18:13 (Sp 2059), v Letovicích bude přípoj od spěšného vlaku z Chocně.
  • V souvislosti s úpravami jízdního řádu v Pardubickém kraji pojede ranní osobní vlak Skalice nad Svitavou 4:42 – Letovice 4:53 (Os 4050) nově i o sobotách, v Letovicích bude zajištěn přestup na návazný spoj směr Česká Třebová.
  • V období od června do září je očekávána výluka v úseku Brno hl.n. – Brno-Chrlice z důvodu rekonstrukce mostu. Vlaky budou nahrazeny autobusy podle výlukového jízdního řádu. Opatření se připravují.

Trať 262 Skalice nad Svitavou – Boskovice (– Velké Opatovice), linka S21

  • Na této trati zůstává provozní koncept platný od června 2023. Osobní vlaky jezdí v základu jako přípoje od spěšných vlaků a rychlíků z Brna a opačně.
  • V pracovní dny pojede nový vlak Skalice nad Svitavou 5:11 – Boskovice 5:18 (Os 14730).

Trať 300 Vyškov na Moravě – Nezamyslice, linka S71

  • beze změny

Trať 330 Břeclav – Hodonín – Moravský Písek, linka S9

  • Stávající odpolední spěšné vlaky z Brna ve 13:36 a 15:36 přes Břeclav do Hodonína budou prodlouženy až do Starého Města u Uherského Hradiště (příjezd v 14:52 a 16:52), zpět do Brna odjedou v 15:04 a 17:04. Ve Starém Městě bude možnost přestupu na osobní vlaky do Uherského Hradiště a spěšné vlaky směr Olomouc.
  • Víkendové osobní vlaky Hodonín (5:08) – Břeclav (5:25) a Břeclav (5:35) – Hodonín (5:52) budou nově vedeny elektrickou jednotkou ř. 550 namísto motorového vozu. Dále bude o sobotách a nedělích zaveden nový osobní vlak Hodonín (6:08) – Břeclav (6:25).

Trať 340 Brno – Veselí nad Moravou, linky S6 a R56

  • Na této trati dochází pouze k ojedinělým minutovým posunům některých vlaků.

Trať 341 Staré Město u Uherského Hradiště – Uherské Hradiště (– Bojkovice – Vlárský průsmyk)

  • V odpolední špičce pracovních dnů budou zavedeny dva páry nových vlaků mezi Uherským Hradištěm a Starým Městem u Uh. Hradiště, které zajistí přípojné vazby k novým spěšným vlakům z / do Olomouce a z / do Hodonína, Břeclavi a Brna. Z Uherského Hradiště budou vyjíždět ve 14:51 a 16:51, zpět ze Starého Města pojedou v 15:03 a 17:03.

Trať 342 Moravský Písek – Bzenec, linka S61

  • Koncept provozu zůstává stejný, osobní vlaky zajišťují vzájemné přípoje mezi tratěmi 330 a 340.
  • Osobní vlaky Moravský Písek (8:07) – Bzenec (8:13) a Bzenec (8:42) – Moravský Písek (8:48) pojedou nově i v neděli a svátky.
  • Spoje ve 14:42 a 16:42 ze Bzence budou nově v pracovní dny vedeny o 7 minut dříve za účelem zajištění přestupu na nově zavedené spěšné vlaky do Starého Města u Uherského Hradiště.
  • Večerní spoj ve 20:51 ze Bzence, resp. ve 21:00 z Moravského Písku, bude nově rozdělen na dva spoje.
  • První pár vlaků pojede o 9 minut dříve (odj. 20:42, resp. 20:51), a zajistí dřívější přípoj od osobního vlaku z Přerova. Druhý pár vlaků pojede naopak o 14 minut později (odj. 21:01, resp. 21:14) a vytvoří novou přestupní vazbu od osobního vlaku z Břeclavi do Veselí nad Moravou.

Trať 343 Hodonín – Veselí nad M. – Vrbovce, linka S91

  • Osobní vlaky v úseku Veselí nad Moravou – Hodonín a zpět budou nově převážně o víkendech, kdy je to v důsledku dvouhodinového intervalu spojů možné, vedeny v alternativních trasách s odjezdem z Veselí nad Moravou dříve a z Hodonína později. Účelem této změny je navázání vzájemných přípojů v Hodoníně s vlaky tratě Zaječí – Hodonín a ve vybraných případech i s rychlíky linky R13 z / do Olomouce. Konkrétně se jedná o odjezdy z Veselí nad Moravou v 7:01 (denně kromě pracovních dnů o letních prázdninách), 9:01 (denně), 11:01, 13:01, 15:07, 17:04 a 19:04 (vše o víkendech), z Hodonína pojedou vlaky v časech 8:19 (o víkendech), 10:19 (denně), 14:19, 16:19 a 18:19 (vše o víkendech).

Výluky na jihomoravské železnici v roce 2024

Jako každý rok i v roce 2024 jsou plánované výluky a změny v železniční dopravě. Po svém skončení přinesou do jihomoravské veřejné dopravy vyšší kvalitu a pohodlí.

  • Především se jedná o dokončení elektrizace a zdvojkolejnění tratě mezi Střelicemi a Zastávkou. Výluka začne v květnu a skončí v prosinci 2024. Od nového dopravního roku pak již bude doprava mezi Brnem a Zastávkou zajištěna na podstatně vyšší kvalitativní úrovni jak v oblasti vozidel, tak rozsahu dopravy.
  • V průběhu roku 2024 budou probíhat rekonstrukce na trati z Brna do Křižanova a již nyní v prosinci začíná zásadní přestavba železniční stanice Brno-Královo Pole.
  • V období od června do září je očekávána výluka v úseku Brno hl.n. – Sokolnice-Telnice z důvodu rekonstrukce mostu mezi hlavním nádražím a Chrlicemi a kvůli modernizaci zabezpečovacího zařízení v Sokolnicích-Telnici.

Kontaktní centra IDS JMK

Od 1. prosince je již v provozu kompletní síť Kontaktních center IDS JMK. Vedle dosavadních v Brně pod halou Hlavního nádraží, Blansku, Boskovicích, Břeclavi, Hodoníně, Kyjově, Vyškově a Znojmě jsme doplnili síť nově o Hustopeče a 5 míst provozovaných Českými drahami na nádražích v Letovicích, Tišnově, Moravském Krumlově, Mikulově a Veselí nad Moravou.
V každém kontaktním centru je možné vyřídit elektronické předplatné. Pro jeho pořízení je nejlepší si pořídit jízdenku na bankovní kartu či v případě dětí na jiný nosič přímo z domu přes eshop.idsjmk.cz. Současně však není povinností mít ani bankovní kartu ani bankovní účet ani mobilní telefon. Stačí zajít na kontaktní centrum, koupit si anonymní kartu a na místě za jízdné zaplatit v hotovosti. Cesta s měsíční, čtvrtletní nebo roční jízdenkou je výrazně výhodnější než jednorázové jízdné.