V Letohradě jsou čtyři nástupiště. Při příchodu na nádraží i na nástupištích jsou odjezdové tabule a je slyšet hlášení staničního rozhlasu. Vstup do podchodu je vpravo od staniční budovy. Podchod je průchozí. Na nádraží je čekárna, pokladny a nádražní restaurace. U nádraží jsou parkoviště pro kola i auta.
V květnu 2025 začala po mnoha letech příprava a odkladů dlouho očekávaná modernizace trati z Brna do Přerova a to 10km úsekem z Nezamyslic do Kojetína. Tato 4. stavba navazuje na 3. úsek z Vyškova do Nezamyslic a na 5. stavbu z Kojetína do Přerova. Celá modernizace končí na jihu před Brnem, který řeší vlastní projekt Modernizace železničního uzlu Brno.
V květnu 2025 začala po mnoha letech příprava a odkladů dlouho očekávaná modernizace trati z Brna do Přerova a to 10km úsekem z Nezamyslic do Kojetína. Tato čtvrtá stavba navazuje na třetí úsek z Vyškova do Nezamyslic a na pátou stavbu z Kojetína do Přerova. Celá modernizace končí na jihu před Brnem, který řeší vlastní projekt Modernizace železničního uzlu Brno.
Modernizace železnice na Moravě pokračuje. Začala stavba 5. úseku trati Brno–Přerov. Trať získá druhou kolej a rychlost se zdvojnásobí. Celý projekt je rozdělen do pěti částí. Na úseku z Nezamyslic do Kojetína se už pracuje, nyní přichází na řadu další. Přestože je trať někdy označována jako vysokorychlostní, ve skutečnosti půjde o klasickou železnici s rychlostí 200 km/h.
Ve Středisku údržby ČD v Olomouci byla zahájena rekonstrukce opravárenské haly. Investice za 400 mil Kč je přitom první fází celkové modernizace olomouckého střediska. Cílem je zlepšit pracovní podmínky a nabídnout odpovídající servisní zázemí pro nové soupravy RegioPanter, které jezdí v Olomouckém kraji.
Společnost, která pro ČD zajišťuje náhradní autobusovou dopravu během výluk, hledá dodavatele 122 vozidel. S jejich dodáním počítá dopravce v letech 2025 až 2028. V souvislosti s rozšířením vozidlové flotily firma chystá také vznik nových poboček. 20 autobusů bude v barvách pražské integrované dopravy PID.
V září 2025 vyšla Ročenka dopravy za rok 2024. Ročenku vydává Ministerstvo dopravy každoročně a slouží k porovnávání vývoje přepravy nejen na železnici, ale i v dalších druzích dopravy. Jako výchozí rok je stanoven rok 2015. Některé hodnoty za rok 2024 jsou však více než překvapivé a zasloužily by si hlubší rozbor, zda data nebyla chybně naměřena.
V sobotu 22. března vás parní nostalgický vlak zaveze z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm, kde se koná tradiční Josefský jarmark řemesel a folklóru. Na první letošní jízdu zvláštních vlaků se mohou těšit zájemci i v Olomouci, kde je vlak v čele s motorovou lokomotivou Pilštyk zaveze výstavu For Model 2025 na olomouckém výstavišti.
U pražského hlavního nádraží při cestě na Žižkov se na betonové stěně nachází netradiční umělecké dílo. Je to textující řádek, který se průběžně mění – generuje jej umělá inteligence na motivy cestování vlakem. A aby to bylo ještě zajímavější, jednotlivá písmena v instalaci pocházejí z vyřazených starých odjezdových tabulí Pragotron, které si pamatují cestující ze stovek českých nádraží.
Jak se rychle dostat z hlavního nádraží, resp. z centra Vídně na letiště Flughafen Wien (VIE)? Přímo na letiště metro nejezdí. Nejrychlejší spojení z centra zajišťuje vlak City Airport Train, který začíná ve stanici Wien Mitte. Pokud hledáte levnější variantu, vyplatí se příměstský vlak S-Bahn linky S7. Cestující z hlavního nádraží zase mohou využít rychlíky Railjet společnosti ÖBB. K dispozici jsou ale i autobusové linky Vienna Airport Lines z různých částí města a samozřejmě také taxi. Při nákupu jízdenky nezapomeňte, že letiště leží mimo hranice městské zóny Vídně.
