Pokud je železnice plnohodnotně zapojena do krajské integrované dopravy, kraj má pro všechny objednávané druhy dopravy zavedeno společné jízdné, koordinuje vzájemně trasy, návaznosti spojů a jízdní řády, tratě jsou v dobré kondici a jezdí po nich moderní příměstské soupravy, tam ji také cestující využívají nejvíce.
Už 80 % všech vlaků Českých drah bude v novém jízdním řádu 2025 bezbariérových. To je o 439 spojů více, jak v roce letošním. Přitom většina spojů bude nízkopodlažních, další budou mít zvedací plošiny. Výška podlahy nízkopodlažních vlaků je v úrovni moderních nástupišť. To pomáhá nám všem, protože nástup a výstup v úrovni nástupiště je mnohem rychlejší, pohodlnější a také bezpečnější.
Správa železnic dokončila modernizaci a elektrizaci trati z Brna do Zastávky u Brna. Přestavba celého přibližně 20 km úseku umožňuje nasazení nových nízkopodlažních vlaků, zrychlení cestování a vyšší počet spojů. Z pohledu uživatelů jsou významné nová nástupiště a kompletní bezbariérovost všech zastávek.
Invaze Lišek na tuzemské koleje bude pokračovat i v roce 2025. K loni dodaným 56 motorovým jednotkám řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, letos přibude dalších 21 jednotek, na které se mohou těšit cestující v Královéhradeckém kraji a také v Praze a středních Čechách.
4. 2. 2025 | 0 comments on Nové Lišky letos dorazí do Královéhradeckého a Středočeského kraje | 374 |Od 15. dubna máme nové noční spojení, tentokrát s městy Gdaňsk, Sopoty a Gdyně na pobřeží Baltského moře. Dosavadní noční vlak EC 461 Baltic express Gdyně – Praha přivezl dnes ráno poprvé lůžkový vůz z Polska a dnes večer vyráží lůžkový vůz na spoji EC 460 Baltic express zpátky do Polska v trase Praha – Gdyně.
České dráhy nasadily koncem roku 2024 na posun v dílnách a depech na Moravě trojici akumulátorových vozíků, kterým železničáři přezdívají želva nebo tank. Dálkově řízené vozíky slouží pro posun vagónů v depech. Snižují náklady servisu a zvyšují efektivitu práce při manipulaci s vozidly při údržbě a opravách v dílenských halách ČD.
Nové nádraží Brno-Černovice obslouží velké území Brna a výrazně zlepší dopravní dostupnost. Podle předpokladů by se černovické nádraží mělo stát „dvojkou“ v počtu odbavených cestujících a výrazně předběhnout i Královo Pole. Po dokončení nového hlavního nádraží bude možné opustit a zrušit železniční násep oddělující Černovice od „jejich“ řeky Svitavy.
Hlavní novinkou ve Zlínském kraji je nasazení pěti nových elektrických jednotek RegioPanter na osobních vlacích spojujících Přerov, Otrokovice, Staré Město u Uherského Hradiště a Břeclav. Ke změně dojde také u spěšných vlaků mezi Olomoucí a Starým Městem, které nově zajistí elektrické vlaky místo aktuálně využívaných jednotek ř. 844 RegioShark.
V roce 2024 přibylo ve vlacích ČD cestujících s handicapem i bezbariérových vlaků. Dopravce loni zajistil asistenci při 9 348 přepravách postižených lidí. Další vozíčkáři už zvládli cestu, díky novým vlakům, sami, bez asistence. Pro porovnání, o rok dříve, 2023, pomáhali zaměstnanci ČD u více jak 8,5 tisíce přeprav.
Čtyři elektrické jednotky RegioPanter doplněné o baterie začaly jezdit v Moravskoslezském kraji v polovině prosince 2024. Každý den vlaky, které kombinují elektrický a bateriový pohon, najedou v regionu téměř dva tisíce kilometrů.
17. 1. 2025 | 0 comments on Bateriové vlaky v Moravskoslezském kraji najely už deset tisíc km | 355 |Firma Stadler představila ve světové premiéře na veletrhu InnoTrans modro-zelenou jednotku na vodík RS ZERO HEMU. Ta je určena na regionální tratě s menším provozem, kde není trolejové vedení nebo pro linky, kde část tratě je bez elektrické trakce. RS ZERO je nabízeno jako jedno nebo jako dvou-vozová jednotka.
V žebříčku evropských železničních dopravců se RegioJet a České dráhy umístily na předních příčkách. RegioJet obsadil spolu se švýcarskými dráhami druhé, resp. třetí místo. České dráhy se umístily na hezké šesté pozici z celkem 27 hodnocených dopravců. Průzkum sestavila Evropská federace pro dopravu a životní prostředí.
České dráhy zahájily modernizaci servisního zázemí Střediska údržby v Hradci Králové. Součástí investice za více než 200 mil Kč je rekonstrukce stávající servisní haly, ale i vybudování zcela nového opravárenského zázemí v přilehlém objektu. Nové zázemí zajistí kvalitní podmínky pro údržbu regionálních jednotek RegioPanter a RegioFox i dálkových vozů linky R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov.
19. 8. 2025 | 0 comments on V depu v Hradci Králové se dočkají modernějšího servisního zázemí | 349 |České dráhy letos vypravují 148 mezistátních dálkových spojů a další 4 sezónní vlaky do Polska. Tyto rychlíky zajíždí do 120 různých destinací v šesti evropských zemích: v Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a ve Švýcarsku. Ročně využije mezistátní ČD vlaky více než 7 mil. cestujících.
Už tuto sobotu a neděli 17. a 18. května se mohou fanoušci železniční historie vypravit do železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka. České dráhy na tyto dny připravují první letošní Parní víkend, na kterém se návštěvníkům v plné kráse představí unikátní parní lokomotivy. Po oba víkendové dny pojede z Prahy do Lužné a zpět zvláštní historický vlak.
V Letohradě jsou čtyři nástupiště. Při příchodu na nádraží i na nástupištích jsou odjezdové tabule a je slyšet hlášení staničního rozhlasu. Vstup do podchodu je vpravo od staniční budovy. Podchod je průchozí. Na nádraží je čekárna, pokladny a nádražní restaurace. U nádraží jsou parkoviště pro kola i auta.
Ve Středisku údržby ČD v Olomouci byla zahájena rekonstrukce opravárenské haly. Investice za 400 mil Kč je přitom první fází celkové modernizace olomouckého střediska. Cílem je zlepšit pracovní podmínky a nabídnout odpovídající servisní zázemí pro nové soupravy RegioPanter, které jezdí v Olomouckém kraji.
Společnost, která pro ČD zajišťuje náhradní autobusovou dopravu během výluk, hledá dodavatele 122 vozidel. S jejich dodáním počítá dopravce v letech 2025 až 2028. V souvislosti s rozšířením vozidlové flotily firma chystá také vznik nových poboček. 20 autobusů bude v barvách pražské integrované dopravy PID.