V sobotu 24. května proběhne v České Třebové první regionální den železnice v tomto roce. Návštěvníci se mohou těšit na jízdy nostalgických vlaků, výstavu historických i moderních kolejových vozidel a železniční techniky a nebude chybět ani modelové kolejiště. Mezi nádražím a depem bude zajištěna kyvadlová vlaková doprava.
Během veletrhu TRAKO 2025 představila společnost Stadler tisící vozidlo ze svého polského závodu. Jubilejním vlakem je pětivozová elektrická jednotka FLIRT, která posílí flotilu dopravce Koleje Mazowieckie. Tato jednotka je první z 75 objednaných, které regionální dopravce zadal. Máme detailní popis a fotky interiéru.
Jízdní řád v Králohradeckém kraji pro rok 2025 znamená nasazení nových vozidel RegoPanter a RegioFox na tratě 020, 021, 027, 028, 031, 032 a 040. Dále zlepšení večerní dopravy okolo Hradce Králové, zlepšení školní dopravy z Broumova do Náchoda a posílení rychlé dopravy z Chocně do Náchoda o jeden pár spěšných vlaků.
České dráhy zahájily stavbu prodloužení opravárenské haly v České Třebové. Nově vybudované zázemí bude sloužit pro údržbu regionálních vlaků pro Pardubický kraj a také pro plánované opravy elektrických jednotek RegioPanter a CityElefant. Jedná se o už o čtvrtou stavbu servisní haly, kterou dopravce zahájil za poslední rok.
Správa železnic uspěla ve výzvě z Nástroje pro propojení Evropy v celkové výši téměř 7,5 mld korun. Evropské prostředky se využijí na modernizaci trati Brno – Přerov v úseku z Nezamyslic do Kojetína včetně výstavby trakční napájecí stanice v Nezamyslicích, ETCS pro úsek Kojetín – Přerov a na grant pro informační systémy pro jízdní řády.
Občerstvení u nádraží – Náměšť nad Oslavou je příjemné posezení asi minutu chůze od staniční budovy z kopce po chodníku vpravo. Dvě dřevěné stavby – v jedné se objednává a připravuje jídlo, druhá slouží jako kryté posezení. Nabídka je jednoduchá, ale poctivá: párky, klobásy, točené nápoje, zmrzlina i káva. A pivo. Potěší dekorace s železniční tématikou. Místo oblíbené u cyklistů i cestujících čekajících na vlak.
Každé dva roky se v polském Gdaňsku koná železniční veletrh TRAKO. Letos probíhal od úterý 23. září do pátku 28. září 2025. Cestovali jsme rychlíkem ČD Baltic Express, který od letošního roku zajišťuje přímé spojení z Prahy přes Ústí nad Orlicí a Wroclaw až do Gdaňsku. Vedle skutečných vlaků a kolejí tu bylo k vidění i několik modelových kolejišť a modelů.
Na nádraží v Pelhřimově jsou tři nízká nástupiště. Přístup na ně je překračováním kolejí. Chybí tu odjezdová tabule a značení, které nástupiště je které. Na nádraží je čekárna, záchod a lavičky. Cestující informuje hlášení staničního rozhlasu. Vedle nádraží je parkoviště a před nádražím je zastávka autobusů.
Po české železniční síti jezdí nejen jídelní vozy pod hlavičkou českého JLV, ale i soupravy polského dopravce, kde jsou jídelní vozy spravované společností WARS. Protože se nabídka mění na podzim i u polského dopravce, rozhodli jsme se využít listopadové soboty k otestování prostředí, chování posádek a nabídky občerstvení v polských vlacích na trase mezi Břeclaví a Ostravou.
Kdy se už konečně začne stavět nové brněnské nádraží? Pohledem běžného občana to totiž vypadá, že celý projekt spí. Právě proto proběhl v novém infocentru prezentační den Správy železnic na téma železničního uzlu Brno. V tomto brněnském informačním centru budou probíhat přednášky a debaty s občany o aktuálním stavu prací. K vidění je zde také model nové jižní čtvrti s nádražím.
Mikulášské vlaky pojedou o prvním a druhém adventním víkendu. Speciální vlaky v čele s různými parními i motorovými lokomotivami svezou cestující v hlavním městě, vyrazí do Posázaví, na Pardubicku, Karlovarsku, Chebsku a Olomoucku. Cestující je budou moci využít také k návštěvě ČD Muzea v Lužné u Rakovníka, Valašského jarmeku nebo strážnického skanzenu. Po Praze a do jejího okolí vyrazí také oblíbený vlak Cyklohráček, který se přemění na Čertohráček. Ve všech těchto speciálních vlacích pojedou Mikulášské družiny, které obdarují hodné děti drobnými dárky a ty zlobivé „odmění“ uhlím z lokomotivy.
ZSSK uspořádala na Střední odborné škole dopravní v Martině Den Akademie ZSSK. Akademie je vzdělávacím a tréninkovým centrem slovenského národního dopravce – Železničnej spoločnosti Slovensko. Jejím cílem je vzdělávat a připravovat nové pracovníky pro železnici, ale také zvyšovat kvalifikaci stávajících zaměstnanců. Za pět let vyškolila téměř 3 000 nových zaměstnanců pro dráhu.
Od prosince 2024 jezdí nový mezinárodní rychlík Čd Baltic express. Linka Ex32 z Prahy přes Pardubice a Lichkova do Wrocławi - Gdańsku a Gdyni má za sebou už první tři měsíce fungování. Za tu dobu vlaky, které provozují České dráhy v kooperaci s polským dopravcem PKP Intercity, ujely téměř 640 tisíc km.
V neděli 15. června probíhá pravidelná letní změna vlakových jízdních řádů. V Pardubickém kraji budeme opět jezdit bez přestupů mezi Českou a Moravskou Třebovou. Cestování se rovněž zjednoduší také na trati Zdice – Protivín, kde budou znovu navázány přípoje ve stanicích Březnice a Protivín. Z opraven se vrací vlaky vybavené ETCS.
České dráhy uzavřely se společnostmi Penta Real Estate a SUDOP Invest smlouvu o prodeji pozemků v okolí pražského hlavního nádraží. Penta chce pokračovat ve výstavbě v lokalitě třetí části projektu označované jako Churchill III. V této oblasti dlouhodobě připravuje rozvoj nové městské čtvrti, která by přestřešila část kolejiště u hlavního nádraží a městským bulvárem propojila Vinohrady, Žižkov a centrum Prahy. Kolejiště by zůstalo dole a nahoře by vznikly nové ulice.
Správa železnic zahájila v březnu 2025 modernizaci České Třebové. Kompletní rekonstrukce se dočkají všechna nástupiště. Nově budou vysoká a přístup bude bezbariérový. Stávající podchod bude prodloužen na druhou stranu. Na jihu vznikne místo stávajícího podchodu nová lávka. Modernizace bude probíhat za provozu. Nejobtížnější bude rok 2028.
VRT pomůže s rozvojem Prahy 10. Jedním z velkých projektů české železnice je nové odstavné nádraží v Praze-Strašnicích, které bude sloužit k údržbě a odstavení jak klasických, tak vysokorychlostních vlaků. Stavba je však také impulsem k proměně celé oblasti. Mnohá stará kolejiště budou odstraněna, nová vzniknou a uvolní se spousta pozemků pro výstavbu bytů. Dotčené území Prahy 10 zahrnuje části Strašnic, Michle a Záběhlic. Tato stavba se stane základem pro vznik zcela nové městské čtvrti. Vyroste zde nejen nová čtvrť, podél bývalé dráhy bude i park.



















































